In EnglishΟδοιπορικά - Προσκυνήματα

Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας – The Holy Monastery of the Great Lavra

10 Σεπτεμβρίου 2009
Η Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας. Πανοραμική εξωτερική άποψη. A panoramic view of the Holy Monastery of the Great Lavra.

Η Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας. Πανοραμική εξωτερική άποψη. A panoramic view of the Holy Monastery of the Great Lavra.

Ιδρύθηκε από τον άναμορφωτή του αθωνικού μοναχισμού, όσιο Αθανάσιο τον επονομασθέντα Αθωνίτη, περί το 963, με δαπάνες του αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκα. Έχει τά πρωτεία στην τάξη των αγιορείτικων μονών και πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα οικοδομικά συγκροτήματα του Αγίου Όρους. Ο βασικός πυρήνας του Καθολικού της οικοδομήθηκε από τον Όσιο, περί το έτος 1000.

Οι άγιοι Γεώργιος και Δημήτριος σε εικονίδιο με την υπογραφή του Θεοφάνους του Κρητός. St George and St Demetrios, an icon signed by Theophanes the Cretan.

Οι άγιοι Γεώργιος και Δημήτριος σε εικονίδιο με την υπογραφή του Θεοφάνους του Κρητός. St George and St Demetrios, an icon signed by Theophanes the Cretan.

Τιμάται στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και πανηγυρίζει στη μνήμη του οσίου Αθανασίου (5 Ιουλίου), στα παρεκκλήσια των Αγίων Τεσσαράκοντα βρίσκεται ο τάφος του Οσίου, οι τοιχογραφίες του Καθολικού είναι εργα του Θεοφάνους του Κρητός (1535), ενώ του παρεκκλησίου του Αγίου Νικολάου έγιναν από το Φράγκο Κατελάνο (1560). Στο Θεοφάνη αποδίδονται και οι τοιχογραφίες της Τράπεζας όπου, μεταξύ των άλλων, εικονίζονται και φιλόσοφοι της αρχαιότητας. Άξια θέας είναι η προ του καθολικού φιάλη και τα φυλασσόμενα στο σκευοφυλάκιο κειμήλια. Στη Λαύρα υπάγονται οι Σκήτες της Αγίας Άννης, των Καυσοκαλυβίων και του Προδρόμου, και η λεγόμενη «Έρημος».

Ο ναός της Κουκουζέλισσας και ο πύργος ο λεγόμενος «του Τσιμισκή». The chapel of Panaghia Koukouzelissa and the so-called tower ‘’of Tsimiskis’’.

Ο ναός της Κουκουζέλισσας και ο πύργος ο λεγόμενος «του Τσιμισκή». The chapel of Panaghia Koukouzelissa and the so-called tower ‘’of Tsimiskis’’.

Μοναχοί ευτρεπίζουν τα κόλλυβα. Monks decorating ‘’kolliva’’.

Μοναχοί ευτρεπίζουν τα κόλλυβα. Monks decorating ‘’kolliva’’.

The monastery was founded by the reformer of Athonite monasticism St Athanasios around 963, with money provided by the emperor Nicephoros Phocas. It stands first in the hierarchy of Athonite monasteries and is one of the largest complex of buildings on Mount Athos. The core of the katholikon was built by the saint around the year 1000. The church is dedicated to the Annunciation and its feast day on 5 July is celebrated in memory of St Athanasios, whose tomb is in the chapel of the Forty Martyrs. The wall-paintings in the katholikon are by Theophanes the Cretan (1535), and those in the chapel of St. Nicholas by Frangos Catelanos (1560). Theophanes is also believed to have painted the murals in the refectory, which include the philosophers of ancient Greece. The phiale in front of the katholikon and the relics in the treasury are well worth seeing. Within the jurisdiction of Lavra lie the sketes of St Anne’s, Kafsokalyvia and Prodromou, and also the so-called «Desert» or wilderness at the tip of the Mount Athos peninsula.

πηγή: Xαρίτωνος Μοναχού, Ματιές στον Άθω – Images of Athos

Έκδοση 3η, Άγιον Όρος 2007

ISBN 960-7735-04-8