Άγιοι - Πατέρες - Γέροντες

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΚΟΛΟΓΙΑ, ΠΡΟΔΟΣΙΑ, ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ ΚΑΙ ΨΕΥΔΟΜΑΡΤΥΡΙΑ (2)

11 Ιουνίου 2009

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΚΟΛΟΓΙΑ, ΠΡΟΔΟΣΙΑ, ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ ΚΑΙ ΨΕΥΔΟΜΑΡΤΥΡΙΑ (2)

Όσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. Ελαιογραφία με τη φυσική του μορφή (19ος αι.)

Ο Όσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. Ελαιογραφία με τη φυσική του μορφή, φιλοτεχνημένη ενώ βρισκόταν ακόμα στην ζωή. Από το βιβλίο του Μωυσέως μοναχού Αγιορείτου "Οι Άγιοι του Αγίου Όρους" (εκδόσεις Μυγδονία, 2008).

Συνέχεια από (1)

ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗ (200 χρόνια από την Κοίμησή του).

Γιατί ο διάβολος πήρε αυτό το όνομα

Ο διάβολος είναι πατέρας της ψευτιάς. Με το ψέμα θανάτωσε τον άνθρωπο: «Εκείνος, δεν στάθηκε στην αλήθεια και ήταν από την αρχή ο φονιάς του ανθρώπου, γιατί είναι ψεύτης και πατέρας της ψευτιάς».

Έτσι και εκείνοι που διαβάλλουν και ψευδομαρτυρούν, μ’ αυτό που κάνουν θανατώνουν τους αθώους ανθρώπους. Και τι λέω; Δεν λέγονται μονάχα παιδιά του διαβόλου εκείνοι που διαβάλλουν και προδίδουν, αλλά και οι ίδιοι, με ένα λόγο και δίκαια, ονομάζονται διάβολοι. Γιατί, καθώς μιμήθηκαν το διάβολο στην κακία, έτσι κληρονόμησαν και τ’ όνομά του.Συνεπώς, από όλους τους ανθρώπους, τόσο τους παλαιούς όσο και τους νέους, τόσο τους ευσεβείς όσο και τους ασεβείς, οι προδότες και οι συκοφάντες ονομάστηκαν και ονομάζονται πάντοτε κακόγλωσσοι και διάβολοι.

Ο διάβολος πήρε αυτό το όνομα, αρχικά, γιατί κακολόγησε εντελώς ψεύτικα τον Θεό στους ανθρώπους, λέγοντας στον Αδάμ και στην Εύα πως ο Θεός από φθόνο τους είπε να μη φάνε από το ξύλο της γνώσεως και να γίνουν έτσι κι αυτοί θεοί: «Γιατί γνώριζε ο Θεός», τους ειπε ο διάβολος, «ότι την ήμερα που θα φάτε από αυτό, θα ανοιχθούν τα μάτια σας και θα γίνετε ως Θεοί, και θα γνωρίζετε το καλό και το κακό».

Πήρε επίσης αυτό το όνομα ο διάβολος, γιατί, καθώς λέει η Αποκάλυψη, κατηγορεί τους ανθρώπους, ακόμα και τους πιο αγίους, στον Θεό: «Και πετάχθηκε έξω ο μεγάλος δράκοντας, το αρχαίο φίδι, αυτός που ονομάζεται διάβολος, αυτός που κατηγορεί τους αδελφούς μας, εκείνος που τους κατηγορεί ενώπιον του Θεού μέρα και νύχτα».

Γι’ αυτό ακριβώς είπε και ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: «Ο διάβολος, αδελφοί μου, δεν έχει από φυσικού του αυτό το όνομα, αλλά αυτό χαρακτηρίζει την προαίρεση του. Γιατί δεν δημιουργήθηκε εξαρχής διάβολος, αλλά δημιουργήθηκε Άγγελος. Διάβολος ονομάστηκε γιατί διαβάλλει τον Θεό στους ανθρώπους και τους ανθρώπους στον Θεό. Κι ακόμα γιατί εναντιώθηκε στον Παντοδύναμο Δημιουργό».

Καθώς λοιπόν πήρε ο διάβολος αυτό το όνομα γιατί διαβάλλει, έτσι και οι προδότες και οι συκοφάντες ονομάζονται διάβολοι, γιατί κι αυτοί διαβάλλουν και κατηγορούν τους αθώους ανθρώπους ως πονηρούς και διεστραμμένους, τους παραδίδουν στα κριτήρια και στα χέρια των εξουσιαστών. Γιατί επίσης, συκοφαντούν ψεύτικα τους αναίτιους και βγάζουν κακό όνομα σ’ εκείνους που είναι ενάρετοι.

Ποιο είναι το δεύτερο κακό που προξενούν στον εαυτό τους όσοι διαβάλλουν τους άλλους και όσοι ψευδομαρτυρούν

Το δεύτερο κακό που προξενούν στον εαυτό τους οι προδότες, οι συκοφάντες και όσοι διαβάλλουν τους άλλους, είναι ότι αποκτούν μέλη, όχι ανθρώπινα, αλλά θηριώδη και αλλόκοτα.

