Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Από το Α ως το Ω (Κατερίνα Χουζούρη)

13 Απριλίου 2016

Από το Α ως το Ω (Κατερίνα Χουζούρη)

Η έκθεση «Από το Α ως το Ω. Φωτογραφικές εκδοχές του ελληνικού αλφαβήτου», μια πρωτότυπη παραγωγή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με 24 έργα – αντιστοιχισμένα στα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου – 24 Ελλήνων φωτογράφων, παρουσιάζεται έως τις 22 Απριλίου, στην πόλη Βελίκο Τύρνοβο της Βουλγαρίας, μετά από πρόσκληση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, από το Πανεπιστήμιο του Βελίκο Τύρνοβο «Αγ. Κυρίλλου και Μεθοδίου».  Η έκθεση, φιλοξενείται στο κεντρικό φουαγιέ της Πρυτανείας του Πανεπιστημίου, του Βελίκο Τύρνοβο, στο πλαίσιο του εκδηλώσεων, για τα δέκα χρόνια του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά  στο πλαίσιο της PhotoBiennale στις Βρυξέλλες το 2014, σε σχεδιασμό και επιμέλεια της Αλεξάνδρας Αθανασιάδου και του Βαγγέλη Ιωακειμίδη, ενώ τα σύντομα κείμενα επιμελήθηκε η Κατερίνα Σχινά.

Nellys. Gia ti lexi Tragodia

Nellys

Η ελληνική ταυτότητα είναι δεμένη με τη γλώσσα. Η έκθεση, που περιλαμβάνει 24 εικόνες διαφορετικών φωτογράφων, χρησιμοποιεί τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου, για να υπογραμμίσει αξίες και σύμβολα, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον ελληνικό πολιτισμό, από τις απαρχές του ως σήμερα.  Μ’ αυτό το σκεπτικό, το Α εκπροσωπεί τον αγώνα (τον συναγωνισμό, που συνδέεται με την έννοια της αριστείας, αξίας ιδιαίτερα σημαντικής στον αρχαιοελληνικό πολιτισμό), το Ν τη ναυτιλία, μακρά ελληνική παράδοση, συνυφασμένη με το ελληνικό δαιμόνιο από τους αρχαιότατους χρόνους, κ.λ.π.

Nollas K. Gia ti lexi Yvris

Καμίλο Νόλλας

Μερικές λέξεις είναι πιο αναγνωρίσιμες από άλλες, καθώς μεταγράφονται και στις ξένες γλώσσες σχεδόν ατόφιες, όπως οι λέξεις Όλυμπος, ή Τραγωδία. Άλλες συνδέονται οπτικά με την Ελλάδα και είναι ταυτισμένες απολύτως με την διαχρονία της, όπως οι λέξεις γιορτή ή ελιά.  Τέλος, οι φωτογραφικές εικόνες φέρνουν στο προσκήνιο λέξεις, που εκφράζουν μοναδικές ελληνικές πραγματικότητες και συνθήκες (συναισθηματικές ή κοινωνικές), όπως βάσανο ή ξενιτιά, μια λέξη που εμπεριέχει τόσο την έννοια της μετανάστευσης, όσο και της νοσταλγίας για την πατρίδα.  Έτσι ο θεατής βρίσκεται μπροστά σε γράμματα ή λέξεις ή εικόνες, που συνθέτουν πλευρές του ελληνικού πολιτισμού και καλείται να ανακαλύψει με ποιον τρόπο η συνέχεια της ελληνικής γλώσσας, αντανακλάται στο πνεύμα του.

Fysakis P. Gia ti lexi Ithaki

Παύλος Φυσάκης

Τα έργα που παρουσιάζονται είναι των φωτογράφων:

ΑΓΩΝ Φίλιππος Τσιάρας (1952-)

ΒΑΣΑΝΟ Κώστας Μπαλάφας (1920-2011), Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη

ΓΙΟΡΤΗ Σπύρος Στάβερης (1952-)

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Μανώλης Μπαμπούσης (1950-)

ΕΛΙΑ Στράτος Καλαφάτης (1966-)

ΖΗΛΟΣ Fred Boissonnas (1858-1946), Αρχείο ΜΦΘ

ΗΛΙΟΣ Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης (1958-)

ΘΥΜΟΣΟΦΙΑ Γιάννης Στυλιανού (1941-1996), Αρχείο ΜΦΘ

ΙΘΑΚΗ Παύλος Φυσάκης (1969-), Συλλογή ΜΦΘ

ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ Θεόδωρος Νικολέρης (1898-1994), Αρχείο ΜΦΘ

ΛΟΓΟΣ Πίτερ Μαρίφογλου (1954-)

ΜΥΣΤΗΡΙΑ Σωκράτης Ιορδανίδης (1912-1985), Αρχείο ΜΦΘ

ΝΑΥΤΙΛΙΑ Δημήτρης Χαρισιάδης (1911-1993), Φωτογραφικό αρχείο Μουσείου Μπενάκη

ΞΕΝΙΤΙΑ Μαρία Χρουσάκη (1899-1972), Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

ΟΛΥΜΠΟΣ Δημήτρης Λέτσιος (1910-2008), Αρχείο ΜΦΘ

ΠΟΙΗΣΗ Βούλα Παπαϊωάννου (1898-1989), Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη

ΡΗΤΟΡΙΚΗ Συλλογή Γιάννη Μέγα

ΣΠΕΙΡΑ Δημήτρης Κοιλαλούς (1962-)

ΤΡΑΓΩΔΙΑ Nelly’s (1899-1998), Αρχείο ΜΦΘ-δωρεά Parallaxis

ΥΒΡΙΣ Καμίλο Νόλλας (1968-), Συλλογή ΜΦΘ

ΦΟΡΤΙΟ Ανδρέας Εμπειρίκος (1901-1975), Αρχείο Μάτσης Χατζηλαζάρου- Ιστορικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη

ΧΑΡΤΕΣ Στρατής Βογιατζής (1978-)

ΨΥΧΗ Νίκος Μάρκου (1959-)

ΩΚΕΑΝΟΣ Γιώργος Κορδάκης (1973-)

Κατερίνα Χουζούρη