Ειδήσεις και ΑνακοινώσειςΕπιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

Ν. Περιστιάνης: Από μία «τρέλα» £6.000

25 Ιανουαρίου 2013

Ν. Περιστιάνης: Από μία «τρέλα» £6.000

PERISTIANISτης Στέλλας Μούρεττου

Εξέταση απλώς «στο μάθημα της ημέρας» δεν μπορεί να υφίσταται, εξ όσων έχουμε αντιληφθεί από τη συζήτησή μας με τον πρόεδρο του Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Νίκο Περιστιάνη.

Είναι δύσκολα τα πράγματα στην τριτοβάθμια. Εξετάσεις διεξάγονται εφ’ όλης της ύλης σε καθημερινή βάση, σε επίπεδο ακαδημαϊκό και διοικητικό. Ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο, που σέβεται τον εαυτό του, εκ των πραγμάτων καλείται να αποδεικνύει κάθε μέρα το επίπεδο και την αξία των περγαμηνών του, επιτυγχάνοντας σε δοκιμασίες αντοχής και αναβάθμισης.

Σε εξετάσεις των οποίων τα αποτελέσματα έχουν αποδέκτες εντός, αλλά και εκτός Κύπρου, όπου είναι δυο φορές πιο δύσκολο να αποδείξεις ποιος είσαι και γιατί αξίζει κανείς να εμπιστευτεί σ’ εσένα το μέλλον του…

Ο Νίκος Περιστιάνης μας μίλησε, μεταξύ άλλων, για:
– Αναρχία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
– Σκοπέλους δυσκινησίας και έλλειψης οράματος από πλευράς του κράτους.
– Όσα από τα σημαντικότερα προωθεί το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, όπως, την Ιατρική Σχολή, την online εκπαίδευση, την επέκταση των franchise degrees, ακόμα και τη δημιουργία διεθνούς αλυσίδας πανεπιστημίων.

Η ιστορία του Πανεπιστημίου Λευκωσίας (University of Nicosia) ξεκίνησε το 1980 ως Intercollege, όταν ένας Ελλαδίτης, ο Στέλιος Ζαραφόπουλος, δημιούργησε αλυσίδα κολεγίων με αυτή την ονομασία στην Ελλάδα. Παντρεμένος με Κύπρια, αποφάσισε να φέρει το Intercollege και στην Κύπρο. Τότε ήταν η πρώτη χρονιά που ο Νίκος Περιστιάνης ξεκίνησε να διδάσκει στο κολέγιο Frederick. Όταν του ζητήθηκε βοήθεια, με part time διδασκαλία στο Intercollege, δέχθηκε αμέσως.

Μέχρι το τέλος της χρονιάς ζητήθηκε μεγαλύτερη συμβολή του, όπως κι έγινε, ενώ το κολέγιο χρόνο με το χρόνο σημείωνε θεαματική άνοδο. Εκεί που το πρώτο έτος είχε έξι φοιτητές το δεύτερο αυξήθηκαν στους 50 κι από εκεί και πέρα διπλασιάζονταν κάθε χρόνο. Ο κ. Ζαραφόπουλος σε κάποιο στάδιο αποχώρησε. Το μερίδιό του πουλήθηκε στον κ. Περιστιάνη. «Θυμάμαι χαρακτηριστικά πως όταν είπα τις προθέσεις μου, για αγορά του μεριδίου, στο λογιστή του κολεγίου, εκείνος μου είπε: ‘Σκέφτεσαι να πληρώσεις 6.000 λίρες; Προσωπικά ούτε 6 σεντ δεν θα έδινα. Μην κάνεις τέτοια τρέλα’.

Δεν το έβλεπα, όμως, επιχειρηματικά, αλλά ως μια πρόκληση. Μετά από δύο – τρία χρόνια και παρακολουθώντας τον τομέα της εκπαίδευσης στην Κύπρο, συνειδητοποίησα ότι ένα άτομο δεν μπορεί να στήσει μόνο του ένα οργανισμό, έτσι προσκάλεσα το μικρό κολέγιο Indianapolis Education Center και το διευθυντή του, Ανδρέα Πολεμίτη, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας. Αποδέχθηκε κι έγινε μέρος του Intercollege. Η εξέλιξη ήρθε γρήγορα. Ανοίξαμε ένα μικρό παράρτημα στη Λεμεσό το 1986 και στη Λάρνακα το 1987, ενώνοντας τις δυνάμεις μας με ένα άλλο μικρό κολέγιο της πόλης», αφηγείται ο κ. Περιστιάνης.

