Επιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

Ο Πολιτισμός στο Μέγαρο Μουσικής-Ιανουάριος 2012

3 Ιανουαρίου 2012

Ο Πολιτισμός στο Μέγαρο Μουσικής-Ιανουάριος 2012

Το Μέγαρο σηκώνει αυλαία για το 2012 με την ιδιαίτερα επιτυχημένη Έκθεση με έργα του Παναγιώτη Τέτση που συνεχίζεται μέχρι τις 10 Ιανουαρίου. Η ελληνική μουσική πρωταγωνιστεί τον μήνα Ιανουάριο με τη Συμφωνική Μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, ένα μοναδικό αφιέρωμα στα όργανα της οικογενείας του λαγούτου με δεξιοτέχνες της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, δύο συναυλίες του Μανώλη Μητσιά με τίτλο ‘Σταθμοί και Δρομολόγιο’. Το Megaron Plus μεταξύ πολλών εκδηλώσεων φιλοξενεί Συμπόσιο για ‘την ποίηση του Σκαρίμπα σήμερα’ αλλά και ένα αφιέρωμα στη μεγάλη γαλλίδα ελληνίστρια Jacqueline de Romilly. Στη Σειρά Rising Stars  το Μέγαρο φιλοξενεί τον φλαουτίστα Erik Bosgraaf και το Κουαρτέτο Εγχόρδων Modigliani. Η Ελληνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει το αριστούργημα Γκουνό ‘Φάουστ’ σε σκηνοθεσία, χορογραφία, κινησιολογία Ρενάτο Τζανέλλα.

Το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής ανοίγει μουσικά τη χρονιά με ένα αφιέρωμα στον εκπληκτικό αμερικανό πρωτοπόρο Τσαρλς Αιβς ενώ με σύγχρονη μουσική κλείνει και ο πρώτος μήνας του χρόνου με μια συναυλία του Ergon Ensemble.

«Η ζωγραφική του σήμερα»: Παναγιώτης Τέτσης

       Για λίγες ακόμη ημέρες (μέχρι τις 10 Ιανουαρίου) θα έχει την ευκαιρία το φιλότεχνο κοινό να επισκεφθεί το εικαστικό αφιέρωμα στον μεγάλο ζωγράφο, δάσκαλο και ακαδημαϊκό Παναγιώτη Τέτση. Η έκθεση αναπτύσσεται στις δύο μεγάλες αίθουσες του Νέου Εκθεσιακού Χώρου του Μεγάρου. Έμφαση δίνεται στα έργα των δύο τελευταίων χρόνων, αλλά παράλληλα εκτίθενται και αρκετά παλαιότερα, μερικά εκ των οποίων για πρώτη φορά. Πρόκειται για έργα που προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές, όπως εκείνη του ίδιου του Τέτση, αλλά και από την Εθνική Πινακοθήκη. Με ποικίλες τεχνοτροπίες και υλικά (λάδια, τέμπερες αλλά και μαυρόασπρα χαρακτικά) ο Τέτσης ασχολείται με την θεματική του τοπίου, όχι ζωγραφισμένου εκ του φυσικού, αλλά όπως έχει αφομοιωθεί μέσα από το φίλτρο της μνήμης. Ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος αποβάλλει το περιττό και επικεντρώνεται στην ουσία, με λιτές, αλλά εκφραστικότατες κινήσεις του πινέλου του.

          Την ευθύνη της οργάνωσης και της επιμέλειας της Έκθεσης έχει η τεχνοκριτικός Έφη Ανδρεάδη, με την υποστήριξη της Τζούλιας Δημακοπούλου και της ομάδας του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης στην έρευνα.

Μουσικές του 20ου και του 21ου αιώνα

*Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής

Charles Ives: ο εκπληκτικός πρωτοπόρος

Αφιερωμένη στον Τσαρλς Άιβς, έναν από τους μεγάλους «αιρετικούς» της αμερικανικής μουσικής του 20ού αιώνα, είναι η βραδιά της Πέμπτης 12 Ιανουαρίου 2012 στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος.