α΄. Τα μάτια αυτών των ανθρώπων μοιάζουν μ’ εκείνα που έχει κάποιο φίδι που ονομάζεται βασιλίσκος. Γιατί, καθώς ο βασιλίσκος βγάζει φαρμάκι από τα μάτια του και, καθώς λένε, φαρμακεύει από μακριά τους ανθρώπους, έτσι κάνουν και οι προδότες, οι συκοφάντες και όσοι κακολογούν τους άλλους. Αυτοί δεν έχουν τα μάτια τους για να βλέπουν τα δημιουργήματα του Θεού, να χαίρονται και να Τον δοξάζουν, αλλά τα έχουν για να βλέπουν τα ελαττώματα του ενός και του άλλου και με τις διαβολές, τις προδοσίες και τις ψευδομαρτυρίες τους να τους φαρμακώνουν.

β΄. Τα αυτιά αυτών των ανθρώπων μοιάζουν μ’ εκείνα που έχει ένα άλλο φίδι που ονομάζεται ασπίδα. Γιατί καθώς η ασπίδα κλείνει τ’ αυτιά της, για να μην ακούει τους διάφορους ήχους και ημερώσει-όπως λέει και ο Ψαλμός, «σαν την ασπίδα την κουφή, η οποία κλείνει τ’ αυτιά της και γι’ αυτό δεν πρόκειται να σαγηνευθεί από τη φωνή αυτών που τραγουδάνε»- έτσι κάνουν κι αυτοί. Κλείνουν τα αυτιά τους, για να μην ακούσουν το λόγο και τη διδασκαλία του Ευαγγελίου, ώστε να κόψουν την κακία τους και να σωφρονισθούν, αλλά τα ανοίγουν όταν θέλουν να μάθουν τι κάνει ο ένας και ο άλλος. Και μόλις μάθουν αυτό που θέλουν, τρέχουν αμέσως να τους προδώσουν, να τους διαβάλλουν και να ψευδό-μαρτυρήσουν εναντίον τους.

γ΄. Το στόμα αυτών των ανθρώπων μοιάζει με πολύ βαθύ πηγάδι και αλίμονο σ’ όποιον πέσει μέσα! Δεν θα καταφέρει να ξαναβγεί από αυτό, καθώς λέει και ο σοφός Σολομώντας:. «Είναι βόθρος βαθύς το στόμα του παράνομου».

δ΄. Ο λάρυγγας αυτών των ανθρώπων μοιάζει με ανοικτό τάφο, που βγάζει τη βρόμα και τη δυσωδία της διαβολής, του ψέματος και της συκοφαντίας.

ε΄. Η γλώσσα αυτών των ανθρώπων μοιάζει με ξυράφι ακονισμένο, γιατί με τις δολιότητες, τις προδοσίες και τις ψευδομαρτυρίες τους, κόβουν και θανατώνουν τους αθώους, όπως λέει και ο Προφήτης Δαβίδ: «Τάφος ανοικτός είναι το λαρύγγι αυτών που μιλούσαν δόλια». Και άλλου πάλι λέει: «Άδικους λογισμούς και ολέθριες σκέψεις λάλησε η γλώσσα σου. Δούλεψες δόλια μ’ αύτη, σαν ακονισμένο και κοφτερό ξυράφι, και κατέστρεψες τον πλησίον σου». Ο σοφός Σολομώντας επίσης λέει : «Όσα λένε οι άδικοι άνθρωποι είναι δόλια». Και συνεχίζει λέγοντας: «Εκείνος που μιλάει εύκολα, εχει γλώσσα άδικη».

στ΄. Τα χείλη αυτών των ανθρώπων είναι όμοια με την παγίδα. Γιατί, όπως κανείς πιάνεται από μια παγίδα, απροσδόκητα και χωρίς να το καταλάβει, έτσι πιάνεται και από τα χείλη εκείνων που κακολογούν και ψευδομαρτυρούν. Και εκείνος που διαβάλλει τους άλλους, γλυκομιλάει, για να παρασύρει κάποιον, κρύβει όμως μέσα στην καρδιά του το φαρμάκι που αργότερα θα του ρίξει για να τον θανατώσει. Αγαπάει, για να προδώσει και χαιρετάει, για να καταστρέψει. Συμπεριφέρεται όπως ακριβώς έκανε και ο Ιούδας ο Προδότης, που με ασπασμό παρέδωσε στο θάνατο τον Κύριο λέγοντας: «Χαίρε Δάσκαλε και τον κατεφίλησε». Γι’ αυτού του είδους τους ανθρώπους είπε ο απόστολος Παύλος: «Υπάρχει δηλητήριο ασπίδας κάτω από τα χείλη τους».Ο προφήτης Δαβίδ επίσης, είπε: «Ήταν σαν λάδι, απαλά τα λόγια τους, αλλά στην πραγματικότητα, ήταν βολίδες».

