Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

4ο πανόραμα ελληνικής τζαζ

9 Δεκεμβρίου 2014

4ο πανόραμα ελληνικής τζαζ

Greek_Jazz_Panorama_med_699x285

Πανόραμα ελληνικής τζαζ φιλοξενεί η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών από της 12 έως τις 14 Δεκμβρίου με πρωταγωνιστές της εγχώριας τζαζ σκηνής, τρεις Έλληνες κοσμοπολίτες μουσικούς: το Φλώρο Φλωρίδη, το Νίκο Αναδολή και τους Πέτρο Κλαμπάνη και Contextual.

Ακολουθεί το πρόγραμμα του 4ου Πανοράματος ελληνικής τζαζ

Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου στις 21:00
Μικρή Σκηνή

Ο βετεράνος της ελληνικής και όχι μόνο αβάν-γκαρντ σκηνής Φλώρος Φλωρίδης έχει διανύσει μια τεράστια διαδρομή στη σύγχρονη μουσική και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό. Από τον ιστορικό διπλό δίσκο Αυτοσχεδιάζοντας στου Μπαράκου, με το Σάκη Παπαδημητρίου, το 1979, μέχρι τις συνεργασίες της τελευταίας δεκαετίας στο Βερολίνο και αλλού, με μουσικούς όπως οι Αkira Ando, Günter “Baby” Sommer, Michael Griener, Jan Roder, Olaf Rupp και Chris Dahlgren, ο Φλωρίδης δεν έχει σταματήσει να πειραματίζεται και να ανοίγει νέους δρόμους στη σύγχρονη ευρωπαϊκή μουσική. Ξεχωριστή στιγμή στη διαδρομή του υπήρξε η συνεργασία του με τους κορυφαίους Nicky Skopelitis και Okay Temiz, ενώ δε δίστασε να προσδώσει στο free αυτοσχεδιασμό και μια ελληνική και βαλκανική μουσική αίσθηση και διάθεση. Στο 4ο Πανόραμα της Στέγης έρχεται με τους επίσης πολύπειρους Πωλ Λύττον και Φιλ Ουάξμαν. O ντράμερ Πωλ Λύττον είναι ένας χαρακτηριστικός εκπρόσωπος της αγγλικής free jazz σκηνής με πλούσια δισκογραφία στην ΕCM, από κοινού με τον σαξοφωνίστα Evan Parker, είτε σε ντουέτα είτε σε τρίο, μαζί με τον μπασίστα Barry Guy. O βιολονίστας Φιλ Ουάξμαν, που κατάγεται από την Καμπάλα της Ουγκάντας, υπήρξε κι αυτός συνοδoιπόρος του Πάρκερ, αλλά και του Roscoe Mitchell είναι ένας βιρτουόζος και εκφραστής της free jazz, αλλά με ευρύτατη κλασική μουσική παιδεία.

i-stegi-parousiazei-to-4o-panorama-ellinikis-tzaz.w_l

Φλώρος Φλωρίδης

Φλώρος Φλωρίδης: ξύλινα πνευστά
Paul Lytton: ντραμς, electronic percussions
Phil Wachsmann: βιολί, live electronics

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου στις 21:00
Μικρή Σκηνή

Στα 23 του χρόνια ο Νίκος Αναδολής, με διάκριση από το Βerklee της Βοστόνης και με ένα βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού τζαζ πιάνου “Martial Solal” που γίνεται κάθε 4 χρόνια στο Παρίσι, είναι έτοιμος να γράψει τη δική του ιστορία στην παγκόσμια τζαζ σκηνή ως επαγγελματίας μουσικός και επικεφαλής του τρίο με το οποίο έρχεται στη σκηνή της Στέγης. Δεν είναι άλλωστε λίγο ότι στην ηλικία αυτή έχει κάνει ήδη αίσθηση εμφανιζόμενος στο θρυλικό Blue Note της Νέας Υόρκης, στο Rabat Jazz Festival ή στα Δημήτρια της Θεσσαλονίκης. Ούτε φυσικά είναι εύκολο να διαθέτει κανείς τόσο νέος κάτι πολύ περισσότερο από μια εντυπωσιακή δεξιοτεχνία στο πιάνο. Πολύ πιο δύσκολο μάλιστα είναι να διαμορφώνει ήδη ένα προσωπικό στυλ πατώντας στην εμβληματική παράδοση του Keith Jarrett και του Bill Evans, από την οποία εμπνέεται άλλωστε και ο ίδιος. Ο Αναδολής δείχνει σιγουριά, ωριμότητα και στιβαρότητα στο παίξιμό του. Εδώ έρχεται με δύο επίσης νεαρούς μουσικούς, οι οποίοι όμως έχουν κι αυτοί σημαντική διαδρομή και συνεργασίες με μεγάλα ονόματα της σύγχρονης τζαζ. O Γάλλος μπασίστας Σιμόν Ταιγύ έχει παίξει, μεταξύ άλλων, με την κορυφαία τραγουδίστρια Youn Sun Nah, τον Michael Cheret και τον Yaron Herman. Ο Γερμανός ντράμερ Γιόνας Μπουργκβίνκελ έχει ήδη συμμετάσχει σε περισσότερες από 50 ηχογραφήσεις δίσκων και έχει παίξει σε συναυλίες με ονόματα όπως οι John Scofield, Chris Potter, Lee Konitz, Uri Caine, Dave Liebman. O Ταιγύ διαθέτει ένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικό jazz beat και εντυπωσιακή ακρίβεια στο ρυθμό του, που τον έχουν καταστήσει δημοφιλή και περιζήτητο, ενώ ο Μπουργκβίνκελ βραβεύτηκε με το Echo Jazz 2012 στο North Sea Jazz festival, ως ο καλύτερος ντράμερ.

