Ειδήσεις και Ανακοινώσεις

To ηλιακό αεροπλάνο ξανά εν πτήσει

8 Ιουλίου 2010

To ηλιακό αεροπλάνο ξανά εν πτήσει


Σημαντική δοκιμασία το 24ωρο ταξίδι του, καθώς καλείται για πρώτη φορά να πετάξει και νύχτα

ΓΕΝΕΥΗ. Συνεχή πτήση επί 24 ώρες, την ημέρα αλλά και τη νύχτα, επρόκειτο να πραγματοποιήσει χθες το πρώτο ηλιακό αεροπλάνο, Solar Impulse. Αν τα καταφέρει -ισχυρίζονται οι κατασκευαστές του- θα έχει ανοίξει μια νέα σελίδα στην ιστορία της αεροναυπηγικής. Μοναδική πηγή ενέργειας του πειραματικού πτητικού μέσου, ο ήλιος.
Το μονοθέσιο ηλιακό αεροσκάφος απογειώθηκε χθες λίγο μετά την ανατολή του ηλίου από αεροπορική βάση στην Παγιέρν της δυτικής Ελβετίας. Οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή ήταν άριστες. Σε επικοινωνία μέσω ασυρμάτου που είχε ο πιλότος του Solar Impulse, o Eλβετός Αντρέ Μπορσμπέργκ, με δημοσιογράφους του γαλλικού ειδησεογραφικού πρακτορείου, τρεις ώρες μετά την απογείωση, είπε ότι «οι συνθήκες είναι θαυμάσιες. Νιώθω υπέροχα».

Για να αναπτύξει τις απαιτούμενες ταχύτητες για την απογείωση ο Ελβετός χειριστής του Solar Impulse χρειάστηκε να διανύσει μια απόσταση μόλις 90 μέτρων, κάτι που οφείλεται στο μικρό βάρος του αεροπλάνου αλλά και στα τεράστια φτερά του. Το άνοιγμά τους φτάνει τα 80 μέτρα, όσο δηλαδή και ενός Airbus A340. Το βάρος του πειραματικού ηλιακού αεροπλάνου δεν ξεπερνά αυτό ενός οικογενειακού αυτοκινήτου.

Οι δυσκολίες της νύχτας

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, το Solar Impulse επρόκειτο να πετάξει ολόκληρη τη χθεσινή ημέρα σε ύψος 8.500 μέτρων. Ωστόσο, η συνέχιση της πτήσης κατά τη διάρκεια της νύχτας επρόκειτο να αποφασιστεί αργά χθες το απόγευμα, οπότε το κέντρο ελέγχου του Solar Impulse θα ήταν σε θέση να αξιολογήσει κατά πόσο οι μπαταρίες του αεροπλάνου έχουν αποθηκεύσει αρκετή ενέργεια ώστε να εξακολουθήσει να πετάει παρά την απουσία του ηλιακού φωτός. Ενας άλλος παράγοντας που επρόκειτο να εκτιμηθεί ήταν η ένταση του ανέμου στο ύψος πτήσης του αεροσκάφους.

«Η επιτυχημένη ολοκλήρωση της εικοσιτετράωρης πτήσης είναι μια εξαιρετικά σημαντική δοκιμασία για την αξιοπιστία του προγράμματος», υπογράμμισε χθες ο συνιδρυτής του προγράμματος Μπερτράν Πικάρ, γνωστός από τον πρώτο γύρο του κόσμου με αερόστατο, που πραγματοποίησε το 1999. Η χθεσινή δοκιμαστική 24ωρη πτήση επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στις αρχές του μηνός, αλλά τελικά αναβλήθηκε λόγω βλάβης σε κάποιο από τα ηλεκτρικά όργανα του μικρού αεροσκάφους, η οποία αποκαταστάθηκε.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, αν τελικά αποφασιστεί η συνέχιση της πτήσης του Solar Impulse και κατά τις νυχτερινές ώρες, το ηλιακό αεροσκάφος θα κατέβαινε σε ύψος 1.500 μέτρων όπου και θα πετούσε μέχρι την προσγείωσή του σήμερα τα ξημερώματα.

Πάνω από 10 πτήσεις

Μέχρι σήμερα το Solar Impulse έχει ολοκληρώσει περισσότερες από δέκα δοκιμαστικές πτήσεις. Το παρθενικό του ταξίδι πραγματοποιήθηκε πριν από επτά μήνες και τον Απρίλιο έγινε η πρώτη πολύωρη πτήση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η πραγματική, όμως, δοκιμή είναι η ολοκλήρωση της βραδινής πτήσης.

Το Solar Impulse είναι κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για να περιοριστεί κατά το δυνατόν το βάρος του. Η νυχτερινή πτήση αποτελεί το πρώτο ουσιαστικό εμπόδιο που πρέπει να υπερκεράσει το μικρό αεροσκάφος, μετά την έναρξη του προγράμματος πριν από επτά χρόνια.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα της ομάδας του πρώτου ηλιακού αεροσκάφους, η πρώτη υπερατλαντική πτήση θα πραγματοποιηθεί το 2012 και θα κάνει τον πρώτο γύρο του κόσμου το 2013 ή το 2014.

Πηγή: Καθημερινή BBC, AFP, Reuters, A.P.