Επιστήμες, Τέχνες & ΠολιτισμόςΟρθόδοξη πίστη

Η καινοτομία του El Greco – Ν. Λυγερός

24 Αυγούστου 2014

Η καινοτομία του El Greco – Ν. Λυγερός

El Greco Αυτοπροσωπογραφία(;) (π. 1590-1600), Λάδι σε μουσαμά, 52,7x46,7 εκ., Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο

El Greco Αυτοπροσωπογραφία(;) (π. 1590-1600),
Λάδι σε μουσαμά, 52,7×46,7 εκ., Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο

Η καινοτομία του El Greco

Η καινοτομία του El Greco είναι τόσο σημαντική που αποτελεί παράδειγμα αναγνωρισιμότητας σε παγκόσμιο επίπεδο. Στον τομέα της ζωγραφικής η Ολλανδία έχει το ανάλογο με τους Van Gogh και Rembrandt. Και για τους δυο υπάρχουν μπογιές ζωγραφικής με το όνομά τους. Και οι δυο εταιρείες βέβαια είναι ολλανδικές.

Τι θέλουμε να δείξουμε με αυτό το παράδειγμα; Οι Ολλανδοί γνωρίζουν την καινοτομία των δύο ζωγράφων τους και την αξιοποίησαν ορθολογικά και στρατηγικά ακόμα και σε αυτό το πρακτικό επίπεδο.

Το ερώτημα είναι γιατί δεν υπάρχει κάτι το ανάλογο στην πατρίδα μας. Υπάρχει, όντως, κάποιος από τους δικούς μας που θεωρεί ότι ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος δεν είναι αρκετά αξιόλογος για να αξιοποιηθεί με αυτόν τον τρόπο;

Μιλούμε πολύ για άτομα που ζωγραφίζουν γιατί είναι θέμα μόδας, ενώ οι ζωγράφοι είναι σπάνιοι ειδικά σε επίπεδο παγκόσμιας αναγνώρισης.

Κι εμείς που έχουμε τον El Greco δεν ξέρουμε πολύ καλά ακόμα και το έργο του. Γιατί λοιπόν να μην υπάρχει ένα μουσείο αποκλειστικά αφιερωμένο σε αυτόν;

Στην Ολλανδία είδαμε πρακτικά και βιωματικά μια έκθεση όπου παρουσιαζόταν όλο το εικαστικό έργο του Rembrandt. Παρόλο που υπάρχει ένα μουσείο Rembrandt στο Άμστερνταμ. Η διαφορά αυτής της έκθεσης με όλες τις άλλες ήταν απλή. Παρόλο που τα εκθέματα ήταν αποκλειστικά αντίγραφα και μόνο, υπήρχε όλο το έργο του ζωγράφου.

Και το ερώτημα είναι γιατί να μην υπάρχει το ανάλογο στην πατρίδα μας για τον El Greco. Αφού η τεχνολογία υπάρχει και το ίδιο ισχύει για την τεχνογνωσία. Αυτό που θέλουμε να δείξουμε με αυτά τα παραδείγματα είναι πολύ απλό και διδακτικό.

Αντί να θεωρούμε ότι όλα είναι βουνό και να μην κάνουμε τίποτα και να κλαίμε τη μοίρα μας, να αντιληφθούμε ότι το μόνο που είναι σπάνιο είναι να έχεις έναν El Greco και όχι να βρεις ιδέες για να αξιοποιήσεις τη φήμη του και το κλέος του.

Στην πατρίδα μας έχουμε μια πρώτη ύλη ασύγκριτη και ανθρώπους πολύ ικανούς, ας τα συνδυάσουμε λοιπόν.

Ν. Λυγερός (lygeros.org opus 14247)

H-kainotomia-toy-el-greco«Nikos-Lygeros-poihsh-Kai-Logoi
Στο Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Ερμούπολη Σύρου(Κυκλάδων) βρίσκεται και η εικόνα Κοιμήσεως της Θεοτόκου, έργον του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου (El Greco). Η εικόνα είναι έργο του 1562-64, μεταξύ των πρώτων έργων του Θεοτοκόπουλου σε ηλικία 19-22 ετών. Βυζαντινής τεχνοτροπίας, Κρητικής Σχολής. Η υπογραφή του βρίσκεται στη βάση του μεσαίου κηροπηγίου, «ΔΟΜΗΝΙΚΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ Ο ΔΕΙΞΑΣ». Στο Ναό βρίσκεται από το 1850 περίπου.

Ιφιγένεια Γεωργιάδου: «Η εξαιρετική σύλληψη του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, οι χρυσοφόρες υπάρξεις των ασωμάτων αγγέλων ως υψοποιόν στήριγμα της καθέδρας της Παναγίας Θεοτόκου χρόνος απροσδιόριστος όπου η Κοίμηση του σώματος εναποθέτει στα στοργικά χέρια του Κυρίου την ψυχή εις αιώνια ζωογονία με την μετάσταση!!!

Η Σύρος έχει το προνόμιο να φυλάσσει στο πνευματικό Αρτοφόριο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου «των Ψαριανών» από το 1850 περίπου, έναν πολύτιμο μαργαρίτη ύψιστης εθνικής και θρησκευτικής αξίας, την εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.»

The Spoliation(aka The Disrobing of Christ) El Greco (Greek/Spanish Mannerist Painter, 1541-1614)1577-79Sacristy of the Cathedral, ToledoOil on canvas 285 x 173 cm

The Spoliation(aka The Disrobing of Christ) El Greco (Greek/Spanish Mannerist Painter, 1541-1614)1577-79Sacristy of the Cathedral, ToledoOil on canvas 285 x 173 cm

The Spoliation(aka The Disrobing of Christ) El Greco (Greek/Spanish Mannerist Painter, 1541-1614)1577-79Sacristy of the Cathedral, ToledoOil on canvas 285 x 173 cm. (εδώ)

Ιφιγένεια Γεωργιάδου: «H πρωτοποριακή μεταφυσική του αίσθηση ενός Πάθους εξαιρετικής διάπλασης της αναθεώρησης της ιδεατής κυριαρχίας σε πλήρη αντιστροφή και εκμηδένιση του φαινομενικά υπαρκτού από την ανυπόστατη απόλυτη κυριαρχία του Κυρίου Ιησού Χριστού εκφράζεται με την προκλητική κυριαρχία του κόκκινου ιματισμού αιτία και πρόξενο των επακόλουθων διωγμών του από την ενοχλημένη ηγεσία.»

Την εικόνα της Κοιμήσεως την ανακάλυψε το 1983 ο αρχαιολόγος – βυζαντινολόγος Γιώργος Μαστορόπουλος. Είναι από τα πρώτα έργα του Ελ Γκρέκο, πριν ακόμη εγκατασταθεί στην Ευρώπη. Η εικόνα πρέπει να μεταφέρθηκε από Ψαριανούς εποίκους στη Σύρο, πράγμα που δικαιολογεί και την ονομασία της εκκλησίας Η καλλιτεχνική της αρτιότητα δείχνει ότι ο Ελ Γκρέκο όταν πήγε στην Δύση ήταν διαμορφωμένος καλλιτεχνικά!.

Επιμέλεια: Σοφία Ντρέκου/Νίκος Λυγερός Ποίηση και Λόγοι
Πηγή:  nikos-lygeros-poihsh.blogspot.gr