Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Φύλο, χρόνια υπηρεσίας και επιμόρφωση ως παράγοντες ιεράρχησης των γνωστικών αντικειμένων (Μπαϊκούση Σταυρούλα – Ελένη, Παιδαγωγός)

16 Οκτωβρίου 2016

Φύλο, χρόνια υπηρεσίας και επιμόρφωση ως παράγοντες ιεράρχησης των γνωστικών αντικειμένων (Μπαϊκούση Σταυρούλα – Ελένη, Παιδαγωγός)

[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2dzdqUA]

Ο έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2 έδειξε κάποια μικρή διαφοροποίηση ανάμεσα στα δύο φύλα όσον αφορά την ιεράρχηση των γνωστικών αντικειμένων στα οποία ο αλλόγλωσσος μαθητής είναι καλός. Ενώ στα αποτελέσματα τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες εκπαιδευτικοί ανέδειξαν πρώτα τα μαθηματικά και τελευταία τη γλώσσα, επιμέρους διαφοροποιήσεις παρατηρούνται σε μικρότερο ποσοστό στους άντρες (25%) το οποίο θέλει στην τρίτη θέση τη γλώσσα ενώ μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των γυναικών(36.6%) που θέλει τη γλώσσα σε δεύτερη και τρίτη θέση ενώ η γεωγραφία και η φυσική βρίσκονται στη τελευταία.
Στην ερώτηση, η οποία ζητά από τους συμμετέχοντες να ιεραρχήσουν με σειρά προτεραιότητας τις περιοχές στις οποίες οι δίγλωσσοι μαθητές εμφανίζουν τις περισσότερες δυσκολίες, διακρίνουμε κάποιες διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο φύλων. Τα συνολικά αποτελέσματα της έρευνας κατατάσσουν στις πρώτες θέσεις τη γραπτή έκφραση και στις τελευταίες τη συνεργασία. Η διαφοροποίηση που παρατηρείται ανάμεσα στους άντρες και τις γυναίκες εκπαιδευτικούς είναι ότι αρκετές από τι γυναίκες (45%) επέλεξαν τη συνεργασία στη πρώτη θέση και τη γραπτή έκφραση στις τελευταίες. Αντίθετα μόνο το 26% των ανδρών τοποθέτησε στην πρώτη θέση τη συνεργασία και στην τελευταία τη γραπτή έκφραση. Τρείς από το σύνολο των εκπαιδευτικών επέλεξαν να μην λάβουν μέρος στη συγκεκριμένη ερώτηση.

ekpaideysiΟ έλεγχος Χ2 δεν εντόπισε στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στα χρόνια υπηρεσίας των συμμετεχόντων, σχετικά με την ερώτηση που αναφέρεται στην ιεράρχηση των γνωστικών αντικειμένων στα οποία ο αλλόγλωσσος μαθητής είναι καλό. Επίσης, το ίδιο φαινόμενο παρατηρήθηκε και στην ερώτηση που αφορά την ιεράρχηση των περιοχών στις οποίες οι δίγλωσσοι μαθητές παρουσιάζουν τις περισσότερες δυσκολίες. Αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα ήταν αναμενόμενα και για τις τρεις ομάδες (0-5,6-20,21+ χρόνια υπηρεσίας) καθώς οι περισσότεροι επέλεξαν στη πρώτη θέση τα μαθηματικά και στις τελευταίες τη γλώσσα. Εξαίρεση αποτελούν τρεις από τους δεκαπέντε εκπαιδευτικούς(20%) με χρόνια υπηρεσίας 0-5, οι οποίοι κατέταξαν τη γλώσσα στη δεύτερη θέση προτίμησης. Επίσης, ακόμη ένας εκπαιδευτικός από τους τέσσερις με χρόνια υπηρεσίας 21+ (25%) επέλεξε τη γλώσσα στη δεύτερη θέση.
Οι περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς και στη δεύτερη ερώτηση επέλεξαν πρώτη τη γραπτή έκφραση, ενώ στη τελευταία θέση προτίμησαν τη συνεργασία. Δεν υπάρχει κάποια αξιοσημείωτη διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών συγκριτικά με τα χρόνια υπηρεσίας τους.

Ως προς τη μεταβλητή της επιμόρφωσης ο έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2 έδειξε κάποια σημαντική διαφορά. Αναφορικά, με την ερώτηση για την ιεράρχηση των γνωστικών αντικειμένων στα οποία οι αλλόγλωσσοι μαθητές είναι καλοί, όσοι έχουν συμμετάσχει σε επιμορφωτικά σεμινάρια, δηλαδή το 64% του συνολικού δείγματος επιλέγουν τις θετικές επιστήμες(μαθηματικά, φυσική) στις πρώτες θέσεις σε αντιδιαστολή με τις θεωρητικές επιστήμες(γλώσσα) τις οποίες τοποθέτησαν στις τελευταίες. Διαφορά παρατηρείται στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι δεν έχουν λάβει σχετική επιμόρφωση, δηλαδή το 36% των συμμετεχόντων. Πιο συγκεκριμένα, από τους 11 εκπαιδευτικούς χωρίς επιμόρφωση οι 5 εκπαιδευτικοί(45%) υποστηρίζουν ότι η γλώσσα καταλαμβάνει την πρώτη θέση και τα μαθηματικά έρχονται δεύτερα στη προτίμησή τους.
Σχετικά με την ερώτηση που αφορά τις περιοχές στις οποίες οι αλλόγλωσσοι μαθητές συναντούν περισσότερες δυσκολίες, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η γραπτή έκφραση έρχεται πρώτη στις επιλογές τους και η συνεργασία τελευταία. Παρατηρούμε ότι οι εκπαιδευτικοί που έχουν επιμορφωθεί στην πλειονότητά τους τοποθετούν τη γραπτή έκφραση, την ορθογραφία, τη γραμματική και το λεξιλόγιο στις πρώτες θέσεις. Αντίθετα η ανάγνωση, η ακρόαση, η προφορική έκφραση και η συνεργασία βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της προτίμησής τους. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί που δεν έχουν επιμορφωθεί κατατάσσουν στην πρώτη θέση τη συνεργασία, στη δεύτερη θέση την ορθογραφία, στη τρίτη τη γραμματική, στη τέταρτη την ανάγνωση, στην πέμπτη το λεξιλόγιο, στην έκτη την ακρόαση, στην έβδομη τη γραπτή έκφραση και στην τελευταία θέση τοποθετούν την προφορική έκφραση.
Ως προς τη μεταβλητή του γεωγραφικού διαμερίσματος των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στην έρευνα, ο έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2 δεν έδειξε καμία διαφοροποίηση. Πιο αναλυτικά, τα αποτελέσματα επιβεβαιώθηκαν και για τις δυο ερωτήσεις καθώς οι εκπαιδευτικοί των περιφερειών που συμμετείχαν (Κεντρική και Δυτική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη) ανέδειξαν στην πρώτη θέση τις θετικές επιστήμες και στη τελευταία τη γλώσσα για την πρώτη ερώτηση, ενώ στη δεύτερη επέλεξαν πρώτη τη γραπτή έκφραση και τελευταία τη συνεργασία.

(συνεχίζεται)