Επιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

Θέλω να μείνω για πάντα στο Περμ

8 Μαρτίου 2013

Θέλω να μείνω για πάντα στο Περμ

Ãåíåðàëüíàÿ ðåïåòèöèÿ ïðîåêòà Ê. Ñåðåáðåííèêîâà "Ðåêâèåì" â ÌÕÒ èì.×åõîâàΓιαροσλάβ Τιμοφέγιεφ, Izvestia

Ο μεγάλος Ελληνας μαέστρος της Οπερας, Θεόδωρος Κουρεντζής, που διακρίνεται εδώ και χρόνια στη «Μέκα της κλασσικής τέχνης», τη Ρωσία, μιλάει για τα σχέδιά του.

Ο όπερα του Περμ μπήκε στο τελικό στάδιο της μάχης για τη «Χρυσή μάσκα». Δηλαδή για το βραβείο του σπουδαιότερου θεατρικού φεστιβάλ στη Ρωσία. Η ομάδα καλλιτεχνών της οποίας ηγείται ο μαέστρος της Οπερας, Θεόδωρος Κουρεντζής, παρουσίασε στη Μόσχα το έργο του Μότσαρτ, Così fan tutte, και το Medeamaterial του Πασκάλ Ντισαπέν.

Izvestia: Το Così fan tutte που ετοιμάσατε, ηχογραφήθηκε πρόσφατα από την εταιρία Sony. Ποιό άλλο έργο σχεδιάζετε να κυκλοφορήσετε σε CD;

Θεόδωρος Κουρεντζής: Την «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Ρομέο Καστελούτσι, την οποία θα παρουσιάσουμε και θα ηχογραφήσουμε τον Ιούλιο. Σκεφτόμουν εδώ και καιρό, με ποιό τρόπο να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια του μπαλέτου Στραβίνσκι. Όλες οι επιλογές που αφορούν τη χορογραφία έχουν ήδη δοκιμαστεί, μετά την Πίνα Μπάους τίποτα νέο δεν έχει εμφανιστεί. Και γενικά, όλοι πλέον έχουν συνηθίσει την «Άνοιξη», που έγινε πια κλασσική. Μόνο ο επαναστάτης Καστελούτσι μπορεί να αναβιώσει εκείνο το ριζοσπαστικό πνεύμα που επικρατούσε στην πρεμιέρα της «Άνοιξης». Είναι αρκετά πιθανό ότι η παράστασή μας θα τύχει εχθρικής υποδοχής. Το Περμ -η πόλη του Ντιάγκιλεφ- πρέπει να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από την Ευρώπη, δεν μπορούμε να μένουμε πίσω.

ΕΡ: Πώς αξιολογείτε το πρόσφατο ντεμπούτο σας με τη Φιλαρμονική ορχήστρα της Βιέννης;

ΑΠ: Ήταν επιτυχημένο. Η Φιλαρμονική της Βιέννης είναι η πιο παραδοσιακή ορχήστρα της Ευρώπης. Εξάλλου, η ομάδα που είχα δεν αποτελούταν από νέους, αλλά από εκείνους που έπαιζαν παλαιότερα με τον Κλάιμπερ και τον Μπερνστάιν. Το να εργαστείς μαζί τους, όπως με την Musica Aeterna (σ.σ. ορχήστρα δωματίου, την οποία δημιούργησε ο Κουρεντζής), είναι αδύνατο. Επομένως, ήταν ένα πείραμα, το οποίο έπρεπε να δείξει κατά πόσο θα μπορούσαν να μετακινηθούν από τα ειωθότα αυτοί οι άνθρωποι που είχαν συνηθίσει να παίζουν Μότσαρτ με τον δικό τους τρόπο. Πολλοί περίμεναν ότι θα καταλήξει σε σκάνδαλο, πίστευαν ότι θα αναποδογυρίσω τη Φιλαρμονική κατά 180 μοίρες. Καταλάβαινα όμως, πως είχα μόνο μια πρόβα, και ότι γι’ αυτό θα ήταν καλύτερο να εργαστούμε πάνω σε μια διαφορετική ερμηνεία, παρά να προσπαθήσουμε να ξεκινήσουμε τα πάντα από το μηδέν.

Βιτριόλι στο Μπολσόϊ!

ΕΡ: Συνεργάζεστε με το Θέατρο Μπολσόι;

ΑΠ: Παλαιότερα είχα εργαστεί στο συμβούλιο των μαέστρων. Μετά εμφανίστηκε στο Θέατρο η θέση του γενικού διευθυντή ορχήστρας, και το συμβούλιο διαλύθηκε. Έχω καλές σχέσεις με τη διεύθυνση και με προσκαλούν να ανεβάσω κάτι στο Μπολσόι, αλλά το πρόγραμμά μου είναι γεμάτο.

ΕΡ: Ποιά είναι η γνώμη σας για την επίθεση με οξύ στον Σεργκέι Φίλιν του Μπολσόϊ;

ΑΠ: Είμαι σοκαρισμένος. Είναι πολύ κρίμα που ανάλογα γεγονότα φτάνουν να συμβαίνουν στον καλλιτεχνικό χώρο. Αρχίζεις και σκέφτεσαι, τι μπορεί να περιμένεις στη συνέχεια. Λένε ότι τη σοβιετική περίοδο, οι ίντριγκες και ο φθόνος στο Θέατρο Μπολσόι υπήρχαν σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, αλλά τέτοιες μέθοδοι δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν. Πρέπει να μας απασχολήσει όλους το γιατί φτάσαμε ως εδώ, και να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας. Στο Θέατρο πρέπει να κατανοήσουν ότι η ατμόσφαιρα δεν είναι υγιής και απαιτεί αλλαγές. Το Μπολσόι δεν πρέπει να είναι μόνο βιτρίνα. Πρέπει να είναι ένας οργανισμός ο οποίος πραγματικά φωτίζει και ανοίγει νέες κατευθύνσεις.

Φωτογραφία: ITAR-TASS

Πηγή:rbth.gr