Άγιον ΌροςΠροσκυνήματα-Οδοιπορικά-Τουρισμός

Ζωγράφου – Βατοπαιδίου – Παντοκράτορος

4 Απριλίου 2019

Από τη δυτική στην ανατολική πλευρά της Αθωνικής Χερσονήσου μέσω Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου

Άγιο Όρος, Ιερά Μονή Βατοπαιδίου

651

Άγιο Όρος, Αρσανάς Ιεράς Μονής Ζωγράφου

Άγιο Όρος, Ιερά Μονή Ζωγράφου

Από τον Αρσανά της Μ. Ζωγράφου (ZO-PA-1) βαδίζουμε στον δρόμο που ανηφορίζει Β. Στα 200μ μπαίνουμε δεξιά (ZO-PA-2) στο καλτερίμι που εδώ έχει διασωθεί και συναντάμε τον δρόμο πιο πάνω μετά από λίγο (ZO-PA-3). Τώρα βαδίζουμε στον δρόμο αρχικά στα αριστερά της χαράδρας, ενώ στην συνέχεια βαδίζουμε δίπλα και δεξιά στο ρέμα. Τελικά αφήνουμε τον δρόμο και μπαίνουμε στο φαρδύ καλντερίμι (ZO-PA-4) που ανεβαίνει στο μοναστήρι. Μετά από 100μ έρχεται από αριστερά και το καλντερίμι από Χιλανδάρι (ZO-PA-5) και μαζί καταλήγουν στην είσοδο της μονής Ζωγράφου (ZO-PA-6). (40 λεπτά)

Απέναντι από την είσοδο ανηφορίζει με ΒΔ πορεία φαρδύ καλντερίμι που περνά ανάμεσα σε σπίτια και τελικά πατιέται από χωματόδρομο. Συνεχίζουμε με την ίδια κατεύθυνση και φτάνουμε σε σημείο που ο δρόμος χωρίζει σε δύο σκέλη. Εύκολα βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού ανάμεσά τους (ZO-PA-7). Ανηφορίζουμε τώρα ομαλά σε στενό αλλά καθαρό μονοπάτι μέσα σε πυκνό δάσος μέχρι να συναντήσουμε πάλι δασικό δρόμο (ZO-PA-8) πάνω σε ράχη. Ακολουθούμε πάλι τον δρόμο κάνοντας δεξιά στην πρώτη διασταύρωση (ZO-PA-9) και αριστερά σε τρακτερόδρομο στην δεύτερη (ZO-PA-10). Σε λίγο φεύγει δεξιά πάλι το μονοπάτι (ZO-PA-11) που μας βγάζει αμέσως πάνω στην κεντρική κορυφογραμμή στην θέση «Χέρα» (ZO-PA-12). Εδώ υπάρχει μεγάλη μαρμάρινη στήλη όπου δύο σκαλισμένα χέρια δείχνουν τις διαφορετικές κατευθύνσεις που μπορεί να ακολουθήσει κανείς. Από αριστερά φτάνει εδώ και μονοπάτι από την Μ. Εσφιγμένου (αγνώστου κατάστασης). (40 λεπτά)

Άγιο Όρος, Ιερά Μονή Βατοπαιδίου

Συνεχίζουμε τώρα Δ πάνω στην κορυφογραμμή και μετά από 10μ το μονοπάτι διχάζεται. Το αριστερό σκέλος πάει για Μ. Βατοπαιδίου ενώ το δεξί για Μ. Κωσταμονίτου και Καρυές. Ακολουθούμε λοιπόν το αριστερό σκέλος και πέφτουμε στην άλλη πλευρά του βουνού όπου έχουμε πια θέα των πυκνά δασωμένων πλαγιών μέχρι την θάλασσα. Το μονοπάτι κατηφορίζει με μέτρια κλίση και σε αρκετά σημεία υπάρχουν υπολείμματα από το καλντερίμι. Χαμηλότερα διασταυρώνεται δύο φορές με δασικούς δρόμους και τελικά αρχίζει και βαδίζει ανάμεσα σε ελαιώνες πιο στενό άλλα ευδιάκριτο μέχρι να συναντήσει τον φαρδύ χωματόδρομο που πάει για την Μ. Βατοπεδίου (ZO-PA-13). Στο σημείο αυτό μικρότερο δρόμος φεύγει αριστερά. Εμείς ακολουθούμε τον φαρδύ δρόμο προς την θάλασσα και κινούμαστε παράλληλά με την ακτή προς τον αρσανά άλλα τελικά τον αφήνουμε και ανηφορίζουμε σε φαρδύ καλντερίμι δεξιά (ZO-PA-14) που καταλήγει στην είσοδο της Μ. Βατοπεδίου (ZO-PA-15). (1 ώρα, 10 λεπτά)