Μιλήστε μας για τη μετεξέλιξη του κολεγίου Intercollege σε Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.

Στις αρχές του 2000 η Κυβέρνηση διαπίστωσε τη σοβαρή δουλειά που διενεργούσαν τα κολέγια. Λαμβάνοντας υπόψη τα τελικά αποτελέσματα των αξιολογήσεων και το μεγάλο αριθμό των αναγνωρισμένων προγραμμάτων τους, αποφάσισε να προωθήσει τη νομοθεσία για τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων. Μετά από προετοιμασία και την ψήφιση των σχετικών νόμων άρχισε η διαδικασία της αλλαγής, η οποία ολοκληρώθηκε το 2007, οπότε μετεξελίχθηκαν σε πανεπιστήμια τα τρία μεγάλα κολέγια.

Πώς λειτούργησαν οι ειδικοί και οι αρμόδιοι στο πλαίσιο των αξιολογήσεων;

Η απόφαση της Επιτροπής Αξιολόγησης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων (ΕΑΙΠ) ήταν να παραμείνουν στα κολέγια τα προγράμματα των επαγγελματικών κλάδων, όπως, οι γραμματειακές σπουδές και η αισθητική και στο πανεπιστήμιο να ενταχθούν τα ακαδημαϊκά τετραετή προγράμματα, καθώς και τα μεταπτυχιακά. Άλλος ένας τρόπος, με τον οποίο λειτούργησε ο θεσμός, ήταν η προσαρμογή των προγραμμάτων των κολεγίων από επίπεδο διπλώματος σε πανεπιστημιακό.
Στη συνέχεια η Κυπριακή Δημοκρατία, λαμβάνοντας οδηγίες από την ΕΕ, προχώρησε στην αναγνώριση παραρτημάτων πανεπιστημίων από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι ξεκίνησε ο θεσμός των προγραμμάτων με δικαιόχρηση (franchise), τα οποία φέραμε στην Κύπρο πριν από 10 χρόνια, όταν άλλαξε ο νόμος. Αυτή τη στιγμή συνεργαζόμαστε με τρία πανεπιστήμια της Αγγλίας, εφαρμόζοντας τα προγράμματά τους.

Τα franchise degrees θεωρήθηκαν, δηλαδή, η νέα τάση στα κολέγια;

Ήταν μια στρατηγική κίνηση από μέρους μας,  μόλις συνειδητοποιήσαμε ότι αυτή θα ήταν μια νέα πραγματικότητα για την Κύπρο. Έτσι δώσαμε εμείς πρώτοι την ευκαιρία στους Κύπριους φοιτητές να φοιτήσουν σ’ ένα κολέγιο που εμπιστεύονται, αλλά και να κερδίσουν πολλά από τις συνεργασίες μας με ξένα πανεπιστήμια.

Ιατρική με συνταγή St George’s

Με ποια πανεπιστήμια του εξωτερικού συνεργάζεστε και σε ποιο επίπεδο;

Συνεργαζόμαστε με το St George’s University of London, το University of Hertfordshire, το Greenwich University και το Middlesex University.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό να επισημάνω ότι θεωρούμε πολύ σημαντική τη συνεργασία μας με το St George’s University of London στον τομέα της ιατρικής. Πρόκειται για ένα εξειδικευμένο πανεπιστήμιο που ασχολείται μόνο με θέματα υγείας και θεωρήσαμε ότι σ’ ένα τόσο σημαντικό και δύσκολο τομέα δεν πρέπει να προχωρούμε μόνοι μας, κάνοντας πειραματισμούς. Το St George’s ασχολείται με την ιατρική εδώ και 200 χρόνια και θεωρείται πρωτοπόρο στον τομέα του, εφαρμόζοντας ένα ξεχωριστό σύστημα διδασκαλίας.

