Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Η Εκκλησία μας είναι ακριβή γιατί τηρεί την παραδεδομένη ακρίβεια (Δρ Χαραλάμπης Μ. Μπούσιας, Μέγας Υμνογράφος της των Αλεξανδρέων Εκκλησίας)

23 Φεβρουαρίου 2017

Η Εκκλησία μας είναι ακριβή γιατί τηρεί την παραδεδομένη ακρίβεια (Δρ Χαραλάμπης Μ. Μπούσιας, Μέγας Υμνογράφος της των Αλεξανδρέων Εκκλησίας)

[Προηγούμενη δημοσίευση: http://www.pemptousia.gr/?p=152817]

Παράδειγμα ακριβείας μας διδάσκε πολύ απλά ο μακαριστός Γέροντας Μητροφάνης της Ροβέλιστας με την προσοχή στη λήψη του αντιδώρου. Δεν είναι υποχονδριασμός αυτό που μας έλεγε, αλλά ακρίβεια και ευλάβεια. Έλεγε:

-Θα παίρνετε το αντίδωρο με σταυρωμένες τις παλάμες, θα το φέρνετε στο στόμα και θα μαζεύετε με το δάκτυλο τα ψίχουλα, τα οποία, όλα θα τα τρώτε. Τίποτα δεν θα πετιέται κάτω!

anatoli

Οι ακριβοί άνθρωποι προσπαθούν να βιώνουν απόλυτα την πνευματική μας ζωή, να κινούνται μέσα στο Σώμα της Εκκλησίας και να εναρμονίζονται με τους Ιερούς Κανόνες, όπως μας τους παρέδωσαν οι Άγιοι Πατέρες μας, και όχι σύμφωνα με νεωτεριστικές διδασκαλίες και ερμηνείες, του κόσμου, του αιώνος μας του απατεώνος, που θέλουν να περάσουν κάποιοι και οι οποίες είναι αποκεκομμένες από την Ορθόδοξη Παράδοση. Η Εκκλησία μας είναι ακριβή γιατί τηρεί την παραδεδομένη ακρίβεια, άσχετα αν σαν φιλόστοργη μητέρα για τις συνεχείς μας πτώσεις εφαρμόζει ενίοτε την «οικονομία».

Ουδέποτε, όμως, η ακρίβεια αντικαθίσταται από την οικονομία. Την ακρίβεια περιγράφει σαφέστατα το Πηδάλιο, το βιβλίο με τους εκκλησιαστικούς νόμους που έχει καταγράψει ο Άγιος Νικόδημος, ο Αγιορείτης. Πηδάλιο είναι το τιμόνι του πλοίου που κατευθύνεται από τον έμπειρο καπετάνιο. Ο Γέροντας Παΐσιος, με τον απλό και φωτισμένο λόγο του, σε κάποια συζήτηση περί οικονομίας και ακριβείας και περί των Ιερών Κανόνων και του Πηδαλίου, είχε τονίσει τα εξής: «Το Πηδάλιο κάποιες φορές χρειάζεται να το στρίβουμε πότε αριστερά, πότε δεξιά, αρκεί αυτό να γίνεται για λόγους σωτηρίας της ψυχής. Γι᾽ αυτό ονομάζεται «πηδάλιο». Όντως παράδειγμα απλό και φωτισμένο. Είναι δηλαδή, όπως το τιμόνι στο πλοίο, γιατί χωρίς πηδάλιο το σκάφος δεν πηγαίνει πουθενά. Και για τη σωτηρία των εξομολογουμένων ο έμπειρος πνευματικός, σαν καπετάνιος, οδηγεί το καράβι της ψυχής του με το ευέλικτο Πηδάλιο παίρνοντας ο ίδιος την ευθύνη της ψυχής του εξομολογουμένου.

Οι ακριβοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί δεν καταφεύγουν στην οικονομία. Είναι ακριβείς στην τήρηση των νόμων μέχρι κεραίας. Άλλωστε Ορθοδοξία σημαίνει απόλυτη ακρίβεια, γι’ αυτό είναι και το ακριβότερο πράγμα που διαθέτουμε. Και σαν το πιο πολύτιμο πράγμα, το επιζητούν οι κλέφτες, οι άρπαγες, οι σφετεριστές, να μας το πάρουν, να το αλλοιώσουν να το καταστρέψουν, αν είναι δυνατόν να το εξαφανίσουν από το χάρτη, αφού δεν μπορούν να το οικειοποιηθούν.

Ας ακούσουμε τι μας λέει ο Απόστολος Παύλος. Θέλετε να είσθε ακριβείς; «Στήκετε και κρατείτε τας παραδόσεις» (Β Θεσ. β 15), και πάλιν «μη συσχηματίζεσθε τω αιώνι τούτω» (Ρωμ. ιβ 2 ). Μην ακούτε τις σειρήνες του κόσμου που δεν απηχούν τις εντολές του Θεού, που προβάλλουν το άσχημο για ωραίο και την αμαρτία για αρετή. Για να το πετύχουμε, όμως, αυτό οφείλουμε να πολιτευόμαστε «σωφρόνως και δικαίως και ευσεβώς» (Τιτ. β 12). Ο ακριβής άνθρωπος είναι ο συνεπής στον εαυτό του και ας μην τον βλέπει κανείς, αφού πιστεύει ότι τον βλέπει ο Παντεπόπτης Θεός, ο «πανταχού παρών και τα πάντα πληρών». Είναι συνεπής στους γύρω του, είναι ακριβοδίκαιος, και χρησιμοποιεί πάντοτε τα ίδια μέτρα και σταθμά για όλους. Δεν φατριάζει, δεν δημιουργεί κυκλώματα, δεν δημιουργεί αυλές με ευνοούμενα πρόσωπα. Είναι συνεπής και στο Θεό μας με την απόλυτη τήρηση των ενολών Του και τη συμμετοχή μας στην αγωνία Του, «ίνα ώμεν εν» (Ιωάν. ιζ 22), για την ενότητα της μίας, αγίας, καθολικής και αποστολικής Εκκλησίας μας, στη βάση, όμως, των αποστολικών μας παραδόσεων.

Αν είμαστε, λοιπόν, ακριβείς στις αρχές μας αυτές, τότε θα είμαστε και ακριβοί και πολύτιμοι στην κοινωνία μας, θα είμαστε εικόνες καθαρώτατες του Σωτήρος μας Χριστού και θα δοξάζεται με τη συμπεριφορά μας ο δεδοξασμένος ανά τους αιώνες Κύριος και Θεός μας.