Υπόθεση Μονής Βατοπαιδίου

Βατοπαίδι: Η Βυζαντινή Ακρόπολη θύμα πολιτικών, δημοσιογράφων, εκκλησιαστικών και δικαστών λιθοβόλων

13 Οκτωβρίου 2009

Βατοπαίδι: Η Βυζαντινή Ακρόπολη θύμα πολιτικών, δημοσιογράφων, εκκλησιαστικών και δικαστών λιθοβόλων

Vatopedi

Από τη δίκη στην Κομοτηνή

Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω την Πέμπτη 08 Οκτωβρίου 2009 ,την πρώτη ημέρα της επαναληπτικής δίκης, που γινόταν στο τριμελές Εφετείο Κομοτηνής και αφορούσε την Μονή Βατοπαιδίου και την πρόεδρο Εφετών κυρία Μαρία Ψάλτη,. Η δικαστής κατηγορείται για παράβαση καθήκοντος για τη μη έκδοση αποφάσεως του Πρωτοδικείου Ροδόπης όπου εκδικαζόταν η αγωγή της Μονής Βατοπαιδίου κατά του Ελληνικού Δημοσίου και οι πατέρες κατηγορούνται για ηθική αυτουργία στο παραπάνω αδίκημα.

Ανήκα και εγώ στο ακροατήριο, που αποτελούνταν από κληρικούς, ηγουμένους Μονών, μοναχούς και λαικούς και  που ο εισαγγελέας κ.Φλωρίδης αποκάλεσε «κλακαδόρους»(!!!;;;Wink {Θαυμάστε σεβασμό}.

Κατά την διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας ,είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω  τις καταθέσεις των μαρτύρων υπεράσπισης ,τις απολογίες της κυρίας Ψάλτη  και του π.Αρσενίου  , την αγόρευση του εισαγγελέως κ.Φλωρίδη και την αγόρευση του συνηγόρου υπεράσπισης κ.Μιχαλόλια.

Τα βασικά σημεία στα οποία επικεντρώθηκε η διαδικασία αφορούσαν τα εξής

α) Αν η 4μηνη περίοδος που παρήλθε άπρακτη χωρίς την έκδοση απόφασης, ενώ είχε ολοκληρωθεί η τελική διάσκεψη των δικαστών συνιστά χρονικό διάστημα που γεννά υποψίες για σκόπιμη κωλυσιεργία,

β) Αν η κ. Ψάλτη επιδίωξε να μεταπείσει τους 2 άλλους δικαστές (κ. Σακάλογλου και κ. Γιοβανόπουλο),

γ) Αν τα επιχειρήματα που επικαλέστηκε ήταν ‘θεολογικά’, όπως ειπώθηκε, και όχι νομικά και

δ) Αν η πρόεδρος Πρωτοδικών τήρησε τους δικονομικούς κανόνες περί διασκέψεων και ορθής λειτουργίας του λειτουργήματός της.

Από την αρχή της διαδικασίας ,υπήρχε διάχυτη η εντύπωση ότι όλα είναι απλώς μια  τυπική διαδικασία, αφού η απόφαση είχε ήδη ληφθεί..

O εισαγγελέας έδειξε μια πρωτοφανή   προκατάληψη για τους κατηγορουμένους,  για τα θρησκευτικά σύμβολα( για το τι είπε για  το σημείο του Σταυρού διαβάστε παρακάτω) και  ο τρόπος που  εξέταζε τους μάρτυρες και τους κατηγορουμένους  θύμιζε πρακτική που χρησιμοποιούν τα  χαμηλής ποιότητας  ρεπορτάζ ιδιωτικών καναλιών, παρά  πρακτική Εφέτου  δικαστικού λειτουργού.Και ενώ το κατηγορητήριο ήταν συγκεκριμένο,προσπαθούσε να μεταθέσει το θέμα αλλού ,όπως μας έχουν συνηιθίσει  δημοσιογράφοι συγκεκριμένων ιδιωτικών καναλιών.

Επανηλειμένα οι συνήγοροι υπεράσπισης  διαμαρτυρήθηκαν έντονα για την πρακτική που εφήρμοζε   και του υπενθύμισαν τα άρθρα  της δικονομίας,που αφορούν τον τρόπο διεξαγωγής μιας δίκης.Ήταν δε τόσο προκλητικός κάποια στιγμή, που προκάλεσε και την έντονη  διαμαρτυρία-αποδοκιμασία ακόμα  και του ακροατηρίου.

Στην αγόρευσή του ήταν πολύ σκληρός ,χωρίς να υπολογίζει ότι απέναντί του έχει ως κατηγορουμένη  μία πρόεδρο Εφετών, με μια τριακονταετή παρουσία   άμεμπτη στο δικαστικό σώμα. Και  χωρίς να επικαλεστεί   αποδεικτικά στοιχεία, ζήτησε την καταδίκη των κατηγορουμένων

Ως αυτήκοος μάρτυς  της διαδικασίας της Πέμπτης 8 Οκτωβρίου 2009 ,καταγράφω  τα παρακάτω και τα συμπεράσματα δικά σας.

OI MAΡΤΥΡΕΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗΣ

Η πρώτη μάρτυς κυρία Αγγελάκου , παρουσίασε την κ. Ψάλτη ως άτομο καταρτισμένο και αξιοπρεπές και σημείωσε ότι σε δύσκολες υποθέσεις, όπως εν προκειμένω, «όχι 4 αλλά και 14 μήνες μπορεί να χρειαζόμουν προκειμένου να συντάξω την άποψή μου αφού απαιτείται έρευνα που αφορά θέματα που δεν είναι οικεία στο δικαστή».

Ο κ. Αντωνιδάκης,καθηγητής Πανεπιστημίου και οικογενειακός φίλος της κ. Ψάλτη, μιλώντας για την κατηγορουμένη σημείωσε: «πρόκειται για άτομο αμέμπτου ηθικής και αδεκάστου. Με εξαίρετο ήθος και παιδεία. Αδυνατώ να πιστέψω ότι θα έκανε ποτέ κάτι τέτοιο».

ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ-Ηγούμενος της Μονής Φιλοθέου.

