Επιστήμες, Τέχνες & ΠολιτισμόςΚοινωνιολογικά (κοινωνική πρόνοια & οικογενειακά θέματα)

Στον «αέρα» το 112: Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε

2 Ιανουαρίου 2020

Στον «αέρα» το 112: Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε

«Χρειάζεται προσοχή και νηφαλιότητα» προειδοποίησε ο Ν. Χαρδαλιάς

Απόψε χθες δεν σηματοδοτείται μόνο η αρχή του νέου έτους, αλλά και η επίσημη «εκκίνηση» του ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης 112.

Πρόκειται για τον αριθμό θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες που βρίσκονται σε κίνδυνο, ή χρήζουν οποιασδήποτε βοήθειας, καθώς και στην αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την Πολιτεία.

Παράλληλα, από το απόγευμα της Δευτέρας (30/12) δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση και το σχέδιο νόμου για την Πολιτική Προστασία, το οποίο περιλαμβάνει και την αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος, όπως είχαν δεσμευτεί η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Από αύριο αναλαμβάνει ως αρμόδιος φορέας την χρήση του «νέου 112», η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και πλέον τα κέντρα θα είναι σε πλήρη λειτουργία 24 ώρες, επτά ημέρες την εβδομάδα.

Έκκληση για προσεκτική χρήση
Η ολοκληρωμένη λειτουργία του 112 σημαίνει ότι, πέραν των κλήσεων για βοήθεια, που και πριν μπορούσαν να κάνουν οι πολίτες, τώρα θα αποστέλλονται και μηνύματα από τη συγκεκριμένη υπηρεσία προς τους πολίτες, σε περιπτώσεις πολύ σοβαρού κινδύνου, για απομάκρυνση από περιοχές που διατρέχουν τέτοιο κίνδυνο, ή άλλες οδηγίες για την προστασία τους, ενώ επιπλέον θα υπάρχει και η δυνατότητα αυτόματου γεωεντοπισμού του καλούντος.

Ο γενικός γραμματέας, Νίκος Χαρδαλιάς, σε δήλωση του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων αναφέρθηκε στις δυνατότητες που δίνει το 112, υπογράμμισε όμως ότι η χρήση του πρέπει να γίνεται με πολύ προσεκτικό τρόπο και με νηφαλιότητα, καλώντας τους πολίτες να σταθούν αρωγοί στο έργο της ΓΓΠΠ.

«Το “νέο 112” θα μπορεί να ενημερώσει πολίτες σε πολύ στοχευμένες και συγκεκριμένες περιοχές αν αυτό κριθεί απαραίτητο», σημείωσε ο κ. Χαρδαλιάς και συμπλήρωσε: «Θέλω, όμως, σε αυτό το σημείο να τονίσω δύο πράγματα: να βάλω το γενικό πλαίσιο και να προλάβω τυχόν παρανοήσεις. Πρώτον, το νέο σύστημα δεν θα χρησιμοποιείται με το παραμικρό. Το “νέο 112” είναι ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια μας, στην υπηρεσία του πολίτη και της Πολιτικής Προστασίας.

Η χρήση του, όμως, πρέπει να γίνεται με πολύ προσεκτικό τρόπο, όταν και μόνο κρίνεται απαραίτητο από τις αρχές, καθώς σε μία φυσική καταστροφή το πρώτο που πρέπει να λάβει κάποιος υπόψιν του είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, δηλαδή οι συντεταγμένες αντιδράσεις που πρέπει να υπάρχουν. Και σε αυτό καλούμε όλους να σταθούν αρωγοί στο έργο μας, προκειμένου να αποφεύγονται παρανοήσεις τόσο στο κομμάτι της ενεργοποίησης του 112 όσο και στη διαφύλαξη της ηρεμίας και της νηφαλιότητας των πολιτών τις κρίσιμες στιγμές».