Τι ξεχωριστό παρουσιάζει το πρόγραμμα διδασκαλίας του St George’s University;

Διδάσκονται μικρές ομάδες 10 με 12 άριστων φοιτητών κι από την πρώτη κιόλας μέρα ο καθηγητής παρουσιάζει ένα case study, καλώντας τους να μελετήσουν όλες τις πτυχές που μπορεί να κρύβει μία ασθένεια. Τους ρίχνουν, δηλαδή, απευθείας στα βαθιά, από τη θεωρία στην πράξη, και καλούνται να ενεργήσουν ως πραγματικοί γιατροί.

Να σημειώσουμε ότι το St George’s διαθέτει δύο προγράμματα. Το ένα είναι για απόφοιτους λυκείων και το άλλο για απόφοιτους πανεπιστημίων, οι οποίοι ήδη κατέχουν ένα πτυχίο. Στην Κύπρο αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε με το δεύτερο πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει τρεις προδιαγραφές. Η πρώτη είναι ότι πρέπει να συγκεντρώνονται πολύ καλοί φοιτητές. Η δεύτερη ότι οφείλουν να επιτύχουν σε medical test αμερικανικών πανεπιστημίων για την εισαγωγή τους και τέλος να περάσουν από συνέντευξη ομάδας καθηγητών, η οποία ουσιαστικά εγκρίνει τις κατάλληλες προσωπικότητες, που μπορούν να γίνουν γιατροί.
Παράλληλα, από την επόμενη χρονιά, προχωρούμε και στο πρώτο πρόγραμμα του St George’s, για να εισαγάγουμε στην Ιατρική Σχολή φοιτητές απευθείας από το λύκειο. Η σχολή λειτουργεί εδώ και δύο χρόνια. Τον πρώτο χρόνο είχαμε 30 φοιτητές και φέτος έχουμε 70. Οι περισσότεροι προέρχονται από την Αμερική, τον Καναδά, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία,  ενώ τώρα έχουμε αιτήσεις και από το Ισραήλ. Οι Κύπριοι είναι μόνο ένας – δυο. Ευελπιστούμε ότι την επόμενη χρονιά θα έχουμε ακόμα περισσότερους φοιτητές, φτάνοντας, ίσως, τους 150.

Γιατί οι ξένοι φοιτητές επιλέγουν την Κύπρο στον τομέα αυτό; Το St George’s, για παράδειγμα, δεν συνεργάζεται με άλλες χώρες;

Είμαστε η πρώτη και η μόνη, προς το παρόν, χώρα που το St George’s δέχθηκε να πραγματοποιήσει το πρόγραμμά του εκτός Αγγλίας. Μάλιστα, προσπαθούμε τώρα να βρούμε κι άλλες ευκαιρίες για επέκταση της συνεργασίας μας και σε άλλες χώρες γύρω από την Κύπρο.
Η φήμη του συγκεκριμένου πανεπιστημίου είναι πολύ καλή, έτσι είναι σχετικά εύκολο να προσεγγίσουμε φοιτητές πολύ υψηλού επιπέδου. Στο Λονδίνο ίσα που ικανοποιούν τις ανάγκες των Άγγλων, άρα δεν δέχονται εύκολα ξένους φοιτητές. Οπότε μπορεί να είναι πιο εύκολο για ένα ξένο φοιτητή, ακόμα και από την Αμερική, να έρθει στην Κύπρο παρά στην Αγγλία για σπουδές.

Εκπαιδεύοντας το κράτος…
Δεν φοβάστε τον ανταγωνισμό από τη λειτουργία της κρατικής ιατρικής σχολής;

Γιατί να μας φοβίσει; Τουναντίον! Μάλιστα, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, σε συνεργασία με το St George’s, δουλεύουν προς όφελος και της κρατικής σχολής.
Συγκεκριμένα, τα νοσοκομεία της Κύπρου δεν είναι έτοιμα να δεχθούν πανεπιστημιακή γνώση, καθώς απαιτείται σειρά αλλαγών, ώστε να καταστούν πανεπιστημιακά. Προτείναμε, λοιπόν, στο κράτος να αναλάβει το St George’s την εσωτερική προετοιμασία που χρειάζεται το Νοσοκομείο Λευκωσίας για το σκοπό αυτό. Η πρόταση έχει εγκριθεί από το κράτος κι εντός των επόμενων εβδομάδων θα ξεκινήσει η διαδικασία. Κανονικά θα πρέπει να τελειώσει μέχρι το καλοκαίρι και από τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο, θα είναι έτοιμο να δεχθεί φοιτητές για την πρακτική τους. Οπότε, θα το βρουν έτοιμο και οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Κύπρου.