Ο  Ηγούμενος  της Ιεράς Μονής Φιλοθέου ,Γέροντας Νικόδημος μίλησε για την τυπικότατη τέλεση των πνευματικών καθηκόντων από μέρους της αδελφότητας της Μονής Βατοπεδίου και σημείωσε ότι «πρόκειται για ανθρώπους που αγωνίζονται γι’ αυτό που ήρθαν στο Άγιο Όρος να πράξουν». Στην ερώτηση του Εισαγγελέα κατά πόσο είναι ευσεβής ο τρόπος διεκδίκησης της έκτασης από τη Μονή, ο Ηγούμενος απάντησε ότι: «κάποιος το προκάλεσε όλο αυτό και υπάρχουν σκοπιμότητες. Ωστόσο, σε ανάλογη περίπτωση κι εμείς μπορεί να τα διεκδικούσαμε. Κι άλλες Μονές έχουν διεκδικήσει και έχουν δικαιωθεί (ανέφερε υπόθεση 20.000 στρεμμάτων στο Μαρμαρά). Εμείς παραλάβαμε μια περιουσία και είμαστε υπεύθυνοι να την επαυξήσουμε» .

Συγκεκριμένα ο Γέροντας Νικόδημος είπε και τα παρακάτω.

” Οι μοναχοί πιστότατοι στο πρόσωπο του γέροντός τους

Είναι 8 χρόνια ηγούμενος και γνωρίζει τον Γέροντα  Εφραίμ όπως είπε χαρακτηρίζοντάς τον άνθρωπο πνευματικό που αγωνίζεται και την ίδια στιγμή τα ΜΜΕ τον παρουσίαζαν σαν «τέρας». Για να εξηγήσει το πόσο κοντά είναι ο Εφραίμ στις Αγιορείτικες αρχές, έφερε το παράδειγμα ατόμων που εξομολογούνται «κι έχουν περάσει και από το πετραχήλι του γέροντος Εφραίμ ο οποίος τους νουθέτησε σύμφωνα με τις παραδόσεις του Αγίου Όρους. Το αναφέρω αυτό γιατί παρουσιάζεται ως εκκοσμικευμένος μοναχός, αλλά αν ήταν έτσι δεν θα μπορούσε να φέρεται Αγιορείτικα»είπε.
Πρόσθεσε πως όταν μαζεύονται οι ηγούμενοι στην Ιερά Σύναξη  ουδέποτε τον είδαν οργιζόμενο «αντίθετα παραδέχεται τα σφάλματά του κι έχει βοηθήσει πολλούς Αγιορείτες».
Τόνισε την ενότητα που επικρατεί στο Βατοπέδι παρά τα όσα έγιναν και μίλησε για πανηγύρι που έγινε πρόσφατα εκεί και η εικόνα που απεκόμισε από την αδελφότητα ήταν πως «όλοι οι μοναχοί είναι πιστότατοι στο πρόσωπο του γέροντός τους».
Ο εισαγγελέας Βασίλης Φλωρίδης εξήγησε αρχικά ότι έχει επισκεφθεί τη Μονή Φιλοθέου και γνωρίζει τα των μοναστηριών και ρώτησε τον ηγούμενο Νικόδημο αν έχει χρυσόβουλο το μοναστήρι, αναφέροντας μάλιστα κάτι που του είχε πει άλλος μοναχός – δεν αποκάλυψε το όνομά του – πως «αν βγάλουν όλα τα χρυσόβουλα θα πάρουν όλη τη Μακεδονία».
Αμέσως μετά ρώτησε τον μάρτυρα ποιος τα προκάλεσε όλα αυτά, λέγοντας ότι το μοναστήρι τους αγόρασε με δάνειο ένα πάρκινγκ. Ρώτησε αν υπάρχει τίτλος κυριότητας αναγνωρισμένος και αμέσως μετά ρώτησε αν «ο τρόπος που εκινήθη η Μονή με όλες τις δολοπλοκίες είναι μέσα στα όρια;»
Η απάντηση που έδωσε ο ηγούμενος Νικόδημος σε όλα τα παραπάνω ήταν «το Άγιο Όρος έχει δωρίσει παλιά 1 εκατομμύριο στρέμματα στο ελληνικό δημόσιο. Ίσως κάποια στιγμή τα διεκδικήσει, είναι στη σκέψη του Αγίου Όρους, γιατί τα δώρισε για να μοιραστούν σε ακτήμονες, σε πρόσφυγες αλλά το κράτος τα περισσότερα δεν τα έδωσε».
Σε κάποιο σημείο που ο εισαγγελέας έκανε λόγο για 28.000 στρέμματα σηκώθηκε από το εδώλιο ο μοναχός Αρσένιος και είπε πως ήταν 17.000.
Η υπεράσπιση έκανε αναφορά σε Μονή στην περιοχή του Μαρμαρά που έχει διεκδικήσει 20.000 στρέμματα. Μίλησαν επίσης για τα δικαιώματα του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως – και όχι μόνο – τα οποία στηρίζονται σε χρυσόβουλα. Η συζήτηση  επεκτάθηκε γενικά στην εκκλησιαστική περιουσία και τις μεταγραφές καθώς και τη διατήρηση της περιουσίας των μοναστηριών και το σχόλιο που έγινε από τους δικηγόρους της υπεράσπισης ήταν «προσπάθησαν να περάσουν σαν αυτονόητο το να διεκδικεί η Μονή την περιουσία της;»
Μιλώντας για τον πατέρα Αρσένιο – επανήλθαν στο θέμα – ο γέροντας Νικόδημος ανέφερε πως είναι αρκετά δραστήριος.

