Πεμπτουσία

«Οι Οδύσσειες της Προϊστορίας» και το «Αίνιγμα 7000 χρόνων» (Κατερίνα Χουζούρη)

8 Φεβρουαρίου 2017

Ένα νέο κύκλο κυριακάτικων περιπάτων, οργανώνει τη δεύτερη Κυριακή κάθε μήνα, στις 12.00 π.μ., το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο πλαίσιο των δράσεων που συνοδεύουν την επετειακή έκθεση «Οδύσσειες».

foto 1

«Η Κουροτρόφος». Πήλινο νεολιθικό ειδώλιο από το Σέσκλο Θεσσαλίας, 4800-4500 π.Χ.(Φωτογράφος: Ειρήνη Μίαρη)

 Η πρόσκληση αφορά μια γνωριμία με τις μόνιμες εκθέσεις των προϊστορικών και αιγυπτιακών αρχαιοτήτων, μέσα από τις θεματικές που αναδεικνύουν οι «Οδύσσειες»: ταξίδια στις θάλασσες της ανατολικής Μεσογείου, μυθικές περιπέτειες σε τόπους μακρινούς, ισχυρούς βασιλιάδες και εμπορικές δραστηριότητες.  Όλα αυτά  θα ζωντανέψουν μέσα από τις αφηγήσεις αρχαιολόγων, της «Συλλογής Προϊστορικών, Αιγυπτιακών, Κυπριακών και Ανατολικών Αρχαιοτήτων». Ο περίπατος θα καταλήγει στην έκθεση «Οδύσσειες».

foto 2

Χρυσή νεκρική προσωπίδα, γνωστή με τη συμβατική ονομασία «μάσκα του Αγαμέμνονα». Από τον Ταφικό Κύκλο Α των Μυκηνών,16ος αι. π.Χ.

Υπενθυμίζεται ότι, «Οδύσσειες» επιγράφεται η περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, η οποία πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 150 χρόνων, από τη θεμελίωση του μουσείου. Στόχος της έκθεσης είναι, να διηγηθεί το περιπετειώδες ταξίδι του ανθρώπου στον χρόνο, μέσα από ένα αφαιρετικό και συμβολικό πρίσμα, εμπνευσμένο από την Οδύσσεια. Η έκθεση εμπνέεται από τον χαρακτήρα του Οδυσσέα και αφηγείται, μέσα από εκατόν ογδόντα τέσσερα έργα από τη μόνιμη έκθεση και τις αποθήκες των Συλλογών του Μουσείου και έξι δάνεια, τρία από το Επιγραφικό Μουσείο και τρία από το Μουσείο Ακροπόλεως, τον αγώνα του ανθρώπου στο διάβα των αιώνων, να επιβιώσει, να ταξιδέψει, να δημιουργήσει αλλά και να ξεπεράσει το φόβο του θανάτου. Η έκθεση αποτελείται από τις ενότητες: Ταξίδι, Ιθάκες και Έξοδος.

foto 3

Άποψη της ενότητας «θεοί και δαίμονες, ηρωικές γενιές και μυθικά ταξίδια» της περιοδικής έκθεσης «Οδύσσειες». Στο μαρμάρινο ανάγλυφο του τέλους του 4ου αιώνα π.Χ. εικονίζονται οι Διόσκουροι, που τιμώνταν ως προστάτες των ναυτικών και είχαν πάρει μέρος στην αργοναυτική εκστρατεία, ενώ στην ερυθρόμορφη πελίκη του 5ου αι. π.Χ. που βρίσκεται από κάτω, εικονίζεται ο Φρίξος με το χρυσόμαλλο κριάρι.

Την ερμηνευτική προσέγγιση των έργων, συμπληρώνει ο λόγος των Κ. Π. Καβάφη, Γ. Σεφέρη, Ο. Ελύτη και Γ. Ρίτσου, δημιουργώντας γέφυρες με τη σημερινή εποχή μέσω της ποιητικής γλώσσας.

Οι τρεις πρώτες θεματικές περιηγήσεις θα γίνουν:

Την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου, στις 12.00 π.μ. με θέμα:

Εξερευνώντας μία νεολιθική οικία: καθημερινά στιγμιότυπα μιας πρώιμης κοινωνίας,

την Κυριακή 12 Μαρτίου, στις 12.00 π.μ. με θέμα:

Ιστορίες κύρους και εξουσίας στον μυκηναϊκό κόσμο

και την Κυριακή 9 Απριλίου, στις 12.00 π.μ. με θέμα:

Αργοναυτική εκστρατεία: Μύθοι και πραγματικότητα.

foto d

Εκτός από τους κυριακάτικους περιπάτους, συνεχίζονται και οι άλλες δράσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, όπως το Αθέατο Μουσείο.  Σκοπός του Αθέατου Μουσείου είναι να προβάλλει επιλεγμένες αρχαιότητες από τον κόσμο των αποθηκών. Έτσι, κάθε δύο μήνες, ένα αντικείμενο παρουσιάζεται στους επισκέπτες για πρώτη φορά και αφηγείται την άγνωστη μέχρι τώρα ιστορία του.

foto a

«Ένα Αίνιγμα 7000 χρόνων»: λίθινη ανθρώπινη μορφή της τελικής νεολιθικής περιόδου (Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου)

Μετά από τα έντεκα θαυμάσια αντικείμενα που ήρθαν στο φως της έκθεσης έως τώρα, το Αθέατο Μουσείο υποδέχεται «ένα αίνιγμα 7000 χρόνων». Πρόκειται για ένα μοναδικό σε μέγεθος έργο γλυπτικής, της τελικής νεολιθικής περιόδου, που αποδίδει αινιγματικά την ανθρώπινη μορφή. Το «αίνιγμα 7000 χρόνων», αναδύθηκε την Δευτέρα 30 Ιανουαρίου, στην «αίθουσα του βωμού» (αιθ.34), για να παραμείνει εκεί ως την Κυριακή 26 Μαρτίου 2017.

foto b

«Ένα Αίνιγμα 7000 χρόνων»: λίθινη ανθρώπινη μορφή της τελικής νεολιθικής περιόδου (Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου)

Στις 10 και 19 Φεβρουαρίου και στις 10 και 19 Μαρτίου στις 13.00μ.μ., αρχαιολόγοι του Μουσείου θα υποδέχονται τους επισκέπτες στο χώρο της έκθεσης και θα συνομιλούν μαζί τους για τους τρόπους απόδοσης της ανθρώπινης μορφής στους νεολιθικούς χρόνους και για τις πολύπλευρες και άγνωστες σημασίες των ειδωλίων στις πρώιμες κοινωνίες του ελλαδικού χώρου.

Κατερίνα Χουζουρη