Επιστήμες, Τέχνες & ΠολιτισμόςΠολυμέσα - Multimedia

Κάποτε η Κύπρος είχε τρένα! Με 62 στάσεις και μήκος 122 χιλιόμετρα – Δείτε φωτογραφίες

9 Αυγούστου 2016

Κάποτε η Κύπρος είχε τρένα! Με 62 στάσεις και μήκος 122 χιλιόμετρα – Δείτε φωτογραφίες

6152-0.sidirodromos_kyprou_1

Ενώ γίνονται σκέψεις και σχεδιασμοί για την δημιουργία τραμ στην Κύπρο κάποιοι δεν γνωρίζουμε ότι κάποτε η Κύπρος είχε σιδηρόδρομο! Μάλιστα καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας είχε μεταφέρει πάνω από 7 εκατομμύρια επιβάτες, τόσο γηγενείς (Ε/κύπριους και Τ/κύπριους), όσο και από άλλες χώρες
Στην περίοδο της Αγγλοκρατίας ιδρύθηκε και λειτούργησε ο Κυπριακός Κυβερνητικός ΣιδηρόδρομοςΑπασχολούσε περίπου 200 άτομα ως μόνιμο προσωπικό και το δίκτυο διαδρομών που κάλυπτε, διακλαδιζόταν κυρίως στις επαρχίες Λευκωσίας και Αμμοχώστου με στάσεις σε 62 σταθμούς.

Ο Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος ήταν ένα σιδηροδρομικό δίκτυο που λειτουργούσε στην Κύπρο από τον Οκτώβριο του 1905 μέχρι το Δεκέμβριο του 1951. Με συνολικό μήκος 122 χιλιόμετρα, υπήρχαν 62 σταθμοί και στάσεις, οι πιο σημαντικές από τις οποίες εξυπηρετούσαν την Αμμόχωστο, το Πραστειό Μεσαορίας, τα Γέναγρα, την Αγκαστίνα, το Τραχώνι Κυθρέας, τη Λευκωσία, την Κοκκινοτριμιθιά, τη Μόρφου, το Καλό Χωριό Λεύκας και την Ευρύχου. Ο ΚΚΣ διέκοψε τη λειτουργία του για οικονομικούς λόγους.

Nicosia Station 1947_2

Λόγω έλλειψης κέρδους, το 1932 ο τερματικός Σταθμός μεταφέρθηκε στο Καλό Χωριό Λεύκας, ενώ από το 1948 ο ΚΚΣ έφτανε μόνο μέχρι το Αεροδρόμιο Λευκωσίας. Ο ετοιμόρροπος εξοπλισμός και ο άνισος ανταγωνισμός με το βελτιωμένο οδικό δίκτυο οδήγησαν την Κυβέρνηση στην απόφαση να τερματίσει οριστικά τον ΚΚΣ.

Evrykhou station 1915_3

Το τελευταίο τραίνο αναχώρησε από το Σταθμό της Λευκωσίας στις 14:57 της 31 Δεκεμβρίου 1951 και έφτασε στην Αμμόχωστο στις 16:38. Η αποσυναρμολόγηση διάρκεσε μέχρι και το Μάρτιο του 1952. Μετά από δημοπρασία που δημοσιεύτηκε στη Cyprus Gazette, οι 10 από τις 12 ατμομηχανές, οι ράγες και τμήμα του τροχαίου υλικού πωλήθηκαν στην εταιρεία Meyer Newman & Co., για το ποσό των £65.626. Η Ατμομηχανή 1 διατηρήθηκε ως ενθύμιο έξω από το Σταθμό της Αμμοχώστου.

TIME-1_4

Μερικά βαγόνια αγοράστηκαν από ντόπιους, αποκτώντας καινούργιες και ενδιαφέρουσες χρήσεις, ενώ ο εξοπλισμός διαμοιράστηκε σε εφτά κυβερνητικά τμήματα. Οι Σταθμοί είτε κατεδαφίστηκαν, είτε μετατράπηκαν σε Αστυνομικούς Σταθμούς (Αγκαστίνα,Κοκκινοτριμιθιά) ή αποθήκες του Τμήματος Δημοσίων Έργων (Αμμόχωστος, Λευκωσία)· ο Σταθμός στη Μόρφου έγινε αποθήκη σιτηρών, ενώ στην Ευρύχου λειτουργούσε ως υγειονομικό κέντρο και δασικός κοιτώνας.

Morphou 1907_5

Μεγάλο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας-Αμμοχώστου κτίστηκε πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή, ενώ το βαγόνι 152 τοποθετήθηκε στο γραμμικό πάρκο στο Καϊμακλί, το 1995. Στον Άγιο Δομέτιο, τμήμα της σιδηρογραμμής πρόσφατα έγινε γραμμικό πάρκο και πολυδύναμο κέντρο. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι εργοδοτήθηκαν σε κρατικές υπηρεσίες και ημικρατικούς οργανισμούς. Κατά τη τουρκική εισβολή του 1974, καταρρίφθηκαν οι περισσότερες από τις εναπομείνασες εγκαταστάσεις, σβήνοντας αρκετά σημάδια του Σιδηροδρόμου.

 

Πηγή: tothemaonline.com