Άγιοι - Πατέρες - ΓέροντεςΜητροπ. Λεμεσού ΑθανάσιοςΟρθοδοξία και ΟρθοπραξίαΠολυμέσα - Multimedia

Η πρώτη περίοδος του γάμου είναι η περίοδος δωρεάν Χάριτος #23

11 Σεπτεμβρίου 2023

Η πρώτη περίοδος του γάμου είναι η περίοδος δωρεάν Χάριτος #23

Γιατί ονομάζεται ακολουθία του στεφανώματος; Γιατί στεφανώνεται το ζευγάρι;

Το στεφάνι ήταν κάτι πολύ σοβαρό παλαιότερα. Είχε μια ευλάβεια το ζευγάρι στο στεφάνι. Γιατί τώρα όλα αυτά τα έχουμε ξεχάσει;

Γιατι η Εκκλησία δίνει τόση σημασία σε αυτούς τους συμβολισμούς όπως τα δαχτυλίδια και τώρα τα στέφανα;

Πριν μπούμε στην ακολουθία μπορείτε να μας μιλήσετε για αυτή την αιώνια πορεία αγάπης και γάμου, Θεού και ανθρώπου;

Όταν ο ένας από τους δύο στο ζευγάρι δεν τα έχει καταλάβει και πολύ καλά όλα αυτά τα πνευματικά περί  γάμου λέει καλά θα κάνω τον γάμο και θα σε παντρευτώ και μετά θα παντρευτώ τον Χριστό; Τι λέτε σε αυτό;

Και όταν μας μιλάτε οι πνευματικοί περί δυσκολιών και αντιμετώπισης και εσχάτης ταπείνωσης,  κάποιοι το παίρνουν στραβά και λένε  “καλά θα πάω να παντρευτώ για να μάθω πως θα αντιμετωπίσω πνευματικά το διαζύγιο”;

Πότε ο γάμος γίνεται κίνδυνος για να επαυξήσει τον εγωισμό του ζευγαριού; Υπάρχει περίπτωση να μπεις ταπεινός και να γίνει τέρας εγωισμού μόνο και μόνο επειδή παντρεύτηκες;

Η ακολουθία του στεφανώματος ξεκινά με κάποιος στίχους από την Παλαιά Διαθήκη οι οποίοι απαγγέλλονται ως προοίμιο πριν αρχίσει το μυστήριο. Μακάριοι πάντες οἱ φοβούμενοι τὸν Κύριον. Καταρχήν τι σημαίνει μακάριος; Ποιος είναι μακάριος; Είναι ο ευτυχισμένος; Στην καθομιλουμένη γλώσσα μας δεν χρησιμοποιούμε την λέξη μακάριος.

Έτσι όπως το καταλαβαίνω εγώ μακάριος εν τέλει με δυο λέξεις είναι ο ευλογημένος άνθρωπος;

Γιατί αρχίζει η ακολουθία με το πάντες οἱ φοβούμενοι τὸν Κύριον;  Σε ποιον φόβο αναφέρεται εδώ ο στίχος; Γιατί δεν λέει μακάριοι είναι αυτοί που παντρεύονται;

Συνδέστε μας το φοβάμαι με το αγαπώ

Έχετε πει ότι όταν λέει η Εκκλησία Μακάριοι το εννοεί κατά κυριολεξία. Μπορείτε να μας μιλήσετε γιαυτό το “κατά κυριολεξία”;

Τι σχέση έχει το μακάριος με το “ελεύθερος” μέσα στο γάμο;

Πότε δεν είναι μακάριος ο άνθρωπος;

Μετά από κάθε στίχο οι ιεροψάλτες που εκπροσωπούν τον λαό λένε Δόξα σοι, ὁ Θεὸς ἡμῶν, δόξα σοι. Μιλήστε μας για αυτή την δοξολογική διάθεση που πρέπει να έχουμε όλοι οι άνθρωποι και ιδιαίτερα το ζευγάρι, να μην είμαστε μίζεροι και κακομοίρηδες.

Είναι δυνατόν το ζευγάρι να τα βλέπει όλα πάντα φωτεινά; Πολλές φορές ξεχνάμε, πέφτουμε και τα βλέπουμε τα πράγματα μέσα από μια απόγνωση μια απελπισία. Πως αυτό θα γίνει δοξολογία;

Στις δύσκολες ώρες νιώθουμε ανθρωπίνως μια πίκρα – ΣΥνδυάζεται η πίκρα με την δοξολογία;

Είναι κακό να πούμε δόξα τω Θεώ αλλά να νιώθουμε την πίκρα μέσα μας;

Μακάριοι .. Οἱ πορευόμενοι ἐν ταῖς ὁδοῖς αὐτοῦ. Εξηγήστε μας αυτό το σημείο σας παρακαλώ.

