Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Αντιμετώπιση της Δυσλεξίας: Μιλώντας με έναν ειδικό (Φαίη Φίλιου, Δασκάλα Ειδικής Αγωγής, Μέλος ΕΔΕΑΥ)

27 Νοεμβρίου 2015

Αντιμετώπιση της Δυσλεξίας: Μιλώντας με έναν ειδικό (Φαίη Φίλιου, Δασκάλα Ειδικής Αγωγής, Μέλος ΕΔΕΑΥ)

[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/1PKOV1r]

Φ.Φ. Ποια είναι η σχέση της δυσλεξίας με αυτής της διάσπασης προσοχής, δύο έννοιες τις οποίες ναι μεν ταυτίζουμε διότι συνυπάρχουν, αλλά από την άλλη είναι δύο διαφορετικές έννοιες;

Α.Π. Είναι δύο ανεξάρτητες διαταραχές, αλλά στη συντριπτική τους πλειοψηφία συνυπάρχουν. Η διάσπαση της προσοχής, παρορμητικότητα και υπερκινητικότητα συναποτελούν το σύνδρομο γνωστό ως ΔΕΠΥ, το οποίο εκφράζεται με συμπτώματα Απροσεξίας, Οργάνωσης, Συμπεριφοράς. Η ΔΕΠΥ είναι πολύ σημαντικότερο πρόβλημα από τη δυσλεξία, διότι επηρεάζει αρνητικά την καθημερινή μας ζωή σε όλες της τις διαστάσεις, αν δεν διαγνωσθεί και αντιμετωπισθεί έγκαιρα και σωστά.

ΠΙΝΑΚΑΣ: Συμπτώματα Δυσλεξίας & Διάσπασης Προσοχής (ΔΕΠΥ)

dyslap

Φ.Φ. Ποιες επιστημονικές ειδικότητες θεωρείτε πως  είναι κατάλληλες για να γίνει σωστά η διάγνωση και να την αντιμετωπίσουμε όσο πιο έγκαιρα και αποτελεσματικά μπορούμε;

Α.Π. Είναι πολύ σημαντική η έγκαιρη και η έγκυρη διάγνωση και αντιμετώπισή της από την προσχολική ηλικία, καθώς η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία. Το μόνο τεστ που μπορεί με υψηλή ακρίβεια να κάνει διάγνωση της διάσπασης προσοχής και της δυσλεξίας από την Προσχολική ηλικία είναι το μοναδικό διεθνώς αντικειμενικό και βιολογικό ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ, όπως αποδείχθηκε από εκτεταμένες έρευνες σε γνωστά Αγγλικά πανεπιστήμια.

Στη δυσλεξία δεν υπάρχει πρόβλημα προφορικού ή καθαρότητας λόγου και συνεπώς δεν τίθεται θέμα λογοθεραπείας ούτε στη διάγνωση και ασφαλώς ούτε στην αντιμετώπιση, η οποία διεθνώς είναι ψυχο-­εκπαιδευτική και συνεπώς πραγματοποιείται μόνο από εξειδικευμένους στις μαθησιακές δυσκολίες Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ψυχολόγους. Αν δεν αντιμετωπιστεί σωστά και έγκαιρα, τα «προβλήματα» που προκαλεί η δυσλεξία συνήθως διαρκούν για όλη τη ζωή. Όμως η σωστή εξατομικευμένη ψυχο-­εκπαιδευτική αντιμετώπιση αλλάζει τη ζωή τους, τους οδηγεί από την αποτυχία στην επιτυχία, από τη δυστυχία στην ευτυχία.

* Τα παιδιά και ιδιαιτέρως τα δυσλεκτικά, είναι πολύ πιο ευαίσθητα στην απόρριψη και στην αρνητική κριτική, διότι την υφίστανται διαρκώς. Ο γονιός πρέπει επικεντρωθεί τις ώρες της μελέτης στο σπίτι, στα εξής:

* Αποφύγετε παντελώς τις αρνητικές και υποτιμητικές παρατηρήσεις, γιατί μειώνουν την αυτοπεποίθηση, τα κίνητρα και συνεπώς, τη σχολική επίδοση.

* Αποφύγετε παντελώς τα καταστροφικά υποτιμητικά ‘κοσμητικά’ επίθετα, όπως βλάκα, τεμπέλη, αδιάφορε, ηλίθιε, κλπ.

