Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Πορεία προς την Εβδομάδα των Παθών (Σωτήριος Σαρβάνης, Φοιτητής Θεολογίας)

24 Απριλίου 2016

Πορεία προς την Εβδομάδα των Παθών (Σωτήριος Σαρβάνης, Φοιτητής Θεολογίας)

Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα

Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή, η πιο κατανυκτική και πένθιμη περίοδος του έτους, κλείνει με την κορύφωσή της στην Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα. Είναι Αγία και Μεγάλη, επειδή θα ζήσουμε κάτι μεγάλο, κάτι το συνταρακτικό. Είναι η εβδομάδα των Παθών του Κυρίου μας, η οποία θα κλείσει με την λαμπροτέρα Ανάστασή Του κατά την Κυριακή του Πάσχα. Δεν φτάνουν τα λόγια και οι σκέψεις μας να μιλήσουμε για την καθεμιά ημέρα ξεχωριστά της Μεγάλης Εβδομάδας, γιατί είναι πάρα πολλά. Ας δούμε συνοπτικά τι θυμόμαστε την καθεμιά ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας:

byzarticon.gr

byzarticon.gr

“Ευλογημένος ο ερχόμενος…”

Tην Κυριακή των Βαΐων, θυμόμαστε την είσοδο του Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα, τον οποίο οι κάτοικοι των Ιεροσολύμων -και όχι μόνο- υποδέχθηκαν τον Ιησού ως Βασιλιά “μετά βαΐων και κλάδων” (Ιω. 12, 12-13), φωνάζοντας “ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ”(Ιω. 12,13). Ο Χριστός εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα “καθήμενος επί πώλον όνου”(Ζαχ. 9, 9-10). Πορεύεται και οι Ισραηλίτες τον υποδέχονται με τιμές ως Βασιλιά. Εκείνος δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία στις τιμές, δεν περιορίζεται στο πανηγύρι, στην πρόσκαιρη δόξα, αλλά προχωρεί στο Σταυρό και την Ανάσταση.Η είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα είναι τελικά η είσοδος του μαρτυρίου στην επίγεια ζωή του Κυρίου. Σε λίγες ημέρες θα μαρτυρήσει και θα θανατωθεί στο σταυρό, για να θανατώσει το θάνατο και να χαρίσει τη ζωή. Έτσι κι εμείς, υποδεχόμαστε τον Κύριό μας ως Λυτρωτή που θα μας οδηγήσει στη σωτηρία μας. Ο κύκλος των Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδος ξεκινά από την Κυριακή των Βαΐων το απόγευμα, όπου ψάλλεται ο Όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας. Είναι η λεγόμενη “Ακολουθία του Νυμφίου” και μας εισάγει στην Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, ψάλλοντας το γνωστό τροπάριο “Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται…”.

Η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Ιωσήφ, του επονομαζομένου “Παγκάλου”, του γιου του Ιακώβ, που αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη (Γεν. 37-50). Ο Ιωσήφ ήταν ο μικρότερος γιος του Ιακώβ ο οποίος όμως φθονήθηκε από τα αδέλφια του λόγω της ενάρετης ζωής του. Επίσης, αυτή τη μέρα θυμόμαστε και το περιστατικό με την άκαρπη συκιά, την οποία ο Χριστός καταράστηκε και ξεράθηκε με έναν Του λόγο (βλ. Λκ. 13, 1-9).

Στη συνέχεια, τη Μεγάλη Τρίτη επιτελούμε ανάμνηση της περί των δέκα παρθένων γνωστής παραβολής του Κυρίου, την οποία και μας παρουσιάζεται στο 25ο κεφάλαιο του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου. Η Εκκλησία μας καλεί να είμαστε έτοιμοι για να υποδεχθούμε, κρατούντες τις λαμπάδες των αρετών μας, τον ουράνιο Νυμφίο, τον Κύριό μας ο Οποίος θα έλθει αιφνίδια, είτε ειδικά κατά τη στιγμή του θανάτου μας, είτε γενικά κατά τη Δευτέρα Παρουσία. Τέλος, το απόγευμα αυτής της ημέρας, στον Όρθρο της Μ. Τετάρτης, ψάλλουμε και το γνωστό σε όλους μας “Τροπάριο της Κασσιανής” της υμνογράφου.

Κατά τη Μεγάλη Τετάρτη έχουμε ανάμνηση του γεγονότος της αλείψεως του Κυρίου με μύρο από μια πόρνη γυναίκα. Επίσης φέρεται στη μνήμη μας, η σύγκληση του Συνεδρίου των Ιουδαίων, του ανωτάτου δηλαδή Δικαστηρίου τους, προς λήψη καταδικαστικής αποφάσεως του Κυρίου, καθώς και τα σχέδια του Ιούδα για προδοσία του Διδασκάλου του. Το απόγευμα της ίδιας μέρας, σε όλες τις Εκκλησίες, τελείται το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου και ακολούθως η Ακολουθία του Μυστικού Δείπνου και του Ιερού Νιπτήρος.

panagiapalatiani.gr

panagiapalatiani.gr

 [Συνεχίζεται]