Εκεί, η υπεράσπιση έκανε την ερώτηση «τι την θέλουν οι καλόγεροι την περιουσία;» όπου ο μάρτυρας εξήγησε πως οι καλόγεροι δεν ζουν στην χλιδή, αλλά σε παλιά κτίρια αλλά τα έξοδα είναι πολλά. Εξήγησε πως οι καλόγεροι δεν έχουν προσωπική περιουσία στο όνομά τους ούτε λογαριασμό στην τράπεζα κι ότι την περιουσία την θέλουν για να συντηρηθούν, να φιλοξενήσουν επισκέπτες και για ελεημοσύνες,«χωρίς όμως να τις δημοσιοποιούμε», σύμφωνα και με το Ευαγγέλιο. Πρόσθεσε πως διασφαλίστηκαν θησαυροί που ήταν μέχρι πρότινος στα υπόγεια.
Η υπεράσπιση συνέχισε την υπερασπιστική γραμμή με το επιχείρημα των πολλών διεκδικήσεων, από πλευράς Μονών, εκτάσεων ανά την Ελλάδα, ειδικά σε νησιά και μάλιστα έκαναν λόγο για δεκάδες χιλιάδες στρέμματα. Ο γερ. Νικόδημος απάντησε καταφατικά, είπε πως για το συγκεκριμένο θέμα υπάρχουν σκοπιμότητες και πρόσθεσε ότι εκείνοι θ’ απαντήσουν μετά την δικαιοσύνη και πως η Ιερά Σύναξη  ανησυχεί για τα δικαιώματα της Μονής.
Δεν είμαστε άνθρωποι των δικαστηρίων, ούτε θέλουμε να προσφεύγουμε σε αυτά. Παραλάβαμε μια περιουσιακή κατάσταση και πρέπει να την επαυξήσουμε, αλίμονο αν χάσουμε ένα περιουσιακό στοιχείο, θα ήταν έγκλημα για μένα προσωπικά αν μου συνέβαινε, αυτό είπε ο ηγούμενος Νικόδημος στην κατάθεσή του.
Τι τα θέλετε τα περιουσιακά, εσείς δεν είστε των ουρανών; Είπε ο εισαγγελέας
– Προσωπική περιουσία δεν έχουμε τα θέλουμε για να συντηρηθούμε, για να φιλοξενήσουμε τους πιστούς, να προσφέρουμε ελεημοσύνη, να βοηθήσουμε τον κόσμο, πράγμα που δεν το δημοσιοποιούμε, να κάνουμε το έργο της αναζωογόνησης της, μονής της συντήρησης των κειμηλίων. Η μονή είναι μια κυψέλη δημιουργίας. Έχουν διασφαλιστεί μεγάλης αξίας θησαυροί. Απαντώντας σε ερώτηση συνηγόρων διαβεβαίωσε ότι άλλες μονές που έχουν διεκδικήσει εκτάσεις σε νησιά δικαιώθηκαν από τα δικαστήρια, ενώ δεν θέλησε να κατονομάσει τα νησιά για να μην σκανδαλίσει.

ΟΙ ΑΠΟΛΟΓΙΕΣ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΩΝ

Μετά από μικρής διάρκειας διακοπή, η δικαστής Μαρία Ψάλτη εκλήθη ν’ απολογηθεί. Στην απολογία της ήταν πάρα πολύ πειστική και προσκόμισε πλήθος αποδεικτικών στοιχείων ,που κατέρριπταν  το κατηγορητήριο.

Είπε αρχικά ότι είναι 26 χρόνια δικαστής κι ότι έχει τη συνείδησή της ήσυχη. «Μπορεί ο σταυρός να είναι το καύχημά μου ουδέποτε όμως αποτέλεσε στοιχείο για την κρίση μου» τόνισε αναφορικά με τα όσα και ο εισαγγελέας της προσάπτει ότι ο συγκεκριμένος σταυρός στη συγκεκριμένη δίκη που είχε γίνει ήταν υπερβολικός και δεν έπρεπε να τον φορά.

Η κ. Ψάλτη αρνήθηκε καθ’ ολοκληρία τις κατηγορίες υπερασπιζόμενη με σθένος τον εαυτό της. Πληρώνω την ευγένειά μου, είπε που δεν έκλεισα στα μούτρα το τηλέφωνο που μου πήραν οι μοναχοί και απλά τους άκουσα, λέγοντας ότι θα γίνει ότι είναι δικονομικώς ορθόν.Τηλεφωνήματα όπως είπε η δικαστής είχε πάρει από τον επίσκοπο Ξάνθης που αυτός εκφράζει την εκκλησία κι αν είχε να επηρεαστεί από τον μητροπολίτη θα έπρεπε να επηρεαστεί και όχι από τους μοναχούς, από το νομάρχη Ξάνθης και άλλους παράγοντες της τοπικής κοινωνίας. Ήμουν ξένη, ερχόμουν από την Αθήνα δεν είχαν σχέσεις με κανένα πέρα από τις τυπικές, θα πει.

Για τον  σταυρό της, είπε ότι φορά ένα οικογενειακό κειμήλιο που αποτελεί έκφραση της θρησκευτικής της πεποιθήσεως.

Η μοναδική επικοινωνία με Εφραιμ και Αρσένιο έγινε για να της ζητήσουν να προστατευθούν κατά την εκδίκαση της αγωγής από το πλήθος που θα τους λύντσαραν αντιμετωπίζοντάς τους ως παλιανθρώπους και κλέφτες.

«Δεν έχουμε ανάγκη καμιάς υπομνήσεως θα κάνουμε ότι επιτάσσει το καθήκον τους είπα και δεν έδειξα καμία εύνοια προς καμία πλευρά ».

Ανέφερε  ότι η υπόθεση ήταν εξαιρετικά δυσχερής ,απαιτούσε μελέτη και η ίδια υπολόγιζε να ολοκληρώσει την έρευνά της και να εκδώσει απόφαση στον Αύγουστο». (Η Μονή κατέθεσε την αγωγή τον Ιανουάριο)
Για την ίδια υπόθεση της τηλεφώνησε και ο νομάρχης Ξάνθης και του είπα ότι οι δικαστές αποφαίνονται δια της αποφάσεως.
Μεγάλη συζήτηση έγινε για τα χρυσόβουλα κι αν αποτελούν ή όχι τίτλο κτήσης και κατοχής όπου επικαλέστηκε όπως είπε δικαιωμένες ιστορικές πηγές αναγκάστηκε να μελετήσει ειδικά συγγράμματα να κάνει έρευνα κι σε άλλες μονές λέγοντας ότι ο Μωάμεθ είχε εγγυηθεί τα δικαιώματα των μοναχών και αποδεικνύεται στον διάλογο με τον πατριάρχη Γρηγόριο Σχολάριο όπου απέκτησαν προνόμια οι μονές τα υπερασπιζόταν με τα βεράτια και τα χρυσόβουλα. Προσκόμισε στο δικαστήριο συμβόλαιο του 1992 που αναφέρεται σε χρυσόβουλα του Αλεξίου Κομνηνού που ο προσφεύγων παίρνει την περιουσία του με την αναγνώρισή τους. Για την καθυστέρηση ανέφερε ότι καθυστέρησε και σε άλλη απόφαση του εφετείου Αιγαίου, δεν με τιμά η αργοπορία μου με τιμά η απόφαση που πήρα και ήταν εν συνειδήσει, ανέφερε λέγοντας ότι και σε άλλη απόφαση χρειάστηκε να γίνουν πέντε διασκέψεις για να καταλήξει ότι «έπραξα ευόρκως το καθήκον μου».

