Πεμπτουσία

Μεγάλη Εβδομάδα στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Κατερίνα Χουζούρη)

9 Απριλίου 2017

Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, διοργανώνει ξεναγήσεις τη Μεγάλη Τρίτη και τη Μεγάλη Τετάρτη, 11 και 12 Απριλίου. Μέσα από εκθέματα της μόνιμης έκθεσης, θα παρουσιαστεί ο εικονογραφικός κύκλος του Πάθους και της Ανάστασης του Χριστού.

Οι ξεναγήσεις, που θα πραγματοποιηθούν από τους αρχαιολόγους – επιμελητές των συλλογών του Μουσείου, θα γίνουν ως εξής:

Μεγάλη Τρίτη 11/4, στις 10:30 και 11:30

Μεγάλη Τετάρτη 12/4, στις 11:00 και 12:00

Δηλώσεις συμμετοχής στα τηλέφωνα 213 213 9570 ή 213 213 9511

14004

Άκρα Ταπέινωση, Φορητή Εικόνα του Νικολάου Τζαφούρη(;), τέλη 15ου αιώνα

Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας, το οποίο ιδρύθηκε το 1914,  είναι ένα από τα σημαντικότερα δημόσια μουσεία της χώρας.  Σκοπός της ιδρύσεώς του ήταν  τη συλλογή, μελέτη, διατήρηση και έκθεση της πολιτιστικής κληρονομιάς της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου, στην ελληνική επικράτεια.

Στη συλλογή του Μουσείου ανήκουν περίπου 30.000 αντικείμενα, μεταξύ των οποίων φορητές εικόνες, υφάσματα , ψηφιδωτά, έργα μικροτεχνίας, τοιχογραφίες κ.ά.

Εκτός από τις προαναφερθήσες ξεναγήσεις, αξίζει πραγματικά να επισκεφθεί κανείς τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου.

Η μόνιμη συλλογή του μουσείου διαμορφώνεται σε δύο κύρια μέρη[1]:

Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στη Βυζαντινή περίοδο (4ος – 15ος αιώνας μ.Χ.) με 1.200 εκθέματα και το δεύτερο μέρος με τίτλο «Από το Βυζάντιο στη νεώτερη εποχή» παρουσιάζει 1.500 εκθέματα από τον 15ο έως τον 20ο αιώνα.

Οι ενότητες της Έκθεσης είναι οι εξής:

 Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

1. ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΚΟΣΜΟ ΣΤΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ

I.1. Παλαιές Μορφές- Νέα Σύμβολα

I.2 Τα εγκόσμια

I.3 Οι ναοί της νέας θρησκείας

I.4 Ο εκχριστιανισμός των αρχαίων ιερών

I.5 Χριστιανική Αίγυπτος. Κοπτική τέχνη

I.6. «Τόπος αναψύξεως». Οι χριστιανοί μπροστά στο θάνατο

ΙΙ. Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ

ΙΙ.1. Εξουσία και διοίκηση

II.2. Η κρίσιμη καμπή

ΙΙ.3. Λατρεία και τέχνη

ΙΙ.4. Οι τοιχογραφίες ενός βυζαντινού ναού: Επισκοπή Ευρυτανίας

ΙΙ.5. Αττική: Μια βυζαντινή επαρχία

ΙΙ.6. Φράγκοι και Λατίνοι στο Βυζάντιο

ΙΙ.7. Όψεις δημόσιου και ιδιωτικού βίου

ΙΙ.8. Η παλαιολόγεια περίοδος: η τελευταία αναλαμπή του Βυζαντίου

ΙΙ.9. Η Αλώση

ΙΙΙ. Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΝ 15ο ΑΙ.

01578

Η Ανάσταση του Χριστού, Φορητή Εικόνα Ηλία Μόσκου, 1679

1. ΑΠΟ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΣΤΗ ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ

ΙV.1. Η Ενετική κυριαρχία και οι Γραικοί

IV.1α. Κοινωνία και τέχνη στη βενετική Κρήτη

IV.1β. Η Τέχνη στα Επτάνησα: Είδος μεικτό αλλά νόμιμο

IV.2. Από το Ανθίβολο στην Εικόνα

IV.3. Η Οθωμανική κατάκτηση και το Γένος

IV.3α. Οι κοινότητες των Ρωμιών

IV.3β. Όψεις καθημερινής ζωής

IV.3γ. Εκκλησία. Τόπος πίστης – Χώρος κοινωνικής συνοχής

IV.3δ. Μονές. Άνθηση και ακτινοβολία

IV.3ε. Η πολυμορφία του 18ου αιώνα

IV.4. Το Έντυπο και ο νέος Ελληνισμός

IV.5. Η θρησκευτική ζωγραφική στο ελληνικό κράτος

V. ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΗ ΤΕΧΝΗ

Κατερίνα Χουζούρη

[1] http://odysseus.culture.gr/h/4/gh41.jsp?obj_id=5745