Το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής (υπεύθυνος συγκροτήματος: Ιάκωβος Κονιτόπουλος), σε αυτή του τη συναυλία στο Μέγαρο θα παρουσιάσει στο κοινό –πάντοτε υπό τη μουσική καθοδήγηση του διακεκριμένου συνθέτη, μαέστρου και παιδαγωγού Θόδωρου Αντωνίου– έξι έργα από διαφορετικές περιόδους του πρωτοπόρου δημιουργού: «The Unanswered Question», Three Quartertone Piano Pieces, Six Pieces, Six Songs for Voice and Piano, Σονάτα αρ. 4 για βιολί και πιάνο και Τέσσερα κομμάτια για ορχήστρα δωματίου. Με το Συγκρότημα συμπράττουν η βιολονίστα Στέλλα Τσάνη, οι πιανίστες Ανδρέας Ζαφειρόπουλος και Βίκυ Στυλιανού και η μέτζο σοπράνο Μαργαρίτα Συγγενιώτου.

Οι παρτιτούρες του Τσαρλς Άιβς παρέμειναν για αρκετές δεκαετίες στα ράφια των μουσικών βιβλιοθηκών και βιβλιοπωλείων, καθώς η πολυρρυθμία και η πολυτονικότητα των έργων του καθώς και η διάθεσή του για πειραματισμό καθιστούσαν ιδιαίτερα δύσκολη την ερμηνεία τους, ακόμα και μετά τα μέσα του 20ού αιώνα. Επίσης, η ανοικτή ρήξη του με το μουσικό κατεστημένο της εποχής του υπήρξε ένας από τους βασικούς παράγοντες που συνέτειναν στην παραγνώριση του ταλέντου και του έργου του, το οποίο, όμως, προβλήθηκε κυρίως μετά το 1950 και ενέπνευσε τις μεταπολεμικές γενιές των Αμερικανών συνθετών.

Ο Τσαρλς Άιβς γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ντάνμπερυ του Κοννέκτικατ. Στα 14 μόλις χρόνια του έγινε οργανίστας. Παράλληλα, συνέθετε εκκλησιαστικούς ύμνους και άσματα για τις ακολουθίες. Το 1894, έγινε δεκτός στο Πανεπιστήμιο Γέηλ, όπου εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στη σύνθεση υπό την επίβλεψη τού Οράτιου Πάρκερ, μετέπειτα μέντορά του, το ύφος του οποίου τον επηρέασε βαθιά, τουλάχιστον στην πρώιμη περίοδό του. Υπήρξε ιδιαίτερα δημιουργικός, κυρίως κατά τη δεκαετία 1908-1918. Το 1922, ο Άιβς εξέδωσε τα 114 Τραγούδια του, τα οποία είχε γράψει σε νεανική ηλικία. Απεβίωσε το 1954, στην Νέα Υόρκη. Στη μνήμη του θεσμοθετήθηκε το Βραβείο Τσαρλς Άιβς που απονέμεται από την Αμερικανική Ακαδημία Τεχνών και Γραμμάτων. 

*Ergon Ensemble: Μινιμαλισμός

Το Ergon Ensemble είναι ένα ευέλικτο 15μελές σύνολο που δημιουργήθηκε το 2004 στο πλαίσιο του Εαρινού Μουσικού Φεστιβάλ Παξών, σε συνεργασία με τη φημισμένη Διεθνή Μουσική Ακαδημία του Εnsemble Modern (ΙΕΜΑ), στην οποία συμμετέχουν οι μουσικοί του Ergon όλα αυτά τα χρόνια. Υπεύθυνος του Ergon Ensemble είναι ο συνθέτης Αλέξανδρος Μούζας ενώ τoν καλλιτεχνικό συντονισμό του σχήματος έχει αναλάβει η Νάντα Γερουλάνου.

