Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Αντιλήψεις και προοπτικές των εκπαιδευτικών για θέματα διγλωσσίας (Μπαϊκούση Σταυρούλα – Ελένη, Παιδαγωγός)

5 Δεκεμβρίου 2016

Αντιλήψεις και προοπτικές των εκπαιδευτικών για θέματα διγλωσσίας (Μπαϊκούση Σταυρούλα – Ελένη, Παιδαγωγός)

[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2flBtpD]

Αναφορικά με το γεωγραφικό διαμέρισμα από το οποίο προέρχονταν οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην έρευνα ο έλεγχος Χ2 για την ερώτηση σχετικά με το ρόλο του εκπαιδευτικού της γλώσσας στη τάξη, δεν έδειξε κάποια διαφοροποίηση. Οι εκπαιδευτικοί και από τους τέσσερις Νομούς (Φλώρινα: 50%, Θεσσαλονίκη: 100%, Ροδόπη: 46.2% και Έβρος: 43%) επέλεξαν το ρόλο του συντονιστή ενεργειών για τη προώθηση της ενεργής μάθησης.

Στην ερώτηση για το πόσο συχνά κάνουν σχεδιασμό της διδασκαλίας τους, δεν υπήρξε σημαντική διαφοροποίηση. Από τους τέσσερις Νομούς, οι τρεις (Φλώρινα: 57.1%, Ροδόπη: 53.8% και Έβρος: 71.42%) δήλωσαν ότι σε κάθε μάθημα σχεδιάζουν τις διδασκαλίες τους. Αντίθετα, οι εκπαιδευτικοί από το Νομό Θεσσαλονίκης όλοι (100%) δήλωσαν ότι κάνουν σχεδιασμό διδασκαλίας κάθε εβδομάδα.

diglossoΣτην ερώτηση σχετικά με το εάν η σωστή μάθηση της γλώσσας επιτυγχάνεται με συχνές παρεμβάσεις του εκπαιδευτικού στα λάθη των δίγλωσσων παιδιών ο έλεγχος Χ2 δεν έδειξε κάποια αξιομνημόνευτη διαφορά. Οι εκπαιδευτικοί και από τους τέσσερις Νομούς (Φλώρινα:57.1% , Θεσσαλονίκη: 100%, Ροδόπη: 69.2% και Έβρος: 71.4%), απάντησαν αρνητικά. Κανείς από τους συμμετέχοντες δεν επέλεξε την προτίμηση «δεν ξέρω/δεν απαντώ».

Στην ερώτηση σχετικά με ποια μέθοδο ανταποκρίνονται καλύτερα οι αλλόγλωσσοι, δεν υπήρξε καμία διαφοροποίηση. Οι συμμετέχοντες των τεσσάρων Νομών αποφάσισαν να επιλέξουν πολλαπλές απαντήσεις (Φλώρινα: 57.1% , Θεσσαλονίκη: 33.3%, Ροδόπη: 38.5% και Έβρος: 28.6% ).

Η ερώτηση η οποία ζητά από τους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν τη συχνότητα των εποπτικών μέσων που χρησιμοποιούν στη διδασκαλία τους δεν εμφάνισε κάποια διαφοροποίηση. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί και από τους τέσσερις Νομούς χρησιμοποιούν τα εποπτικά μέσα με την ίδια συχνότητα.

Στο πρώτο μέρος της επόμενης ερώτησης η οποία αφορά το εάν οι εκπαιδευτικοί προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους στις ανάγκες των δίγλωσσων μαθητών, όπως προτάσσουν οι σύγχρονες τάσεις στη διδασκαλία δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση. Οι εκπαιδευτικοί και από τους τέσσερις Νομούς (Φλώρινα:57.1%, Θεσσαλονίκη: 100%, Ροδόπη: 69.2%, Έβρος: 81.81%) απάντησαν θετικά. Στο δεύτερος μέρος της ερώτησης σχετικά με το εάν οι συμμετέχοντες είναι ενημερωμένοι για αυτές, υπήρξε μια μικρή διαφορά ανάμεσα στα γεωγραφικά διαμερίσματα. Οι εκπαιδευτικοί από τον Νομό Φλώρινας (71.5%), επέλεξαν το λίγο. Αντίθετα, στους Νομούς Κομοτηνής (69.2%) και Έβρου (57.14%) η πλειοψηφία επέλεξε αρκετά.