Το πλεονέκτημα των franchise degrees
Σε ποιους τομείς εκτείνεται η συνεργασία σας με τα πανεπιστήμια Hertfordshire, Greenwich και Middlesex.

Στη Λευκωσία συνεργαζόμαστε με το University of Hertfordshire στους τομείς φυσικοθεραπείας, φαρμακευτικής, διατροφολογίας, υγείας, καθώς και του environmental management. Διαλέξαμε τομείς που δεν είχαμε πολλή εμπειρία και θα ήταν καλύτερα να φέρουμε τεχνογνωσία από ένα πανεπιστήμιο που έχει ιστορία χρόνων.               Στη φαρμακευτική, για παράδειγμα, το Hertfordshire συμπεριλαμβάνεται στα πέντε – δέκα καλύτερα πανεπιστήμια της Αγγλίας. Θεωρήσαμε σωστό να μην ξεκινήσουμε μόνοι μας, αλλά να μάθουμε από ένα άλλο πανεπιστήμιο και να μπορέσουμε, ίσως, μετά από κάποια χρόνια να αυτονομηθούμε.
Στη Λάρνακα, επίσης, έχει γίνει μια συνεργασία με το Greenwich University και στη Λεμεσό με το Middlesex University. Δεν ήταν εύκολο με δικές μας δυνάμεις, λόγω μικρού μεγέθους, να κτίσουμε τα δικά μας πτυχία, ενώ το Υπουργείο Παιδείας δεν επέτρεπε ούτε να δώσουμε τα δικά μας προγράμματα, οπότε το άνοιγμα που έγινε με τα franchise degrees, μάς έδωσε την ευκαιρία να προσθέσουμε τα προγράμματα των βρετανικών πανεπιστημίων.
Πρόσφατα ξεκινήσατε ένα νέο τμήμα, το Intercollege Globaltraining. Μιλήστε μας γι’ αυτό.
Είναι μια εξειδικευμένη μονάδα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, που ασχολείται με εκπαίδευση σε αντικείμενα επαγγελματικών λογιστικών και συναφών θεμάτων. Η Κύπρος ανέκαθεν θεωρείτο καλή στον τομέα αυτό. Είναι, μάλιστα, η πρώτη χώρα του εξωτερικού, στην οποία η Αγγλία δέχθηκε να διδαχθούν τα προγράμματα του Association of Chartered Accountants. Παλαιότερα έπρεπε να εργοδοτηθούν οι Κύπριοι στους οίκους της Αγγλίας και να πραγματοποιήσουν επί τόπου τα προγράμματα αυτά. Καταφέραμε να τους πείσουμε για το καλό επίπεδο των σπουδών μας.

Επέκταση: Αλυσίδα, εκτός Κύπρου, πανεπιστημίων
Και φαίνεται ότι πείστηκαν όχι μόνο οι Βρετανοί, αλλά και σε άλλες χώρες, όπου το πανεπιστήμιό σας έχει επεκταθεί…

Παλαιότερα ήταν πολύ δύσκολο να δημιουργήσουμε πανεπιστημιακές μονάδες στο εξωτερικό. Δεν είχαμε ούτε από τη δική μας Κυβέρνηση την ώθηση να κάνουμε κάτι τέτοιο. Εδώ και δέκα χρόνια, όμως, δημιουργήσαμε ένα κέντρο στην Αθήνα και στη συνέχεια δεύτερο στο Βουκουρέστι. Στο κάθε κέντρο φοιτούν γύρω στους 600 φοιτητές, κυρίως, στον τομέα της λογιστικής. Αυτό μας δίνει μια βάση να επεκταθούμε και σε άλλα προγράμματα.
Επιπλέον έχουμε κάνει μια τρίτη προσπάθεια στο Μπελίζ της Κεντρικής Αμερικής, ξεκινώντας ένα μικρό πανεπιστήμιο. Πρόσθεση μας είναι να κάνουμε μια μικρή αλυσίδα από συνδεδεμένα παραρτήματα πανεπιστημίων ή τριτοβάθμια ιδρύματα. Τώρα που είμαστε, πλέον, πανεπιστήμιο μελετούμε τις δυνατότητες επέκτασης και σε άλλα θέματα, ώστε να δημιουργήσουμε μικρά πανεπιστήμια σε πολλές χώρες και να αναπτυχθούμε περαιτέρω.

