Σχόλια αναγνωστών

Ακόμα και η παρουσία του μας ενοχλεί

5 Δεκεμβρίου 2008

Ακόμα και η παρουσία του μας ενοχλεί

efraimVatopaidiFriend: Δείτε πως “Μπροστά σ’ αυτή την κατάσταση πως τολμά ο ηγούμενος π. Εφραίμ να διαχειρίζεται μια τεράστια περιουσία και να μοιράζει λεφτά στο λαό; Πώς τα καταφέρνει να μη κλέβει;”

Η Αγία Γραφή είναι προφητικό εγκώμιο των αγίων και των δικαίων και οι άγιοι, από την άλλη μεριά, είναι η εφαρμογή της, είναι το εφηρμοσμένο ευαγγέλιο. Είναι η απόδειξη πως το Ευαγγέλιο δεν είναι για ανθρώπους που έζησαν σ’ άλλες εποχές, δεν είναι ανεφάρμοστο και ότι οι άγιοι αντιμετωπίζουν τους ίδιους πειρασμούς, τον ίδιο πόλεμο από τον διάβολο και τους ανθρώπους του.
Το κείμενο που ακολουθεί είναι παρμένο από το δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου της Παλαιάς Διαθήκης «Σοφία Σολομώντος». Το παραθέτουμε από το νεοελληνικό κείμενο της Αγίας Γραφής, έκδοση της Βιβλικής Εταιρείας το 1997:

«Τι κι αν καταπιέσουμε», λένε, «τον φτωχό, που ζει σύμφωνα με του Θεού το θέλημα. Ποιος για τη χήρα νοιάζεται ή για τον γέροντα… τον ασπρομάλλη; Η δύναμή μας είναι νόμος που ρυθμίζει τι είναι δίκαιο, ο αδύναμος τίποτα δεν αξίζει». Έτσι λοιπόν, αποφασίζουν να παγιδέψουν τον ευσεβή. «Αυτός δεν είναι του χεριού μας», σκέφτονται, «Εναντιώνεται στα έργα μας, μας κατηγορεί ότι παραβαίνουμε τον νόμο κι ότι ξεφύγαμε απ’ τις αρχές μας. Προσποιείται ότι γνωρίζει τον Θεό και αυτοαποκαλείται «δούλος Κυρίου». Μας κακίζει για τον τρόπο που σκεφτόμαστε ακόμα και η παρουσία του μας ενοχλεί. Πράγματι, η ζωή του ευσεβή δεν είναι σαν των άλλων, συμπεριφέρεται διαφορετικά. Μας θεωρεί κίβδηλους. Μας αποφεύγει σαν να ΄μαστε κοπριά. Μακαρίζει τα τέλη των δικαίων και καυχάται πως έχει πατέρα τον Θεό. «Ας δοκιμάσουμε λοιπόν », λένε οι ασεβείς, «αν τα λόγια αυτού του δίκαιου θα βγουν αληθινά κι ας δούμε ποιο θα είναι το τέλος του. Αν πράγματι είναι δούλος του Θεού, θα τον βοηθήσει ο Θεός. Θα τον γλιτώσει απ᾿ τους εχθρούς του. Με προσβολές και βασανιστήρια μπορούμε να τον δοκιμάσουμε και να δούμε πόσο πράος είναι κι ανεξίκακος. Θα τον καταδικάσουμε σε θάνατο ντροπιαστικό, και να δούμε τότε αν θα τον προστατέψει ο Θεός, όπως λέει»
Αυτά σκέφτηκαν μέσα στην πλάνη τους οι ασεβείς. Αλλά τους τύφλωσε η κακία τους και δεν εννόησαν τα ανεξερεύνητα σχέδια του Θεού, ούτε διανοήθηκαν πως οι δίκαιοι θα ανταμείβονταν για την τελειότητά τους, δεν πίστεψαν στην επιβράβευση των δικαίων…»

