Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Αφιέρωμα στο Γεώργιο Μέγα (Κατερίνα Χουζούρη)

1 Απριλίου 2016

Αφιέρωμα στο Γεώργιο Μέγα (Κατερίνα Χουζούρη)

Η «Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία», διοργανώνει ημερίδα, το Σάββατο 2 Απριλίου, στην αίθουσα «Αντώνη Τρίτση» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων, με αφορμή την  40ή επέτειο (1976-2016) του θανάτου του προέδρου της Γεωργίου Α. Μέγα, καθηγητή της Λαογραφίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και Ακαδημαϊκού.  Πρόεδρος της Επιστημονικής Οργανωτικής Επιτροπής, είναι ο Καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Μανώλης Βαρβούνης και μέλη οι: Μ. Καπλάνογλου – Β. Χρυσανθοπούλου – Ν. Μαχά-Μπιζούμη – Γ. Κούζας.

megas1458642284

 Το πρόγραμμα του Συνεδρίου έχει ως εξής:

ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ

10.00-10.20 Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, «…. αλλά με μεγάλην δυσκολίαν θα ημπορούσα ποτέ να χωρισθώ από τας λαογραφικάς μελέτας,…»

10.20-10.40 Μανόλης Σέργης, «Ο Γεώργιος Μέγας του Εμμανουήλ Βαρβούνη, με αφορμή την έκδοση του τόμου Ο Γεώργιος Α. Μέγας και η επιστημονική οργάνωση των ελληνικών λαογραφικών σπουδών»

10.40-11.00 Ρέα Κακάμπουρα – Αφροδίτη Νουνανάκη, «Ο Γ. Μέγας και οι μετεκπαιδευόμενοι δάσκαλοι στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών»

ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΕΓΑ

11.00-11.20 Ευάγγελος Αυδίκος, «Γ. Μέγας: από τον Riehl σε μια πρόδρομη οικολογική λαογραφία»

11.20-11.40 Λευτέρης Αλεξάκης, «Γεώργιος Μέγας – Franz Boas: Λαογραφία, εθνογραφία και η γερμανική Πολιτισμική Σχολή»

11.40-12.00 Μαριλένα Παπαχριστοφόρου, «Ο Γεώργιος Μέγας, η ιστορική -γεωγραφική θεωρία και η επιτόπια έρευνα»

12.00-12.20 Γιώργος Κούζας, «Δημιουργικές συναντήσεις ακαδημαϊκής και εξωπανεπιστημιακής λαογραφίας: Ο Γεώργιος Μέγας και η συνεργασία του με τους εξωπανεπιστημιακούς λαογράφους σε ζητήματα επιτόπιας έρευνας»

ΤΡΙΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: Η ΕΡΕΥΝΑ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΔΡΩΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΕΩΡΓΙΟ ΜΕΓΑ

13.00-13.20 Βάλτερ Πούχνερ, «Η συγκριτική μεθοδολογία του Γεωργίου Α. Μέγα στα πλαίσια των βαλκανολογικών σπουδών»

 13.20-13.40 Μανόλης Βαρβούνης, «Η μελέτη της ελληνικής λαϊκής θρησκευτικότητας από τον Γ. Α. Μέγα»

ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΕΩΡΓΙΟ ΜΕΓΑ

13.40-14.00 Δημήτρης Φιλιππίδης, «Η έρευνα της ανώνυμης αρχιτεκτονικής από τον Γ. Μέγα ως «εθνικής αρχιτεκτονικής»

14.00-14.20 Ανδρομάχη Οικονόμου, «Η έρευνα του υλικού πολιτισμού και η μουσειακή αξιοποίησή του στο έργο του Γεωργίου Μέγα, στο ελληνικό και το ευρωπαϊκό πλαίσιο»

14.20-14.40 Νάντια Μαχά-Μπιζούμη, «Η συμβολή του Γεωργίου Μέγα στη μελέτη της ελληνικής τοπικής ενδυμασίας»

ΠΕΜΠΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: TO ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΕΓΑ ΚΑΙ Η ΕΡΕΥΝΑ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ

14.40-15.00 Μαριάνθη Καπλάνογλου, «Ο Γεώργιος Μέγας και η έρευνα του παραμυθιού ως λαογραφικού φαινομένου»

15.00-15.20 Αριστείδης Δουλαβέρας, «Ο Γεώργιος Α. Μέγας και η συμβολή του στην κριτική έκδοση και συγκριτική μελέτη ποιητικών κειμένων»

exofilo

Ο Καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Μανώλης Βαρβούνης, μίλησε στην Πεμπτουσία για τον Γ. Μέγα. «Ο Γ. Μέγας γεννήθηκε στη Μεσημβρία της Θράκης, το 1893.  Η οικογένειά του μετανάστευσε στη Σιάτιστα.  Σπούδασε στην Ελλάδα και τη Γερμανία.  Ο Γ. Μέγας ήταν μαθητής του Νικολάου Πολίτη.  Ανέλαβε τη διεύθυνση του Κέντρου Ερευνών της Ακαδημίας, ενώ διετέλεσε Καθηγητής Λαογραφίας (ο πρώτος) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο Μέγας συνέβαλε αποφασιστικά, στην ανασύσταση  της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας».

Νέος ακόμη ανέλαβε τη σύνταξη ενός καταλόγου παραμυθιών, από το τεράστιο αρχείο του, άλλωστε είναι γνωστός στο ευρύτερο κοινό, για τη δίτομη έκδοση των Λαϊκών του Παραμυθιών.  Επίσης, ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη λαϊκή αρχιτεκτονική.

 «Ο Γ. Μέγας υπήρξε πολυγραφότατος και τιμήθηκε εν ζωή με πολλά βραβεία», δήλωσε στην Πεμπτουσία, ο κ. Βαρβούνης ο οποίος επισήμανε ότι «ο Μέγας οργάνωσε το πρώτο συνέδριο για τις λαϊκές αφηγήσεις το 1964, ενώ ασχολήθηκε και με τη συγγραφή σχολικών βιβλίων.  Μεγάλη ήταν η προσφορά του και στην επιτόπια έρευνα και καταγραφή, καθώς συνέβαλε αποφασιστικά στην επιστημονική οργάνωσή της… Ο Μέγας πολέμησε στους βαλκανικούς πολέμους.  Ήταν άνθρωπος θρησκευόμενος (παρουσιάζει και αναλύει στοιχεία της λαϊκής θρησκευτικότητας).  ‘Ήταν ευγενικός και αυστηρός αλλά και επίμονος.  Είναι χαρακτηριστικό, ότι δημιούργησε ο ίδιος τις θέσεις τις οποίες κατέλαβε.  Δεν υπήρχε έδρα Λαογραφίας στην Ακαδημία Αθηνών.  Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Διονύσιος Ζακυνθινός όταν τον παρουσίασε στην Ακαδημία, ζήτησε δημοσίως συγνώμη, γιατί δεν πίστευε ο ίδιος στη λαογραφία και την είχε παραθεωρήσει ως επιστήμη».

Τι γίνεται όμως σήμερα με την επιστήμη της Λαογραφίας; Υπάρχει μέλλον;  «Υπάρχει ενδιαφέρον από τους φοιτητές μας» τονίζει ο Καθηγητής Μανώλης Βαρβούνης,  «αλλά το ζήτημα είναι αν θα υπάρξει επαγγελματική αποκατάσταση και αν δοθεί η δυνατότητα συνέχισης της επιστημονικής έρευνας».

Κατερίνα Χουζούρη