Ειδήσεις και Ανακοινώσεις

Παιδαγωγία στην εν Χριστώ ζωή-(Εισοδεύοντας στην Ορθόδοξη πνευματικότητα και στο Μυστήριο της Μετανοίας)-Βιβλιοπαρουσίαση.

20 Σεπτεμβρίου 2014

Παιδαγωγία στην εν Χριστώ ζωή-(Εισοδεύοντας στην Ορθόδοξη πνευματικότητα και στο Μυστήριο της Μετανοίας)-Βιβλιοπαρουσίαση.

1_5005

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Γράφημα ( Στρ. Εξαδάκτυλου 5 Θεσσαλονίκη) το νέο βιβλίο του πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου (εκπαιδευτικού-χημικού) με τίτλο:

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝ ΧΡΙΣΤΏ ΖΩΗ.

( Εισοδεύοντας στην Ορθόδοξη Πνευματικότητα και στο Μυστήριο της Μετανοίας).

Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο της σειράς με θέματα από την Ορθόδοξη Νηπτική θεολογία. Το περιεχόμενο του βιβλίου είναι καρπός της πολυετούς διακονίας του συγγραφέως στο Ιερό Μυστήριο της Ιεράς Μετανοίας και εξομολογήσεως. Το βιβλίο είναι αφιερωμένο:

«Στους αγαπητούς εν Χριστώ αδελφούς και συλλειτουργούς, ζώντες και κεκοιμημένους, που ιερούργησαν και ιερουργούν εν επιγνώσει το Μυστήριο της Μετανοίας και της εν Χριστώ παιδαγωγίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία.»

Στον πρόλογο μεταξύ των άλλων ο συγγραφέας σημειώνει και τα εξής:

«……Το μυστήριο της μετάνοιας και εξομολόγησης είναι το κατ’ εξοχήν ιατρικό λειτούργημα μέσα στην Εκκλησία και παραμένει ως γεγονός θεραπευτικό. Η μετάνοια δεν έγκειται μονάχα στην καλή διάθεση και την ελεύθερη εκλογή του ανθρώπου. Είναι δώρημα Θεού αλλά και συνέργεια του ανθρώπου. Δεν την πετυχαίνει ο άνθρωπος από μόνος του, αλλά του «Θεού συνεργούντος». Τη μετάνοια και την άφεση αμαρτιών πρέπει να ακολουθεί η θεραπεία του μετανοούντος. Η θεραπεία από τα τραύματα της αμαρτίας δεν είναι θέμα ωρών ή ημερών, αλλά είναι μια μακρά και πολύχρονη διαδικασία. Η θεραπευτική αγωγή πρέπει να γίνεται με βάση τη διάθεση και την προαίρεση του μετανοούντος. Βασικό επίσης ρόλο στη θεραπευτική αυτή αγωγή έχει και η σωστή κατήχηση-ενημέρωση για τα θέματα της εν Χριστώ πνευματικής ζωής…

Η μακρόχρονη διακονία του Μυστηρίου της Μετανοίας και Εξομολογήσεως, απέδειξε ότι υπάρχει μεγάλο κατηχητικό πρόβλημα, όσον αφορά και το Μυστήριο και την εν Χριστώ πνευματική ζωή, ώστε οι άνθρωποι (δυστυχώς και κληρικοί) αφενός μεν να μην γνωρίζουν την αξία του Μυστηρίου, αφετέρου να μην γνωρίζουν «πώς και τι να εξομολογηθούν».

Στον ανά χείρας τόμο παρουσιάζουμε την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας για την εν Χριστώ ζωή, για τα πάθη και την θεραπεία της ψυχής από αυτά, καθώς και για το μυστήριο της Εξομολογήσεως.

Επίσης παραθέτουμε και αποσπάσματα από το Γεροντικό ,το Συναξαριστή καθώς και σύγχρονες ιστορίες που βοηθούν στην κατανόηση και την καλλιέργεια του ορθοδόξου ήθους.

Επιθυμούμε να δοθούν στον αναγνώστη με απλό και κατανοητό τρόπο τα βασικά σημεία της νηπτικής θεολογίας, που είναι απαραίτητα για να τον βοηθήσουν να βιώσει την εν Χριστώ πνευματική Ζωή. Και να αντιληφθεί ότι η όλη θεραπευτική αγωγή της Εκκλησίας δεν έχει σκοπό απλά την ηθική και κοινωνική εξισορρόπηση του ανθρώπου αλλά την επανασύνδεση των σχέσεών του με τον Θεό και τους συνανθρώπους του. Και ότι αυτό γίνεται με την επούλωση της ψυχικής πληγής και την θεραπεία των παθών, με τα μυστήρια και την ασκητική πράξη της Εκκλησίας….»