Ως προς την κατηγορία για καθυστέρηση έκδοσης απόφασης ξεκίνησε από το θέμα της επικοινωνίας της με μοναχούς, ερώτηση που της έχει απευθύνει και η υπηρεσία της. Εξήγησε πως την πήρε στο τηλέφωνο ο μοναχός Αρσένιος και της είπε ότι εκείνοι δεν βγαίνουν από το Άγιο Όρος, είχαν μάθει όμως ότι οι φορείς θα έκαναν φασαρίες και ο λόγος που τηλεφώνησαν ήταν να ζητήσουν προστασία από την δικαστή κι εκείνοι τους είχε απαντήσει να είστε βέβαιοι για τον σεβασμό. Θύμισε ότι στη δίκη είχε πολύ κόσμο, γίνονταν φασαρία στο ακροατήριο και αποκαλούσαν τους μοναχούς «παλιάνθρωποι, κλέφτες, αλήτες». Τους είπε να ησυχάσουν κι όταν από τα έδρανα συνέχισαν να τους αποκαλούν «αλήτες» η κ. Ψάλτη ανέφερε πως είχε πει «δεν υπάρχει ιδιοτέλεια, οι Μονές ασκούν φιλανθρωπικό έργο», μεταφέροντας τον νόμο, όπως εξήγησε στην απολογία της.

Συνέχισε, μεταφέροντας την απορία για το πώς αυτό χρησιμοποιήθηκε παράλληλα με τον σταυρό που φοράει για να την κατηγορήσουν.
Ερχόμενη στην υπόθεση και την κατηγορία περί καθυστέρησης έκδοσης απόφασης που της αποδίδεται, η κ. Ψάλτη περιέγραψε τα γεγονότα. «Πήραμε την υπόθεση, την εχρέωσα στην εισηγήτρια, την κ. Παπαχίου και συμφωνήσαμε για 15νθημερο». Είπε πως ήταν δύσκολη υπόθεση, πως μελετούσε γιατί δεν γνώριζε το ειδικό βάρος των χρυσόβουλων, γι’ αυτό και διάβασε το βιβλίο του συναδέλφου της κ. Αποστολάκη και μάλιστα το είχε μαζί της και διάβαζε αποσπάσματα σε σημεία της απολογίας της.
Η μελέτη και η τενοντίτιδα
Είπε μάλιστα στην εισηγήτρια πως η υπόθεση ήταν δύσκολη κι εκείνη της έφερε την εισήγηση τον Ιανουάριο. Πηγές της εισηγήτριας ήταν η Βιβλιοθήκη της Ξάνθης. Άρχισε τότε να μελετά η κ. Ψάλτη την υπόθεση με βάση την εισήγηση μέχρι που στις 17 Φλεβάρη έπαθε βαριά τενοντίτιδα στο χέρι για 40 μέρες. Είπε πως πήγε στο νοσοκομείο Κομοτηνής και την εξέτασε ο ορθοπεδικός κ. Κάρος που της έδωσε την αναρρωτική, όταν όμως την ζήτησε ο εισαγγελέας κ. Φλωρίδης να την προσκομίσει σαν αποδεικτικό, είπε πως την είχε πετάξει μετά από τόσο καιρό, αλλά υποστήριξε ότι οι συνάδελφοί της την έβλεπαν με δεμένο το χέρι. Το θέμα της τενοντίτιδας επανήλθε, ο εισαγγελέας κ. Φλωρίδης ρώτησε την κ. Ψάλτη γιατί δεν το είπε στην Εξεταστική …;
Σε άλλο σημείο είπε πως όταν έπαθε τενοντίτιδα στο χέρι την αντικατέστησε η κ. Σακάλογλου. Για την τενοντίτιδα είπε πως είναι κληροδότημα από τη Ροδόπη αλλά και από τη συγκεκριμένη υπόθεση καθώς τα χρυσόβουλα, τα βιβλία «χρειάζονται κανονικά δυο άντρες για να τα μεταφέρουν».
Η κ. Ψάλτη συνέχισε την περιγραφή λέγοντας πως μελετούσε επί 1 μήνα ο οποίος δεν έφτανε για παρόμοια υπόθεση και ότι στις 11 Απριλίου ήταν η διάσκεψη. Η εισηγήτρια επέμενε ότι πρέπει να γίνει διάσκεψη αλλά η κ. Ψάλτη συνέχιζε να μελετά. Χρειάστηκε να διευκρινίσει ότι τα αναθέματα σημαίνουν την απόλυτη θέληση των πατριαρχών να προσπορίσουν κυριότητα στη Μονή κι ότι σήμερα δεν μιλούν πλέον για αναθέματα.

” Τηλεφωνήματα
Η κ. Ψάλτη είπε πως στη διάσκεψη μειοψήφησε και πρόσθεσε πως έπρεπε να το αιτιολογήσει σαν πρόεδρος. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανέφερε ότι είχε περισσότερη πείρα από την εισηγήτρια που είχε πείρα μόλις 7 -8 ετών και σημείωσε ότι είχε φόρτο εργασίας με καθήκοντα διοικητικά και ασφαλιστικά. «Όσο συνέτασσα την μειοψηφία μου με βρήκαν διάδικοι από τα δύο μέρη και είπαν ότι δεν επιθυμούν την έκδοση απόφασης. Δεν γνώριζα τις βουλήσεις των μερών και τα συμφέροντά τους».
Συνέχισε λέγοντας πως ο πατέρας Αρσένιος της τηλεφώνησε τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου και ρώτησε αν βγήκε απόφαση. Του είπε να τηλεφωνήσει στο δικηγόρο του κι εκείνος απάντησε ότι ο δικηγόρος του είχε πει πως δεν είχε εκδοθεί απόφαση πλην όμως στην Ξάνθη γίνονταν συζητήσεις που ‘λέγαν ότι οι μοναχοί είχαν χάσει την υπόθεση.
Ο πατέρας Εφραίμ της μετέφερε τηλεφωνικά το σεβασμό προς το δικαστήριο, είπε η κ. Ψάλτη συνεχίζοντας την απολογία της, και ζήτησε

