Επιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

Μια κουβέντα με τον Γιώργο Χατζηπαύλου πριν ξεκινήσει την μεγαλύτερη ευρωπαϊκή περιοδεία που έχει κάνει ποτέ Έλληνας κωμικός

9 Οκτωβρίου 2017

Μια κουβέντα με τον Γιώργο Χατζηπαύλου πριν ξεκινήσει την μεγαλύτερη ευρωπαϊκή περιοδεία που έχει κάνει ποτέ Έλληνας κωμικός

Ο Γιώργος Χατζηπαύλου είναι ένας από τους πιο συνεπείς και με σταθερή παρουσία κωμικούς στο χώρο του ελληνικού stand-up comedy, αλλά και ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους. Ασχολείται με την «όρθια» κωμωδία από το 2001 και, αν δεν τον έχεις δει σε κάποια από τις δεκάδες παραστάσεις που έχει δώσε μέσα σε αυτά τα χρόνια, σίγουρα τον έχει πάρει το μάτι σου στα «Σκερτσάκια» ή τα «Σφηνάκια», τις δύο τηλεοπτικές εκπομπές που προσπάθησαν να γνωρίσουν το stand-up στο ευρύτερο κοινό. Επίσης, κάτι που λίγοι γνωρίζουν αλλά συνειδητοποιούν κατευθείαν μόλις τον ακούσουν να μιλάει, είναι πως ο Γιώργος ήταν η «φωνή» του «Κάτι Ψήνεται». Και για όσους παρακολουθούσαν την εκπομπή μαγειρικής του Alpha, ξέρουν πως ο σχολιασμός του εκφωνητή ήταν η μισή απόλαυση στη σειρά.

Φέτος, ο Γιώργος Χατζηπαύλου θα κάνει κάτι πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα του stand-up comedy: θα ξεκινήσει την μεγαλύτερη ευρωπαϊκή περιοδεία που έγινε ποτέ από Έλληνα stand-up κωμικό, δίνοντας 10 παραστάσεις σε 9 πόλεις, 7 διαφορετικών χωρών. Για την ακρίβεια, θα είναι η πρώτη φορά που Έλληνας κωμικός θα εμφανιστεί στο Όσλο, τη Ζυρίχη και τη Βιέννη, ενώ οι δύο πρώτες παραστάσεις στις Βρυξέλλες έγιναν ήδη sold out, με αποτέλεσμα να προστεθεί και μία τρίτη.

Μιλήσαμε με τον Γιώργο λίγο πριν αναχωρήσει για την μεγάλη ευρωπαϊκή του περιοδεία, τόσο για το πώς νιώθει που κατάφερε να πετύχει ένα σημαντικό βήμα καριέρας όπως αυτό, όσο και για τον χαρακτήρα του ελληνικού stand-up comedy εν γένει.

Ποια ήταν η πρώτη σου επαφή με το stand up comedy και ποια η καθοριστική στιγμή που σε έκανε να αποφασίσεις να ασχοληθείς επαγγελματικά με αυτό;

Η πρώτη επαφή ήταν σαν θεατής στις Νύχτες Κωμωδίας. Αποφάσισα να ασχοληθώ αποκλειστικά με αυτό όταν πλέον ο χρόνος που ήθελα να περνάω ασχολούμενος με το stand up comedy ήταν πολύ μεγαλύτερος από εκείνον που αντιστοιχεί σε ένα χόμπι ή μία ευχάριστη αλλά περιστασιακή κατάσταση.

