Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Ο κορυφαίος των Πατριαρχικών αναλογίων

27 Νοεμβρίου 2015

Ο κορυφαίος των Πατριαρχικών αναλογίων

Ο Κωνσταντίνος Πρίγγος υπήρξε διακεκριμένος επι καλλιφωνία και μουσική εμπειρία Πρωτοψάλτης του Πατριαρχικού ναού. Άριστος μελοποιός, μιμούμενος τους παλαιούς μαίστορες και δασκάλους της ψαλτικής, έδειξε μεγάλο συνθετικό έργο αλλά όχι εκδοτικό. Τα έργα που εξέδωσε ο ίδιος ήταν η Πατριαρχική Φόρμιγξ, Μεγάλη Εβδομάς, Δοξαστάριον και Αναστασηματάριον, εκ των οποίων τα δύο τελευταία συμπληρώθηκαν από τους μαθητές του.

prigos1

Αυτό για το οποίο διακρίθηκε ο Κωνσταντίνος Πρίγγος ήταν η ακραιφνής εκτέλεση του Πατριαρχικού ύφους και η από στήθους ερμηνεία των ψαλτικών μελών. Για το πρώτο θα αναφέρω τη μαρτυρία του Ιακώβου Ναυπλιώτου ο οποίος δήλωσε ότι: « Δια να διαφυλαχθή το πατριαρχικόν ύφος, ο μόνος κατάλληλος είναι ο Πρίγγος». Πράγματι ο ηγεμονικός και μυστικοπαθής τρόπος με τον οποίο ανέλυε τις μουσικές γραμμές και θέσεις και η  ορθή απαγγελία, είναι ενδεικτικά της εκτελεστικής του δεινότητας.

Όσον αφορά την από στήθους ερμηνεία είναι γεγονός ότι ουδέποτε χρησιμοποιούσε μουσικά βιβλία ή χειρόγραφα στο Πατριαρχικό ναό και όπου αλλού βρίσκονταν για να ψάλλει. Μια παράδοση η οποία θυμίζει το μνημοτεχνικό χαρακτήρα της βυζαντινής στενογραφικής γραφής  ή οποία υποστήριζε το ακόνισμα της μνήμης και την όξυνση της ακουστικής λειτουργίας.

%priggow1%

%prigg%

Βασίλειος Χάδος