Σχόλια αναγνωστών

Οι “θεωρητικοί” του μοναχισμού

11 Δεκεμβρίου 2008

Οι “θεωρητικοί” του μοναχισμού

theoritikoΕίναι γνωστό στους ανθρώπους που έχουν στοιχειώδη λογική και ενημερώνονται όχι μόνο από την τηλεόραση και τις εφημερίδες, που εκπροσωπούν τα οικονομικά και άλλα συμφέροντα των ιδιοκτητών τους, ότι το θέμα που επί τρείς μήνες ταλαιπωρεί τους απανταχού της γης Έλληνες, το ονομαζόμενο «σκάνδαλο» Βατοπαιδίου είναι μία τρίχα που την έκαναν τριχιά.

Τα πράγματα είναι σαφή.
1. Το κράτος αναγνωρίζοντας την κυριότητα της Μονής του Βατοπαιδίου στη λίμνη της Βιστωνίδας θέλησε να περιέλθει στη δική του κυριότητα για δικούς του λόγους. Το ίδιο τη ζήτησε από τη Μονή. Αν δεν αναγνώριζε την κυριότητα της Μονής τότε δεν θα είχε ανάγκη να κάνει κάποια ενέργεια. Ως εξουσία με ένα νόμο θα τακτοποιούσε τα θέματα που υπήρχαν στη περιοχή.
2. Το κράτος δια των αρμοδίων Υπουργών των Κυβερνήσεων του, (ή μήπως το κράτος δεν έχει συνέχεια;… Συνέπεια δεν έχει), οι οποίοι συμβουλεύτηκαν τα θεσμοθετημένα όργανα του ( Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου) προχώρησε σε έκδοση αποφάσεων αποχαρακτηρισμού και μετά ανταλλαγής της λίμνης με άλλες δημόσιες εκτάσεις, έστω και αν κατά την άποψη μερικών παραπλανήθηκε.
3. Στη διαδικασία αυτή (αποχαρακτηρισμού-ανταλλαγών) δεν μπορούσε να μετάσχει η Μονή. Ούτε διατάγματα εκδίδει, ούτε αποφάσεις, ούτε μετέχει σε κανένα από τα θεσμοθετημένα όργανα, ούτε εκτιμητής των διαφόρων εκτάσεων και ακινήτων ήταν. Αν υποεκτιμήθηκε, όπως ισχυρίζονται μερικοί, η περιουσία που της προσφέρθηκε από τα όργανα εκτιμήσεως του κράτους σ’ αυτό δεν φταίει η ίδια. Ας αποδείξουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους τη «συναυτουργία ή ηθική αυτουργία των ιθυνόντων της Ι. Μονής Βατοπεδίου του Καθηγουμένου κ. Εφραίμ και των μελών της Γεροντίας αυτής εις αήθεις πράξεις υποτιμολογήσεως των ανταλλαγέντων ακινήτων της Ελληνικής Πολιτείας»; ( Δελτίου Τύπου Ι. Μ. Πειραιώς 1-12-2008).
4. Η επιλογή των εκτάσεων και των ακινήτων έγινε και πάλι από το κράτος. Η Μονή δεν γνώριζε ποιές εκτάσεις η ακίνητα θα τις παραχωρηθούν. Και όταν στα παραχωρηθέντα υπήρχε πρόβλημα, πάλι το κράτος έκανε τις κατάλληλες αλλαγές. Μήπως δεν είναι έτσι; Μα αυτό φάνηκε και από την Εξεταστική Επιτροπή. Το ένα κόμμα κατηγορεί το άλλο για ό,τι έγινε. Η Ν. Δ κατηγορεί τους Υπουργούς του Πασόκ για τους αποχαρακτηρισμούς και το Πασόκ τη Ν. Δ. για τις ανταλλαγές. Και όλα αυτά που τώρα μας απασχολούν τελείωσαν το 2004. Και έγιναν οι μεταβιβάσεις και τα συμβόλαια.
5. Η Μονή κατέχει από το 2004 νόμιμα την περιουσία ( κτήματα και ακίνητα) που της παραχωρήθηκε. Δεν έπρεπε να τα αξιοποιήσει; Το σύνταγμα της Ελλάδος δεν κατοχυρώνει την ιδιοκτησία; Το αν ανέθεσε σε κάποιον ειδικό στα οικονομικά, τη πώληση των εκτάσεων και των ακινήτων της με τους σημερινούς τρόπους που κινούνται τα οικονομικά πράγματα, ώστε με τα χρήματα που θα έπαιρνε να αναστηλώσει τα υπό κατεδάφιση κτήρια της, να ανταποκριθεί στα τεράστια έξοδα διατροφής των μοναχών και των φιλοξενουμένων της και να επεκτείνει το κοινωνικό και πολιτιστικό έργο της, πού είναι το μεμπτό ή το ανήθικο;
6. Ο Μητροπολίτης Πειραιώς σε Δελτίο Τύπου με το οποίο ενημερώνει το ποίμνιο του κατηγορεί τον Γέροντα και την Γεροντία της Μονής Βατοπαιδίου ότι αν συμμετείχαν σε εμπορικές δραστηριότητες «εμφανώς ή αφανώς σε εταιρείες υπερακτίους» τότε προσέβαλαν βαναύσως το Μοναχικόν ιδεώδες. Κάθε άλλη εμπορική συναλλαγή επιτρέπεται. Μόνο οι υπεράκτιες εταιρείες απαγορεύονται. Κανόνες Οικ. Συνόδων που να καταδικάζουν τις υπεράκτιες εταιρείες δεν υπάρχουν γιατι τότε που έγιναν αυτοί δεν υπήρχαν τέτοιες εταιρείες. Οι επενδυτικές εταιρείες που ανέλαβαν να διαχειριστούν τα κτήματα και τα ακίνητα της Μονής δεν είναι υπεράκτιες, ίσως να μη το γνωρίζει αυτό ο Μητροπ. Πειραιώς γιατί τα ΜΜΕ δεν το λένε. Άρα ο Γέροντας και η Γεροντία της Μονής δεν συμμετείχαν σε ύποπτες συναλλαγές. Δόθηκε η εντύπωση στον πολύ κόσμο, από τα ΜΜΕ, ότι οι επενδυτικές εταιρείες είναι εταιρείες που ξεπλένουν μαύρο χρήμα. Δηλ. η Κύπρος, κράτος μέλος της Ε. Ε, είναι ο παράδεισος της παρανομίας και του ξεπλύματος μαύρου χρήματος; Το γνωρίζετε ότι η έκδοση επιταγής από μία Τράπεζα ενός κράτους δεν είναι μαύρο χρήμα; Όταν καταθέσει κάποιος μια επιταγή δεν μπορεί να την εισπράξει αμέσως. Χρειάζεται μία ή δύο μέρες. Ξέρετε το γιατί; Διότι γίνεται έλεγχος μεταξύ των πιστωτικών ιδρυμάτων για να διασταυρωθεί η προέλευση των χρημάτων.