(ο  γ Εφραίμ) να αποφασίσουν κατά συνείδηση, ο δε πατέρας Αρσένιος επικαλέστηκε τότε τους τίτλους που έχουν. «Ουδέποτε δέχτηκα συζήτηση για να ευνοήσω κάποιο διάδικο. Ως πρόεδρος Πρωτοδικών εδώ πρέπει να φέρομαι με σεβασμό» είπε η κ. Ψάλτη και συνέχισε με τα τηλεφωνήματα που δέχτηκε τότε. Ο Σεβασμιώτατος  μητροπολίτης Ξάνθης κ. Παντελεήμων της είχε τηλεφωνήσει στις αρχές Ιανουαρίου και εκείνη του εξήγησε τι είναι τα χρυσόβουλα. «Ο  κ.Παντελεήμων προσπάθησε να με πείσει ότι οι μοναχοί δεν πράττουν σωστά κι ότι θα γίνουν μηνύσεις και του απάντησα ότι θα γίνει ό,τι λέει ο νόμος». Είπε ότι μάλλον δεν του άρεσε η απάντηση γιατί της έστειλε αργότερα μια επιστολή.
Επανέλαβε ότι ανέλαβε την υπόθεση γιατί ήταν αρχαιότερη κι ότι παρά την αναρρωτική των 40 ημερών είχε σκεφτεί ότι θα ήταν ταλαιπωρία να φέρνει καθημερινά την κ. Παπαχίου από την Αλεξανδρούπολη.
Επιχειρηματολογώντας επί της άποψής της για την κυριότητα που είχε η Μονή διάβασε κείμενο που αναφέρει ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δεν αμφισβήτησε ποτέ την κυριότητά τους, ειδικά όταν οι βυζαντινοί ή οθωμανικοί τίτλοι κυριότητας είχαν καταστραφεί.
Περί της διαρροής του αποτελέσματος στην Ξάνθη για την οποία φωτογραφιζόταν η κ. Ψάλτη ως υπεύθυνη, είπε ότι δεν το έκανε κι ότι έφταιγε η παλιά διαμάχη του Μητροπολίτη Ξάνθης με τη Μονή.

Είπε μάλιστα πως είχε πει στην εισηγήτρια ότι ο Μωάμεθ είχε εγγυηθεί τα δικαιώματα των Μονών όπως και ο Σουλτάνος.
Στη συνέχεια, η κατηγορούμενη παρουσίασε στο δικαστήριο χρυσόβουλα από άλλες περιπτώσεις για να εξηγήσει το λόγο της μειοψηφίας. Παρέπεμψε ακολούθως σε απόφαση του Εφετείου Αιγαίου, η οποία είχε καθυστερήσει πολύ – όπως είπε – γιατί το επέβαλε η ιστορική συγκυρία καθώς είχε να κάνει με τις Νέες Χώρες. Παρουσίασε μάλιστα δημοσιεύματα από τις εφημερίδες ΕΣΤΙΑ και ΒΗΜΑ, για υποθέσεις που καθυστερούσαν.
Ο πρόεδρος Περικλής Παντελίδης την ρώτησε για τη δήλωση ματαίωσης κι εκείνη είπε πως η απόφαση ισχύει άμα τη δημοσίευσή της, οπότε γίνεται δημόσιο έγγραφο.
Στη συνέχεια, η κ. Ψάλτη είπε πως σχεδίαζε να βγάλει την απόφαση τον Αύγουστο (είπε πως δεν χειρίζεται Η/Υ) και το δικαστήριο διετάχθη να βγάλει απόφαση.

Ο πρόεδρος κ. Παντελίδης την ρώτησε εάν καταστάλαξε από τον Φλεβάρη μέχρι τον Απρίλη κι εκείνη απάντησε πως είχε την εικόνα αλλά έπρεπε να μελετήσει κι άλλο. Την ρώτησε ακολούθως αν την έβαλε σε υπόνοια το τηλεφώνημα του μητροπολίτη Ξάνθης, όπου έχουμε ιερωμένο ενάντια σε ιερωμένους κι εκείνη είπε πως ναι.
” «Δεν είναι εδώ θέατρο»

Η πρώτη ερώτηση του εισαγγελέα κ. Φλωρίδη ήταν αν άλλαξε σειρά για να αναλάβει την υπόθεση με την παρατήρηση ότι εκείνη παίρνει υπηρεσία το 1ο 15νθημερο, και η κ. Ψάλτη απάντησε «ουδεμία σχέση».
-«Στην Βουλή είπατε ότι την πήρατε γιατί είστε αρχαιότερη;»
-«Είμαι αρχαιότερη».
-«Δεν ήταν καλή η κα Παπαχίου να πάρει την υπόθεση;»
-«Ήμουν αρχαιότερη».
Στη συνέχεια άρχισε να γίνεται πιο επικριτικός κι αυτό προκάλεσε την έντονη αντίδραση των συνηγόρων υπεράσπισης που δημιούργησαν προβλήματα στην διαδικασία. Ο κ. Φλωρίδης σχολίασε πως είχε 4«ψευτοασφαλιστικά» η κ. Ψάλτη, τού  διαμαρτυρήθηκαν έντονα  οι δικηγόροι της υπεράσπισης. Το ακροατήριο χειροκρότησε την υπεράσπιση αποδοκιμάζοντας τον εισαγγελέα, τα αίματα πήγαν ν’ ανάψουν και ο πρόεδρος είπε «δεν είναι εδώ θέατρο».
Ο διάλογος Φλωρίδη – Ψάλτη συνεχίστηκε.
-«Γιατί πήρατε τις 4 δίκες;»
-«Τι εξ’ αυτού;»
-«Για το «τι εξ’ αυτού» είστε κατηγορούμενη»
-«Αφού πήρα τη μία, πήρα και τις άλλες. Πληρώνω την ευγένειά μου».
-«Ποια ευγένεια;»
Συνέχισε ρωτώντας την από πού βρήκε ο π. Αρσένιος το νούμερο του κινητού της κι εκείνη είπε από την γραμματεία, όπως και οι δημοσιογράφοι κι αυτό το επιβεβαίωσε και ο π. Αρσένιος στην απολογία του.

Στη συζήτηση για το αν είναι οι μονές offshore εταιρίες και με την επισήμανση του εισαγγελέα ότι έχουν καταγραφεί αυτά σε κασέτες και βρίσκονται στο αρχείο στο υπόγειο του δικαστηρίου η κ. Ψάλτη επέμεινε πως οι Μονές είναι ευαγή ιδρύματα.
Η συζήτηση επανήλθε στη διάσκεψη, την καθυστέρηση να συντάξει η κ. Ψάλτη την μειοψηφία και τόνισε«μειοψηφώ γιατί πιστεύω ότι τα χρυσόβουλα είναι τίτλοι». Είπε μάλιστα πως τα χρυσόβουλα της Μονής τα έχει δει σε φωτοτυπίες κι ότι «λένε τα ανέκαθεν γνωστά όρια»,.(θέμα ορίων εξάλλου επανήλθε και στην κατάθεση του Αρσένιου με την επίκληση μαρτυρίας ψαράδων, παρόλο που το αντικείμενο της δίκης δεν ήταν τα όρια.)

ΜΟΝΑΧΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΣ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΣ

Ο μοναχός Αρσένιος ήταν πιο λακωνικός.

Ξεκίνησε την απολογία του με μια σύντομη ιστορικη αναδρομή ,που αφορούσε την μετατροπή σε κοινόβιο της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου το 1990.

