Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Οι μακροχρόνιες στρατηγικές ενός δασκάλου (Δρ. Κλαίρη Μαυρόματου, καθηγήτρια Μέσης Εκπαίδευσης)

2 Φεβρουαρίου 2018

Οι μακροχρόνιες στρατηγικές ενός δασκάλου (Δρ. Κλαίρη Μαυρόματου, καθηγήτρια Μέσης Εκπαίδευσης)

[Προηγούμενη δημοσίευση: http://www.pemptousia.gr/?p=182795]

Μέρος 6: Χτίζοντας μακροχρόνιες στρατηγικές

Α) Δείξτε τους ότι νοιάζεστε: Ο καλύτερος δάσκαλος που είχα ποτέ την τιμή να παρακολουθήσω, στα πλαίσια της εκπαίδευσής μου, ονομάζονταν Bob. Τότε ήταν στα 60 του και ακόμα σήμερα που πρέπει να είναι γύρω στα 80 διδάσκει. Έμοιαζε να έχει έναν μαγικό τρόπο να χειρίζεται τους μαθητές. Πάντα δίδασκε τους πιο δύσκολους και πάντα τον αγαπούσαν. Μια μέρα τον ρώτησα: «Ποιο είναι το μυστικό;» Πάντα θα θυμάμαι με ευγνωμοσύνη την απάντηση που μου έδωσε: «Γνωρίζουν, βαθιά μέσα τους, αν νοιάζεσαι ή όχι. Πρέπει να τους δείξεις ότι νοιάζεσαι…»

Αλλά πώς δείχνεις ότι νοιάζεσαι;

Δείχνεις ότι νοιάζεσαι με χίλια μικροπράγματα και κυρίως δείχνεις ότι νοιάζεσαι ανεξάρτητα από το πώς σου φέρονται. Αυτό μπορεί να ακούγεται αδύνατον, αλλά έτσι είναι. Μέσα στο χρόνο καταλαβαίνουν τι προσπαθείς να κάνεις και σταδιακά ανταποκρίνονται με τρόπο βαθύ.

Πηγή: housing.nv.gov

Μπορείτε να τους ρωτήσετε τι κάνει η άρρωστη μητέρα τους, καθώς φεύγουν απ’ την τάξη. Δείξτε ενδιαφέρον αν σας πούνε ότι διψούν. Δώστε τους ένα χαρτομάντιλο αν θέλουν να φυσήξουν τη μύτη τους. Υπάρχουν χιλιάδες παραδείγματα. Βρείτε χρόνο να δείξετε ενδιαφέρον και ενσωματώστε το στον τρόπο εργασίας σας σαν δάσκαλος.

Επιπλέον, σας εγγυώμαι αυτό:  Ένας δάσκαλος που νοιάζεται και δείχνει ενδιαφέρον για τους μαθητές του σαν μέρος της δουλειάς του και ανεξάρτητα από το πώς του φέρονται οι μαθητές, θα τους κερδίσει τελικά. Ίσως χρειαστεί χρόνος, αλλά σίγουρα θα τους κερδίσει. Έτσι σας μεταφέρω την συμβουλή του Bob:  Δείξτε τους ότι νοιάζεστε.

Β) Βοηθείστε τους να επιτύχουν αυτό που ονειρεύονται:  Όπως κουβεντιάζετε με τους μαθητές σας, με τον καθένα ξεχωριστά, διερευνήστε τι επιθυμούν να επιτύχουν στη ζωή. Αυτό θα χρειαστεί χρόνο και υπομονή, καθώς αρκετοί απ’ αυτούς θα σας απαντήσουν ότι δεν γνωρίζουν ακόμα ή ότι δεν έχουν πολλά ενδιαφέροντα. Με λίγη διερεύνηση όμως, θα σας αποκαλύψουν σιγά-σιγά τις φιλοδοξίες τους. Έχω διαπιστώσει ότι το κυριότερο εμπόδιο είναι ότι οι ίδιοι δεν πιστεύουν ότι μπορούν να επιτύχουν. Δεν υπάρχει όμως καλύτερος δάσκαλος απ’ αυτόν που βοηθάει τον μαθητή του να επιτύχει τις δικές του φιλοδοξίες.

