Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Πολιτιστική κληρονομιά και εκπαιδευτικά προγράμματα για την ανάδειξή της (Φωτεινή Τζώρα, Πολιτικός Επιστήμων)

30 Ιουλίου 2016

Πολιτιστική κληρονομιά και εκπαιδευτικά προγράμματα για την ανάδειξή της (Φωτεινή Τζώρα, Πολιτικός Επιστήμων)

Tzora-Culture_13_UPΘεωρώντας ότι η προστασία και η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι καθήκον και υποχρέωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο Δήμος Αχαρνών δραστηριοποιείται σε εκπαιδευτικές δράσεις σε μια προσπάθεια να αναδειχθούν με ποικίλους τρόπους οι άρρηκτες σχέσεις που συνδέουν τον πολιτισμό, την εκπαίδευση και το περιβάλλον, φυσικό και ανθρωπογενές.

Σκοπός η  προβολή της τοπικής ιστορίας και το σύνολο των υλικών στοιχείων που συνθέτουν το διαχρονικό μνημειακό πλούτο των Αχαρνών, από τους αρχαίους μέχρι τους νεότερους χρόνους.       Πεποίθηση και στόχος του Δήμου Αχαρνών είναι ότι, γνωρίζοντας την ιστορία του τόπου, μειώνεται η αδιαφορία του πολίτη απέναντι στην πολιτιστική κληρονομιά που ενίοτε καταλήγει σε βανδαλισμούς και καταστροφή του περιβάλλοντος. Φιλοδοξεί επίσης, τα προγράμματα να σταθούν αφορμή ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών που δεν κατάγονται από τις Αχαρνές, αλλά από άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως επίσης και των μαθητών που προέρχονται από άλλες χώρες (κυρίως βαλκανικές) και να αναζητήσουν τα κοινά στοιχεία ανάμεσα στους τόπους καταγωγής και του τόπου διαμονής τους.

Για την επίτευξη των στόχων, το Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορικής Έρευνας του Δήμου Αχαρνών για δέκατη πέμπτη συνεχή χρονιά πραγματοποιεί εκπαιδευτικές δράσεις που στα πλαίσια της δια βίου μάθησης απευθύνεται όχι μόνο στους μαθητές, αλλά και στους ενήλικες που θέλουν να τις παρακολουθήσουν.

 Σε όλα τα προγράμματα η ανάθεση ρόλων σε όλο το δυναμικό της τάξης εξασφαλίζει μια ενεργή και ενδιαφέρουσα διαδικασία, τόσο για τους μικρότερους μαθητές, όσο και για τους εφήβους, που συμμετέχουν με ενθουσιασμό. Με την πρόκληση της αυτενέργειας, τη βιωματική προσέγγιση, τη χρήση του παιχνιδιού (θεατρικό, κυνήγι θησαυρού, κ.ά.), το παραμύθι, τη σωματική έκφραση και την εικαστική δημιουργία, τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Δήμου έχουν σκοπό να μεταβάλλουν την επίσκεψη στους χώρους πολιτισμικής αναφοράς  σε ευχάριστη εμπειρία και να δημιουργήσουν προϋποθέσεις για την παρατήρηση και την κατανόηση τους.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ο Θολωτός Τάφος των Αχαρνών με τίτλο «Σαν Παραμύθι, το Τραγούδι της Λύρας»

Το πρόγραμμα διεξάγεται από το 2000 με μεγάλη συμμετοχή και αμείωτο ενδιαφέρον των σχολείων όλης της Αττικής και έχει ως σκοπό την ανάδειξη, προβολή και προστασία του σημαντικού αυτού μνημείου που χρονολογείται στην μυκηναϊκή εποχή (14ος -13ος αι. π. Χ.) και αποτελεί μάρτυρα της μακραίωνης και σπουδαίας ιστορίας των Αχαρνών. Οι δραστηριότητες οργανώνονται σε τρία στάδια: μέσα στην τάξη πριν την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο, κατά τη διάρκειά της και κατόπιν αυτής.

Στην πρώτη φάση οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να λάβουν το έντυπο υλικό με τίτλο «Σαν Παραμύθι, το Τραγούδι της Λύρας» έκδοση του Δήμου Αχαρνών, τουλάχιστον 20 μέρες πριν τη διεξαγωγή του προγράμματος. Στο βιβλίο η λύρα (το σημαντικότερο εύρημα του ταφικού θαλάμου) ζωντανεύει από τις προθήκες του Εθνικού Μουσείου και αφηγείται την ιστορία του φανταστικού άρχοντα Δημόδοκου και της οικογένειάς του. Ο ήρωας της ιστορίας, που πήρε σάρκα και οστά από τους ίδιους τους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, είναι ποιητής, ευσεβής, ευγενής, γενναίος, δίκαιος  με τους υπηκόους του και καλός πατέρας. Αξίες που ζητούν πάντα τα παιδιά σε όλες τις εποχές και σε όλες τις χώρες από αυτούς που άρχουν.

Στη δεύτερη φάση σε ένα ευχάριστα διαμορφωμένο περιβάλλον δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο οι μαθητές συνδυάζοντας την επιστημονική πληροφορία – θεματικά οργανωμένη – με τη βιωματική προσέγγιση γνωρίζουν τη Μυκηναϊκή Εποχή στην οποία ανήκει ο θολωτός τάφος με τη χρήση πλούσιου εποπτικού υλικού, όπως εκπαιδευτικοί πίνακες, μουσειοσκευή, διαφάνειες αρχαίων ευρημάτων και προβολή σχετικών  βίντεο.

Μετά από ένα σύντομο διάλειμμα ακολουθεί ξενάγηση στο μνημείο από τους μουσειοπαιδαγωγούς, με έμφαση στην ανασκαφή του μνημείου, στον τρόπο κατασκευής του, στη χρήση του θαλάμου ως ταφικού χώρου στα μυκηναϊκά χρόνια και στη χρήση του δρόμου ως χώρου λατρείας νεκρών ηρώων, από τη γεωμετρική έως την κλασική εποχή. Με βάση τα στοιχεία που αναφέρονται στην ξενάγηση ακολουθεί δραματοποίηση από τους μαθητές (θεατρικός αυτοσχεδιασμός) που ως συγγενείς και φίλοι του νεκρού άρχοντα αναπαριστούν την κτέριση, το θρήνο, το νεκρόδειπνο και τη διαχρονική χρήση του δρόμου του τάφου έως τα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου και τη λεηλασία των Αχαρνών από τους Λακεδαιμόνιους (Αρχιδάμειος πόλεμος).


Παρατήρηση: Το παρόν κείμενο αποτελεί τμήμα της Διπλωματικής Εργασίας “Τοπική Αυτοδιοίκηση και Πολυπολιτισμικότητα. H περίπτωση του Δήμου Αχαρνών” της φοιτήτριας του Ελληνικού  Ανοικτού Πανεπιστήμιου (Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, ΔΙΟΙΚΗΣΗ  ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ  ΜΟΝΑΔΩΝ) και πολιτικής επιστήμονος κ. Φωτεινής Τζώρα. Η εργασία εκπονήθηκε με α’ επιβλέπουσα καθηγήτρια την κ. Τριανταφυλλοπούλου Αθανασία, β’ επιβλέπουσα καθηγήτρια την κ. Συλαίου Στυλιανή και Ακαδημαϊκό υπεύθυνο τον κ. Μπαντιμαρούδη Φιλήμονα, δημοσιεύεται, δε, εμπλουτισμένη σε συνέχειες από την ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ.

Διαβάστε το προηγούμενο τμήμα της εργασίας εδώ