Στην τελευταία ερώτηση του τρίτου άξονα σχετικά με το εάν φροντίζουν να διαμορφώνουν ένα πολυτροπικό και πολυαισθητηριακό πλαίσιο στη τάξη τους, δεν υπήρξε καμία αξιοπρόσεχτη διαφορά. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί και από τους τέσσερις Νομούς (Φλώρινα: 71.42%, Θεσσαλονίκη: 33.33%, Ροδόπη: 100% και Έβρο: 100%), απάντησαν θετικά.

Στον τέταρτο και τελευταίο θεματικό άξονα του ερωτηματολογίου, οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να επιλέξουν και να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά με τη κατάρτιση που έχουν οι ίδιοι, καθώς και να καταγράψουν τις προτάσεις τους για τη βελτίωση της διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας στους δίγλωσσους μαθητές. Οι ερωτήσεις συνολικά ήταν 6. Μια από αυτές ήταν σε κλίμακα scoring και τέσσερις σε τρίβαθμη (όχι-ναι-δεν ξέρω/δεν απαντώ) και πεντάβαθμη (συμφωνώ απόλυτα-συμφωνώ-ούτε συμφωνώ/ούτε διαφωνώ-διαφωνώ-διαφωνώ απολύτως) κλίμακα likert. Η τελευταία ερώτηση ήταν ανοικτού τύπου.

Στην πρώτη ερώτηση αυτής της κατηγορίας που δίνεται με τη μορφή scoring, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν αν οι ίδιοι έχουν κάποια εξειδίκευση σχετικά με τη διγλωσσία. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών επέλεξε περισσότερες από μία απαντήσεις (50%), στις οποίες όμως δεν συμπεριλαμβάνονταν το διδακτορικό. Από αυτούς, (δλδ. Οι 15 εκπαιδευτικοί με τις πολλαπλές απαντήσεις), μόλις 2 επέλεξαν το μεταπτυχιακό. Αμέσως μετά ακολούθησαν με 30% οι εκπαιδευτικοί που δεν έχουν καμία εξειδίκευση, ενώ ελάχιστοι έχουν λάβει κάποια εξειδίκευση μέσα από σεμινάρια (30%), από το internet και βιβλία (30%).

Στην επόμενη ερώτηση η οποία δίνεται με τρίβαθμη κλίμακα likert (ναι-όχι-δεν ξέρω), που αφορά τη θέληση των εκπαιδευτικών να καταρτιστούν σχετικά με θέματα διαχείρισης πολυπολιτισμικών τάξεων το 100% των εκπαιδευτικών δήλωσε ότι επιθυμεί. Δεν υπήρξε αρνητική απάντηση.

Η δήλωση των εκπαιδευτικών στην ερώτηση σχετικά με το εάν έχουν παρακολουθήσει μαθήματα σχετικά με τη διγλωσσία κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών που τους δόθηκε με τη μορφή της τρίβαθμης κλίμακας likert (ναι-όχι-δεν ξέρω), το 60% απάντησε θετικά και το 40% αρνητικά.

Η επόμενη ερώτηση την οποία κλήθηκαν να απαντήσουν οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην έρευνα και είχε τη μορφή της πεντάβαθμης κλίμακας likert (συμφωνώ απόλυτα-συμφωνώ-ούτε συμφωνώ/ούτε διαφωνώ-διαφωνώ-διαφωνώ απολύτως), αφορούσε τη γνώμη τους σχετικά με το εάν πιστεύουν ότι υπάρχουν ελλείψεις στην παιδαγωγική κατάρτισή τους στις προπτυχιακές σπουδές. Το 63.33% συμφώνησε με αυτή την άποψη, το 10% συμφώνησε απόλυτα, ενώ το 26.66% ούτε συμφώνησε/ούτε διαφώνησε.

Σχετικά με το εάν θεωρούν ότι οι εκπαιδευτικοί είναι σήμερα ενημερωμένοι για τις νέες τάσεις διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας σε δίγλωσσα παιδιά, που τους δόθηκε με τη μορφή της πεντάβαθμης κλίμακας likert (συμφωνώ απόλυτα-συμφωνώ-ούτε συμφωνώ/ούτε διαφωνώ-διαφωνώ-διαφωνώ απολύτως) οι απαντήσεις ήταν ποικίλες. Το 63.33% διαφώνησε, το 26.66% των συμμετεχόντων κράτησε ουδέτερη στάση, το 3.33% διαφώνησε απόλυτα, ενώ μόνο 6.66% συμφώνησε.

(συνεχίζεται)