Συνεχίζουμε στο καλντερίμι ανηφορίζοντας Ν αγνοώντας δρόμους που φεύγουν δεξιά. Το καλντερίμι στρίβει αριστερά βαδίζοντας στην εξωτερική περίβολο του μοναστηριού και συναντά τελικά τον φαρδύ δρόμο που έρχεται από Καρυές (16). Βαδίζουμε σε αυτόν τον δρόμο για 500μ περίπου μέχρι να συναντήσουμε στα δεξιά μας φαρδύ μονοπάτι (17). Εδώ υπάρχουν και κάποια μισοσβησμένη πινακίδα με ένδειξη Καρυές. Μπαίνουμε λοιπόν σε αυτό το μονοπάτι που σε λίγο εναλλάσσεται με καλντερίμι και ανηφορίζει πολύ ομαλά μέσα σε πυκνό δάσος. Μετά από 15 λεπτά περίπου βγαίνουμε σε δασικό δρόμο (18) που διασταυρώνοεται με άλλον μεγαλύτερο (19). Εδώ συνεχίζει απέναντι το μονοπάτι. Κινείται τώρα πιο ομαλά και είναι συνέχεια σκεπαστό με καστανιές που γέρνουν σχηματίζοντας τούνελ. Συναντάμε πάλι δασικό δρόμο (20) που τέμνει το μονοπάτι και καταλήγουμε στον φαρδύ δασικό δρόμο (21) που πάει στις Καρυές στο ψηλότερο σημείο της διαδρομής. (1 ώρα, 20 λεπτά)

Άγιο Όρος, Ιερά Μονή Παντοκράτορος

Τώρα κατηφορίζουμε αριστερά σε αυτόν τον δρόμο μέχρι να συναντήσουμε δεξιά μας δρόμο με μεταλλική μπάρα (22) τον οποίο και ακολουθούμε. Θέλει προσοχή αν κάνουμε την πορεία ανάποδα γιατί υπάρχουν εδώ τεμπέλες που μας στέλνουν από τον κεντρικό δρόμο. Κατηφορίζουμε σε αυτόν τον δρόμο με ζικ-ζακ και μετά από 700μ βρίσκουμε στα δεξιά μας ταμπέλα με ένδειξη Μ. Παντοκράτορος (23) και αφήνουμε τον δρόμο. Κατηφορίζουμε σε τρακτερόδρομο μέχρι να φτάσουμε στην κοίτη ρηχής ρεματιάς, περνάμε μικρό πέτρινο γεφυράκι και συνεχίζουμε σε καλντερίμι-μονοπάτι. Για την υπόλοιπη 1 ώρα βαδίζουμε σε ένα πανέμορφο μονοπάτι μέσα σε πυκνό δάσος. Βγαίνουμε τελικά σε πιο ανοικτό έδαφος όπου φαίνεται ψηλά η σκήτη Προφ. Ηλιά και καταλήγουμε στον χωματόδρομο που κατηφορίζει στην Μ. Παντοκράτορος (24). Ο δρόμος διαγράφει κυκλική πορεία και στην συνέχεια γίνεται καλντερίμι που καταλήγει στην είσοδο της μονής (25). (1 ώρα, 10 λεπτά)