Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Ένας δυνητικά κατοικήσιμος πλανήτης, εκτός ηλιακού συστήματος

15 Σεπτεμβρίου 2016

Ένας δυνητικά κατοικήσιμος πλανήτης, εκτός ηλιακού συστήματος

This artist’s impression shows the planet Proxima b orbiting the red dwarf star Proxima Centauri, the closest star to the Solar System. The double star Alpha Centauri AB also appears in the image between the planet and Proxima itself. Proxima b is a little more massive than the Earth and orbits in the habitable zone around Proxima Centauri, where the temperature is suitable for liquid water to exist on its surface.

Καλλιτεχνική απεικόνιση του πλανήτη Proxima b που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον κόκκινο νάνο Proxima Centauri, το πλησιέστερο στο ηλιακό μας σύστημα άστρο. Το διπλό άστρο Alpha Centauri AB απεικονίζεται μεταξύ του πλανήτη και του Proxima. Ο πλανήτης Proxima b είναι λίγο μεγαλύτερος από τη Γη και βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον Proxima Centauri στη λεγόμενη κατοικήσιμη ζώνη, καθώς η θερμοκρασία στην επιφάνειά του επιτρέπει την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή.

Για την πρόσφατη, πολύ σημαντική ανακάλυψη από το Ευρωπαϊκό Νότιο Αστεροσκοπείο (European Southern Observatory, ΕSO) ενός δυνητικά κατοικήσιμου πλανήτη στον Εγγύτατο του Κενταύρου, το πλησιέστερο – μετά τον Ήλιο – άστρο στη Γη , θα μιλήσει ο Lars Lindberg Christensen, επικεφαλής του Τμήματος Εκπαίδευσης και Διάχυσης των Επιστημών του ΕSO, τη Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2016 (ώρα 18:30) στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Ευγενίδου.

Λίγα λόγια για την ομιλία του κ. Christensen: «Εγγύτατος Κενταύρου β: Ένας πλανήτης γύρω από το πλησιέστερο άστρο»

Η είδηση της ανακάλυψης ενός πλανήτη γύρω από το πλησιέστερο στη Γη άστρο (εκτός του Ήλιου μας), έκανε το γύρο του κόσμου πριν από μερικές εβδομάδες. Πρόκειται για μία δεύτερη Γη; Μήπως το άστρο αυτό είναι τόσο διαφορετικό από τον Ήλιο μας ώστε να μην μπορεί να φιλοξενεί πλανήτες με ζωή;

Το τριπλό αστρικό σύστημα του α-Κενταύρου αποτελεί τον βασικό στόχο του ερευνητικού προγράμματος Breakthrough Starshot, για την κατασκευή ταχύτατων νανοδιαστημοσυσκευών, οι οποίες ίσως μελλοντικά καταφέρουν να προσεγγίσουν αυτό το σύστημα μέσα σε 20 μόλις χρόνια, αντί για τα δεκάδες χιλιάδες χρόνια που απαιτούνται με την υπάρχουσα τεχνολογία. Η νέα αυτή ανακάλυψη δημιουργεί επιπλέον ενθουσιασμό και προσμονή για την επιτυχή υλοποίηση αυτού του προγράμματος.

Καθόλη την διάρκεια των παρατηρήσεων, που πραγματοποιήθηκαν με ένα από τα τηλεσκόπια του ESO, υλοποιήθηκε και το πρόγραμμα Pale Red Dot, το οποίο αποτέλεσε μία μοναδική ενημερωτική δράση. Πρόκειται για μία τολμηρή και πρωτοποριακή πρωτοβουλία των αστρονόμων που συμμετείχαν στις έρευνες αυτές, προκειμένου να γνωστοποιήσουν στο ευρύτερο κοινό όλες τις πτυχές ενός ερευνητικού προγράμματος.