Το βιβλίο έχει 348 σελίδες και τα θέματα που διαπραγματεύεται ταξινομούνται σε έξι (6) κεφάλαια.

Το βιβλίο είναι απαραίτητο και ωφέλιμο για κάθε ορθόδοξο χριστιανό, που επιθυμεί να κατηχηθεί για να ζήσει την εν Χριστώ Πνευματική ζωή.

Κυκλοφορεί στα θρησκευτικά βιβλιοπωλεία.

Κεντρική διάθεση.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΡΑΦΗΜΑ.

http://www.grafima.com.gr/

Στρ. Εξαδάκτυλου 5- Θεσσαλονίκη,

Τ.Κ. 54635, Τηλέφωνο-Fax (0030) 2310248272 ,

email:grafima@grafima.com.gr

Αναλυτική παρουσίαση των περιεχομένων του βιβλίου ακολουθεί στη συνέχεια.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ –Α-

Η εν Χριστώ πνευματική ζωή

1. Τί είναι η Πνευματική ζωή

2. Πώς κατορθώνεται η Πνευματική ζωή.

3. Απαραίτητα στοιχεία –μέσα της Πνευματικής ζωής. Αναγκαίες προϋποθέσεις για την εν Χριστώ Πνευματική ζωή.

4. Ο εν Χριστώ πνευματικός άνθρωπος σύμφωνα με την Αγία Γραφή.

Κείμενα.( Αγίου Ιννοκεντίου Βενιαμίνωφ – Μεγάλου Αντωνίου – Οσίου Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτη)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ –Β-

Τα πάθη στην Ορθόδοξη Θεολογία.

1. Η σημασία της λέξεως αμαρτία.

2. Τι είναι τα πάθη και πώς δημιουργήθηκαν.

3. Τα ανθρώπινα πάθη στην Καινή Διαθήκη και στην Πατερική γραμματεία.

4. Πώς εξελίσσεται μια αμαρτία σε πάθος.

5. Οι πονηροί λογισμοί.

6. Τα πάθη πηγή των πονηρών λογισμών.

7. Τρόποι αντιμετώπισης των λογισμών.

8. Κατάλογος παθών που αναφέρονται στην Φιλοκαλία.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ –Γ.

Τα θανάσιμα αμαρτήματα και τα παράγωγά τους. Διδακτικές και ωφέλιμες διηγήσεις.

1. Η φιλαυτία, η μητέρα των παθών.

2. Οι τρεις κατηγορίες των αμαρτημάτων σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη.

3. Υπερηφάνεια – Αλλαζονία.

4. Η κενοδοξία.

5. Φιλαργυρία.

6. Πορνεία.

7. Ο Φθόνος.

8. Μνησικακία.

9. Αχαριστία.

10. Κατάκριση-καταλαλιά.

11. Γαστριμαργία

12. Θυμός και οργή.

13. Βλασφημία.

14. Ακηδία.

15. Το μεγάλο θέμα των εκτρώσεων.

16. Επικίνδυνες πόρτες. Μαγεία – Μάγοι.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ –Δ –

Η Θεραπεία της ψυχής.

1. Η Εκκλησία ως νοσοκομείο ψυχών και θεραπευτήριο παθών.

2. Τρόποι θεραπείας της ψυχής.

3. Προϋποθέσεις για την θεραπεία της ψυχής.

4. Η Ορθόδοξη μέθοδος θεραπείας. Πνευματικά φάρμακα.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ –Ε-.

Το Μυστήριο της Μετανοίας και Εξομολογήσεως

1. Η Μετάνοια- Υποδείγματα Μετανοίας.

2. Το Μυστήριο της Μετανοίας – Εξομολογήσεως.( Ή σύσταση του Μυστηρίου – Η Ακολουθία του Μυστηρίου της Εξομολόγησης – Η αναγκαιότητα του Μυστηρίου – Ή τέλεση του Μυστηρίου – Η Εξομολόγηση – Διηγήσεις).

3. Ο Πνευματικός Πατέρας.

4. Η παθολογία της πνευματικής πατρότητας στις μέρες μας.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ –ΣΤ.