Νομίζω ότι το κείμενο έχει μεγάλη αναλογία με όσα συμβαίνουν σήμερα και εφαρμόζεται κατά γράμμα στο πρόσωπο του καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου π. Εφραίμ. Αξίζει να το σχολιάσουμε.
Οι περισσότεροι άνθρωποι είμαστε φιλοχρήματοι. Δεν μας φτάνουν τα όσα έχουμε, δεν μας φτάνουν τα όσα παίρνουμε. Θέλουμε κι άλλα. Κι ο Όλυμπος να ήταν χρυσάφι δεν θα μας χόρταινε. Άπληστος όμως δεν είναι μόνο αυτός που έχει πολλά αλλά κι εκείνος που επιθυμεί πολλά.
Η σημερινή οικονομική κρίση δεν έχει σχέση με τα παραπάνω; Οι τραπεζίτες γιατί έφτιαξαν τις τράπεζες, για να μοιράζουν χρήματα για την ψυχή της μάνας τους και του πατέρα τους; Όχι βέβαια. Αλλά για να αυξήσουν τις περιουσίες τους. Γι’ αυτό παίρνουν και τη μερίδα του λέοντος. Οι πολιτικοί και οι άλλοι ανώτατοι αξιωματούχοι γιατί αγωνίζονται να ανέλθουν, ν’ αρπάξουν θέσεις και αξιώματα; Κι όταν ανέλθουν γαντζώνονται και δεν θέλουν να κατέβουν ; Για να υπηρετήσουν τον λαό; Όχι βέβαια. Αλλά για να κάνουν περιουσίες, να᾿ χουν να ζήσουν άνετα, βίο μαλθακό και τρυφηλό, αυτοί και τα δισέγγονά τους.
Μπροστά σ’ αυτή την κατάσταση πως τολμά ο ηγούμενος π. Εφραίμ να διαχειρίζεται μια τεράστια περιουσία και να μοιράζει λεφτά στο λαό; Πώς τα καταφέρνει να μη κλέβει; Γίνεται να᾿ χεις το μέλι, να το παράγεις και να μη βουτάς το δάχτυλό σου και να το γλύφεις; να μην έχεις ανέσεις, ταξιδάκια, πολυτελή διαμονή, πολυτελή αυτοκίνητα, κότερα, ελικόπτερα, αεροπλάνα για να κινείσαι; Χαλάει την πιάτσα! Δεν τα κάνει λοιπόν αυτός; Δεν ταυτίζεται μ’ εμάς; Θα τον παρουσιάσουμε στον λαό εμείς σαν να είναι σαν εμάς. Εγωιστής, φιλοχρήματος, ραδιούργος, δολοπλόκος, μαλθακός και τρυφηλός, σκληρός επιχειρηματίας, ένας μοναχός αμόναχος. Ό,τι λέει, ό,τι κάνει, εμείς θα το διαστρέφουμε, θα δείχνουμε την ανάποδη. Να πώς θα σταματήσουμε το πνευματικό έργο που κάνει. Ποιος θα τον ακούει πια; Ποιος θα συμβουλεύεται τον σπουδαίο πνευματικό; Γιατί να πάω εκκλησία, γιατί να εξομολογηθώ, γιατί να διαβάζω Αγία Γραφή, να νηστεύω, να προσεύχομαι, να κοινωνώ; Κοίτα τι κάνουν οι καλόγεροι ;
Έτσι θα σκεφτεί ο απλός άνθρωπος, που δεν σκέπτεται -έχει αφήσει άλλους να σκέπτονται γι’ αυτόν- που τρώει με βουλιμία ό,τι του μαγειρεύουν τα ΜΜΕ με μπόλικο «ίσως», «μπορεί», «αν», «άκουσα» και «μου είπαν». Να λοιπόν πως θα σερβίρουμε τη διαφθορά, να πως θα κάνουμε το λαό νωθρό και μαλθακό, να πως θα καταστρέψουμε τις πνευματικές αντιστάσεις.
Ας έρθουμε τώρα στον εκκλησιαστικό χώρο. Γιατί να᾿ χει το Βατοπαίδι τόσους πολλούς μοναχούς; Πως τα καταφέρνει και τους μαζεύει; Έχει στρατολόγους, τους κάνει πλύση εγκεφάλου, τους ελέγχει, τους στριμώχνει και τους μαντρώνει, λένε οι κοσμικοί άνθρωποι.
Γιατί να έχει τόσες εκδόσεις, βιβλία, εικόνες, κασέτες, μουσικά, τόσα και τόσα;
Πως κάνει όλες αυτές τις ανακαινίσεις;
Αχ ! Να είχα κι εγώ το Βατοπαίδι να᾿ βλεπες τι θα’ κανα !
Πως γίνονται όλα αυτά;
Πρώτα πρώτα με τη χάρη του Θεού. Έπειτα, οι βατοπαιδινοί πατέρες δεν έχουν νεοελληνική δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία, μήνας μπαίνει μήνας βγαίνει ο μισθός να πέφτει. Καταφέρνουν και αξιοποιούν με τον καλύτερο τρόπο ό,τι τους παρέχεται είτε από το ελληνικό κράτος είτε από την Ε.Ε. Έχουν όραμα, θέλουν να δουν το μοναστήρι τους, το Άγιο Όρος, την Εκκλησία να μεγαλουργεί. Με μια καρδιά, με ένα πνεύμα ενώνουν τις δυνάμεις τους γι’ αυτό, μη χάνοντας ποτέ από τα μάτια τους τον πνευματικό τους στόχο, την πορεία προς τον εξαγιασμό.