Αναβαθμίζονται και τα κολέγια

Τι διαφορές υπάρχουν, πέραν του ακαδημαϊκού στάτους, μεταξύ του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και των κολεγίων Intercollege Λάρνακας και Λεμεσού;

Αυτή τη στιγμή στα παραρτήματα έχουμε, κυρίως, προγράμματα σε συνεργασία με πανεπιστήμια της Αγγλίας. Τα περισσότερα είναι ακόμα σε διετές επίπεδο και επαγγελματικής φύσεως. Στους στόχους μας είναι, ασφαλώς, η αναβάθμιση των παραρτημάτων αυτών.
Ήδη στη Λάρνακα μετακομίσαμε πριν από τρία χρόνια σε καινούργιο κτίριο με περισσότερες προοπτικές. Έγινε μια σειρά από βελτιώσεις στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις κι από την επόμενη σεζόν θα μπορέσουμε να λειτουργήσουμε τα προγράμματά μας. Στη Λεμεσό υπήρξε πιο μεγάλη καθυστέρηση, καθώς δεν βρίσκαμε ανάλογο χώρο. Τελικά προχωρήσαμε στην αγορά γης για να κτίσουμε. Ήδη ολοκληρώθηκαν τα αρχιτεκτονικά σχέδια και ελπίζουμε πως σε δύο χρόνια θα μετακομίσουμε.
Στο Intercollege Λεμεσού φοιτά μια μεγάλη ρωσική κοινότητα. Είμαστε από τις λίγες επιλογές για φοίτηση στην αγγλική γλώσσα, οπότε προσελκύουμε μεγάλο μέρος τους. Αντίθετα, στη Λάρνακα το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι οι χαμηλότερες τιμές, οπότε προσελκύουμε φοιτητές που δυσκολεύονται να πληρώσουν τα ψηλότερα δίδακτρα της Λευκωσίας. Μεταξύ αυτών είναι φοιτητές από Μέση και Άπω Ανατολή, Αφρική και αλλού, μαζί με τους Κύπριους φυσικά.

Τι διαφορές υπάρχουν στα δίδακτρα;

Είναι μικρές οι διαφορές μεταξύ των κολεγίων και του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, κυρίως στο επίπεδο των εκπτώσεων που γίνονται. Γενικά το πιο φθηνό πρόγραμμα μπορεί να είναι, για παράδειγμα, γύρω στις €5.500 με €6.000 για τις γραμματειακές σπουδές. Ο μεγάλος αριθμός των προγραμμάτων, όμως, είναι γύρω στις €9.000 – €9.500. Αν αφαιρεθούν οι υποτροφίες κι οι εκπτώσεις, το ποσό πέφτει στις €7.500. Την περσινή χρονιά γύρω στο 60% των φοιτητών είχαν κάποιο είδος έκπτωσης. Τα μόνα δίδακτρα που διαφέρουν είναι για τον κλάδο της ιατρικής, που ανέρχονται στις €25.000.

Τι ακριβώς περιλαμβάνουν οι εκπτώσεις και τα κίνητρα;

Ισχύουν διάφορες κατηγορίες εκπτώσεων και κινήτρων. Υπάρχουν φοιτητές που σπουδάζουν δωρεάν. Για παράδειγμα, πολύ καλοί φοιτητές με οικονομικές δυσκολίες, οι οποίοι μετά από αίτηση μπορούν να κερδίσουν δωρεάν φοίτηση. Άλλη μία έχει να κάνει με την απόδοση στο λύκειο. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να δοθεί μέχρι και πλήρης υποτροφία. Άλλες κατηγορίες σχετίζονται με τις οικονομικές ανάγκες των φοιτητών και με τις επιδόσεις τους στον αθλητισμό, ενώ λαμβάνονται, επίσης, υπόψη δεδομένα όπως το να προέρχεται ο φοιτητής από μονογονεϊκή ή πολύτεκνη οικογένεια.