Το Ergon Ensemble αφιερώνει την πρώτη συναυλία του για το 2012 (στις 26 Ιανουαρίου), στο μουσικό κίνημα του Μινιμαλισμού και παρουσιάζει επιλεγμένα έργα συγχρόνων Αμερικανών πρωτοπόρων συνθετών. Στο πρώτο μέρος της συναυλίας θα ερμηνεύσει το “Road Movies” του Τζον Άνταμς, το AC DC του Μάικλ Γκόρντον και το Κουαρτέτο Εγχόρδων αρ. 3 (Mishima) του Φίλιπ Γκλάς, για ν’ ακολουθήσουν στο δεύτερο μέρος το in C” του Τέρυ Ρίλεϋ και το Coming together του Frederic Rzewski.

Με τους ταλαντούχους  μουσικούς του Ergon Ensemble συμπράττουν οι σολίστ Γιώργος και Κώστας Παναγιωτίδης στο βιολί, Ali Başeğmezler στην βιόλα και Δημήτρης Τραυλός στο τσέλο.

Ελληνική Μουσική

*Αφιέρωμα στα όργανα της οικογένειας του λαγούτου: ταμπουράς, λαγούτο, ούτι, μπουλγαρί

Η σειρά «Οι δεξιοτέχνες της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών» έχει ως στόχο να αναδείξει τον πλούτο, την ποικιλία και τις τεχνικές που χαρακτηρίζουν τα ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα, καθώς και τις φωνές στο δημοτικό τραγούδι. Κορυφαίοι δεξιοτέχνες παρουσιάζουν αντιπροσωπευτικά δείγματα της τέχνης τους, με επιλογές από το ρεπερτόριο της στεριανής και της θαλασσινής Ελλάδας καθώς και από τις «Άκρες του Ελληνισμού» (Μικρά Ασία, Πόντο, Καππαδοκία).

Την επιστημονική και μουσική επιμέλεια του κύκλου έχει ο εθνομουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρος του Μουσείου Λαϊκών Οργάνων.   Μετά από τα δύο επιτυχημένα περσινά αφιερώματα στο λαϊκό κλαρίνο και τα παραδοσιακά κρουστά, η σειρά συνεχίζεται και στη νέα καλλιτεχνική περίοδο.

Με πρωταγωνιστές τα όργανα της οικογένειας του λαγούτου, σε ένα μοναδικό αφιέρωμα το Σάββατο 14 Ιανουαρίου, που θα επαναληφθεί την επόμενη μέρα (Κυριακή πρωί), δεξιοτέχνες της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής μας ταξιδεύουν στα γοητευτικά μονοπάτια της τέχνης τους.

Στο ούτι θ’ ακούσουμε τον αρμενικής καταγωγής Χαϊκ Γιαζιτζγιάν, τον Κυριάκο Καλαϊτζίδη, τον Νίκο Σαραγούδα, και τον Χρίστο Τσιαμούλη. Λαγούτο θα παίξουν ο Χρήστος Ζώτος, ο Στέλιος Κατσιάνης, ο Στέλιος Λαϊνάκης (κρητικό λαγούτο), και ο Σωκράτης Σινόπουλος (πολίτικο λαγούτο). Στον ταμπουρά και στο σάζι οι: Βασίλης Μπαραμπούτης, Περικλής Παπαπετρόπουλος και Στρατής Ψαραδέλλης και στο  μπουλγαρί ο Λεωνίδας Λαϊνάκης. Τους δεξιοτέχνες συνοδεύουν: ο Πάνος Δημητρακόπουλος στο κανονάκι, η Στέλλα Βαλάση στο σαντούρι και ο Κώστας Μερετάκης στα κρουστά.