Lars Lindberg Christensen
Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα

lars_christensen-1-copy
Ο Lars Lindberg Christensen είναι Αστρονόμος, Επικεφαλής του Τμήματος Εκπαίδευσης και Διάχυσης των Επιστημών του ESO. Είναι υπεύθυνος εκπαίδευσης και ενημέρωσης του κοινού για το Αστεροσκοπείο La Silla Paranal, για το τμήμα του ESO που ασχολείται με το ALMA (μια τεράστια συστοιχία ραδιοτηλεσκοπίων στην έρημο Ατακάμα της Χιλής και μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο και πιο ακριβό επίγειο αστρονομικό πρόγραμμα), για το Ευρωπαϊκό Εξαιρετικά Μεγάλο Τηλεσκόπιο (με διάμετρο κύριου κατόπτρου που αγγίζει τα 40 m, θα πρόκειται για το μεγαλύτερο επίγειο οπτικό τηλεσκόπιο, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2024), για το τμήμα του ESO που ασχολείται με το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble, καθώς και για το Γραφείο Τύπου της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Lars Lindberg Christensen συμμετέχει, ως Επικεφαλής Ενημέρωσης του Κοινού, στο πρόγραμμα Pale Red Dot, στο πλαίσιο του οποίου έγινε η παραπάνω ανακάλυψη, ενώ το 2005 τιμήθηκε με το Μετάλλιο Tycho Brahe για την προσφορά του στην διάχυση των επιστημών.

This image of the sky around the bright star Alpha Centauri AB also shows the much fainter red dwarf star, Proxima Centauri, the closest star to the Solar System. The picture was created from pictures forming part of the Digitized Sky Survey 2. The blue halo around Alpha Centauri AB is an artifact of the photographic process, the star is really pale yellow in colour like the Sun.

Παράλληλα στο Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο θα προβάλλεται η ψηφιακή παράσταση «Ζωή στο Σύμπαν» (ώρες 18:30, 19:30 και 20:30), ενώ το Εργαστήριο Τεχνολογίας UTech Lab του Ιδρύματος Ευγενίδου θα υποδέχεται το κοινό και θα το ξεναγεί στους χώρους του από τις 18:00 έως τις 20:00.

Ζωή στο Σύμπαν
Ψηφιακή πλανηταριακή παράσταση

Η ψηφιακή παράσταση «Ζωή στο Σύμπαν» μας προσκαλεί σε μια συναρπαστική αναζήτηση της ζωής πέρα από την Γη. Ξεκινώντας από την προέλευση και την εξέλιξη της ζωής στον πλανήτη μας, η παράσταση εστιάζει στα ουράνια σώματα του Ηλιακού μας συστήματος που είναι πιθανότερο να φιλοξενούν μικροβιακές μορφές ζωής, καθώς και στις σημαντικότερες μεθόδους που χρησιμοποιούν οι αστρονόμοι για τον εντοπισμό και την μελέτη ενός εξωπλανήτη. Τι θα μπορούσε άραγε να κρύβεται ανάμεσα στα αναρίθμητα άστρα των δισεκατομμυρίων γαλαξιών του Σύμπαντος;

Όλα τα παραπάνω θα πραγματοποιηθούν με ελεύθερη είσοδο, απαραίτητα είναι όμως τα Δελτία εισόδου που θα διανέμονται από τις 17:30 της ίδιας ημέρας, από το ταμείο του Πλανηταρίου.

Σημειώνεται ότι η ομιλία του κ. Christensen θα πραγματοποιηθεί στα Αγγλικά με παράλληλη διερμηνεία στα Ελληνικά.

Υπενθυμίζουμε ότι οι χώροι του Ιδρύματος Ευγενίδου είναι προσβάσιμοι και φιλικοί σε ανθρώπους με κινητική αναπηρία, ενώ υπάρχει δυνατότητα διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα κατόπιν έγκαιρης επικοινωνίας με γραπτό μήνυμα στο τηλέφωνο: 6936177143, στο fax: 2109417514 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: public@eef.edu.gr. Οι σκύλοι οδηγοί τυφλών είναι ευπρόσδεκτοι.