Στην συνέχεια ανέφερε ότι η Γεροντία της Μονής του ανέθεσε το θέμα των αναστηλώσεων της Μονής Βατοπαιδίου  και την υπόθεση της περιουσίας.

Μεταξύ των άλλων είπε..
«Υπάρχει η πάλη των ιδεών ότι τα μοναστήρια κάνουν έργο και άλλοι υποστηρίζουν ότι δεν κάνουν απολύτως τίποτα. Υπήρξα κομμουνιστής κι εγώ και τώρα καταλαβαίνω κι εγώ τον πόλεμο που γίνεται, αφού τα έβαζα με τους παπάδες …; Η μονή το 1987 ήταν ερείπιο, μας κάλεσαν οι γέροντες να την αναλάβουμε. Πήραμε το μοναστήρι το 1990 και το κάναμε κοινόβιο μετά από 500 χρόνια. Είπαμε από τότε παύει να υπάρχει προσωπική περιουσία. Μας δόθηκε από το Πατριαρχείο η βυζαντινή ακρόπολη που έπρεπε να κάνουμε το παν να την συντηρήσουμε. Ανέλαβα τις επικοινωνίες με την πολιτική ηγεσία.

Το 2000, μετά από γνωμοδότηση που είχαμε  ζητήσει, μας έδωσαν την διαχείριση.Συνάντησα τον κ. Δρυ και τον παρακάλεσα  να μας δώσει την διαχείριση και μού είπε να ξεχάσω την διαχείριση διά νόμου.  Μου είπε ότι δεν υπήρχε περιθώριο συζήτησης και  να συνεχίσουμε δικαστικά. Νομικούς συμβούλους δεν είχαμε. Όσοι περνούσαν από την μονή δικηγόροι μας βοηθούσαν. Υποβάλλαμε το ερώτημα στο Γνωμοδοτικό συμβούλιο του κράτους και βγήκε θετική απόφαση  για 25000 παραλίμνιας έκτασης ,επί υπουργίας του Απόστολου Φωτιάδη».Τον Ιανουάριο έγινε η αγωγή και  ο Μητροπολίτης κάλεσε φορείς τον Αύγουστο .

Στην συνέχεια  αναφέρθηκε σε όλες τις ενέργειες που έκανε ,στις πληροφορίες που του μετέφερε ο υπεύθυνος του αλιευτικού συνεταιρισμού της Βιστωνίδας Νικόλαος Παπαδόπουλος ότι «χάσαμε το δικαστήριο στην Κομοτηνή».

« Βρισκόμουν σε δίλημμα ήθελα να μάθω τι έγινε. Είχα ευθύνη ήμουν υπόλογος στην Γεροντία που μου ανέθεσε το έργο, στην ιερά κοινότητα του Αγίου Όρους και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Πήρα την γραμματέα του πρωτοδικείου Κομοτηνής και ζήτησα το υπηρεσιακό τηλέφωνο της κ. προέδρου, μου το έδωσε. Την πήρα τηλέφωνο και ήταν ενοχλημένη, τότε πήγα στον γέροντα Εφραίμ και του το μετέφερα. Δεν ήθελα να θεωρηθεί ότι από την αδιακρισία φθάσαμε στην αυθάδεια. Πραγματικά την πήρε ο γέροντας. Θέλαμε, σαν Έλληνας πολίτης νάρθω να μαρτυρήσω χωρίς να με βρίζουν. Υπήρχε ένα άσχημο κλίμα. Θέλω να ζητήσω συγνώμη που έκανα το τηλέφωνο και δημοσίως δεν το ήξερα ότι δεν έπρεπε …;».

«Μετά από πιέσεις στον υπουργό Οικονομίας έγινε η αναπομπή της απόφασης. Η Μονή δεν ζήτησε ανταλλαγές, έστειλε έγγραφο στον υπουργό κ. Τσιτουρίδη για γνωμοδοτήσεις που μας έδιναν κυριότητα. Καταλάβαινα ότι οι χειρισμοί του ελληνικού δημοσίου έδιναν 24 εκ. δρ. το χρόνο έναντι των 38.000 στρεμμάτων που είχαμε δώσει και της λίμνης …;»
Εκεί, ανέφερε ότι η Μονή είχε 1,3 εκατομμύρια στρέμματα στη Μολδαβία και τα πήρε όλα η Ρουμανία χωρίς αποζημίωση.
Σε διάλογο που ακολούθησε με τον εισαγγελέα μετά από παρατηρήσεις του κ. Φλωρίδη για την ευφυΐα και ευστροφία του μοναχού Αρσένιου, κάτι που αποδείχτηκε σε όλη τη διαδικασία, ο κατηγορούμενος είπε πως όταν του ανέθεσαν το θέμα βρήκε στοιχεία για τα 38.000 στρέμματα ξεκινώντας την ιστορία από το 1930, οπότε ο μοναχός Ιγνάτιος Λαμπάκης είχε αγοράσει από τον Σαλήμ Ογλού τα συγκεκριμένα στρέμματα.
«Αν είχατε δικαίωμα κυριότητας τότε δεν θα κάνατε αποδοχή»,είπε ο εισαγγελέας  και ο π.Αρσένιος απάντησε ότι ακόμη και οι ψαράδες συμφωνούν ότι αυτά ανήκουν στη Μονή «κι έρχεστε ν’ αντιδικήσετε εσείς;»
.Ο π.Αρσένιος ήταν ψύχραιμος όποιο θέμα κι αν θιγόταν, απόλυτα συγκροτημένος, με σταθερό τόνο φωνής κι έτοιμος ν’ απαντήσει σε όποιο ζητούμενο, με την προϋπόθεση βέβαια να το επέτρεπε η υπεράσπιση.
Στην ερώτηση του εισαγγελέα για τις offshore εταιρίες ο π.Αρσένιος ζήτησε να κάνει εκείνος ερώτηση, ο πρόεδρος τού είπε ν’ απαντήσει αλλά πάλι η υπεράσπιση παρενέβη. Ο Αρσένιος θέλησε όμως ν’ απαντήσει και είπε πως οι offshore δεν ανήκουν στη Μονή αλλά σε πνευματικά παιδιά της Μονής.

Ο εισαγγελέας επικαλέστηκε την κατάθεση του μοναχού Ευδόκιμου, στην Εξεταστική που λέει το αντίθετο.
Ο μοναχός Αρσένιος  διάβασε την κατάθεση του μοναχού Ευδόκιμου  και αντέκρουσε τους ισχυρισμούς του εισαγγελέα.