Επίσης, πώς αποφασίζει κάποιος να ασχοληθεί επαγγελματικά με το stand up στην Ελλάδα, δεδομένου ότι ειδικά όταν ξεκίνησες εσύ, η σκηνή ήταν σχεδόν ανύπαρκτη;

Ανύπαρκτη δεν ήταν, απλώς ήταν περιορισμένη σε αριθμό κωμικών και χώρων που φιλοξενούσαν παραστάσεις stand up comedy. Το προσωπικό μέρος της απόφασης, πέραν από το γεγονός ότι πίστευα κι έβλεπα ότι το είδος εξελίσσεται κι αρχίζει να απευθύνεται και να ενδιαφέρει όλο και μεγαλύτερο ακροατήριο, δεν είχε να κάνει με το ρίσκο της προσωπικής επιτυχίας ή αποτυχίας αλλά με την επιθυμία να ασχοληθώ αποκλειστικά με αυτό. Δεν μπορείς να προβλέψεις το μέλλον βάσει μιας απόφασης αλλά μπορείς να εκτιμήσεις την αξία της απόφασης και την επιθυμία σου.

Μαζί με τον Σίλα Σεραφείμ, ήσασταν οι πρώτοι που φέρατε το stand up στο θέατρο, με μόνιμες παραστάσεις. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία, πώς ανταποκρίθηκε το κοινό και πώς καθόρισε την μετέπειτα πορεία σου;

Το θέατρο είναι ένας πολύ ωραίος και κατάλληλος χώρος για τέτοιες παραστάσεις καθώς είναι σχεδιασμένος ώστε να είναι σαφές ότι υπάρχει ένα πράγμα που πρέπει να δεις και να ακούσεις και είναι στη σκηνή. Το θετικό είναι ότι δουλεύοντας σε θέατρο ή γενικά σε χώρους με θεατρική χωροταξία έχεις την ηρεμία και τη συγκέντρωση να ασχοληθείς μόνο με το περιεχόμενο της παράστασής σου χωρίς αστάθμητους παράγοντες.

Πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα στην ελληνική stand up σκηνή από όταν ξεκίνησες μέχρι σήμερα; Και πόσο καταλυτικό ρόλο έπαιξε το ίντερνετ σε αυτό;

Υπάρχει μεγάλη εξέλιξη και στην ποιότητα και στην ποσότητα των παραστάσεων κι αυτό μόνο ακόμα καλύτερο και μεγαλύτερο θα γίνεται. Σχετικά με το youtube και οι κωμικοί και το κοινό ωφελήθηκαν από το youtube. Οι μεν γιατί μπορούσαν να κάνουν διαθέσιμα στον κόσμο δείγματα της δουλειάς τους χωρίς μεσάζοντες και βάσει της δικής τους άποψης για το πώς πρέπει να γίνει η επικοινωνία της δουλειάς τους αλλά και να δουν αντίστοιχα ξένες δουλειές, οι δε γιατί είχαν την ευκαιρία να δουν τόσο Έλληνες όσο και ξένους κωμικούς και να εκτιμήσουν συνολικά αυτό το είδος.

Βάσει της πείρας αλλά και της προσωπικής σου γνώμης, πόσο «εκπαιδευμένο» είναι πλέον το ελληνικό κοινό στο stand up; Ψάχνεται περισσότερο ο κόσμος, έρχονται περισσότεροι στις παραστάσεις, είναι πιο ανοιχτοί σε «τολμηρότερα» αστεία (πολιτικά, σεξουαλικά, κοινωνικά κλπ);

Συνολικά υπάρχει και γνώση και μεγαλύτερη εξοικείωση.

Σου έχει τύχει ποτέ να έχεις προβάρει ένα αστείο σε κοινό, να είσαι σίγουρος για την επιτυχία του και στην παράσταση ο κόσμος να μην ανταποκριθεί; Πώς αντιμετωπίζει ένας κωμικός κάτι τέτοιο;

Η πρόβα λειτουργεί για να βρεις την τελική μορφή παρουσίασης του κειμένου που έχεις γράψει και στη συνέχεια υπάρχει η περίοδος που δοκιμάζεις το υλικό είτε σε open mike είτε σε παραστάσεις work in progress οπότε όταν ανακοινώσεις επίσημα την παράστασή σου ξέρεις ακριβώς τι λειτουργεί και πώς γιατί έχεις κάνει διορθώσεις και αλλαγές. Σίγουρα υπάρχουν αποκλίσεις στις αντιδράσεις του κοινού από βραδιά σε βραδιά αλλά σε ένα δοκιμασμένο κείμενο αυτές δεν μπορεί να είναι τεράστιες.