nikolasanadolis

Νίκος Αναδολής

Νίκος Αναδολής: πιάνο
Simon Tailleu: μπάσο
Jonas Burgwinkel: ντραμς

Κυριακή 14 Δεκεμβρίου στις 20:30
Κεντρική Σκηνή

Το «Θαλασσάκι» (Thalassaki) και το «Χαρικλάκι» (Hariklaki) είναι τα πιασιάρικα «παραξενίσματα» του Πέτρου Κλαμπάνη, που δημιουργούν μια άμεση επικοινωνιακή πρόσβαση στο μεν ελληνικό κοινό λόγω της ευαρέσκειάς του όταν ένας δυτικότροπος τζαζίστας αναφέρεται στη λαϊκή και παραδοσιακή μουσική του τόπου του, στο δε διεθνές κοινό λόγω της δικής του ροπής στους γοητευτικούς και ερεθιστικούς ανατολίτικους και εξωτικούς ήχους. Πίσω όμως από το προφανές και αναμενόμενο, ως δήλωση ταυτότητας και καταγωγής του συνθέτη και κοντραμπασίστα, υπάρχει η σαφής διάθεση ενός πραγματικά ευφάνταστου και δημιουργικού μουσικού να κατακτήσει σε βάθος έναν κώδικα που οδηγεί στη σύνθεση μουσικών ιδιωμάτων και γλωσσών διαφορετικής κουλτούρας και παράδοσης. Αυτός ο δρόμος είναι το ζητούμενο που φαίνεται ότι απασχολεί ουσιαστικά τον Πέτρο Κλαμπάνη και μάλιστα με έξοχα μέχρι τώρα δείγματα γραφής από τον ίδιο και τους μουσικούς με τους οποίους συνεργάζεται κάτω από την ετικέτα των Contextual. Ο Κλαμπάνης διαχειρίζεται άψογα ένα απαιτητικό μουσικό όργανο, το κοντραμπάσο, καθώς ξεδιπλώνει μια πυκνή μουσική γραφή με προσωπικό χαρακτήρα, που αποτυπώνει γόνιμα τη δική του διαδρομή από τη Ζάκυνθο και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου μέχρι τη Νέα Υόρκη, που έχει εδώ και χρόνια επιλέξει ως έδρα και νέα αφετηρία του. Στη Στέγη έρχεται με μουσικούς, που ο καθένας τους έχει τη δική του διαδρομή στην παγκόσμια τζαζ σκηνή, για να παρουσιάσει τη νέα του δουλειά, με τίτλο Minor Dispute. Πρόκειται για το Γάλλο πιανίστα Ζαν-Μισέλ Πιλκ, τον Ισραηλινό κιθαρίστα Γκιλάντ Χέξελμαν και τον Αμερικανό περκασιονίστα Τζων Χάντφηλντ. Τους Contextual συνοδεύει επί σκηνής κουαρτέτο εγχόρδων, ένας συνδυασμός που ευνοεί και απογειώνει τη συνεύρεση στοιχείων τζαζ, κλασσικής και world μουσικής, που χαρακτηρίζει το έργο του Πέτρου Κλαμπάνη.

4ο πανόραμα ελληνικής τζαζ~993281-253-1(1)

Πέτρος Κλαμπάνης

%tzaz%