Τέλος είπε ότι στην τσέπη του δεν έχει ούτε ένα ευρώ και κατέληξε λέγοντας ότι είναι έτοιμος να θυσιαστεί  για την πατρίδα και το Άγιο Όρος.

Από την αγόρευση του Εισαγγελέως κ.Φλωρίδη.
«Το κεντρικό πρόσωπο αυτού του σκανδάλου είναι η κυρία δικαστής, αν δεν υπήρχε αυτή η κυρία δεν θα υπήρχε σκάνδαλο Βατοπαιδίου, το δημόσιο θα ήξερε ότι είχε δικαιωθεί και δεν θα περνούσε στην ανταλλαγή των κτημάτων λίμνης κλπ», υποστήριξε ο εισαγγελέας που ανέπτυξε ένα πλήρες σκεπτικό, λέγοντας ότι σ’ αυτή την υπόθεση εμπλέχτηκαν με ιδιαίτερους τρόπους προσέγγισης των μοναχών ανώτεροι δημόσιοι υπάλληλοι, πολιτικοί και δεν θα είχε αποκαλυφθεί τίποτα αν οι μοναχοί δεν είχαν αυτά τα υπερβολικά σχέδια. «Το Βατοπαίδι έχει μια μακρόχρονη ιστορία που δεν αμφισβητείται, αλλά δεν έχει σχέση μ’ αυτά που γίνονται με την παρούσα ηγεσία, ούτε βαρύνει τους μοναχούς. Χωρίς να υπάρχει κάτι ουσιαστικό ήθελαν να πάρουν 27.000 στρέμματα δια τρόπων όχι νομίμων. Η γνωμοδότηση του 1998 τους αναγνωρίζει κυριότητα σε 1.632 στρέμματα, ενώ προέκυπτε θέμα προσδιορισμού από την επιτροπή αιγιαλού και παραλίας και η απόφαση ουσιαστικά ήταν η κεκρόπορτα των υπολοίπων αποφάσεων για να ακολουθήσουν όπως είπε, οι δύο κατάπτυστες γνωμοδοτήσεις του 2002 που αναφέρουν ότι το δημόσιο δεν έχει κυριότητα επί των κτημάτων αυτών.

Ο κ. Φλωρίδης ήταν απόλυτος, λέγοντας, ότι η Μονή πλήρωσε την απληστία της. Στόχος ήταν να πάρει σε χρόνο ρεκόρ τα ακίνητα τα οποία αντήλλαξε με τα καλύτερα φιλέτα στην Θέρμη, το Πανόραμα, το Ωραιόκαστρο την λίμνη Πλαστήρα. Ακούσαμε φούμαρα ότι θα κάνει γηροκομεία και μόλις πήραν τα χρήματα τα διοχέτευσαν σε οφ σορ εταιρίες, αφού πήραν 10πλάσιας αξίας ακίνητα. Πόση αξία είχαν τα βοσκοτόπια στην Ξάνθη και ανταλλάχθηκαν με φιλέτα στην Χαλκιδική κι αλλού; Γιατί δεν πήγαν στον Λαγκαδά που είχε κουνούπια κι επέλεξαν τα «φιλέτα»; Εκεί συνεπλάκησαν όλος ο υπόκοσμος άνθρωποι που δεν είχαν μία και βρέθηκαν με περιουσίες, αφού αντηλλάγησαν ακίνητα με μηδαμινή αξία με άλλα υπερπολαπλάσιας.

Κοιτάξτε τι κυκλώματα λειτούργησαν και μιλούμε για τον Θεό, την ευσέβεια και κάνουμε μεγάλους σταυρούς. Έχουν σχέση αυτά που έγιναν με την θρησκεία μας; Αν η δικαστής έκανε το καθήκον της δεν θα προχωρούσε αυτή η ιστορία, θα δικαιωνόταν το δημόσιο και δεν θα είχε λόγο να συναινέσει στην σύμπραξη για μη έκδοση απόφασης. Τα χρήματα είδαμε ότι πήγαν σε Κυπριακές εταιρίες. Νομίζουν ότι εμείς είμαστε οι ασεβείς που θέλουμε να κάνουμε το καθήκον μας. Η κυρία αυτή ήταν σε μόνιμη συνεννόηση με τους καλογέρους. Πήγε και πήρε μόνη της την υπόθεση, ενώ δεν ήταν η σειρά της, την χρεώνει σε μια καλή γρήγορη και τίμα δικαστή στην κ. Σακάλογλου η οποία ερευνά την υπόθεση και λέει ότι έχει δίκαιο το ελληνικό δημόσιο. Μιλώντας για τις σχέσεις των δικαστών ανέφερε: «Εδώ γινόταν κόλαση, δεν ακούστηκε ένα νομικό επιχείρημα από τη κυρία Ψάλτη για την άποψή της που στηριζόταν σε θεολογικές αντιλήψεις». Ιδιαίτερη αναφορά υπήρξε στους Έλληνες δικαστές και στο πως απονέμεται η δικαιοσύνη. «Αν έτσι απονέμεται η δικαιοσύνη στην Ελλάδα να πάμε να κρεμαστούμε όλοι! Εδώ είναι δικαστήριο έρχεσαι με τους σταυρούς όταν δικάζεις μια υπόθεση με την Μονή και προκαλείς, τον βγάζεις τον σταυρό»,είπε απαντώντας στο γεγονός ότι είναι πάντα με τον ολόχρυσο σταυρό οικογενειακό κειμήλιο που φορούσε και στην χθεσινή δίκη η κατηγορουμένη. Ειδοποίησε τους καλογέρους ότι τα πράγματα είναι …;ζόρικα, κι εδώ είναι η διαρροή των μυστικών συνεδριάσεων, ήταν σε συνεννόηση με τους μοναχούς γι’ αυτό φτάσαμε εδώ που φτάσαμε. Η μονή με την εξέλιξη που έφερε εμφανίστηκε να μην θέλει να αντιδικήσει με το ελληνικό δημόσιο και να καταλήξουν στην κοινή απόφαση ματαίωσης της απόφασης της αγωγής. Αν ξέραμε ως δημόσιο ότι κερδίζαμε δεν θα βγάζαμε την απόφαση για την ματαίωση είπε ο νομικός σύμβουλος. Είναι γνωστό ότι όσοι υπουργοί ενεπλάκησαν στην υπόθεση Βατοπαιδίου έμειναν εκτός ψηφοδελτίου. Ο πατήρ Ευδόκιμος παραδέχεται στην κατάθεσή του ότι καθυστερούσαμε την έκδοση απόφασης μέχρι να τα βρούμε. Μη δημοσιεύεις την απόφαση έλεγαν στην δικαστή είμαστε κοντά στους υπουργούς θα τα βρούμε.

