Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Ορθόδοξο δόγμα και Θεολογικός εκσυγχρονισμός

2 Οκτωβρίου 2017

Ορθόδοξο δόγμα και Θεολογικός εκσυγχρονισμός

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Γρηγόρη το νέο σύγγραμμά μου με τον ως άνω τίτλο και υπότιτλο. Οι επισκέπτες του παρόντος ιστολογίου (panagopoulos-dogmatiki.blogspot.gr) είχαν εδώ και αρκετούς μήνες ενημερωθεί για την επικείμενη έκδοσή του, η οποία, ωστόσο, καθυστέρησε πέραν του αναμενομένου για να καταστεί εφικτή, με τη χάρη του Τριαδικού Θεού, μόλις αυτές τις ημέρες.

Στο σύγγραμμα, αφού εκθέσω διά βραχέων τις τάσεις της φιλελεύθερης βιβλικής ερμηνευτικής, της πολιτικής και κοινωνικής θεολογίας, και της πολιτιστικής θεολογικής έκφρασης, αντιπαρατίθεμαι κατά βάση με τη σύγχρονη θεολογία περί προσώπου ή τον νεότερο “θεολογικό περσοναλισμό”.

Στόχος μου είναι να αναδείξω τη φιλοσοφική (Γερμανικός ιδεαλισμός) και θρησκειοφιλοσοφική (Ρωσική θρησκευτική φιλοσοφία του 19ου αιώνα) καταγωγή κεντρικών εισηγήσεων νεώτερων “περσοναλιστών” θεολόγων. Με τον τρόπο αυτό, φρονώ ότι φωτίζω τη φύση και τα όρια του θεολογικού εκσυγχρονισμού, όπως αυτός επιχειρείται συχνά στις μέρες μας, και υποδεικνύω τρόπους εκκλησιαστικής, δηλ. ζείδωρης, επαναπρόσληψης της Παράδοσής μας εστιάζοντας στο παράδειγμα της νεοπατερικής θεολογικής σύνθεσης ή, αλλιώς, από την ανάγκη αναβάπτισης της ορθόδοξης δογματικής μας συνείδησης στο καμίνι της ζώσας ησυχαστικής και φιλοκαλικής εμπειρίας.

Επειδή στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθόδοξης Καθολικής Εκκλησίας συζητήθηκε έντονα το πρόβλημα του “προσώπου” σε θεολογικές και ποιμαντικές συνάφειες εκφράζω την ευχή και την ελπίδα το νέο μου πόνημα να εκληφθεί ως μια ελάχιστη συμβολή στη σχετική συζήτηση, η οποία εξάπαντος πρέπει να συνεχιστεί εγγραφόμενη στα όρια αυτού που αποκαλείται “πρόσληψη” της Συνόδου από το εκκλησιαστικό σώμα. Η διαδικασία αυτή είναι πρωτίστως χαρισματική και διενεργείται εντός της λειτουργικής, και ποιμαντικής ζωής των εκκλησιαστικών κοινοτήτων. Στο πλαίσιο όμως αυτό, θεωρώ ότι και η ακαδημαϊκή θεολογία δύναται να θέσει το αποτύπωμά της εφόσον έχει συνείδηση του εκκλησιαστικού-δοξολογικού χαρακτήρα της διακονίας της για τον λαό του Θεού.

 

Πηγή: panagopoulos-dogmatiki.blogspot.gr