Κυριακή πρωί στο Μέγαρο

*Αφιέρωμα στα όργανα της οικογένειας του λαγούτου: ταμπουράς, λαγούτο, ούτι, μπουλγαρί

Σε συνέχεια του διήμερου αφιερώματος στην οικογένεια των μουσικών οργάνων του λαγούτου, ενταγμένη στη εκπαιδευτική Σειρά Συναυλιών ‘Κυριακή πρωί στο Μέγαρο’ θα ακολουθήσει την Κυριακή 15 Ιανουαρίου, μία μουσική ξενάγηση στην ιστορία, παράδοση και εξέλιξη των οργάνων αυτών με την συνδρομή μερικών από τους εξαίρετους μουσικούς που συμμετείχαν στην συναυλία της προηγουμένης βραδιάς (ούτι: Χάικ Γιαζιτζιάν, Κυριάκος Καλαϊτζίδης, Χρίστος Τσιαμούλης, λαγούτο: Στέλιος Κατσιάνης, κρητικό λαγούτο Στέλιος Λαϊνάκης, πολίτικο λαγούτο Σωκράτης Σινόπουλος, ταμπουράς – σάζι: Βασίλης Μπαραμπούτης, Περικλής Παπαπετρόπουλος, Στρατής Ψαραδέλλης, μπουλγαρί: Λεωνίδας Λαϊνάκης, κανονάκι: Πάνος Δημητρακόπουλος, σαντούρι: Στέλλα Βαλάση και κρουστά Κώστας Μερετάκης), καθώς επίσης και την συμμετοχή Ομάδας Μαθητών του Πειραματικού Μουσικού Γυμνασίου – Λυκείου Παλλήνης.

Την επιστημονική και μουσική επιμέλεια αυτού του «Κυριακάτικου Πρωινού» έχει ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρος Λιάβας και την παρουσίαση αναλαμβάνει η μουσικολόγος και παιδαγωγός Έφη Αβέρωφ-Μιχαηλίδου.

Τα όργανα της οικογένειας του λαγούτου έχουν μακραίωνη παρουσία στην ελληνική μουσική παράδοση, ξεκινώντας με το τρίχορδο ή πανδούρα στην αρχαία Ελλάδα. Το όργανο αυτό πέρασε στο Βυζάντιο ως θαμπούρα (όργανο του Διγενή Ακρίτα – μουσικού στα βυζαντινά έπη) για να γίνει ο ταμπουράς στη νεότερη Ελλάδα (αγαπημένο όργανο του Στρατηγού Μακρυγιάννη που διασώζεται στο Ιστορικό Εθνολογικό Μουσείο). Αποτελεί το κατεξοχήν όργανο που προσφέρεται για την απόδοση και διδασκαλία των μικροδιαστημάτων στις παραδοσιακές κλίμακες, γι’ αυτό και έχει δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική του χρήση στα μουσικά σχολεία.

Στην ίδια οικογένεια ανήκει και ο τύπος του ελληνικού λαγούτου, που συναντάμε τόσο στη στεριανή όσο και στη θαλασσινή παράδοση ως όργανο όχι μόνο συνοδευτικό αλλά και σολιστικό (με ιδιαίτερη παρουσία στην Ήπειρο και στην Κρήτη). Συγγενικό όργανο είναι και το ούτι, με σημαντική θέση στην παράδοση της Κωνσταντινούπολης, της Μικράς Ασίας και της Θράκης.

Τέλος, το μπουλγαρί είναι ο ιδιαίτερος τύπος κρητικού ταμπουρά που συνόδευε τα περίφημα ταμπαχανιώτικα (αστικά λαϊκά τραγούδια που συνδυάζουν το μικρασιάτικο με το κρητικό μουσικό ιδίωμα σ’ ένα ιδιότυπο ρεπερτόριο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως τα «κρητικά ρεμπέτικα»).

