Προσκυνήματα-Οδοιπορικά-Τουρισμός

Η μάχη των φυλών στο βασίλειο των πιθήκων

18 Μαΐου 2010

Η μάχη των φυλών στο βασίλειο των πιθήκων

Φαίνεται ότι η διαδικασία της μάθησης είναι γένους θηλυκού ακόμη και στο βασίλειο των πιθήκων. Σύμφωνα με έρευνα επιστημόνων πάνω στον άγριο κερκοπίθηκο της Νότιας Αφρικής τα ζώα μπορούσαν να μάθουν πιο γρήγορα και πιο εύκολα μια δραστηριότητα όταν αυτή παρουσιαζόταν από έναν θηλυκό πίθηκο της ομάδας.

Πιο συγκεκριμένα η βιολόγος Erica van de Waal και οι συνεργάτες της από το πανεπιστήμιο Neuchatel της Ελβετίας, μελέτησαν έξι ομάδες άγριων κερκοπίθηκων στον βιότοπο Loskop Dam της Νότιας Αφρικής, και συνέκριναν τις αντιδράσεις των ζώων όταν τους παρουσιαζόταν μια πολύ απλή δραστηριότητα όπως το να ανοίξουν ένα κουτί, πότε από έναν αρσενικό πίθηκο που τελούσε χρέη αρχηγού και πότε από έναν θηλυκό.

Τα κουτιά περιείχαν φρούτα και οι επιστήμονες τα είχαν διαμορφώσει έτσι ώστε να υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να ανοίξουν. Στις τρεις ομάδες επιλέχθηκε ένας αρσενικός πίθηκος ως αρχηγός επιφορτισμένος να δείξει στην υπόλοιπη ομάδα πώς να ανοίξει το κουτί και στις άλλες τρεις επιλέχθηκε ένας θηλυκός πίθηκος. Όπως εξηγούν οι επιστήμονες οι «αρχηγοί» έμαθαν να ανοίγουν το κουτί κατόπιν πολλών δοκιμών και αφού κατάλαβαν τη διαδικασία έκαναν εικοσιπέντε παρουσιάσεις στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Μετά από αυτή τη διαδικασία οι άλλοι πίθηκοι εμφανίστηκαν πιο πρόθυμοι να δοκιμάσουν – με επιτυχή έκβαση τις περισσότερες φορές- να ανοίξουν το κουτί αν ο αρχηγός που τους το έδειξε ήταν γένους θηλυκού.

Όπως εξηγεί η επικεφαλής της έρευνας το να παρατηρούν και να μαθαίνουν από τα θηλυκά είναι ευεργετικό για τους πιθήκους καθώς τα αρσενικά έχουν την τάση να περιπλανώνται και να αναζητούν νέες συντρόφους ενώ τα θηλυκά συνήθως επιστρέφουν στην ομάδα μέσα στην οποία γεννήθηκαν και έχουν μεγαλύτερη γνώση για τις πηγές τροφής από τα αρσενικά.

Η έρευνα είναι σημαντική καθώς παρέχει στοιχεία για την κοινωνική μάθηση στα πρωτεύοντα θηλαστικά και αποκαλύπτει σημαντικές πληροφορίες για την εξέλιξη των παραδόσεων και των συνηθειών στα είδη που ζουν σε σταθερές ομάδες-συμπεριλαμβανομένου και του ανθρώπινου είδους.

Πηγή