Αυτά ως νομικός ο Μητροπολίτης Πειραιώς έπρεπε να τα γνωρίζει ή να συμβουλευθεί ειδικούς σ’αυτά τα θέματα. Αφήνει όμως με τα γραφόμενα του να πλανάται η εντύπωση των ύποπτων συναλλαγών και εμπορικών δραστηριοτήτων του Γέροντα και της Γεροντίας της Μονής δίνοντας έτσι όπλα στα χέρια των «δημιοκρατικών υπηρετών» των ΜΜΕ να συντηρούν στην επικαιρότητα το λεγόμενο σκάνδαλο του Βατοπαιδίου.

Η Μονή Βατοπαιδίου που κάνει όλο αυτό το έργο που περιγράφεται στο Δελτίο Τύπου της Μητροπόλεως Πειραιώς (ανακαίνιση εκ βάθρων, φιλάνθρωπος δοχή εις μέγα πλήθος προσκυνητών, πλουτίζει την χριστιανικήν γραμματείαν με εξαιρέτους εκδόσεις και διαφυλάττει μοναδικά κειμήλια του Γένους) που «δικαιούται να έχει περιουσιακήν υποδομήν διά την απρόσκοπτον και εύρυθμον λειτουργίας αυτής» πώς θα αξιοποιήσει την περιουσία της χωρίς οικονομικές πράξεις; Και ποιός πρέπει να είναι υπεύθυνος γι’ αυτές; Δεν πρέπει να είναι ο Γέροντας και η Γεροντία της Μονής;