MEGARON PLUS

*Συμπόσιο: «Η ποίηση του Σκαρίμπα σήμερα»

Φόρος τιμής, αλλά και υπενθύμιση σημασίας και αξίας είναι το Συμπόσιο που οργανώνει το Megaron Plus τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου,  για την ιδιάζουσα ποίηση του Γιάννη Σκαρίμπα, του ακατάτακτου και μοναδικού αυτού λογοτέχνη στην ιστορία της νεοελληνικής γραφής.

Η Κατερίνα Κωστίου, επίκουρος καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, ο συγγραφέας Σάββας Παύλου, ο  ποιητής και δοκιμιογράφος  Δημήτρης Κοσμόπουλος, ο δοκιμιογράφος και κριτικός, Γιώργος Παγανός και ο φιλόλογος νεοελληνιστής Συμεών Σταμπουλού, με τον συντονισμό του ποιητή και δοκιμιογράφου, Νάσου Βαγενά, θα μιλήσουν για τον ποιητή Σκαρίμπα και για τα 85 του ποιήματα, που παραμένουν σχετικά αδιερεύνητα από την κριτική, σε σχέση με τα πεζογραφήματά του και αποτελούν ένα ιδιοσυγκρασιακό ποιητικό σύμπαν.

Ο Γιάννης Σκαρίμπας γεννήθηκε στην Αγία Ευθυμία Παρνασίδας (1893), αλλά ταυτίστηκε με τη Χαλκίδα –όπως ο Καρυωτάκης με την Πρέβεζα, ο Καβάφης με την Αλεξάνδρεια, ο Παπαδιαμάντης με τη Σκιάθο- την έκανε σημείο αναφοράς στην ποίησή του και ως σύμβολο ή ως μεταφορά, η επαρχιακή αυτή πόλη του μεσοπολέμου, έγινε η σφραγίδα του ποιητικού του κόσμου.

Ποιητής, πεζογράφος, θεατρικός συγγραφέας, βιβλιοκριτικός, αρθρογράφος και επιστολογράφος, μανιώδης καραγκιοζοπαίχτης, υπονομευτής της γλώσσας και της σύμβασης, ο Σκαρίμπας δεν θέλησε να ανήκει πουθενά, παρά μόνο στην ανατροπή. Σουρεαλιστής χωρίς να ενταχθεί ποτέ στην παρέα των σουρεαλιστών, πολέμιος της ρεαλιστικής γραφής και της ηθογραφίας, χρησιμοποιεί τη γλώσσα με τρόπο αναρχικό και παράδοξο, σαν παρωδία της γλώσσας των λογίων με μια εκούσια αναστάτωση της σύνταξης και της λογικής. 

Καταστρέφει τους παραδοσιακούς θεσμούς της αφήγησης, παραβιάζει τη σύνταξη και τη γραμμική της τάξη και καταγράφει την πραγματικότητα όπως εκείνος την εννοεί και την αντιλαμβάνεται.

*Αφιέρωμα στην Jacqueline de Romilly

Συμπόσιο για τη μεγάλη γαλλίδα ελληνίστρια που αφιέρωσε τη ζωή της στη μελέτη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και σκέψης οργανώνει το Megaron Plus την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου. Η Ζακλίν ντε Ρομιγύ (1913-2010) υπήρξε μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας και ήταν η πρώτη γυναίκα καθηγήτρια στο Collège de France. Tο 1995, με προεδρικό διάταγμα, πολιτογραφήθηκε Ελληνίδα.

