Επιστήμες, Τέχνες & ΠολιτισμόςΘεολογία και Ζωή

Interview: Ναυτιλία επί Χάρτου με την Νατάσα Πηλείδου στο πηδάλιο

22 Μαΐου 2018

Interview: Ναυτιλία επί Χάρτου με την Νατάσα Πηλείδου στο πηδάλιο

Μια γυναίκα με δυναμισμό, όραμα και ένα δυνατό βιογραφικό, αναλαμβάνει τα ηνία του νεοσύστατου Υφυπουργείου Ναυτιλίας και μας μιλά για τον ρόλο της, το έργο και τους στόχους του.

Με μεγάλη προϋπηρεσία σε Κυβερνητικούς και μη Οργανισμούς, αναγνωρισμένη τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Υφυπουργείου και σε μια αποκλειστική συνέντευξη μας ανοίγει τα χαρτιά της, εξηγώντας μας όσα δεν ξέραμε μέχρι σήμερα.

Ας το πάρουμε από την αρχή. Ποιά είσαι και τι κάνεις;

Έχω σπουδάσει Γαλλική και Ιταλική Φιλολογία στην Οξφόρδη και στη συνέχεια έκανα Charter Accounting στην PWC, δουλεύοντας αρχικά στο ελεγκτικό κομμάτι της Κύπρου και του Μιλάνο στην Ιταλία. Έπειτα προχώρησα στις συμβουλευτικές υπηρεσίες που αφορούσαν κυρίως τον τομέα των επενδύσεων. Eπέστρεψα Κύπρο και είχα ασχοληθεί με το κομμάτι της ναυτιλίας για μεγάλο διάστημα και ξανά πίσω στην Αγγλία με την PWC, όπου είχα την ευκαιρία να διδάσκω συγκεκριμένα θέματα για εκπαίδευση εργαζομένων στην ΒPP (εταιρία υπηρεσιών) για σκοπούς της PWC. To 2015 επέστρεψα και πάλι στην Κύπρο όπου μπήκα στο CIPA για δυο χρόνια και ασχολούμασταν με το κομμάτι των επενδύσεων, προσέλκυσης νέων επενδυτών στο νησί και αναγνώριση του διεθνώς.

Πού υπάγεται το Υφυπουργείο Ναυτιλίας; Συμμετέχει στο Υπουργικό Συμβούλιο;

Το Υφυπουργείο υπάγεται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και εγώ είμαι Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω, κάτι που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα καθώς η ναυτιλία έχει κατευθείαν φωνή στον Πρόεδρο. Παρ ‘όλα αυτά συμμετέχω στο Υπουργικό Συμβούλιο, δεν έχω ψήφο ενώ κάποια θέματα πρέπει να περάσουν μέσω του πιο αρμόδιου υπουργείο ανάλογα με το θέμα, χωρίς αυτό να μου απαγορεύει να καταθέσω προτάσεις.

Γιατί Υφυπουργείο και όχι Υπουργείο;

Λόγω συνταγματικών περιορισμών δεν ήταν δυνατή η ίδρυση Υπουργείου Ναυτιλίας. Μέχρι στιγμής υπήρχε Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας το οποίο υπαγόταν στο Υπουργείο Μεταφορών. Η ιδέα του Υφυπουργείου αφορά κυρίως την αναβάθμιση του τομέα της Ναυτιλίας έτσι ώστε να υπάρχει άμεση εξυπηρέτηση.

Ποιός είναι ο ρόλος του Υφυπουργείου και ποιοι οι στόχοι του; Γιατί έλειπε τόσο καιρό και τι έρχεται να καλύψει; 

Ο ρόλος του Υφυπουργείου είναι πολύπλευρός. Υπάρχει το κομμάτι της προώθησης και κυρίως της προσέλκυσης εταιριών όπου καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια στο branding, καθώς βρισκόμαστε σε περίοδο αναβάθμισης. Τα περισσότερα – αν όχι και όλα – τα υπουργεία αυτή τη στιγμή έχουν ένα τεράστιο πορτοφόλιο υπηρεσιών, πελατών και εργασιών, γεγονός που τους εμποδίζει από μια στοχοπροσηλομένη στρατηγική η οποία να έχει συγκεκριμένους πυλώνες για την υλοποίηση των έργων τους. Για τη διευκόλυνση και περαιτέρω αφοσίωση στον τομέα της ναυτιλίας που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους οικονομικούς παράγοντες προσφέροντας το 7% του ΑΕΠ στο νησί, αποφασίστηκε η σύσταση και δημιουργία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας.

