Επιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

Βρείτε τη «φυλή» σας στο Facebook

29 Ιουλίου 2017

Βρείτε τη «φυλή» σας στο Facebook

Τέσσερις μεγάλες κατηγορίες χρηστών “κυκλοφορούν” στο Facebook: οι «οικοδόμοι» σχέσεων, οι «προπαγανδιστές», οι αυτοδιαφημιζόμενοι και οι «ματάκηδες». Αυτό έδειξε μεγάλη έρευνα.

Καθημερινά σχεδόν 1,3 δισεκατομμύρια άνθρωποι και κάθε μήνα πάνω από 2 δισεκατομμύρια χρησιμοποιούν το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο, το Facebook.

Ο μέσος χρήστης αφιερώνει στο Facebook περίπου 35 λεπτά τη μέρα, όμως δεν χρησιμοποιούν όλοι οι χρήστες το δίκτυο για τους ίδιους λόγους. Σύμφωνα με μια νέα αμερικανική μελέτη, οι χρήστες θα μπορούσαν να χωριστούν χοντρικά σε τέσσερις κατηγορίες ή «φυλές» από πλευράς ψυχολογίας.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Μπρίγκαμ Γιανγκ της Γιούτα, με επικεφαλής τον Τομ Ρόμπινσον, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό για θέματα κοινωνικής δικτύωσης International Journal of Virtual Communities and Social Networking, σύμφωνα με το ΑΠΕ, ζήτησαν από χιλιάδες χρήστες του Facebook να εξηγήσουν γιατί το χρησιμοποιούν και τι θέλουν να πετύχουν.

Με βάση τις απαντήσεις τους, προέκυψαν οι εξής τέσσερις μεγάλες κατηγορίες χρηστών.

Οι «οικοδόμοι» σχέσεων είναι αυτοί που κάνουν αναρτήσεις και απαντούν στις αναρτήσεις των άλλων, με κύριο στόχο να δημιουργήσουν νέες σχέσεις ή να ενισχύσουν τις υπάρχουσες που έχουν, ήδη, εκτός του κυβερνοχώρου. Χρησιμοποιούν το Facebook ως μια προέκταση της πραγματικής ζωής, της οικογένειας και των φίλων τους.

Οι «προπαγανδιστές» χρησιμοποιούν το Facebook πρωτίστως ως «ντουντούκα», για να ενημερώσουν τους πάντες σχετικά με αυτό που (πιστεύουν ότι) συμβαίνει γύρω τους. Δεν τους νοιάζει να μοιραστούν φωτογραφίες ή προσωπικές ιστορίες, αλλά να διασπείρουν χρήσιμες πληροφορίες, να αναδημοσιεύσουν ειδήσεις, να πληροφορήσουν για μελλοντικές εκδηλώσεις και γενικά να κατευθύνουν την κοινή γνώμη.

Οι αυτοδιαφημιζόμενοι χρησιμοποιούν το Facebook για να προωθήσουν, όχι κάποια μεγάλη ιδέα, αλλά απλούστατα τον εαυτό τους. Αναρτούν συνεχώς φωτογραφίες, βίντεο και κείμενα για να τραβήξουν την προσοχή και να χτίσουν το κατάλληλο προφίλ.

Οι «ματάκηδες» αισθάνονται – όπως και οι προπαγανδιστές – την κοινωνική υποχρέωση να βρίσκονται στο Facebook, αλλά ο βασικός στόχος τους είναι να «κατασκοπεύουν» τι κάνουν οι άλλοι χρήστες και πώς ζουν. Σπάνια δημοσιοποιούν προσωπικές πληροφορίες για τους ίδιους, αλλά περνούν από «κόσκινο» τα προφίλ των άλλων και θέλουν να μαθαίνουν τα πάντα για εκείνους.

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι ασφαλώς πολλοί χρήστες του Facebook συνδυάζουν χαρακτηριστικά από περισσότερες κατηγορίες (π.χ. οι περισσότεροι έχουν μια τάση αυτοδιαφήμισης…), αλλά συνήθως είναι δυνατό να καταταχθούν σε μία από τις τέσσερις μεγάλες κατηγορίες.

Πάντως δεν αποκάλυψαν ποια «φυλή» μετράει τους περισσότερους.

 

Πηγή: healthmag.gr