Παρακολουθείς το σύγχρονο ξένο stand up και αν ναι, ποιους κωμικούς αγαπάς περισσότερο; Ποιος είναι ο κωμικός που σε έχει σημαδέψει περισσότερο, εν γένει, και του οποίου το στυλ θαυμάζεις;

Υπάρχουν πολλοί stand up comedians που απολαμβάνω να βλέπω τη δουλειά τους. Παρόλα αυτά ο δημιουργός που συνολικά είναι ο αγαπημένος μου είναι ο Woody Allen, ο οποίος ασχολήθηκε στην αρχή της καριέρας του και με το stand up comedy αλλά σίγουρα δεν κατατάσσεται στους stand up comedians.

Πιστεύεις πως υπάρχουν όρια στο stand up; Υπάρχουν «don’t touch» θεματικές ή όλα μπορούν να σατιριστούν, αρκεί να βρεις την κατάλληλη φόρμα;

Τα όρια κατά τη γνώμη μου ορίζονται από την πρόθεση. Είναι άλλο να προσβάλλεις κι άλλο να αναδεικνύεις κάτι που σου έδωσε τη δυνατότητα να γράψεις ένα αστείο. Δεν θεωρώ λοιπόν υπό αυτό το πρίσμα ότι πρέπει να υπάρχουν όρια, προσωπικά δεν έχω, αρκεί να μην υπάρχει πρόθεση να θίξεις ή να προσβάλλεις. Ο στόχος του κωμικού είναι να εντοπίσει ή να δημιουργήσει το αστείο. Η ευστοχία σε συνδυασμό με το γέλιο είναι το ιδανικό.

Μπορεί να ζήσει κάποιος αξιοπρεπώς στην Ελλάδα, αποκλειστικά ως stand up comedian;

Πλέον ναι, αλλά είναι κάτι που παίρνει χρόνο, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις χώρες με stand up comedy σκηνή αλλά και στις μητροπόλεις του είδους που είναι η Αμερική και η Αγγλία.

Πώς νιώθεις που είσαι ο πρώτος Έλληνας stand up κωμικός που θα κάνει μια τόσο μεγάλη ευρωπαϊκή περιοδεία; Έχεις άγχος για το ελληνικό κοινό των άλλων χωρών; Έκανες κάποια ειδική προετοιμασία;

Έχω προσμονή αλλά γενικά είμαι συγκεντρωμένος στη διαδικασία οπότε τα όποια συναισθήματα θα έρθουν μετά το τέλος της. Σε σχέση με το περιεχόμενο έχω επιλέξει κείμενα από την τρέχουσα παράστασή μου και κάποια καινούργια κομμάτια. Εφόσον το κοινό είναι Έλληνες υπάρχει ήδη το σημείο επαφής λόγω κοινής κουλτούρας κι αναφορών οπότε δεν υπάρχει διαφορετικό άγχος από εκείνο που έχω πάντα πριν από κάθε παράσταση.

Αν μεθαύριο σου γίνει μια πρόταση από το HBO ή το Netflix για ένα ωριαίο stand up special, ποιο θα ήταν το κεντρικό θέμα που θα επέλεγες να σχολιάσεις μέσα από το φάσμα της κωμωδίας;

Έχω βιντεοσκοπήσει όλες μου τις παραστάσεις οπότε θα διάλεγα μία από αυτές και θα τους χρέωνα και τα έξοδα της βιντεοσκόπησης.

 

Πηγή: huffingtonpost.gr