Ωφέλιμες διηγήσεις που μας παιδαγωγούν στην εν Χριστώ πνευματική ζωή και στο Ορθόδοξο ήθος.

—————————

«…Ζούμε σε μια εποχή κατά την οποία ο άνθρωπος έχει χάσει την εσωτερική του ισορροπία και ειρήνη, και το άγχος και η ταραχή μαζί με πολλά ψυχικά πάθη και ψυχολογικά προβλήματα έχουν αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε η ψυχολογία και η ψυχιατρική επιστήμη να θεωρούνται πανάκεια από πολλούς.

Μέσα σε αυτό το κλίμα διαπιστώνεται ότι ποτέ όσο στη σημερινή εποχή δεν ισχύει το «ἑνὸς δέ ἐστι χρεία», δηλαδή η ανάγκη να βιώσουμε την εν Χριστώ μετάνοια γιατί, όπου αυτή καλλιεργείται σωστά με την καθοδήγηση πνευματικού – φιλοκαλικού πατέρα εκεί φανερώνεται ο Θεός και σώζεται ο άνθρωπος.» (Από τον πρόλογο του βιβλίου)

ΕΠΙΛΟΓΟΣ.

Η Ορθοδοξία δεν είναι θρησκεία, αλλά θεραπευτική αγωγή

(Απόσπασμα)

π. Ιωάννου Ρωμανίδη

Σε πολλούς επικρατεί η αντίληψη ότι η Ορθοδοξία είναι μία από τις πολλές θρησκείες, που έχει σαν κύρια μέριμνά Της την προετοιμασία των μελών της Εκκλησίας για την ζωή μετά θάνατον, να εξασφάλιση δηλαδή μία θέση στον Παράδεισο για κάθε Ορθόδοξο Χριστιανό.

….. Οι Πατέρες δεν ενδιαφέρονται για το τι θα συμβεί στον άνθρωπο μετά θάνατο αποκλειστικά, αλλά εκείνο κυρίως που τους ενδιαφέρει είναι το τι θα γίνει ο άνθρωπος σ’ αυτήν τη ζωή. Μετά θάνατον δεν υπάρχει θεραπεία του νοός, οπότε πρέπει σ’ αυτήν τη ζωή να αρχίσει η θεραπεία, διότι «εν τω Άδη ουκ έστι μετάνοια». Γι’ αυτό η Ορθόδοξη Θεολογία δεν είναι υπερκοσμική ούτε μελλοντολογική ούτε εσχατολογική, αλλ’ είναι καθαρά ενδοκοσμική. Διότι το ενδιαφέρον της Ορθοδοξίας είναι για τον άνθρωπο σ’ αυτόν τον κόσμο, σ’ αυτήν την ζωή, όχι μετά θάνατον.

…. Έτσι είναι φανερό ότι οι Πατέρες της Εκκλησίας ενδιαφέρονται για τον άνθρωπο όπως είναι σήμερα, αυτήν την στιγμή. Και εκείνος, που χρειάζεται θεραπεία, είναι ο κάθε άνθρωπος, ο οποίος έχει και την ευθύνη ενώπιον του Θεού να αρχίσει αυτό το έργο σήμερα, σ’ αυτήν την ζωή, διότι σ’ αυτήν την ζωή μπορεί. Όχι μετά θάνατον. Και αυτός ο ίδιος ο άνθρωπος είναι εκείνος, που θα αποφασίσει για το αν θα ακολουθήσει αυτόν τον δρόμο της θεραπείας ή όχι.

Ο Χριστός είπε: « Εγώ ειμί η οδός».

Η οδός προς τι; Όχι μόνον προς την άλλη ζωή.

Ο Χριστός είναι πρώτα η οδός σ’ αυτήν την ζωή. Ο Χριστός είναι η οδός προς τον Πατέρα Του και Πατέρα μας. Ο Χριστός αποκαλύπτεται στον άνθρωπο πρώτα σ’ αυτήν την ζωή και του δείχνει τον δρόμο προς τον Πατέρα. Αυτός ο δρόμος είναι ο ίδιος ο Χριστός.

Αν ο άνθρωπος δεν δη τον Χριστό σ’ αυτήν την ζωή τουλάχιστον με την νοερά αίσθηση, δεν θα δη τον Πατέρα, δηλαδή το Φως του Θεού ούτε στην άλλη ζωή.

Πηγή: fdathanasiou.wordpress.com