Ειδήσεις και Ανακοινώσεις

Tουρκικό πρόγραμμα «Marmaray»

30 Ιανουαρίου 2009

Tουρκικό πρόγραμμα «Marmaray»

250px-konstantinoupoliΗ γεωπολιτική και γεωστρατηγική σημασία μιας χώρας μπορεί να είναι σημαντική λόγω θέσης αλλά αυξάνεται περισσότερο όταν αυτή αναλαμβάνει να εκτελέσει σημαντικά έργα τα οποία οδηγούν στην αναβάθμισή της. Η Τουρκία διαθέτει εδάφη στην Ευρώπη και στην Ασία. Οι ηγέτες της αντιλήφθηκαν την αναγκαιότητα … πραγματοποίησης σειράς μεγαλεπήβολων τεχνικών έργων μέσω των οποίων θα συνέδεαν τις δύο ηπείρους, κατορθώνοντας κάτι πολύ μονιμότερο από την ζεύξη που επεχείρησε ο Ξέρξης την εποχή των Περσικών Πολέμων.

Το 1973 εγκαινιάσθηκε η πρώτη γέφυρα, «Bogazici Koprusu», η οποία συνέδεσε την ασιατική με την ευρωπαϊκή ακτή, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή οδικής επικοινωνίας και συνέχειας μεταξύ των δύο ηπείρων. To 1988 παραδόθηκε μια δεύτερη, μεγαλύτερη σε μέγεθος, η μεγαλύτερη καλωδιακή κατασκευή εκτός τωνΗΠΑ, η οποία ονομάστηκε «Fatih Sultan Mehmet Koprusu».

Οι ανάγκες εξυπηρέτησης της Κωνσταντινούπολης, στην ευρύτερη περιοχή της οποίας ζουν και εργάζονται 14 εκατομμύρια άνθρωποι, επέβαλλαν την έναρξη συζητήσεων για την σκοπιμότητα κατασκευής τρίτης γέφυρας.Σήμερα η Τουρκία, μέσω του πρωθυπουργού Ταγίπ Ερντογάν, έχει ολοκληρώσει τα πρώτα στάδια ενός ακόμη πιο σημαντικού τεχνικού έργου, το οποίο θα ενώσει σιδηροδρομικώς και υπογείως την ευρωπαϊκή με την ασιατική ακτή,ολοκληρώνοντας ένα παλαιό ξεχασμένο σχέδιο των τελευταίων Οθωμανών σουλτάνων.

Το πρόγραμμα «Marmaray» έχει χαρακτηρισθεί ως το «Πρόγραμμα του αιώνα», αυτοδικαίως διότι αφορά την κατασκευή διπλής σιδηροδρομικής γραμμής συνολικού μήκους 1,4 km η οποία θα διέρχεται μέσω δύο υπογείων σηράγγων κάτω από τον Βόσπορο, συνδέοντας την περιοχή Uskudar (Σκούταρι, Χρυσούπολις) με την ευρωπαϊκή συνοικία Sarayburnu (Σεράγλιον).

Το σχέδιο αυτό είχε προταθεί το 1860 στις οθωμανικές αρχές βάσει σχεδίων για τη σιδηροδρομική σύνδεση τηςΕυρώπης με τη Βαγδάτη. Σήμερα, 148 χρόνια μετά, έχει πραγματοποιηθεί ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίησή του. Το έργο αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων, για παράδειγμα την ανακάλυψη του αρχαίου λιμανιού της Πόλης,ενώ ενστάσεις εκφέρουν και οι σεισμολόγοι, επειδή βρίσκεται σε απόσταση μόλις 5 km από το ενεργό ρήγμα της Βόρειας Ανατολίας, που προκαλεί συχνά σεισμούς. Οι τουρκικές αρχές διαβεβαιώνουν ότι τα αρχαιολογικά ευρήματα θα προφυλαχθούν, λέγοντας παράλληλα ότι οι προδιαγραφές της κατασκευής είναι τέτοιες ώστε αυτή να αντέχει ακόμη και σε σεισμικές δονήσεις 9 Ρίχτερ!

Οι μελέτες για την κατασκευή του έργου ξεκίνησαν το 1987. Το εγχείρημαεγκρίθηκε από το τουρκικό Υπουργείο Οικονομικών το 2001, με αρχική εκτίμηση κόστους 1,2 δις δολάρια, που το 2003 αναθεωρήθηκε στα 2,5 δις και σήμερα έχει ανέλθει στα 3,6 δις δολάρια. Υπεύθυνες για τη χρηματοδότηση του έργου είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ιαπωνική Τράπεζα για τη Διεθνή Συνεργασία. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, όταν ολοκληρωθεί το έργο τα τραίναθα κινούνται με ταχύτητα άνω των 80 km/h και θα μεταφέρουν 150.000 επιβάτεςτην ώρα και από τις δύο κατευθύνσεις. Η απόσταση Αγκυρας καιΚωνσταντινούπολης θα καλύπτεται μέσα σε τρεις ώρες. Το πρόγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2011, δίδοντας στην Τουρκία σημαντικά οικονομικά και στρατιωτικά πλεονεκτήματα.

Οι Τούρκοι σχεδιαστές όμως βλέπουν ακόμη πιο μακριά, οραματιζόμενοι την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου προς τη Γεωργία και το Αζερμπαϊτζάν, ένα δίκτυο – διάδρομο από την Ευρώπη στην Ασία, με τελικό σταθμό (μέσω της Κασπίας) την Κίνα. Ετσι ένας Βρετανός θα μπορεί να παίρνει το τραίνο από το Λονδίνο και να συνεχίζει χωρίς διακοπή μέχρι τα σύνορα της Τουρκίας και από εκεί προς την κεντρική Ασία. Το σχέδιο παρουσιάζει προφανή γεωπολιτικά πλεονεκτήματα.

Με την υλοποίησή του η Τουρκία θα μπορεί να μεταφέρει σιδηροδρομικώς με ταχύτητα μηχανοκίνητες δυνάμεις από και προς την Ανατολική Θράκη, αυξάνοντας σημαντικά την ευελιξία των σχηματισμών της και αυξομειώνοντας την ισχύ τους ανάλογα με τους σχεδιασμούς. Η νέα αυτή εξέλιξη θυμίζει ένα από τα πιο σημαντικά αίτια του Α’ ΠΠ, το οποίο ήταν η κατασκευή του σιδηροδρόμου Βερολίνου-Βαγδάτης από την αυτοκρατορική Γερμανία των Χοεντσόλερν. Σήμερα οι συνθήκες είναι αρκετά διαφορετικές όμως η Τουρκία πραγματοποιεί πάλι στρατηγικά άλματα, επιλύοντας με αποφασιστικότητα προβλήματα συγκοινωνίας που χρονολογούνται από την εποχή του Ξέρξη.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

http://neurotalk.blogspot.com/2009/01/neuromarketing_08.html