Υπόθεση Μονής Βατοπαιδίου

Ο ορθόδοξος μοναχισμός του Βατοπεδίου

12 Οκτωβρίου 2008

ΚΑΙ Ο «ΑΛΛΟΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ» ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ Με λύπη διάβασα το άρθρο του «Πολίτη» ημερομηνίας 27 Σεπτεμβρίου 2008 και τίτλο «ο άλλος μοναχισμός», αφού το άρθρο απηχεί την άποψη μιας εφημερίδας που θέλει να είναι προσηλωμένη στην αρχή της αλήθειας, αλλά το περιεχόμενό του δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Ο αρθρογράφος θα πρέπει είτε να έχει πλήρη άγνοια για το θέμα, ή να είναι (δυστυχώς) παραπληροφορημένος για το θέμα της Μονής Βατοπεδίου.
Ο αρθρογράφος υποστηρίζει, αλλά πουθενά στο άρθρο δεν τεκμηριώνει, ότι «υπακοή και ακτημοσύνη έγιναν αρετές δυσεύρετες στον κοσμικό μοναχισμό τύπου Βατοπεδίου». Αποδεικνύει ωστόσο ότι ο ίδιος δεν έχει επισκεφθεί (ίσως) ποτέ την Μονή, καμιά γνώση δεν έχει των Βατοπεδινών πατέρων, δεν έχει ζήσει μαζί τους ούτε για 24 ώρες και κρίνει από πολύ μακριά, πρόχειρα και δυστυχώς λανθασμένα. Δεν θα παραθέσω παραδείγματα και δικές μου εμπειρίες από τη ζωή και τις αρετές των μοναχών στο Βατοπέδι, οι οποίες καταρρίπτουν τους ισχυρισμούς και τις αναλήθειες του αρθρογράφου, ούτε και θα αναφέρω γεγονότα στα οποία επιβεβαιώνεται ότι ο ηγούμενος της Μονής Αρχιμανδρίτης Εφραίμ διαχρονικά είναι ο Γέροντας ο οποίος άξια καθοδηγεί τα πνευματικά του τέκνα στο δρόμο του Χριστού. Θα παρακαλούσα απλώς… τον αρθρογράφο να επισκεφθεί ο ίδιος τη Μονή Βατοπεδίου, να αποκτήσει την εμπειρία τής ζωής των μοναχών και τότε θα έχει πραγματική άποψη για την υπακοή, την ακτημοσύνη και την παρθενία, όπως και για τις άλλες αρετές των Πατέρων. Θα έχει ίσως αναθεωρήσει και την ελαφρότητα με την οποία χαρακτηρίζει «Αγιορείτη γιάπη» ένα Γέροντα, τον οποίο (προφανώς) δεν γνωρίζει. Όταν ο (κάτω από την ομπρέλα του Πολίτη) σχολιαστής αναφέρεται σε «φαινόμενο της Μονής Βατοπεδίου» προφανώς αντλεί τα επιχειρήματά του από όσα βλέπει και ακούει από καναλάρχες στην Αθήνα οι οποίοι στο βωμό πολιτικών, οικονομικών και άλλων συμφερόντων έχουν αποξενώσει πλήρως τη δημοσιογραφία από την αλήθεια. Δυστυχώς τα αποτελέσματα αυτής της ανίερης κατάστασης αναμασούνται και στην Κύπρο στα πλαίσια των «στρατηγικών συνεργασιών» με ελλαδικά κανάλια και εκδοτικούς ομίλους, καθώς και άλλων συμφερόντων εκκλησιαστικών, οικονομικών και πολιτικών . Για την κατάσταση την οποία περιγράφω θα αναφέρω ένα πολύ απλό παράδειγμα μετάδοσης της «αλήθειας»: Το βράδυ της 24ης Σεπτεμβρίου ελλαδικά κανάλια και οι εν Κύπρω αναμεταδότες (συμπεριλαμβανομένου και του «σοβαρού» ΡΙΚ) έδειχναν «Κύπριους οπαδούς του Εφραίμ να επιτίθενται κατά των δημοσιογράφων στο μετόχι του Βατοπεδίου Άγιος Νικόλαος στο Πόρτο Λάγος της λίμνης Βιστωνίδας». Αυτοί οι Κύπριοι «μπράβοι του Εφραίμ», όπως χαρακτήριζαν τους προσκυνητές κάποια κανάλια, δεν ήταν παρά οι μαυροφορεμένοι γονείς και η γιαγιά ενός παιδιού που έχασε τηΝ πολύχρονη μάχη με τον καρκίνο και κοιμήθηκε μερικές μέρες πιο πριν. Πήγαν στο μοναστήρι για να ευχαριστήσουν την Παναγία την Παντάνασσα για τη βοήθειά της, καθώς και τον Γέροντα Εφραίμ και τον μοναχό Νήφωνα για τη συμπαράστασή τους όλα αυτά τα χρόνια της μάχης του παιδιού τους με τον καρκίνο.
Το παράδειγμα αυτό αποτελεί μια μικρογραφία της «αλήθειας» και της «πραγματικότητας» όπως προβάλλεται από κάποια δημοσιογραφικά μαγειρεία, μιας αθλιότητας που πλάθεται για να πληγεί η Μονή Βατοπεδίου από κάποιους που θα επιθυμούσαν, ίσως, να δούν την ακτινοβολία της Μονής, η οποία αναγεννήθηκε την τελευταία εικοσαετία με την πνευματική καθοδήγηση του Γέροντα Ιωσήφ και του Γέροντα Εφραίμ, να αποτελεί την αναλαμπή ενός «διάττοντος αστέρα».
Ο αρθρογράφος ίσως να μην γνωρίζει ότι για παράδειγμα στην περίπτωση του Αγίου Ιωάννη του Χρυσόστομου, η αγιότητα βλάστησε μέσα από τους διωγμούς και την εξορία του και όχι στο θρόνο της Κωνσταντινούπολης. Έτσι και οι επικριτές, συκοφάντες και διώκτες του Γέροντα Εφραίμ είναι καλό να εχουν υπόψη τους ότι αντί για λάσπες και αγκάθια, μπορεί τελικά να του πλέκουν πνευματικά στεφάνια. Στεφάνια για τα οποία οι «χιλιάδες διερχόμενοι» μέσα στην «πλάνη» και την «εξάρτηση», κατά τον αρθρογράφο, τα πνευματικά τέκνα και οι φίλοι, κατά άλλους, της Μονής Βατοπεδίου θα χαρούν ιδιαιτέρως. Διότι θα στολίζουν τον ορθόδοξο μοναχισμό τον οποίο υπηρετεί ο ηγούμενος και οι πατέρες στο Βατοπέδι.

Μάριος Αρίστου

Πηγή: Πολιτής