Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Εικαστική περιήγηση στο Άγιον Όρος

30 Οκτωβρίου 2014

Εικαστική περιήγηση στο Άγιον Όρος

Ο Tim Vyner επισκέφτηκε το Άγιον Όρος τρεις φορές μέσα σε διάστημα ενός έτους (2013-14) αξιοποιώντας την υποτροφία Doug Patterson/RCA για να εικονογραφήσει το σύνολο των είκοσι Ιερών Μονών. Τα πρώτα σχέδια υλοποιήθηκαν εκ του σύνεγγυς, ενώ οι σειρές ολοκληρώθηκαν και πήραν την τελική τους μορφή στο εργαστήριό του στην Αγγλία.

Μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα είχε τη δυνατότητα να εντρυφήσει στην επίδραση των διαφορετικών εποχών στο τοπίο, τις ασχολίες των μοναχών, τις συνήθειες και τις συμπεριφορές των επισκεπτών, τον ιδιαίτερο χαρακτήρα και τη δραστηριότητα της κάθε μονής, έτσι ώστε να διαμορφώσει εν τέλει ένα ολοκληρωμένο, συνθετικό πορτρέτο της Αθωνικής πολιτείας που υπερβαίνει την ιμπρεσιονιστική αποτύπωση της στιγμιαίας εντύπωσης και ενσωματώνει το προσωπικό βίωμα της επαφής με την πνευματικότητα και την καθημερινή ζωή στην χερσόνησο του Άθω.

timviner1

Ο καλλιτέχνης λειτουργεί ως σύγχρονος εικονογράφος – ρεπόρτερ αποτυπώνοντας όλα τα στάδια της προσέγγισης και γνωριμίας του με το Άγιον Όρος στο προσωπικό του εικαστικό ημερολόγιο. Το έργο του αποτελεί τεκμήριο για τη μορφή των μοναστηριών και της καθημερινότητας κατά τον χρόνο της επίσκεψής του, ενώ συγχρόνως αναδεικνύει τη διαχρονική ουσία της μοναστικής ζωής.

timviner3

Ο Tim Vyner επιχειρεί μία καινούργια αφήγηση που χωρίς να είναι απαλλαγμένη από τη μυθική διάσταση του Αγίου Όρους στη δυτική γεωγραφική φαντασία αναζητά ερμηνευτικά ερείσματα στη δυναμική της ίδιας της ζωής στη χερσόνησο. Το δικό του συνθετικό πορτρέτο συνδυάζει την ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση με την πρόθεση της τεκμηρίωσης που σεβόμενη το βάρος της παράδοσης καταφέρνει να αντισταθεί στη μυθοποίηση, ενώ καθιστά ορατή την ιστορικότητα της θεώρησης. Χωρίς εμπρόθετες αναφορές σε προϋπάρχουσα εικονογραφική παράδοση, προτείνει μία σύγχρονη θέαση – εικαστική αναπαράσταση του Αγίου Όρους συνδυάζοντας τον χαρακτήρα του ντοκουμέντου μ’ εκείνο της αφήγησης – ερμηνείας. Πρόκειται σαφώς για μια προσωπική πρόσληψη, καθώς καθιστά ορατή τη διαδικασία προσέγγισης και βαθμιαίας ανακάλυψης του τόπου σε βάθος.

Εξελίσσεται σε διαδοχικά στάδια (προσχέδια, τετράδια εργασίας, ολοκληρωμένες ζωγραφικές συνθέσεις, σχέδια στο I-pad) κάνοντας τον θεατή συμμέτοχο σε μία αποκαλυπτική εμπειρία περιήγησης. Από αυτή την άποψη δεν επιδιώκει τη μετάδοση μιας μονολιθικής και στατικής εικόνας αδιάσπαστης ενότητας του παρελθόντος με το παρόν, αλλά ενσωματώνει τη δυναμική της ανθρώπινης δραστηριότητας και της επίδρασής της στην αλλαγή του τοπίου, επιβεβαιώνοντας την άποψη ότι η υλικότητα της αναπαράστασης αποτελεί το σημαντικότερο έρεισμα για την οικειοποίηση της «πραγματικότητας».

timviner2

Η παρούσα έκθεση στην Αγιορειτική Εστία στοχεύει στην ανάδειξη του πλούτου των εκφραστικών μέσων του καλλιτέχνη. Μας καλεί σε μία περιήγηση ανάμεσα σε παραδοσιακά και σύγχρονα εικονογραφικά εργαλεία για να διαπιστώσουμε ότι όλα αυτά συνθέτουν μία βιωματική, εικαστική περιήγηση στη ζωή του Αγίου Όρους.

Η χειρονομιακή ελευθερία που αποτυπώνεται στα ψηφιακά σχέδια διαφυλάσσεται τόσο στα πολύπτυχα τετράδια σχεδίων όσο και στις ολοκληρωμένες υδατογραφίες. Το βλέμμα του δημιουργού καθιστά τον θεατή  συμμέτοχο  μιας δρώσας κοινότητας ανθρώπων που διαβιούν σ’ ένα μοναδικό ιστορικό, φυσικό και πνευματικό περιβάλλον.