Μείωση διδάκτρων και οnline λύσεις
Πόσο επηρεάστηκε η εισροή φοιτητών από την οικονομική κρίση;

Ιδιαίτερα φέτος επηρεαστήκαμε πολύ περισσότερο από τα προηγούμενα χρόνια και καθώς πλήττονται πολύ οι φοιτητές και οι οικογένειές τους από την κρίση υπάρχουν ολοένα και πιο πολλές πιέσεις για εκπτώσεις και υποτροφίες. Υπάρχουν φοιτητές που δεν μπορούν να πληρώσουν τα δίδακτρα και πολλοί άλλοι δυσκολεύονται, γι’ αυτό και συζητούμε τη μείωσή τους. Ταυτόχρονα έχουν μειωθεί τα εισοδήματά μας, γι’ αυτό τώρα είμαστε σε διαδικασία περικοπής των εξόδων. Η μεγαλύτερή μας προσπάθεια, όμως, έγκειται στην αύξηση των εσόδων. Ήδη ανέφερα ένα τρόπο με την προσέλκυση περισσότερων ξένων φοιτητών στην Ιατρική Σχολή. Πέραν τούτου επενδύσαμε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τη λεγόμενη online, που θεωρούμε ότι είναι το μέλλον. Λαμβάνεις, δηλαδή, την εκπαίδευση μέσα από τον υπολογιστή σου (virtual universities).

Πολλά πανεπιστήμια στον κόσμο, όπως το  Harvard και το ΜΙΤ, προσφέρουν τέτοια προγράμματα, ακόμα και εντελώς δωρεάν.
Πώς έχετε προχωρήσει με την online εκπαίδευση;

Φέτος ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα στην Ελλάδα, στην ελληνική γλώσσα, με 260 περίπου φοιτητές. Κάνουμε, επίσης, μια προσπάθεια στην αγγλική γλώσσα, με ξεχωριστή μονάδα που απευθύνεται στον υπόλοιπο κόσμο. Εδώ είναι πιο δύσκολα τα πράγματα, γιατί έχουμε μεγαλύτερο ανταγωνισμό. Φιλοδοξούμε, όμως, ότι στα επόμενα χρόνια θα έχουμε μερικές χιλιάδες φοιτητές στην online εκπαίδευση. Τα πλεονεκτήματά της είναι τεράστια: Φθηνότερα δίδακτρα, δεν απαιτούνται πρόσθετες τάξεις, αλλά ούτε και η παρουσία των φοιτητών.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Επιτροπή Αξιολόγησης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων (ΕΑΙΠ) δεν μας επέτρεπε να λειτουργήσουμε τα εξ αποστάσεως προγράμματα. Αναγκαστήκαμε, λοιπόν, να χρησιμοποιήσουμε το όπλο που διαθέτει ο ιδιωτικός τομέας, που δεν είναι άλλο από τη φαντασία μας! Βρήκαμε αγγλικά πανεπιστήμια που δέχθηκαν να τους δίνουμε εμείς τα προγράμματα online και να κάνουμε όλη τη διαδικασία. Μάλιστα, ένα πανεπιστήμιο, το οποίο δεν είχε MBA, υιοθέτησε το δικό μας, προσφέροντάς το ως να ήταν δικό του, παρέχοντας το δικό του πτυχίο. Εκείνο που αδυνατούμε να κάνουμε στην Κύπρο, με τις κανονικές διαδικασίες, το κάνουμε μέσω των αγγλικών προγραμμάτων, προωθώντας τα σε άλλες χώρες.