Ο εισαγγελέας παραδέχτηκε ότι όλοι οι δικαστές έχουν εκκρεμότητες ή αργούν να διασκεφθούν σε κάποιες αποφάσεις. Εδώ όμως υπήρξε μεθόδευση. Είναι δύσκολο να δικάζονται δικαστές κατέληξε, αλλά ο κόσμος περιμένει πολλά από την δικαιοσύνη. Ο κόσμος, όχι αυτοί που είναι μέσα στην αίθουσα του ακροατηρίου είναι κλακαδόροι, ο έξω από εδώ κόσμος. Και κάλεσε το δικαστήριο να ορθοτομήσει με την απόφασή του.
—————————————————————-

Από την αγόρευση του κυρίου Π.Μιχαλόλια.

Ακολούθησε η πρώτη αγόρευση του γνωστού ποινικολόγου Παναγιώτη Μιχαλιόλα που εξέφρασε το σχόλιο ότι η εμφάνιση του εισαγγελέα του έδωσε την εντύπωση καρδινάλιου ιεράς εξέτασης.

Στην συνέχεια  αναφέρθηκε στη διαμάχη που επικράτησε στην Ξάνθη κι ότι στον ένδικο πόλεμο που είχε ξεκινήσει εκεί μπήκαν και οι πρόεδροι των Δικηγορικών Συλλόγων Κομοτηνής και Αλεξανδρούπολης.
Σχολίασε πως την περίοδο 2004 – 2008 δεν είχε διαμαρτυρηθεί κανείς .

Η υπόθεση ανασύρθηκε το 2008,όταν άρχισε η προεκλογική περίοδος, βαφτίζεται ως «σκάνδαλο», οι υπουργοί που την χειρίστηκαν είναι αποδιοπομπαίοι, ενώ σκοτεινοί δίαυλοι επιστρατεύουν τις αρχές για να δώσουν υπόσταση στο λεγόμενο σκάνδαλο .

Για την δικαστή είπε ότι παρουσιάζεται ως το εξιλαστήριο θύμα και ζήτησε το δικαστήριο να γίνει η ασπίδα προστασίας της, αποδεικνύοντας με την απόφασή του ότι ούτε διέρρευσε την απόφαση, ούτε παρενέβη του καθήκοντός της.

Ανέφερε ότι μελέτησε την θέση της κ.Ψάλτη για τα χρυσόβουλλα και διαπίστωσε πλήθος νομικών επιχειρημάτων  τεκμηριωμένων από την νομική βιβλιογραφία και αντέκρουσε την άποψη  ότι  η κ.Ψάλτη είχε χρησιμοποιήσει εκκλησιαστικά – ή θεοτικά – επιχειρήματα, όπως είχαν υποστηρίξει οι δικαστές Μιλτιάδης Γιοββανόπουλος και Γεωργία Σακάλογλου.

Αν το ελληνικό κράτος διανοηθεί να αμφισβητήσει τα χρυσόβουλα θα δημιουργηθεί μέγα εθνικό θέμα. Είναι λίγα τα φρούρια όπως του ελληνισμού της δικαιοσύνης που καλείστε να προστατεύσετε, δεν αποδείχθηκε η παράβαση των άρθρων 259 και 251 κατέληξε.

Agios Nikolaos Vistonida

Μερικές απορίες.


1.Γιατί ο Μητροπολίτης Ξάνθης δεν  προσέφυγε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και στα αντίστοιχα εκκλησιαστικά όργανα  για  να λύσει την  οποιαδήποτε διαφωνία-αντιδικία με την συγκεκριμένη Μονή ;Γιατί προτίμησε την πρακτική των  επιστολών προκειμένου να επηρεάσει μια  Εφέτη δικαστή(την κ.Ψάλτη) στην απόφασή της;Είναι η δεν είναι αυτό ,ωμή  παρέμβαση στο έργο της  δικαιοσύνης ;( και πιθανόν  έμμεσος εκβιασμόςWink

2.Αλήθεια ένα απλό τηλεφώνημα, που έγινε για λόγους προστασίας των μοναχών είναι  τρανταχτό αποδεικτικό στοιχείο για να στοιχειοθετηθεί η κατηγορία  της ηθικής αυτουργίας και δεν είναι ολόκληρη επιστολή( η επιστολές) ;

3.Γιατί δεν δημοσιεύεται αυτή η επιστολή του Μητροπολίτη προς την κ.Ψάλτη

4..Επειδή στο βάθος της υπόθεσης αυτής κρύβονται σχέδια διωγμού της Εκκλησίας ,τι θα πεί ο Μητροπολίτης τώρα που άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου και τίθενται ανοικτά υπό αμφισβήτηση η αξία των χρυσοβούλλων ;

5.Αν ο Μητροπολίτης  διέγνωσε και πιθανά ανθρώπινα λάθη ,δεν θα έπρεπε ποικιλοτρόπως να προστατεύσει την Μονή από τον δημόσιο λιθοβολισμό ;

Δεν θα έπρεπε ,για λόγους εκκλησιαστικής δεοντολογίας να ακολουθήσει την πρακτική αυτή ,που περιγράφεται σε πολλές περιπτώσεις στο Γεροντικό και να γίνει ασπίδα προστασίας,όπως απλοί μοναχοί προστάτεψαν άλλους συμμοναστές με σοβαρότατα ηθικά παραπτώματα , από τον δημόσιο διασυρμό;

Δυστυχώς στις μέρες μας εξέλιπε  η διάκριση,η κορωνίδα των αρετών και γινόμαστε ηθικοί αυτουργοί στον δημόσιο διασυρμό και λιθοβολισμό ανθρώπων, που κάτω από το πετραχήλι τους αναπαύονται χιλιάδες ψυχές, όπως  είναι ο Γέροντας Εφραίμ .

Αυτή την αρετή της συνετής διάκρισης δεν την βρίσκει κανείς μόνο στα «θεοτικά»  βιβλια αλλά χιλιετίες πρίν ο Όμηρος την δίδαξε με τον συνετό Νέστορα, όταν προσπάθησε να νουθετίσει διακριτικα τον  Αγαμέμνονα και τον  Αχιλλέα , με ευγένεια χωρίς να τους θίξει και να τους εξευτελίσει μπροστά στους στρατιώτες τους, ώστε να τους συμφιλιώσει και να μείνει το κύρος τους αλώβητο, για   να μπορούν οι άλλοι να τους υπολείπτονται ,να τους εμπιστεύονται και να τους υπακούουν. (Ραψωδία Α-στιχ. 255-285).

Πηγή: Ψηφίδες