Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Γεωργία: στήριξη & χρηματοδότηση το μυστικό της ανάπτυξης

9 Μαρτίου 2014

Γεωργία: στήριξη & χρηματοδότηση το μυστικό της ανάπτυξης

sitari_01_new

Ο αγροτικός τομέας στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά σημαντικός και παρουσιάζει σπουδαία δυναμική, με προοπτικές ανάπτυξης. Τα ελληνικά γεωργικά προϊόντα είναι υψηλής ποιότητας και οι κλιματικές συνθήκες ευνοούν την πρώιμη παραγωγή: τα δύο αυτά στοιχεία αποτελούν σημαντικό πλεονέκτημα στην προώθηση των προϊόντων.

Γράφον οι  Δρ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΕΩΡΓΙΚΟΠΟΥΛΟΣ* και Δρ. ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΚΙΝΤΖΗ**

Η χώρα μας βρίσκε­ται, επίσης, κοντά σε σημαντικές αγορές-στόχους για τις εξαγωγές αγροτικών προϊόν­των, όπως οι αγορές της Νο­τιοανατολικής Ευρώπης, της Ανατολικής Μεσογείου και της Ρωσίας, με τις οποίες η Ελλάδα διατηρεί παραδοσιακά καλές εμπορικές σχέσεις. Επιπλέον, το οδικό δίκτυο της Ελλάδας έχει αναβαθμιστεί ση μαντικά και αναμένεται να βελτιωθεί περαιτέρω στο άμεσο μέλλον. Σημαντικές βελτιώσεις αναμένονται τόσο στα λιμάνια όσο και στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Τέλος, οι θεσμικές αλλαγές που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, καθώς και αυτές που αναμένονται, δημιουργούν ένα θετικό κλίμα για την ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών στον αγροτικό τομέα. Βέβαια, η επαρκής χρη­ματοδότηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, που αφο- ρούν τον αγροτικό τομέα, είναι απαραίτητη συνθήκη γιατην περαιτέρω ανάπτυξή του, αλλά και για την αξιοποίηση επεν­δυτικών ευκαιριών.

Η διαχρονική χρηματοδότηση από τις ελληνικές εμπορικές τράπεζες των έξι σημαντικό­τερων κλάδων της ελληνικής οικονομίας (τουρισμός, βιο­μηχανία, κατασκευές, γε­ωργία, εμπόριο και ναυ­τιλία), ως ποσοστό της συνο­λικής χρηματοδότησης σε όλους τους κλάδους της ελ­ληνικής οικονομίας, εμφανί­ζεται στο Διάγραμμα. Από το σύνολο των έξι κλάδων που αναλύονται και με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Ιουλίου 2013, η μεγαλύ­τερη χρηματοδότηση διοχε­τεύεται στη βιομηχανία, που έχει το 20,4%, και στο εμπόριο με 20,3%.

Georgia-Anaptiti

Σημαντική χρηματοδότηση παρέχεται επίσης στους κλά­δους της ναυτιλίας με 12%, των κατασκευών με 10%, ενώ στον τουρισμό πάει το 7,4%. Τέλος, «ουραγός» είναι η Γε­ωργία, όπου παρέχεται η μι­κρότερη χρηματοδότηση με 1,4%. Η αναγκαιότητα για τη στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά ιδιαίτερα του αγροτικού και πολλά υποσχόμενου τομέα από τις τράπεζες είναι εμφανής.

Παρακάτω παρουσιάζονται τα αγροτικά προϊόντα που εμφανίζουν σημαντική δυναμική και επενδυτικό ενδιαφέρον, σύμφωνα με την έκθεση του ΚΕΠΕ με τίτλο «Επενδυτικές Ευκαιρίες στην Ελλάδα: Η Πορεία προς την Ανάκαμψη και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη».

Οπωροκηπευτικά

Η ζήτηση για υψηλής ποιότητας συ­σκευασμένα και πιστοποιημέ­να προϊόντα φαίνεται να αυ­ξάνεται συνεχώς, καθώς οι κα­ταναλωτές στρέφονται προς έναν πιο υγιεινό τρόπο δια­τροφής. Ορισμένα προϊόντα, όπως πορτοκάλια, μανταρίνια, σταφύλια, φράουλες ακτινίδια, βερίκοκα, ροδάκινα, σπαράγ­για και πιπεριές, φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ελκυστικά, τόσο γιατί η χώρα μας έχει συγκρι­τικό πλεονέκτη μα όσο και γιατί το εξαγωγικό ενδιαφέρον για τα προϊόντα αυτά αυξάνεται συνεχώς.