Υπό τον συντονισμό της Νικολέτας Γιαντσή, Επίκουρης Καθηγήτριας Ευρωπαϊκής Μεσαιωνικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, εξαίρετοι ερευνητές των γραμμάτων θα μιλήσουν για το έργο και την προσφορά της σπουδαίας ελληνίστριας. Στο διεθνούς ενδιαφέροντος αφιέρωμα μετέχουν:  ο Γιώργης Γιατρομανωλάκης, Ομότιμος Καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Σπύρος Φλογαΐτης, Καθηγητής Δημοσίου Δικαίου Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Καθηγητής Marc Fumaroli, της Γαλλικής Ακαδημίας, η Monique Trédé-Boulmer, Διευθύντρια του Κέντρου Αρχαίων Μελετών της École Normale Supérieure και ο Paul Demont, Καθηγητής Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και Διευθυντής της Σχολής «Αρχαίοι και Μεσαιωνικοί Κόσμοι στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης.

RISING STARS

*Rising Stars:

Erik Bosgraaf, ρεσιτάλ φλάουτου

& Κουαρτέτο Εγχόρδων Modigliani

Πέντε νεαροί μουσικοί –ένας από την Ολλανδία και τέσσερις από την Γαλλία– συναντώνται την Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πρόκειται για τον φλαουτίστα Έρικ Μπόσγκραφ και το Κουαρτέτο Εγχόρδων Μοντιλιάνι, που θα μοιραστούν τη σκηνή της Αίθουσας Δημήτρης Μητρόπουλος. Το πρώτο μέρος της βραδιάς είναι αφιερωμένο σε έργα για φλάουτο με ράμφος (recorder) των Βαν Έυκ, Άντριεσσεν, Στραβίνσκυ και του «δικού μας» Παναγιώτη Κόκορα. Στο δεύτερο μέρος, θα παρουσιαστούν συνθέσεις για μικρό σύνολο μουσικής δωματίου των Χάυντν και Ντεμπυσσύ. Το ρεσιτάλ αυτό εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων τής Σειράς Rising Stars («Ανατέλλοντες Αστέρες»), η οποία πραγματοποιείται με την υποστήριξη τής Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής (ECHO), ενός δικτύου διεθνών συνεργασιών μεταξύ γνωστών ευρωπαϊκών αιθουσών μουσικής, το οποίο στοχεύει στην προώθηση των πολιτιστικών ανταλλαγών, στην ανάδειξη και διάδοση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και στην προβολή ανερχόμενων νέων ερμηνευτών ή μικρών σχημάτων από την Ευρώπη και τις Η.Π.Α.

Ο Μπόσγκραφ προσεγγίζει χωρίς προκατάληψη και με την ίδια άνεση πρώιμες αλλά και σύγχρονες συνθέσεις με φυσικά όργανα αλλά και σύγχρονα τεχνολογικά μέσα. Θεωρείται ένας από τους πιο ταλαντούχους σολίστ της νέας γενιάς στο φλάουτο με ράμφος και είναι αποδέκτης πολλών διακρίσεων διαγωνισμών διεθνούς κύρους. Πρόσφατα, του απενεμήθη επίσης το Ολλανδικό Μουσικό Βραβείο, το οποίο συνιστά την υψηλότερη κρατική διάκριση για έναν Ολλανδό σολίστ. Στον κατάλογο των συνεργασιών του με διακεκριμένα σύνολα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η Συμφωνική του Ντάλλας και η Φιλαρμονική Δωματίου της Ολλανδικής Ραδιοφωνίας.

Erik Bosgraaf

Εικαστική είναι η αφετηρία και για το γαλλικό Κουαρτέτο Μοντιλιάνι, το οποίο εμπνεύστηκε τον τίτλο του ως σχήμα μουσικής δωματίου από τον μοντέρνο Ιταλό ζωγράφο και γλύπτη Αμεντέο Μοντιλιάνι (1884-1920), που φημίζεται για την ιδιότυπη τεχνοτροπία του στην προσωπογραφία. Το κουαρτέτο απαρτίζεται από τους Φιλίπ Μπερνάρ (βιολί), Λοϊκ Ριό (βιολί), Λωράν Μαρφαίν (βιόλα) και Φρανσουά Κιφφέρ (βιολοντσέλο), τέσσερις αγαπημένους φίλους που τους ενώνει το πάθος για τα έγχορδα. Και οι τέσσερις ερμηνευτές είναι απόφοιτοι του Ανώτερου Εθνικού Ωδείου του Παρισιού,  έχουν μελετήσει μουσική δωματίου με τα Κουαρτέτα Υζαΰ στο Παρίσι και Άρτεμις στο Βερολίνο και έχουν συμμετάσχει σε σεμινάρια τελειοποίησης με τους Βάλτερ Λέβιν και Γκυόργκι Κούρταγκ.

