Επιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

Ζωντανό και πάλι στη Νέα Υόρκη, ένα «κομμάτι» του Βαν Γκογκ

23 Νοεμβρίου 2015

Ζωντανό και πάλι στη Νέα Υόρκη, ένα «κομμάτι» του Βαν Γκογκ

main_VanGogh-self-portraitΤο κομμένο αυτί του ζωγράφου εκτίθεται «αναδημιουργημένο» μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου.

Το πιο διάσημο αυτί στην Ιστορία της Τέχνης, το αυτί του Βαν Γκογκ, που ο βασανισμένος καλλιτέχνης έκοψε μόνος του με το ξυράφι σε μία νευρική κρίση του και το έστειλε σε μία πόρνη, αναδημιουργήθηκε. Πώς έγινε αυτό; Με γενετικό υλικό από τον εγγονό του μεγάλου ζωγράφου, τον Lieuwe van Gogh, που είχε συλλέξει ο καλλιτέχνης Diemut Strebe, ο οποίος υπογράφει και το όλο εγχείρημα. Στη συνέχεια χρησιμοποίησε την τεχνολογία απεικόνισης μέσω ενός υπολογιστή για να αναδημιουργήσει το σχήμα του αυτιού του Βαν Γκογκ, όπως αυτό εμφανίζεται στις αυτοπροσωπογραφίες του, ενώ ένας ηλεκτρονικός επεξεργαστής προσομοίασε τους παλμούς των νεύρων που επιτρέπει στο αυτί να ακούει. Αν και κατά γενική ομολογία, το Sugababe όπως ονομάζεται το έργο, θεωρείται μακάβριο ή περίεργο, οι επισκέπτες της έκθεσης «Free Radicals: Sugababe & Other Works»  στη Γερμανία, ενθουσιάστηκαν με το συγκεκριμένο έργο, όπως δηλώνει τουλάχιστον ο ίδιος ο καλλιτέχνης. «Δεν είμαι σίγουρος ότι όλοι κατανοούν τις πλήρεις επιστημονικές και βιολογικές επιπτώσεις αυτής της δράσης», σημειώνει και εξηγεί: «Η επιστημονική προσέγγιση βασίζεται στο παράδοξο του Θησέα από τον Πλούταρχο, ο οποίος είχε ρωτήσει αν το πλοίο θα ήταν το ίδιο πλοίο, εάν αντικατασταθούν όλα τα μέρη του. Αυτή η παράδοξη ιδέα επανέρχεται στο πλαίσιο των δεδομένων του 21ου αιώνα με τη χρήση ενός ζωντανού κυττάρου από τον εγγονό του ζωγράφου, αντικαθιστώντας το φυσικό DNA του με ένα ιστορικό και δημιουργημένο DNA». Το μόνο που μένει λοιπόν είναι να δούμε αν και το κοινό της Ronald Feldman Fine Arts της Νέας Υόρκης θα έχει τις ίδιες θετικές αντιδράσεις με τους επισκέπτες του Μουσείου Τέχνης και Μέσων στην Καρλσρούη της Γερμανίας όπου η έκθεση πρωτοπαρουσιάστηκε.

Diemut Strebe Sugababe (detail), 2014 Living chondrocytes grown in ear chamber, plasma acrylic container, pump system, microphone, pedestal, and speakers Ear chamber: 5 x 4 3/4 x 2 3/4 inches Reservoir: 3 1/8 x 10 x 10 inches Pedestal: 58 x 15 x 15 inches Courtesy of Ronald Feldman Fine Arts, New York

Diemut Strebe
Sugababe (detail), 2014
Living chondrocytes grown in ear chamber, plasma acrylic container, pump system, microphone, pedestal, and speakers
Ear chamber: 5 x 4 3/4 x 2 3/4 inches
Reservoir: 3 1/8 x 10 x 10 inches
Pedestal: 58 x 15 x 15 inches
Courtesy of Ronald Feldman Fine Arts, New York

Γιώτα Αργυροπούλου

Πηγή: tospirto.net