Κύριος στόχος είναι η αύξηση των αριθμών του ΑΕΠ με την προσέλκυση νέων επενδυτικών κεφαλαίων από πελάτες ή ακόμα και την αύξηση από τους υφιστάμενους επενδυτές. Στην αρχή της χρονιάς το νηολόγιο κατέγραφε 168 εταιρίες που υπόκεινται σε φόρο χωρητικότητας και αυτή τη στιγμή αριθμεί 180 που είναι σημαντικός αριθμός για τόσο μικρό χρονικό διάστημα.

Τι έγινε από την αρχή της λειτουργίας του Υφυπουργείου μέχρι σήμερα;

Καταβάλουμε μεγάλες προσπάθειες στην προώθηση των υπηρεσιών μας τόσο τοπικά όσο και διεθνή. Έχουμε ταξιδέψει στο εξωτερικό και συναντήσαμε υφιστάμενους πελάτες καθώς και πιθανούς/δυνητικούς, παρουσιάζοντας τι μπορούμε να προσφέρουμε σαν Υφυπουργείο. Έχουμε δει μεγάλη κινητικότητα και διεύρυνση των εργασιών των υφιστάμενων μας πελατών κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό αλλά σίγουρα στοχεύουμε και στην προσέλκυση περισσότερων και νέων συνεργατών. Η ναυτιλία στην Κύπρο έχει μια από τις καλύτερες συστοιχίες, τόσο σε θέμα τεχνογνωσίας του δημόσιου και ιδιοτικού τομέα που θα μπορούσαν να συμβάλουν ακόμα περισσότερο στην ανάπτυξη της και διεθνή αναγνώριση της. Έχει ένα πολύ ανταγωνιστικό πελατολόγιο στην Ευρώπη κάτι που θα θέλαμε – και μπορούμε φυσικά – να διευρύνουμε και έξω από αυτή.

Ποιούς θεωρούμε βασικούς “ανταγωνιστές” μας;

Βασικοί ανταγωνιστές μας εντός Ευρώπης είναι η Μάλτα και η Μαδέιρα της Πορτογαλλίας κυρίως που και πάλι δεν θεωρούνται τόσο ανταγωνιστές καθώς υπάρχει και μια στρατηγική εθνικής συνεργασίας. Οι μεγαλύτεροι όμως ανταγωνιστές μας βρίσκονται εκτός Ευρώπης όπως η Σανγκάι και το Ντουμπάι, ανταγωνιστές όμως που μπορούμε εύκολα με καλή και σκληρή δουλειά να φτάσουμε στα δικά τους επίπεδα, γιατί τα προσόντα υπάρχουν.

Τι υπηρεσίες παρέχονται από το Υφυπουργείο; 

Παρέχουμε 24ωρη εξυπηρέτηση 7 μέρες την εβδομάδα και ολόχρονα, από άτομα τα οποία είναι έτοιμα να βοηθήσουν σε κάθε περίπτωση και να παρέχουν υπηρεσίες άμεσα, είτε αυτά αφορούν τεχνικά προβλήματα είτε και σε πιο απλές περιπτώσεις όπως εγγραφή σκάφους ή χωρητικότητας/ Αντιλαμβανόμαστε πως λειτουργεί η ναυτιλία και θέλουμε να παρέχουμε όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση στους πελάτες μας. Το Υφυπουργείο ήταν και μια επιθυμία των πελατών μας όπου μπορούν να νιώθουν πως έχουν φωνή και εξυπηρέτηση άμεσα και με την ίδρυση του αυτό καθησύχασε πολλούς από αυτούς.