Modigliani String Quartet

Η πορεία τους, από το 2004 μέχρι σήμερα, είναι ανοδική: πρώτα βραβεία σε διαγωνισμούς διεθνούς κύρους.  Το Κουαρτέτο Μοντιλιάνι έχει το μεγάλο προνόμιο να παίζει με ιταλικά όργανα  εποχής: ένα βιολί Γκουαντανίνι του 1780 και ένα Γκαλιάνο του 1734, μία βιόλα Μαριάνι του 1660 και ένα τσέλο Γκοφρίλλερ του 1706.

Η ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ

Ο Μίκης Θεοδωράκης έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δημιουργικής του δραστηριότητας στη συμφωνική μουσική. Το έργο του συμφωνιστή Θεοδωράκη αποτελεί σημαντικό σημείο αναφοράς για τον προγραμματισμό του Μεγάρου Μουσικής: οι τρεις φετινές συναυλίες που θα πραγματοποιηθούν τον Ιανουάριο(19), τον Φεβρουάριο(10) και τον Απρίλιο(26) είναι μόνο ένα μέρος της πλήρους παρουσίασης του, που προγραμματίζεται για τις επόμενες καλλιτεχνικές περιόδους.

Μίκης Θεοδωράκης

Η πρώτη από τις ‘συμφωνικές’ συναυλίες του μεγάλου έλληνα συνθέτη περιλαμβάνει το “Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1” και την “Τρίτη συμφωνία” (στην δεύτερη μορφή της) για μέτζο σοπράνο, χορωδία και ορχήστρα. Την διακεκριμένη πιανίστα Έλενα Μουζάλα θα συνοδεύσει η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία της ΕΡΤ, υπό την μουσική διεύθυνση του Βλαδίμηρου Συμεωνίδη.

ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

*Charles Gounod: Faust

Νέα παραγωγή

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει στις 20,21,22,24,25,27,28,29 Ιανουαρίου, μια από τις δημοφιλέστερες όπερες, το αριστούργημα του Σάρλ Γκουνό, ‘Φάουστ’.  Το έργο, grand opera σε πέντε πράξεις με μπαλέτο που παρουσιάστηκε τελευταία φορά στην Ελλάδα την δεκαετία του ’90, βασίζεται στο γνωστό έργο του Γκαίτε, με τον ηλικιωμένο επιστήμονα Φάουστ να πουλά τη ψυχή του στον Μεφιστοφελή, με αντάλλαγμα τη νιότη και τον έρωτα.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρων Μιχαηλίδης διευθύνει την ορχήστρα της Λυρικής Σκηνής, ενώ την σκηνοθεσία υπογράφει ο Διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ, Ρενάτο Τζανέλλα.

Μια πλειάδα κορυφαίων ερμηνευτών συμμετέχουν στην παραγωγή, στην οποία τα σκηνικά υπογράφει ο καταξιωμένος Ιταλός σκηνογράφος Αλεσσάντρο Κάμερα, τα κοστούμια η Κάρλα Ρικότι και τους φωτισμούς ο Βινίτσιο Κέλι. Την χορωδία διευθύνει ο Νίκος Βασιλείου. Στη διανομή των ρόλων:

Φάουστ  Έρικ Κάτλερ, Σεργκέι Κουνάεφ

Mαργαρίτα  Αλεξία Βουλγαρίδου, Τσέλια Κοστέα

Μεφιστοφελής Παάτα Μπουρτζουλάτζε, Τάσος Αποστόλου

Βαλεντίνος Δημητρής Πλατανιάς, Διονύσης Σούρμπης

Βάγκνερ Δημήτρης Κασιούμης, Διονύσης Τσαντίνης

Σιεμπέλ Ειρήνη Καράγιαννη, Γεωργία Ηλιοπούλου

Μάρθα Ινές Ζήκου, Αγγελική Καθαρίου

ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ

*Μανώλης Μητσιάς: «Σταθμοί και Δρομολόγιο»

«Εν αρχή ην ο Λόγος». Αυτός ο κανόνας καθόρισε την καριέρα του Μανώλη Μητσιά, καταξιώνοντάς τον ως ιδανικό ερμηνευτή των μεγάλων Ελλήνων δημιουργών και των κορυφαίων ποιητών μας. Αμέτρητων τραγουδιών που συνθέτουν «την άμμο … της θάλασσας» της σύγχρονης ελληνικής έντεχνης και λαϊκής δημιουργίας – υπογεγραμμένων απ’ τους Μάνο Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Γιάννη Μαρκόπουλο, Σταύρο Ξαρχάκο, Δήμο Μούτση, Θάνο Μικρούτσικο, Σταμάτη Κραουνάκη, Λουκιανό Κηλαηδόνη, Ηλία Ανδριόπουλο, Χρήστο Λεοντή κ.ά. σε στίχους των Γιώργου Σεφέρη, Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Γιάννη Ρίτσου, Νίκου Καρούζου, Νίκου Γκάτσου, Μάνου Ελευθερίου, Λευτέρη Παπαδόπουλου, Λίνας Νικολακοπούλου κ.ά. – που ο ίδιος σφράγισε με τη χαρακτηριστική δωρικότητα της φωνής του και τη σεμνή προσωπικότητά του.

Μανώλης Μητσιάς

Αυτές λοιπόν, οι πολυταξιδεμένες μελωδικές αποσκευές του Μανώλη Μητσιά στην ελληνική οικουμενικότητα των πέντε ηπείρων, γεμάτες με το πολύτιμο υλικό των 65 δίσκων του, θα ανοίξουν στη σκηνή του Μεγάλου Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Ιανουαρίου, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, «για να διακονηθούν ξανά μέσω της μουσικής έκφρασης και της εκφοράς λόγου, έννοιες που διατρέχουν εδώ και χιλιάδες χρόνια τον ελληνικό πολιτισμό, όπως η αρμονία, η αισθητική, το μέτρο και το κάλλος». Το πρόγραμμα της συναυλίας-οδοιπορικού σύγχρονο στο ελληνικό πεντάγραμμο από τον Μανώλη Μητσιά εμπλουτίζεται και συμπορεύεται με παραδοσιακά τραγούδια της πατρίδας του που ο Μακεδόνας ερμηνευτής έχει εντάξει στο ρεπερτόριό του από το ξεκίνημα της πορείας του στο τραγούδι. Τον Μανώλη Μητσιά συνοδεύουν επί σκηνής τα περίφημα «Χάλκινα της Γουμένισσας», 8μελής Λαϊκή Ορχήστρα και η τραγουδίστρια Νάνα Μπινοπούλου. Παίζουν οι μουσικοί: Ηρακλής Ζάκκας (μπουζούκι, μαντολίνο), Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν), Γιώργος Μπεχλιβάνογλου (κλασική κιθάρα), Παναγιώτης Σαμαράς (ακουστική κιθάρα), Αλέξανδρος Μποτίνης (βιολοντσέλο),  Χάρης Μέρμηγκας (κοντραμπάσο), Γιάννης Σαρίκος (ντραμς, κρουστά) και Αχιλλέας Γουάστωρ (πιάνο) ο οποίος υπογράφει και την ενορχήστρωση.

 

Πηγή : http://www.vatopedi.gr/