Ενώ, αντίθετα, το κράτος μας έχει καταντήσει σουρωτήρι. Πόσα χρήματα σπαταλώνται; Πόσα χρήματα δεν αξιοποιούνται … Σχολίαζε κάποιος σ’ ένα άρθρο του για τον ηγούμενο: Είναι πολύ καλός οικονομολόγος. Ίσως έπρεπε να τον ρωτήσουν για την οικονομική κρίση.
Η απάντηση είναι έτοιμη: Μη σπαταλάτε και μην κλέβετε…
Μα έχει τόσες πολλές γνωριμίες και τις αξιοποιεί. Πως αξιοποιούν τις γνωριμίες τους οι άνθρωποι του κόσμου και πως ο γέροντας Εφραίμ; Οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις γνωριμίες τους για ιδιοτελείς σκοπούς, για να πετύχουν οικονομικά, κοινωνικά οφέλη, επαγγελματική ανέλιξη και διάφορες προσωπικές, υλιστικές και κοσμικές επιδιώξεις. Εκείνος χρησιμοποίησε τίποτε για τον εαυτό του ; Κι αν ακόμη ζήτησε κάποια βοήθεια ήταν για την διεκπεραίωση υποθέσεων της Μονής.
Η μεσολάβηση ισχυρών προσώπων για διάφορες υποθέσεις ή για μεροληπτική μεταχείριση έχουν καταντήσει καθημερινό φαινόμενο στο ελληνικό κράτος. Γιατί εξάλλου οι περισσότεροι τρέχουν ξωπίσω τους πολιτικούς, τους χειροκροτούν και τους ζητωκραυγάζουν;
Οι κατήγοροι όμως του γέροντα Εφραίμ δεν τα βλέπουν έτσι, κι αν τα βλέπουν τα αντιστρέφουν. Τον παρουσιάζουν σαν τους κοσμικούς ανθρώπους που ξημεροβραδιάζονται στα γραφεία των αρμοδίων, που τηλεφωνούν συνεχώς κι έχουν ατελείωτες συνδιαλέξεις μ’ αυτούς, που τους επισκέπτονται και τους συζητούν ατελείωτες ώρες, που μηχανορραφούν για να πετύχουν τις προσωπικές τους επιδιώξεις. Ο τηλεορασόπληκτος άνθρωπος τον φαντάζεται σ’ ένα πολυτελές γραφείο, μπροστά στον υπολογιστή του, με τα τηλέφωνά του, να παρακολουθεί τις επιχειρήσεις του. Δηλαδή ούτε καιρός για προσευχή του μένει , κι εδώ που τα λέμε , ούτε καλά καλά στην εκκλησία δεν θα κατεβαίνει. Έτσι εξάπτεται η φαντασία των περισσότερων , τους δημιουργείται αντιπάθεια και μίσος.
Όμως ζει Κύριος ο Θεός. Νομίζουν πως θα τον εξοντώσουν. Δεν γνωρίζουν οι ταλαίπωροι ότι δεν πετυχαίνουν τίποτε. Αντίθετα του προσθέτουν στεφάνια και βραβεία. Τι λέει ο Κύριος; Μακάριοι εστέ όταν ονειδίσωσιν υμάς και διώξωσιν και είπωσι παν πονηρόν ρήμα καθ’ υμών ψευδόμενοι ένεκεν εμού.
Μέσα απ᾿ τους πειρασμούς ο Κύριος δίνει τα χαρίσματά του.
Ο Βατοπαιδινός Άγιος Μάξιμος ο Γραικός , ο φωτιστής των Ρώσων, πήγε στη Ρωσία , σταλμένος από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως για να βοηθήσει στην πνευματική ανάκαμψη της Εκκλησίας της Ρωσίας. Αγωνίστηκε, εργάστηκε ακούραστα, μόχθησε για ένα τιτάνιο έργο. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Ορθώθηκε μπροστά του το εκκλησιαστικό και πολιτικό κατεστημένο. Ραδιουργίες, δολοπλοκίες, συκοφαντίες, οδηγήθηκε σε στημένες δίκες και τελικά «ανταμείφθηκε» με 25 χρόνια φυλακή και τρεις ραβδισμούς κάθε μέρα «προς γνώσιν και συμμόρφωσιν».
Εκοιμήθη δε οσιακά στη Ρωσία, ούτε να επιστρέψει στη μονή του δεν του επέτρεψαν, για να μη γίνουν γνωστά τα έργα του.
Αγαπητοί πατέρες, «νεφίδιόν ἐστι καί θᾶττον παρελεύσεται» συννεφάκι είναι και γρήγορα θα περάσει.
Όπως ο μέγας Μωϋσής προτίμησε « συγκακουχεῖσθαι τῶ λαῶ τοῦ Θεοῦ μᾶλλον ἤ ἔχειν πρόσκαιρον μισθαποδοσίας ἀπόλαυσιν », έτσι θα μπορούσαμε να ειπούμε πως όποιος προτιμά να συγκακουχεῖται με τον γέροντα Εφραίμ γίνεται ως άλλος Μωϋσής.
Αν και είμαστε νήπια στην προσευχή , εντούτοις η προσευχή μας για σας είναι συνεχής , αν και είμαστε μακριά ο νους και η καρδιά μας είναι νύχτα μέρα κοντά σας.

Παναγιώτης Κουής, Θεολόγος