Ο κ. Χαρδαλιάς θα εγκαινιάσει την έναρξη της ολοκληρωμένης λειτουργίας του «νέου 112», αλλάζοντας το χρόνο μαζί με τους εργαζόμενους στο κέντρο κλήσεων, που στεγάζεται στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος, στο Χαλάνδρι, και θα ευχηθεί καλή χρονιά σε όλες τις βάρδιες.

Την Τετάρτη (01/01), στις 07:30 το πρωί, ο γενικός γραμματέας θα μεταβεί με ελικόπτερο Super Puma της Πυροσβεστικής για συμβολικούς λόγους στους Παξούς, όπου θα μιλήσει με το προσωπικό του πυροσβεστικού σταθμού, που είναι στο πιο απομακρυσμένο δυτικό σημείο της Ελλάδας, ενώ θα έχει και συνάντηση με τον δήμαρχο.

Οι νέες δυνατότητες και πώς λειτουργεί το 112
Το 112 αποτελεί μια ολοκληρωμένη υπηρεσία επικοινωνιών εκτάκτου ανάγκης, η οποία περιλαμβάνει εισερχόμενο και εξερχόμενο σκέλος. Ως προς το εισερχόμενο σκέλος, οι πολίτες μπορούν να καλέσουν δωρεάν το 112 σε κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οπουδήποτε στην Ελλάδα και στην Ε.Ε., αλλά και σε άλλες χώρες, όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική.

Ως προς το εξερχόμενο σκέλος, μπορούν να λαμβάνουν προειδοποίηση μέσω διαφόρων τεχνολογιών και καναλιών επικοινωνίας, για επαπειλούμενο ή εν εξελίξει καταστροφικό συμβάν ή επικίνδυνη κατάσταση που συνιστά άμεση απειλή για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά σας, προκειμένου να λάβει οδηγίες για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας.

Πώς γίνεται η ενημέρωση του κοινού
Όσοι έχουν smartphone θα λαμβάνουν γραπτό προειδοποιητικό μήνυμα Εκπομπής Κυψέλης (Cell Broadcast ή αλλιώς CB), που θα εμφανίζεται στην οθόνη του κινητού τηλεφώνου και θα συνοδεύεται από χαρακτηριστικό ήχο συναγερμού (διαφορετικού από κάθε άλλο ήχο ειδοποίησης της συσκευής). Αυτό που απαιτείται είναι οι χρήστες των κινητών να έχουν ενημερωμένο λογισμικό (firmware) από τον κατασκευαστή και παράλληλα στα τερματικά τους.

Όσοι δεν έχουν «έξυπνο» κινητό, μπορούν να μπουν στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, όπου υπάρχει ειδική υπηρεσία για το 112, να εγγραφούν και να δηλώσουν τον τρόπο που θέλουν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις.

Αυτό μπορεί να είναι, είτε μήνυμα σε κινητό, είτε φωνητικοί συναγερμοί σε σταθερό τηλέφωνο, είτε με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email), που θα μπορεί κανείς να διαβάζει σε κινητό τηλέφωνο, tablet, σταθερό ή φορητό υπολογιστή.

Το 112 συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει, με την Αστυνομία, τo Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, το Λιμενικό Σώμα, την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000.

Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.

Επισημαίνεται ότι η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM).

Η κλήση προς το 112 μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.

Ο αριθμός 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής).

Πολύ σημαντικό, όμως, είναι ότι η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.

Οι πολίτες μπορούν επίσης να ειδοποιήσουν στο 112 με εναλλακτικούς τρόπους, όπως με γραπτό μήνυμα, φαξ, ή email στη διεύθυνση contact@112.gov.gr.

Το κέντρο του «νέου 112» μπορεί να δεχτεί πάρα πολλές κλήσεις και απασχολεί 100 άτομα. Κάθε βάρδια θα έχει τηλεφωνητές του ΟΤΕ και αξιωματικούς συνδέσμους του Πυροσβεστικού Σώματος, της ΕΛ.ΑΣ., του Λιμενικού Σώματος, του ΕΚΑΒ, ενώ υπάρχει και ένας ανώτατος αξιωματικός, συντονιστής βάρδιας.

 

Πηγή: newsbeast.gr