Ειδήσεις και ΑνακοινώσειςΟρθόδοξη πίστη

«Είναι η Γιόγκα Γυμναστική;» (Εγκύκλιος Μητροπολίτου Χίου)

13 Ιουνίου 2013

«Είναι η Γιόγκα Γυμναστική;» (Εγκύκλιος Μητροπολίτου Χίου)

6A220C535756C36C76B5BE324F2B14D5

Πρός

Τον Ιερόν Κλήρον

καί τον ευσεβή λαόν

Της καθ’ημάς Ιεράς Μητροπόλεως

Ενταύθα

 

Θέμα: «Είναι η Γιόγκα Γυμναστική;».

 

 

Αδελφοί μου,

 

Βασικό γνώρισμα της εποχής μας, είναι η σύγχυση που παρατηρείται γιά μιά ποικιλία πτυχών της ανθρώπινης ζωής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα πνευματικής και υπαρξιακής σύγχυσης είναι και το γεγονός, ότι και η γιόγκα, ένα θεμελιώδες θρησκευτικό σύστημα θεωρίας και τεχνικής του Ινδουισμού, διαφημίζεται στη χώρα μας, στην Ευρώπη και στις Η.Π.Α ως ασκήσεις γυμναστικής, που προσφέρουν λύση σε πλήθος προβλημάτων, που προέρχονται από τον αγχώδη τρόπο ζωής.

 

Τί είναι όμως η γιόγκα; Η λέξη γιόγκα προέρχεται από το σανσκριτικό yuj = συνενώνω, και σημαίνει ένωση της ατομικής ψυχής με το απρόσωπο Απόλυτο Ένα του Ινδουισμού (Βλ. P.Schreiner, Yoga, Wörterbuch des Christen tums,1995, σελ 1376 ). Η ένωση αυτή θεωρείται απελευθέρωση και λύτρωση του ανθρώπου από το κάρμα του, από τις συνέπειες δηλαδή, και τα αποτελέσματα των επιλογών του και των πράξεων του σε προηγούμενες δήθεν ζωές του.

 

Επιπλέον, σχετικά με τον όρο γιόγκα, πρέπει να επισημάνουμε ότι χρησιμοποιείται ως προσδιοριστικός όρος ενός από τα έξι κλασικά ορθόδοξα σχοσυστήματακατευθύνσεις του Ινδουισμού.(Βλ. H.Baer,Yoga, στο Lexikon der Sekten, Sohdergruppen und Weltanschauungen, 7η έκδ, 2001,στ. 11661174 ).

 

Είναι όμως η γιόγκα γυμναστική; Μπορεί κάποιος να απομονώσει την πρακτική άσκηση από το θρησκευτικό της υπόβαθρο και περιεχόμενο; Μπορεί επίσης κάποιος να παραβλέψει τον σκοπό γιά τον οποίο χρησιμοποιείται; Αναμφιβόλως όχι.

 

Και ο ισχυρισμός διαφόρων κέντρων, ινστιτούτων. σχολών, ομάδων, περιοδικών, ή και γυμναστηρίων, που την παρουσιάζουν ότι στερείται θρησκευτικού χαρακτήρα, ή δήθεν ως “επιστημονικού” χαρακτήρα ψυχοσωματική πρακτική, ή ως μέθοδο απλώς ευεξίας και πνευματικής αυτογνωσίας; Αναμφιβόλως οι ισχυρισμοί αυτοί είναι ανακριβείς. Παραπληροφορούν και προκαλούν σύγχυση, χρησιμοποιώντας μάλιστα πολλές φορές ένα εξαιρετικά ελκυστικό λεξιλόγιο. (Bλ. R.Hauth,(Hrsg), Kompaktlexikon Religionen,1998, σ. 366.).

 

Αντιθέτως η γιόγκα , είναι θρησκευτικό σύστημα θεωρίας, τεχνικών και μεθοδων που εξελίσσεται σε διάφορα στάδια και πρακτικές, στις οποίες εντάσσεται και ο διαλογισμός, και αποβλέπει αυτός που τη χρησιμοποιεί, με την καθοδήγηση και του δασκάλου (γκουρού), στην διάρκεια μιάς και μόνο ζωής, να ενωθεί με το απρόσωπο Απόλυτο Ένα του Ινδουισμού. Έτσι θα έχει πετύχει να λυτρωθεί και να εξιλεωθεί γιά τα σφάλματα και τα λάθη που διέπραξε κατά τη διάρκεια,υποτίθεται, όλων των προηγουμένων μετενσαρκώσεων.

 

Από τα ανωτέρω λοιπόν, παρατηρούμε, ότι η θεώρηση της γιόγκας απλώς ως γυμναστικής είναι εσφαλμένη. Και τούτο α)γιατί αποτελεί θεμελιώδες γνώρισμα του συστήματος του Ινδουισμού, β) δεν μπορεί να αφαιρεθεί ο θρησκευτικός της χαρακτήρας από τις προϋποθέσεις, το περιεχόμενο και το σκοπό των ασκήσεων,γ) συνδέεται αναπόσπαστα με τις αντιχριστιανικές αντιλήψεις περί μετενσάρκωσης ,καί δ) γιατί αποτελεί ανθρωποκεντρική προσπάθεια αυτολύτρωσης μέσω τεχνικών και ασκήσεων.

 

Γιατί οι διάφορες τεχνικές της γιόγκας είναι επικίνδυνες; Την απάντηση μας την δίνει το άρθρο περί γιόγκα της έγκυρης εγκυκλοπαίδειας “ Δομή ”. Αναφέρεται λοιπόν εκεί: «Είναι γνωστό ότι η πρακτική άσκηση της γιόγκα δημιουργεί στο άτομο όχι απόλυτα φυσιολογικές ιδιότητες και παραψυχολογικές γιατί αντιστρέφονται ορισμένες σωματικές και διανοητικές λειτουργίες.»(Δομή, τομ 4, σ 188).

 

Ολοκληρώνοντας την μικρή αναφορά μας στο ότι η γιόγκα δεν είναι γυμναστική, πρέπει γιά μιά ακόμη φορά να υπενθυμίσουμε το αυτονόητο. Η πολύτιμη ιδιότητά μας ως χριστιανών ορθοδόξων καθιστά ασυμβίβαστη την χρήση ινδουιστικών θρησκευτικών πρακτικών σε οποιαδήποτε πτυχή της ζωής μας.

 

Η σωτηρία την οποία ο ανθρωπος ελευθέρως οικειώνεται εντός της Εκκλησίας, είναι έργο και προσφορά της αγάπης και της χάριτος του Χριστού μας . Γιά μας ισχύει στο ακέραιο ο Παύλειος λόγος με όλη τη βαρύτητά του : «Πάντες γάρ υιοί Θεού εστε διά της πίστεως εν Χριστώ Ιησού. όσοι γάρ εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε˙>> (Γαλ 3, 2627), και <<τίς κοινωνία φωτί προς σκότος; τις δε συμφώνησις Χριστού προς Βελιαρ, ή τις μερίς πιστώ μετά απίστου;>> ( 2 Κορ 6,1415).

 

Με θερμές πατρικές ευχές

 

Ο Μητροπολίτης

+ Ο Χίου, Ψαρών και Οινουσσών Μάρκος

 

 

Πηγή: Ιερά Μητρόπολις Χίου-imchiou.gr