Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Σχολική συνεργασία με την Ευρώπη μέσω μιας δικτυακής πύλης! (Κωνσταντίνος Νικολαΐδης, Εκπαιδευτικός)

26 Αυγούστου 2016

Σχολική συνεργασία με την Ευρώπη μέσω μιας δικτυακής πύλης! (Κωνσταντίνος Νικολαΐδης, Εκπαιδευτικός)

[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/2aPOWVR]

Ο δάσκαλος μελετώντας τα όσα αναφέρονται στο ΔΕΠΠΣ και τα αντίστοιχα ΑΠΣ όλων των τάξεων, σχετικά με τη διδασκαλία του θρησκευτικού μαθήματος, θα διαπιστώσει ότι προτείνονται σχέδια εργασίας ακόμη και δραστηριότητες διαθεματικού περιεχομένου, που παρακινούν τους μαθητές να αντλήσουν πληροφορίες από διαδικτυακούς τόπους και να συγκεντρώσουν υλικό για θέματα που αναφέρονται στις διδακτικές ενότητες, τις οποίες επεξεργάζονται στα πλαίσια του μαθήματος[128]. Όλα τα σχολεία της χώρας είναι πλέον συνδεδεμένα δικτυακά μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, ενώ δίνεται η δυνατότητα στους δασκάλους να εξοικειωθούν με τις ΤΠΕ, μέσα από επιμορφωτικά προγράμματα που υλοποιούνται συνεχώς, ώστε να γίνουν ψηφιακά εναλφάβητοι και να αξιοποιήσουν αποδοτικά τις ΤΠΕ στην τάξη. Έτσι βελτιώνουν τη διδακτική τους πρακτική, ενισχύοντας παράλληλα το συντονιστικό, διευκολυντικό και παρωθητικό τους ρόλο.

διαδ12

Για παράδειγμα, μεταξύ των θεμάτων που διαπραγματεύονται τα κεφάλαια του βιβλίου των Θρησκευτικών της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου, είναι και η διδακτική ενότητα «Η Προσευχή των μουσουλμάνων στο τζαμί την Παρασκευή», του ΣΤ΄ κεφαλαίου «Ετερόδοξοι και αλλόθρησκοι»[129].  Δίνεται μια εξαιρετική ευκαιρία στον διδάσκοντα  το μάθημα των Θρησκευτικών να διευκολύνει και να βοηθήσει τους μαθητές του να αναζητήσουν πληροφορίες, χρησιμοποιώντας ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες και ψηφιακές βιβλιοθήκες, έτσι ώστε να  μάθουν ότι ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ γεννήθηκαν και συνυπάρχουν στο γεωγραφικό χώρο της Μέσης Ανατολής. Επίσης ότι μερικούς αιώνες πριν από την πτώση της Κωνσταντινούπολης (1453), πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας με το Ισλάμ και ότι η συνάντηση αυτή δεν έλαβε μόνο τη μορφή πολεμικής σύγκρουσης και αντιπαράθεσης, αλλά εξελίχθηκε σε μια μακραίωνη, σιωπηλή συνύπαρξη και συμβίωση[130].

Μέσα από την επεξεργασία και ιστορικών πηγών στο πλαίσιο μιας διαθεματικής και διαπολιτισμικής προσέγγισης της διδακτικής ενότητας, τα παιδιά θα κατανοήσουν ότι  τόσο η ορθόδοξη, όσο και η μουσουλμανική παράδοση αντιπροσωπεύουν δύο ξεχωριστές περιπτώσεις έμπρακτης οικουμενικότητας και παγκοσμιότητας με μαρτυρημένα από την ιστορία δείγματα συμβίωσης και συνοίκησης με τον άλλο[131]. Θα ανακαλύψουν και θα κατανοήσουν ότι ο ξένος είναι φίλος και όχι εχθρός, καθώς κανείς δεν είναι ιδιοκτήτης στον κόσμο αυτό που είναι σύναξη των ετέρων. Άλλωστε η αποδοχή του άλλου και της ετερότητας βρίσκεται στην καρδιά της θεολογικής μας παράδοσης [132].

Στο σημείο αυτό αξίζει να γίνει αναφορά στη  δράση eTwinning, η οποία προωθεί τη σχολική συνεργασία στην Ευρώπη, μέσω της χρήσης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και παρέχει υποστήριξη, εργαλεία και υπηρεσίες που διευκολύνουν τα σχολεία στη διαμόρφωση βραχυπρόθεσμων ή μακροπρόθεσμων συνεργασιών σε οποιοδήποτε μάθημα.

eTwinning12

Η δικτυακή πύλη του eTwinning (www.etwinning.net) είναι το βασικό σημείο συνάντησης και χώρος εργασίας της δράσης και σ’αυτήν, που διατίθεται σε 25 γλώσσες, συμμετέχουν περίπου 170.000 μεμονωμένα μέλη και περισσότερα από 5.324 έργα (συνεργασίες) μεταξύ δύο ή περισσότερων σχολείων από ολόκληρη την Ευρώπη. Η Δικτυακή Πύλη παρέχει online εργαλεία στους δασκάλους και στους καθηγητές για να βρουν συνεργάτες, να δημιουργήσουν έργα, να μοιραστούν ιδέες, να ανταλλάξουν σωστές διδακτικές πρακτικές και να ξεκινήσουν μία άμεση συνεργασία χρησιμοποιώντας διάφορα προσαρμοσμένα εργαλεία που διατίθενται στην πλατφόρμα του eTwinning. Στη διαδικασία υλοποίησης της συγκεκριμένης δράσης, το θρησκευτικό μάθημα προσφέρεται για συνεργασία μεταξύ Δημοτικών σχολείων καθώς μπορεί να αναδείξει το σύγχρονο ρόλο ενός πλουραλιστικού και δημοκρατικό σχολείου, το οποίο σέβεται την θρησκευτική ετερότητα και την εντάσσει στο πλαίσιο της σύγχρονης συνείδησης της ευρωπαϊκής πολιτιστικής πραγματικότητας.

[Συνεχίζεται]

[128] Γ. Οικονόμου, όπ.π.

[129]  Θρησκευτικά ΣΤ΄ Τάξης στο διαδικτυακό τόπο http://digitalschool.minedu.gov.gr/courses/DSDIM-F100. (ημερομηνία ανάκτησης 10/9/2012).

[130] Α. Γιαννουλάτου, «Ο διάλογος με το Ισλάμ από ορθόδοξη άποψη», στο Παγκοσμιότητα και Ορθοδοξία (Αθήνα: Εκδόσεις Ακρίτας, 2005) σ.σ. 137-168, εδώ 139.

[131] Π. Καλαϊτζίδη, «Αντί εισαγωγής: Η ορθοδοξία και το Ισλάμ από τη νεωτερικότητα στην παγκοσμιοποίηση», στο Ισλάμ και Φονταμενταλισμός, Ορθοδοξία και Παγκοσμιοποίηση (Αθήνα: Εκδόσεις Ίνδικτος, 2004), σελ. 9-24, εδώ 20.

[132] Σ. Γιαγκάζογλου, « Ο διάλογος θεολογίας και πολιτισμού βασική συνιστώσα της σύγχρονης θρησκευτικής αγωγής και παιδείας», στο  διαδικτυακό  τόπo  www.pi-schools.gr /lessons/…/dialogos_theologias_politismou.doc   (ημερομηνία ανάκτησης 10/8/2012) σσ. 19-28.