Μια καλή ιδέα είναι να πείτε στον μαθητή: «Δεν θα ήταν καλή ιδέα να μου πεις μερικά πράγματα για όσα θέλεις να κάνεις και να προσπαθήσω να σε βοηθήσω να τα επιτύχεις;» Με σύντομες συζητήσεις  τους εκμαιεύετε καλύτερα τις επιθυμίες τους. Οι μακροσκελείς κουβέντες δεν ωφελούν.

Θα μπορούσατε σε μια σελίδα γράψετε το όνομα του μαθητή σαν επικεφαλίδα και από κάτω να κρατήσετε σημειώσεις μ’ αυτά που επιθυμεί και πως θα μπορούσε να τα πετύχει. Θα μπορούσατε να βρείτε από κατάλληλα βιβλία- οδηγούς, ποια είναι τα προαπαιτούμενα, να σημειώσετε τις πιθανές δυσκολίες και τα πιθανά εμπόδια και πώς αυτά μπορούν να παρακαμφθούν. Μοιραστείτε αυτά τα νέα με τους μαθητές σας.

Τα παιδιά ενθουσιάζονται με την λογική ότι οι επιθυμίες τους είναι σεβαστές και υπολογίσιμες και ότι ο δάσκαλός τους εργάζεται προς την κατεύθυνση της πραγματοποίησής των. Το νοιάξιμό σας και η  ζωηρή προσπάθειά σας  να τους βοηθήσετε,  θα σας επιτρέψουν να αναπτύξετε μια καλή μακροχρόνια σχέση μαζί τους και η  συμπεριφορά τους θα ελεγχθεί αποτελεσματικότερα.

Γ) Συνεργαστείτε με το σπίτι τους:  Βάλτε τους γονείς στο παιχνίδι προς όφελος των παιδιών. Η καλύτερη υποστήριξη που μπορείτε να έχετε είναι από το σπίτι, δηλαδή την οικογένεια του μαθητή. Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι δάσκαλοι βλέπουν τους γονείς μόνο στις συγκεντρώσεις γονέων. Αλλά ακόμα και τότε πολλοί από τους γονείς που θα θέλατε να δείτε δεν εμφανίζονται.

Ο καλύτερος τρόπος να χτίσετε δίκτυα υποστήριξης με τους πιο δύσκολους μαθητές είναι να έχετε συχνές αλλά σύντομες επαφές με τους γονείς καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, με διάφορους τρόπους.

Στην πραγματικότητα ένας πολύ απασχολημένος δάσκαλος δύσκολα θα βρει χρόνο να τηλεφωνήσει στο σπίτι του μαθητή και να έχει μακρόσυρτες συζητήσεις. Αλλά υπάρχει καλύτερος τρόπος.

Μπορείτε να στέλνετε τακτικά σύντομα, συγκεκριμένα μηνύματα. Γράψτε μια μικρή σημείωση στο γονιό και δείτε την απάντηση. Λίγες λέξεις κάνουν θαύματα. Μπορείτε να έχετε έτοιμες τυπωμένες σημειώσεις όπου θα προσθέτετε μόνο μερικές λέξεις για την επίδοσή του. Κλείστε το σημείωμά σας σε φάκελο με το όνομα του γονιού και βάλτε μέσα και φάκελο για απάντηση. Αυτό κάνει την κίνησή σας πιο επίσημη και έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες να λάβετε απάντηση.

Το σημαντικό: Αν έχετε μια σχετικά συχνή επαφή με τους γονείς, όταν έρθει η ώρα να ζητήσετε την υποστήριξή τους με κάποιο θέμα συμπεριφοράς, θα έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες να έχετε καλή συνεργασία, διότι θα έχει εν τω μεταξύ αναπτυχθεί αμοιβαίο αίσθημα εμπιστοσύνης.

[Συνεχίζεται]