Επιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

Πέντε γκραβούρες με μάχες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, δώρισε στο Πολεμικό Μουσείο ο συλλέκτης Θ. Ντατσόπουλος

14 Νοεμβρίου 2019

Πέντε γκραβούρες με μάχες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, δώρισε στο Πολεμικό Μουσείο ο συλλέκτης Θ. Ντατσόπουλος

Αποδέκτης μιας ανεκτίμητης δωρεάς εκ μέρους του συλλέκτη/δωρητή, Θεόδωρου Ντατσόπουλου έγινε για άλλη μία φορά το Πολεμικό Μουσείο. Πρόκειται για πέντε γκραβούρες/χαλκογραφίες του 17ου αιώνα (1690+) με θέμα τις μάχες τού Μεγάλου Αλεξάνδρου, 10 βιβλία σχετικά με τον Μ. Αλέξανδρο καί 8 χάρτες του 17-18ου αιώνα της «Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας».

Ο ίδιος προτίθεται, δε, να δωρίσει και δύο μεσαιωνικές πανοπλίες στο εγγύς μέλλον.

Οι γκραβούρες είναι έργα του Γάλλου χαράκτη Gérard Audran (1640-1703) από ζωγραφικά έργα του διάσημου Γάλλου (προσωπικού ζωγράφου του Λουδοβίκου IVX, του Βασιλιά Ηλίου) Charles Le Brun (1619-1690).

Ήδη, οι γκραβούρες εκτίθενται στην αίθουσα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, δίπλα στους υπάρχοντες πίνακες/σχεδιαγράμματα με την ανάλυση των αντίστοιχων μαχών.

«Χάρη στη συλλογική προσπάθεια όλων των μελών του ΔΣ απεκτήθη η δέουσα εμπιστοσύνη στο Πολεμικό Μουσείο και σχεδόν καθημερινά έρχονται αξιόλογα κειμήλια και έργα», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος του Δ.Σ., αντιναύαρχος ε.α. Αθανάσιος Παναγόπουλος, ευχαριστώντας τον δωρητή για τη γενναιόδωρη προσφορά, την ευγένειά του και την ταπεινότητα που τον διακρίνει.

————————————-

Ο Gérard Audran (1640-1703), ήταν γάλλος χαράκτης της οικογένειας Audran, ο τρίτος γιος του Claude Audran. Γεννήθηκε στη Λυών και διδάχθηκε τις πρώτες αρχές σχεδιασμού και χάραξης από τον πατέρα του. Aκολουθώντας το παράδειγμα του αδελφού του, πήγε στο Παρίσι για να τελειοποιηθεί στην τέχνη του. Το 1666 κατέλαβε με τα έργα του την πρώτη θέση των χαρακτών στο Παρίσι. Την επόμενη χρονιά πήγε στη Ρώμη, έμεινε για τρία χρόνια, όπου χάραξε πολλές χαλκογραφίες. Με την επιστροφή του στο Παρίσι, ο Gérard Audran ορίστηκε επίσημος χαράκτης του βασιλιά, από τον οποίο εισέπραξε μεγάλη βοήθεια καί ενθάρρυνση. Το έτος 1681 εισήχθη στο συμβούλιο της Βασιλικής Ακαδημίας. Τα χαρακτικά του «Le Bruns Battles of Alexander» θεωρούνται τα καλύτερα των πολυάριθμων έργων του. Ο Gerard δημοσίευσε το 1683 ένα έργο με τίτλο «Les Proportions du corps humain mesurés sur les plus belles figures de l’antiquité». Πέθανε στο Παρίσι το 1690.

——————————

Charles Le Brun, (Παρίσι 1619-1690). Γάλλος ζωγράφος. Ήταν μαθητής του Φρανσουά Περιέ και του Σιμόν Βουέ και συμπλήρωσε την καλλιτεχνική του εκπαίδευση στη Ρώμη την περίοδο 1642-46. Η σταδιοδρομία του σταθεροποιήθηκε μετά την επιστροφή του στο Παρίσι χάρη στις πολυάριθμες παραγγελίες (εργασίες στο μέγαρο Λαμπέρ, 1650· πύργος του Βο λε Βικόντ, 1658 και έπειτα) και στη θέση του στην Ακαδημία που ο ίδιος ίδρυσε μαζί με δώδεκα άλλους καλλιτέχνες το 1648. Αργότερα, ο Le Brun εξελίχθηκε στον εκπρόσωπο των ζωγραφικών αντιλήψεων της Αυλής του Λουδοβίκου ΙΔ’ και συγκέντρωσε τα αξιώματα του πρώτου ζωγράφου του βασιλιά, του διευθυντή της βιοτεχνίας των Γκομπλέν και της βασιλικής βιοτεχνίας των επίπλων του Στέμματος, καθώς και του προέδρου της Ακαδημίας. Εργάστηκε κυρίως για την Αυλή (διάκοσμος του ανακτόρου των Βερσαλιών, 1671 σκηνές από τη ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου εκτελεσμένες για τον βασιλιά, 1661 και έπειτα) και είχε για τα μεγάλα έργα πολλούς συνεργάτες. Η τεχνοτροπία του εμφανιζόταν επηρεασμένη από τον κλασικισμό του Πουσέν και τον ρωμαϊκό μανιερισμό, ενώ παρουσίαζε ίχνη έμπνευσης και από τη ζωγραφική του Ρούμπενς.

 

Πηγή: ekirikas.com