* Επιβραβεύστε την προσπάθεια, ασχέτως αποτελέσματος, ώστε να αυξήσετε το κίνητρό τους για προσπάθεια. Τονίστε και επιβραβεύστε τα σωστά, χωρίς να επιμείνετε στα λάθη.

* Αποφύγετε τη σύγκριση με άλλα παιδιά, ιδιαιτέρως με παιδιά που αποδίδουν καλύτερα. Η σύγκριση είναι καταστροφική διότι εξευτελίζει, απορρίπτει και υποτιμά το παιδί.

* Φροντίστε να πραγματοποιείται πρωινή επανάληψη. Είναι αναντικατάστατη, διότι τα θυμούνται καλύτερα, έχουν λιγότερο άγχος, άρα αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και επιτυγχάνουν υψηλότερες επιδόσεις.

* Λόγω του ότι διασπάται εύκολα η προσοχή τους, είναι προτιμότερο να κάθονται στο πρώτο θρανίο, μπροστά στο δάσκαλο­ και όταν είναι δυνατόν η θέση τους να μη βλέπει προς το παράθυρο.

* Να κάθονται δίπλα σε ένα ήσυχο και υπομονετικό παιδί.

* Να ενθαρρύνεται και να επαινείται για την προσπάθειά του.

* Να μη μειώνεται για τα λάθη του.

* Να μην του ζητείται να διαβάζει φωναχτά το παρακάτω, διότι αυτό ισοδυναμεί με δημόσιο διασυρμό και ταπείνωση.

Εκτεταμένες επιστημονικές έρευνες σε γνωστά πανεπιστήμια της Αγγλίας βρήκαν ότι η ΜΕΘΟΔΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗ είναι η πλέον αποτελεσματική από τις υπάρχουσες μεθόδους.

dyslexi2

Πηγή: www.yalescientific.org

Φ.Φ. Στο σχολείο, πώς θα πρέπει να εξετάζονται τα παιδιά με δυσλεξία; συμβαίνει πολλές φορές να μου παραπονιούνται έντονα γονείς, ότι παρόλο που το παιδί τους έχει τη γνωμάτευση που επισημαίνει από τους ειδικούς πως θα εξετάζεται προφορικά, ορισμένοι εκπαιδευτικοί αγνοούν παντελώς το γεγονός αυτό με αποτέλεσμα τα παιδιά να απογοητεύονται σε έντονο βαθμό και να αισθάνονται μειονεκτικά και ότι είναι άχρηστοι ή ανίκανοι, σύμφωνα με όσα μου μεταφέρουν γονείς και δυσλεξικοί μαθητές!

Α.Π. * Σύμφωνα με το νόμο, οι δυσλεξικοί εξετάζονται προφορικά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ακόμη και στο πανεπιστήμιο.

* Στις γραπτές εξετάσεις, οι δυσλεξικοί πρέπει να γράφουν στην ίδια αίθουσα με τους συμμαθητές τους, ώστε να μην ξεχωρίζονται, όμως μετά το τέλος της γραπτής εξέτασης να εξετάζονται προφορικά, ατομικά, σε ήσυχη αίθουσα, χρησιμοποιώντας το γραπτό τους ως πρόχειρο.

Ευχαριστούμε τον κ. Αριστοτέλη Γ. Παυλίδη, για τη συνέντευξη που πραγματοποιήσαμε και τις κατατοπιστικές απαντήσεις του, στις ερωτήσεις-απορίες των εκπαιδευτικών και των γονέων. Θα πρέπει να τις λάβουμε υπόψη και να προβούμε στις αντίστοιχες σωστές ενέργειες, προκειμένου να βοηθήσουμε ένα παιδί με δυσλεξία που με το σωστό χειρισμό, συμβάλλουμε στην ενίσχυση αυτοπεποίθησής του, το οποίο τελικά οδηγείται στην ευτυχία-επιτυχία, διότι η δυσλεξία είναι χάρισμα που επιβάλλεται να αντιμετωπίζεται με σεβασμό!   

                                                                     ( ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Γ. ΠΑΥΛΙΔΗΣ Β.Α. Μ. Α.

Ψυχολόγος και Ειδικός Παιδαγωγός

Επιστημονικός Διευθυντής των κέντρων

DYSLEXIA CENTERSPAVLIDIS METHOD”)