Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Η εικόνα της Αγίας Σοφίας, ασκήτριας της Κλεισούρας († 6 Μαΐου), σε βυζαντινή απόδοση (Μαρία Τοτού, πρεσβυτέρα – αγιογράφος)

7 Μαΐου 2016

Η εικόνα της Αγίας Σοφίας, ασκήτριας της Κλεισούρας († 6 Μαΐου), σε βυζαντινή απόδοση (Μαρία Τοτού, πρεσβυτέρα – αγιογράφος)

Η Βυζαντινή Τέχνη υπηρετεί  μία υψηλή αποστολή. Η αγιογραφία δεν είναι μόνο μία καλλιτεχνική δημιουργία αλλά κυρίως μία Θεολογική δημιουργία.

Προσχέδιο με βοηθητικούς άξονες και Χρυσές τομές- έργο Μαρίας Τοτού 2011

Προσχέδιο με βοηθητικούς άξονες και Χρυσές τομές- έργο Μαρίας Τοτού 2011

Αγία Σοφία-Φορητή εικόνα 30Χ40 έργο Μαρίας Τοτού 2011 έργο Μαρίας Τοτού 2011

Αγία Σοφία-Φορητή εικόνα 30Χ40 έργο Μαρίας Τοτού 2011

Ο αγιογράφος οφείλει να αγωνίζεται, ζώντας μέσα στην Εκκλησία την όλη εκκλησιαστική ζωή και να εκφράζει μέσα από τα έργα του- έργα αποκαλυπτικά που φανερώνουν τα έσχατα, την χαρά που εκπηγάζει από την Ανάσταση του Κυρίου μας και το κάλλος όχι το πρόσκαιρο κι αυτό που τέρπει τις αισθήσεις αλλά το εσχατολογικό.  Γι’ αυτό και απαρνιέται την φυσιοκρατική απόδοση των σωμάτων «αισθητική εγκράτεια», χρησιμοποιώντας μία ζωγραφική λιτή, αφαιρετική, σχηματοποιημένη, την βυζαντινή τεχνοτροπία, που μας την παρέδωσαν οι πρώτοι κιόλας αγιογράφοι από γενιά σε γενιά, με μικρές διαφοροποιήσεις ανάλογα με το ιστορικό πλαίσιο δράσης τους.

Τα μορφοπλαστικά στοιχεία αυτής της τέχνης μπορούμε να τα κατανοήσουμε στις αγιογραφίες που απεικονίζουν νεοφανείς αγίους, καθώς για πολλούς από αυτούς υπάρχουν φωτογραφίες και μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε για να μελετήσουμε την απόδοση των χαρακτηριστικών τους σε σχέση με την βυζαντινή τεχνοτροπία.

Η βυζαντινή αγιογραφία, λιτή και ασκητική χρησιμοποιεί μόνο ότι θεωρεί απαραίτητο. Απλές γραμμές, καθόλου τυχαίες, αποστάσεις χαρακτηριστικών βάσει μετρημάτων και κανόνων, σχέδια συμμετρικά που βασίζονται στην χρυσή τομή. Χρώματα λιτά, συνήθως  τετραχρωμία – Πολυγνώτεια Κλίμακα.

Η χρήση θερμών χρωμάτων για το φως της σάρκας επάνω σε ψυχρό πράσινο προπλασμό έχει ως αποτέλεσμα «το κομμάτιασμα της μορφής και το στυλιζάρισμα των στοιχείων, που δείχνουν να αυτονομούνται και να αποκτούν ιδιαίτερη εικαστική υπόσταση μέσα στα όρια της μορφής του προσώπου» όπως παρατηρεί και ο Γ. Κόρδης.

Φωτογραφία της Αγίας Σοφίας

Φωτογραφία της Αγίας Σοφίας

Φυσιοκρατική απόδοση της μορφής Της Αγίας Σοφίας 2011

Φυσιοκρατική απόδοση της μορφής
Της Αγίας Σοφίας 2011

Σχηματοποιημένη με αφαιρετικές τάσεις απόδοση της μορφής της Αγίας Σοφίας 2011

Σχηματοποιημένη με αφαιρετικές τάσεις
απόδοση της μορφής της Αγίας Σοφίας 2011

Αγία Σοφία – Φορητή Βυζαντινή εικόνα 2011

Αγία Σοφία – Φορητή Βυζαντινή εικόνα
2011

Αγία Σοφία – Φορητή Βυζαντινή εικόνα 2013

Αγία Σοφία – Φορητή Βυζαντινή εικόνα
2013

Τα σχέδια και οι εικόνες που παρουσιάζονται είναι έργα  της Πρεσβυτέρας Μαρίας Τοτού

9_12