Γιατί επιλέχθηκε η Λεμεσός ως έδρα του Υφυπουργείου;

Η Λεμεσός επιλέχθηκε κυρίως λόγω της τοποθεσίας και γιατί τα περισσότερα ναυτιλιακά κέντρα βρίσκονται εδώ, χωρίς αυτό να αποκλείει τις υπηρεσίες σε άλλες παραθαλάσσιες πόλεις. Σίγουρα η Λευκωσία δεν θα μπορούσε να είναι για λειτουργικούς σκοπούς κυρίως, ενώ η Λεμεσός καθότι στο κέντρο των παραθαλάσσιων πόλεων είναι η καλύτερη επιλογή για διευκόλυνση και εξυπηρέτηση όλων γρήγορα και άμεσα. Υπάρχει μια πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα στις πόλεις και αυτό είναι πολύ σημαντικό για την ορθή λειτουργία του συστήματος και έτσι διευκολύνονται όλοι χωρίς συγκρούσεις και χωρίς επιρροές της μιας πόλης από την άλλη που παρέχουν ναυτιλιακές υπηρεσίες.

Ποιά τμήματα συντελούν το Υφυπουργείο και πόσος κόσμος εργάζεται αυτή τη στιγμή;

Το Υφυπουργείο χωρίζεται σε τρια τμήματα στα οποία συνολικά εργάζονται 150 άτομα μαζί με 5 γραφεία στο εξωτερικό. Αυτά τα τμήματα είναι ο Τομέας Στρατηγικής και Πολιτικής, το Νομικό και Φορολογικό Τμήμα και το Τμήμα Προβολής.

Υπάρχουν τρέχουσες εργασίες στην οποίες επενδύει τόσο το Υφυπουργείο όσο και το κράτος σε συνεργασία με την Ε.Ε;

Ένα μεγάλο πρότζεκτ το οποίο τρέχουμε είναι η Ενιαία Θαλάσσια πολιτική η οποία αφορά τον πλήρη συντονισμό 7-8 Υπουργείων και αφορά τα θέματα θαλάσσιας ρύπανσης, οικονομικά θέματα καθώς και ενιαίο χωροταξικό σχεδιασμό. Είναι μεγάλη τιμή για το Υφυπουργείο που είναι υπεύθυνο για αυτόν τον συντονισμό. Παρ’όλα αυτά απαιτείται σκληρή εργασία και σωστή συνεννόηση τόσο με το Υπουργείο Μεταφορών για τα λιμάνια αλλά και με τη Λιμενική Αστυνομία, διότι για παράδειγμα αν ένα πλοίο που έρχεται να ελλιμενισθεί δεν πληροί τα κριτήρια που θέτουμε ή τα προβλήματα βρίσκονται στο εσωτερικό όπως θέματα προσωπικού, τότε εμπίπτουν θέματα νομικά καθώς επέμβαση της Λιμενικής.

Ποιο είναι το όραμα σας για το Υφυπουργείο Ναυτιλίας; 

Πιστεύω οτι η Κύπρος δεν έχει εξελιχθεί όχι απλά σε ένα κέντρο πλοιοκτητριών ή πλοιοδιαχειριστών αλλά σε ένα ολοκληρωμένο θαλάσσιο σύμπλεγμα και με την εμπειρία που έχω στον επενδυτικό τομέα τόσο ιδιωτικά όσο και κρατικά, θέλω να οδηγηθούμε σε μια ολοκληρωμένη εξυπηρέτιση των επενδυτών που ενδιαφέρονται να έρθουν στην Κύπρο και θα τους αφήσει πλήρως ευχαριστημένους και ικανοποιημένους τόσο από το Υφυπουργείο όσο και από τις υπηρεσίες που προσφέρονται.

 

Kείμενο – Φωτογραφίες: Αντρέας Χρυσοστόμου

 

Πηγή: lemesosblog.com