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Η Ελλάδα έχει μακρά παρά­δοση στην παραγωγή γαλα­κτοκομικών προϊόντων και ειδικότερα στην παραγωγή τυ­ριών και γιαουρτιού. Η αξία των εξαγωγών των γαλακτο­κομικών προϊόντων τετραπλασιάστηκε τα τελευταία δε­κατρία χρόνια φτάνοντας τα 478 εκατ. δολάρια για το 2012. Κρασί: Η Ελλάδα είναι προικι­σμένη με ιδιαίτερα ευνοϊκές εδαφοκλιματικές συνθήκες αναφορικά με την παραγωγή κρασιού. Η ανανέωση των εγ­καταστάσεων και οι νέες τε­χνικές που χρησιμοποιούντο οινοποιεία έχουν συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας, αλλά και στην αναβίωση πα­ραδοσιακών ποικιλιών που είχαν σχεδόν εκλείψει. Τα ελ­ληνικά κρασιά έχουν κερδίσει διεθνή αναγνώριση και προσελκύσει διεθνές ενδιαφέρον. Η αξία των ελληνικών εξαγω­γών έφτασε τα 85 εκατ. δο­λάρια το 2012.

Παραδοσιακά προϊόντα

Η Ελλάδα έχει να προσφέρει μία μεγάλη ποικιλία από παρα­δοσιακά προϊόντα, όπως: γλυ­κά του κουταλιού, κομπόστες, μαρμελάδες, μέλι, βότανα, αρωματικά φυτά, τοπικά λικέρ κ.ά. Τα προϊόντα αυτά φαίνεται να έχουν προσελκύσει το διε­θνές ενδιαφέρον. Για παρά­δειγμα οι εξαγωγές μελιού έχουν οκταπλασιαστεί από το 2000 φτάνοντας τα 8,3 εκατ. δολάρια για το 2012, ενώ οι εξαγωγές μαρμελάδας έχουν δεκαπλασιαστεί φτάνοντας τα 71,4 εκατ. δολάρια για το 2012.

Βιολογικά προϊόντα

Η αγο­ρά βιολογικών προϊόντων θε­ωρείται από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες σε παγκό­σμιο επίπεδο και αναμένεται να ξεπεράσει τα 90 δισ. δο­λάρια μέχρι το 2015. Η Ελλάδα είναι μία από τις σημαντικό­τερες χώρες τόσο στην Ευ­ρώπη όσο και στον κόσμο στην παραγωγή βιολογικών εσπεριδοειδών, σταφυλιών και ελαιόλαδου.

Η συγγραφή του παραπάνω άρθρου βασίστηκε στην έκ­θεση του ΚΕΠΕ με τίτλο «Επεν­δυτικές Ευκαιρίες στην Ελλάδα: Η Πορεία προς την Ανάκαμψη και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη», του Φεβρουαρίου του 2013. (http://www.kepe.gr/GR_Pa- ges/news.htm -1 Μαρτίου 2013)

Οι γνώμες και κρίσεις στο άρθρο αυτό είναι των συγγραφέων και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαία γνώμες ή κρίσεις του ΚΕΠΕ ή του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

Παρατήρηση: Το παρόν άρθρο δημοσιεύεται με τη συνεργασία της οικονομικής και αγροτικής εφημερίδας “ΠΑΡΑΓΩΓΗ” (κυκλοφορεί στα περίπτερα κάθε  Σάββατο)http://www.paragogi.net

Δρ. Νικόλαος Γεωργικόπουλος είναι ερευνητής στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) και επισκέπτης Καθη­γητής (Visiting Research Pro­fessor) του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης των ΗΠΑ (New York University, Stern School of Business). Επίσης, ήταν ο επιστημονικός υπεύ­θυνος της προαναφερόμενης εργασίας του ΚΕΠΕ.

**Η Δρ. Γεωργία Σκίντζη είναι ερευνήτρια στο ΚΕΠΕ και συγγραφέας του αγροτικού κλάδου στην προαναφερόμενη εργασία του ΚΕΠΕ.