Για να μήν απασχολούνται όμως οι ίδιοι ανέθεσαν σε ειδικό αυτές τις οικονομικές πράξεις και συναλλαγές γιατί οι ίδιοι είναι αφιερωμένοι στα μοναχικά τους καθήκοντα. Έτσι δεν γίνεται σε όλες τις περιπτώσεις των Εκκλησιαστικών καθιδρυμάτων;

Ποιούς κανόνες εκκλησιαστικούς παρέβησαν ο Γέροντας και η Γεροντία; Το ίδιο δεν κάνει και η Εκκλησία της Ελλάδος που κατέχει ένα τεράστιο πακέτο μετοχών της Εθνικής Τράπεζας, και καλά κάνει, ώστε με τα κέρδη από τις χρηματιστηριακές συναλλαγές και τα μερίσματα να φέρει εις πέρας το πολυσχιδές έργο της; Πρέπει να βγαίνουν κάθε λίγο οι αρμόδιοι των Οικονομικών της Εκκλησίας και να δίνουν λογαριασμό στους δικτάτορες των ΜΜΕ για το τί κάνουν; Μήπως οι πράξεις που γίνονται είναι παράνομες; Δεν πρέπει η Εκκλησία και οι Μονές να χρησιμοποιούν τα σύγχρονα οικονομικά μέσα; Μήπως οι Επίσκοποι δεν είναι μοναχοί; Ή οι κανόνες δεν ισχύουν γι’ αυτούς; Καλά έλεγε ο μακαριστός π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος ότι οι «κανόνες χρησιμοποιούνται ως κανόνια» για να κτυπούμε όσους και όποιους θέλουμε». Αλλά μάλλον εδώ ισχύει αυτό που λέει ο λαός «κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει»!
7. Εμφανίσθηκαν στις τηλεοράσεις μερικοί επίσκοποι «θεωρητικοί» του μοναχισμού για να καταφερθούν εμμέσως κατά του Γέροντα Εφραίμ. Δεν μας είπαν, πού έζησαν οι ίδιοι ως μοναχοί; Γραμμένοι σε μοναχολόγια κάποιας μονής είναι. Αλλοίμονο! Πρέπει να τηρούνται οι κανόνες. Κοινοβιακή ζωή κάτω απο καθοδήγηση εμπείρου Γέροντα όμως έζησαν; Ισως γνώρισαν Γέροντες θεοφόρους, αλλά δεν ήσαν πνευματικά τους τέκνα. Μερικοί δε, έζησαν μια ιδιόρρυθμη πνευματική ζωή. Άλλο να δέχομαι συμβουλές από πνευματικούς ανθρώπους, «παιδαγωγούς εν Χριστώ», και άλλο η υπακοή και κόψιμο του ιδίου θελήματος σε μονή από «πατέρα πνευματικό». Επειδή δε δεν έζησαν τα καθημερινά προβλήματα, ιδιαίτερα του αγιορείτικου μοναχισμού, αποφαίνονται «από καθέδρας». Και δίνουν στους δημοσιογράφους επιχειρήματα, ίσως χωρίς να το θέλουν, να κτυπούν το θεσμό του μοναχισμού, που δήθεν τον υπερασπίζονται και θλίβονται με αυτά που ακούονται. « Αφού το λέτε εσείς ένας πνευματικός άνθρωπος με κύρος έτσι θα είναι !», είναι το μόνιμο σχόλιο τους. Άλλωστε και οι ίδιοι ομολογούν ότι δεν έχουν σχέση ούτε με την Εκκλησία ούτε με το Άγιον Όρος!

Όπως λέει όμως κάποιος σύγχρονος πνευματοφόρος Αγιορείτης Γέροντας σε όλους αυτούς τους «θεωρητικούς» όταν τον ρωτούν για τις εμπειρίες της πνευματικής ζωής, «σας εύχομαι να αποκτήσετε πείρα και όχι γνώσεις». Αυτή η παραίνεση αφορά όλους μας, κληρικούς και λαϊκούς.

Αλέξανδρος Χριστοδούλου