Οι σκόπελοι της τριτοβάθμιας

•    Ένα πρόβλημα, το οποίο σήμερα έχει υπερπηδηθεί σε μεγάλο βαθμό, είναι οι σχέσεις με το Υπουργείο Παιδείας και το κράτος. Γενικά επικρατεί μια ακαμψία στον τρόπο που λειτουργούν τα διάφορα κυβερνητικά τμήματα. Πρέπει να πω, όμως, ότι τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα από τότε που μετεξελιχθήκαμε σε πανεπιστήμιο, οι σχέσεις μας είναι πολύ πιο θετικές και βελτιωμένες.
•    Ο τομέας της τριτοβάθμιας γνωρίζει άνθηση σε όλο τον κόσμο και ο ανταγωνισμός είναι παγκόσμιος. Τα ξένα πανεπιστήμια, ειδικά της Αγγλίας και της Αμερικής, κατέχουν ηγεμονική θέση. Η Κύπρος, που είναι μικρή και άγνωστη χώρα, δυσκολεύεται να πετύχει τους στόχους της. Γι’ αυτό κι εμείς εφαρμόσαμε τη στρατηγική της συνεργασίας με ξένα πανεπιστήμια.
•    Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή στην Κύπρο επικρατεί μια αναρχία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πριν από μερικά χρόνια υπήρχαν, περίπου, 35 μικρά κολέγια, αριθμός μεγάλος για τον τόπο μας. Η διαδικασία της πανεπιστημιοποίησης ανέδειξε τρία, τα καλύτερα ίσως κολέγια, που μετεξελίχθηκαν σε πανεπιστήμια. Θεωρούμε ότι πρέπει να ξεχωρίσουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα από τα υπόλοιπα και είναι εδώ που χρειάζεται η συμβολή του κράτους, το οποίο πρέπει να βάλει κάποια τάξη.
•    Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μπει μια τάξη στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, βλέποντας μόνο το παράδειγμα της Ολλανδίας. Η χώρα είχε ένα παρόμοιο πρόβλημα πριν από δέκα, περίπου, χρόνια. Το κράτος αποφάσισε ότι ήταν απαράδεχτο να υπάρχουν 450 κολέγια, πολλά από τα οποία μπορεί να είχαν μόνο 50 φοιτητές. Έδωσαν, λοιπόν, κίνητρα με επιχορηγήσεις στην αρχή σε όποια ιδρύματα είχαν πάνω από 1500 φοιτητές και ακολούθως σε όσα ανέπτυξαν έρευνα. Έτσι, πολύ γρήγορα τα 450 κολέγια έγιναν 45. Και η Κυπριακή Κυβέρνηση θα μπορούσε να κάνει κάτι ανάλογο.
•    Η ΕΕ ήδη παρέχει κονδύλια για επαγγελματικά προγράμματα, κάτι που θα μπορούσε η Κυβέρνησή μας να εκμεταλλευτεί, ενισχύοντας τα ιδιωτικά κολέγια. Θα μπορούσαν να τους δώσουν το κίνητρο, δημιουργώντας τους προοπτικές διαφοροποίησης από τα ακαδημαϊκά πανεπιστήμια. Θεωρούμε ότι αυτές είναι κατευθύνσεις που πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά.
•    Υπουργείο Παιδείας και ΕΑΙΠ κινούνται με αργούς ρυθμούς, δίχως να έχουν ιδέες για την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων. Για παράδειγμα, δεν πρέπει να καθυστερήσει άλλο ο τομέας της online εκπαίδευσης. Θεωρητικά έχουμε ήδη αργήσει.
•    Οι αρμόδιοι αξιωματούχοι δεν φαίνεται να αφιερώνουν τον αναγκαίο χρόνο για τη μελέτη των διεθνών εξελίξεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ούτε και ζητούν από εμάς απόψεις όσο συχνά θα έπρεπε. Ο τομέας της τριτοβάθμιας είναι δύσκολος, αφού εξ ορισμού ασχολείται με ένα αντικείμενο δυναμικό που αλλάζει συνεχώς, τη γνώση, εξού και η ανάγκη της συνεχούς εγρήγορσης.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

Οι δυο ιεραρχίες
•    Στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας υφίστανται δύο ιεραρχίες, η ακαδημαϊκή και η διοικητική.
•    Στην ακαδημαϊκή ιεραρχία πρύτανης είναι ο Μιχάλης Ατταλίδης, ο οποίος είναι συντονιστής της Συγκλήτου, όπου εκπροσωπούνται οι σχολές και τα τμήματα του πανεπιστημίου.
•    Στη διοικητική ιεραρχία πρόεδρος του Συμβουλίου είναι ο Νίκος Περιστιάνης. Ακολουθούν το Συμβούλιο και τα διάφορα τμήματα.
•    Οι δύο ιεραρχίες αποφασίζουν για τον τομέα τους, ενώ θέματα που αφορούν και τις δύο συζητούνται σε κοινά σώματα ή σε κοινές συναντήσεις του πρύτανη και του προέδρου. Στο Συμβούλιο, επίσης, καλούνται και οι κοσμήτορες ως επίτιμα μέλη, αλλά χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Πηγή:  sigmalive.com