Θεολογία και ΖωήΟρθόδοξη πίστη

Εισαγωγή του θεσμού του Γέροντα- Πνευματικού οδηγού- κατηχητού στην κοσμική Ενορία

8 Δεκεμβρίου 2013

Εισαγωγή του θεσμού του Γέροντα- Πνευματικού οδηγού- κατηχητού στην κοσμική Ενορία

image27

Τα ασκητικά της Ενορίας

3.ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΖΩΗ

Εισαγωγή του θεσμού του Γέροντα- Πνευματικού οδηγού- κατηχητού στην κοσμική Ενορία.

Στην αρχαία Εκκλησία υπήρχε ο κατηχητής που ανελάμβανε την πνευματική φροντίδα του κατηχουμένου-υποψηφίου για το Άγιο Βάπτισμα. Αυτός έδινε λόγο στον Επίσκοπο της τοπικής Εκκλησίας για την πρόοδο του κατηχουμένου του. Στο Μοναστήρι επίσης υπάρχει ο θεσμός του Γέροντα, ο οποίος μπορεί να είναι και απλός μοναχός (όχι Ιερέας η Επίσκοπος). Αυτός αναλαμβάνει, κατόπιν ευλογίας, την πνευματική καθοδήγηση ενός η περισσοτέρων δοκίμων η νέων μοναχών. Δέχεται την εξαγόρευση των λογισμών των καθημερινά και τους καθοδηγεί με βάση το χάρισμα της διάκρισης που έχει. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι καταργεί τον Πνευματικό-Εξομολόγο της μονής στον οποίο οφείλει να προσφεύγει ο κάθε μοναχός συχνά.

Σήμερα η ανάγκη για κατήχηση-πνευματική καθοδήγηση σε προσωπική βάση είναι πολύ μεγάλη. Δυστυχώς, η συντριπτική πλειοψηφία των κοσμικών χριστιανών παραμένουν ακατήχητοι. Όταν σκεφθεί κανείς ότι μόνο το 3% των πιστών εκκλησιάζονται τακτικά τις Κυριακές και από αυτούς πολλοί είναι απλώς «παρόντες σωματικά» χωρίς ουσιαστική ψυχική μετοχή στην καθαρτική και φωτιστική Θεία Χάρη κατανοεί την τεράστια και επιτακτική ανάγκη για επανευαγγελισμό του κατ’ όνομα ορθόδοξου λαού μας.

Στην κοσμική Ενορία θα μπορούσε να εισαχθεί ο θεσμός του Γέροντα, μοναχού η και λαϊκού. Αυτός, όντας πνευματικά προοδευμένος, θα βοηθούσε σημαντικά στην κατήχηση-επανευαγγελισμο-πνευματική καθοδήγηση των πιστών καθώς και των υποψηφίων για το Άγιο Βάπτισμα. Αυτόν, τον προσωπικό του «γιατρό» ο πιστός θα μπορεί να συμβουλεύεται καθημερινά, εκθέτοντας τους λογισμούς και τις πράξεις του· να του κάνει υπακοή και να τον σέβεται «ως Θεό μετά Θεόν», σύμφωνα με το Πατερικό λόγιο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται μία ταχύτατη και προσωπική πνευματική άνοδος, εάν βεβαίως συνεργήσει και ο υποτακτικός-κατηχούμενος-επανευαγγελιζόμενος.

Οι μοναχοί η λαϊκοί κατηχητές- Γέροντες των πιστών θα πρέπει ορίζονται από τον Πνευματικό προϊστάμενο- ποιμένα της Ενορίας και να λογοδοτούν σ’ αυτόν για τα συγκεκριμένα πρόσωπα (τους κατηχούμενους) που έχουν αναλάβει. Αυτόν επίσης θα πρέπει να συμβουλεύονται για τα επόμενα στάδια-βήματα της κατήχησης-επανευαγγελισμού των προσώπων που καθοδηγούν. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δίνεται στην εκμάθηση της αδιάλειπτης προσευχής, καθώς και στην συνεπή μυστηριακή και ασκητική ζωή των κατηχουμένων-επανευαγγελιζομένων πιστών.

Απόσπασμα από το βιβλίο:«Τα ασκητικά της Ενορίας» (Ιερομονάχου Σάββα Αγιορείτου) που συν Θεώ θα εκδοθεί σύντομα 

 

Πηγή: hristospanagia.gr