ζ΄. Τα χέρια αυτών των ανθρώπων είναι λερωμένα από τα χρήματα που παίρνουν, προκειμένου να προδώσουν και να ψευδομαρτυρήσουν. Είναι γεμάτα αίματα, εξαιτίας των διαφόρων κακών και των φόνων που προξενούν στους αθώους συνανθρώπους τους. Γι’ αυτούς βροντοφωνάζει ο προφήτης Ησαΐας και λέει: «Τα χέρια σας είναι μολυσμένα». Και ο προφήτης Ιερεμίας επίσης λέει: «Στα χέρια σου βρέθηκαν αίματα».

η΄. Τα πόδια αυτών των ανθρώπων δεν περπατούν στους ίσιους δρόμους του καλού, της αρετής και της αλήθειας, όπως τα έχει ορίσει ο Θεός, αλλά δρασκελίζουν δρόμους κακοτράχαλους, πορεύονται στους γκρεμούς της πονηριάς και του ψέματος, τρέχουν πάνω κάτω για να προδώσουν κανένα χριστιανό, βαδίζουν σε μονοπάτια που είναι γεμάτα πέτρες και σκοντάματα. Γι’ αυτό και πάντα σκοντάφτουν, πάντα πέφτουν και πάντοτε τσακίζονται. Ο σοφός Σολομώντας είπε γι’ αυτούς : «Τα πόδια τους τρέχουν στην κακία». Και ο προφήτης Ιερεμίας επίσης είπε: «Θα τσακίσουν σε τόπο γλιστερό το πόδι τους».

Τέτοια, τερατώδη, είναι τα εξωτερικά μέλη αυτών που διαβάλλουν, προδίδουν και ψευδομαρτυρούν. Μήπως όμως νομίζετε, αδελφοί μου, ότι διαφέρουν και τα εσωτερικά τους μέλη ; Καθόλου! Γιατί, η καρδιά αυτών των ανθρώπων είναι άσπλαχνη και σκληρή σαν πέτρα και σαν το αμόνι. Είναι θρόνος, φωλιά και κατοικία της δολιότητας και της πονηρίας του σατανά. Γι’ αυτό ακριβώς, είπε και ο Ιώβ: «Η καρδιά του είναι σκληρή σαν την πέτρα και αμετακίνητη όπως η κάτω ακίνητη μυλόπετρα». Ο σοφός Σολομώντας επίσης λέει: «Υπάρχει δόλος στην καρδία εκείνου που σκαρώνει το κακό». Κι ακόμα λέει: «Η διεστραμμένη καρδιά δημιουργεί κακά. Ένας τέτοιος άνθρωπος πάντα ανακατεύει και ξεσηκώνει την πόλη».

Το ίδιο σκληρά είναι και τα έγκατα και τα σπλάχνα, αυτών των ανθρώπων. Είναι τόσο σκληρά σαν σιδερένιος λοστός. Και είναι τόσο τραχιά, σαν την πέτρα που ονομάζεται σμυρίγλι, όπως είναι γραμμένο και στο Βιβλίο του Ιώβ: «Τα έγκατα του είναι σαν χάλκινα φίδια· τα μέλη του σαν σμυρίτης λίθος». Και παρόλο που ο Ιώβ τα λέει αυτά για τον διάβολο, όμως ταιριάζουν απόλυτα και σ’ εκείνους που διαβάλλουν και ψευδομαρτυρούν εναντίον των άλλων.

Γιατί, όπως προείπαμε, έχουν μέσα τους τυπωμένη την εικόνα του σατανά. Και καθώς έχουν οι προδότες, οι ψευδομάρτυρες και όσοι διαβάλλουν τους άλλους, όλα τα μέλη τους θηριόμορφα, αλλόκοτα και σατανικά, έτσι έχουν και τις σκέψεις και τους λογισμούς τους, αλλόκοτους, απάνθρωπους και διαβολικούς. Ό,τι νοήσουν και ό,τι συλλογισθούν αυτοί οι άνθρωποι, είναι γεμάτα από το θανατηφόρο φαρμάκι της διαβολής και του ψεύδους.

Τα λόγια τους επίσης βγαίνουν σαν αναμμένες λαμπάδες από το στόμα τους και σαν πυρωμένες σχάρες, που κατακαίουν, με προδοσίες και ψευδομαρτυρίες, τους ταλαίπωρους φτωχούς και αθώους ανθρώπους. Αυτό είναι γραμμένο και στον Ιώβ: «Από το στόμα του βγαίνουν φλόγες, σαν αναμμένες λαμπάδες και κατακαίνε σαν πυρακτωμένες σχάρες». Ο σοφός Σολομώντας επίσης συμπληρώνει ότι αυτοί οι άνθρωποι ανάβουν σαν φωτιά με τις ψευτιές τους και προξενούν λογομαχίες ανάμεσα στα αδέλφια: «Καίει», λέει, «με τις ψευτιές του εκείνος που κακολογεί άδικα και σπέρνει διαμάχες ανάμεσα στα αδέλφια».

Συνεχίζεται…