Πως γίνεται αντιληπτός ο Θεός στο ζευγάρι ότι είναι παρών από την πρώτη μόλις στιγμή αυτής της πορείας; Πολλοί νομίζουμε ότι πρέπει να φθάσουμε στο τέρμα και να έχουμε επιτύχει για να Τον αισθανθούμε.

Έχετε πει κάτι που δεν μπορώ να το ξεχάσω και μου χτυπάει πάντα καμπανάκι όταν το θυμάμαι μετά από 25 χρόνια γάμου και 4 παιδιά. Ότι αυτή η πρώτη περίοδο είναι η περίοδος “της δωρεάν Χάριτος” της πρώτης αλλά δωρεάν Χάριτος για το ζευγάρι. Μπορείτε να μας μιλήσετε γιαυτό;

Το ζευγάρι την μεταφράζει πραγματικά την βλέπει  ως Χάρη αυτήν την πρώτη περίοδο;

Γιατί υποχωρεί (τουλάχιστον στις περισσότερες περιπτώσεις) κάποια στιγμή αυτή η δωρεάν Χάρις; Πως την αφήνουμε να φύγει;

Το ότι μας λέει εδώ ο ψαλμός ότι μακάριοι είναι αυτοί που πορεύονται στον δρόμο του Θεού είναι από την μία οδηγία αλλά από την άλλη και πολύ μεγάλη παρηγοριά για εμάς. Όταν διώξουμε αυτή πρώτη Χάρη  ως ζευγάρι πως θα επανέλθουμε χωρίς να μαραζώσουμε;

Είχατε αναφέρει σε μια ομιλίας σας αυτό που είπε ο Άγιος Παίσιος ότι ο ζαχαροπλάστης την πρώτη μέρα δίνει δωρεάν τα γλυκά του στον κόσμο για να τα γευθεί αλλά την επόμενη φορά πρέπει να πληρώσεις. Πως πληρώνει το ζευγάρι για να ξαναγευθεί το γλύκισμα της Θείας Χάριτος; Μα ο Θεός δεν είναι τσιγκούνης;

Σας έρχετε στο μυαλό κάτι από αυτά που σας έλεγε ο Άγιος Παΐσιος για αυτήν την πρώτη περίοδο του γάμου;

Δεν είναι μαρτύριο ειδικά για τους μοναχούς να χάνεται αυτή η πρώτη Χάρις;

Να πάμε και στα πιο πρακτικά. Θα νιώσουνε και οι δύο του ζευγαριού το ίδιο αυτή την πρώτη Χάρη; Δεν εξαρτάται από την πνευματική κατάσταση του καθενός; Εδώ το “οι δύο σε σάρκα μία” τι ρόλο παίζει;

Τοὺς πόνους τῶν καρπῶν σου φάγεσαι συνεχίζει το προίμιο. Για ποιους πόνους ποιανών καρπών να απολαύσει το ζευγάρι;

Για ποιους πόνους ποιανών καρπών να απολαύσει το ζευγάρι;

Πως βραβεύει η Χάρις τους κόπους των ανθρώπων στην πνευματική ζωή γενικότερα;

Γίνεται αυτό αντιληπτό από τον άνθρωπο; Πως το καταλαβαίνει το ζευγάρι ότι τους επιβραβεύει η Χάρις;

Έχετε αναφέρει ότι η βιασύνη, η απροσεξία, η επιπολαιότητα, η κατάκτηση του άλλου ανθρώπου και η προχειρότητα μέσα στην σχέση και την προετοιμασία για το γεγονός του γάμου μπορεί να φέρει πικρούς καρπούς. Όπως στρώσαμε έτσι θα κοιμηθούμε λέτε. Μπορείτε να μας πείτε τι πρέπει να προσέξει το ζευγάρι τώρα σε αυτή την πρώτη περίοδο του γάμου;

Μακάριος εἶ, καὶ καλῶς σοι ἔσται. Τι σημαίνει ο Θεός να ευλογεί τον άνθρωπο, να ευλογεί το ζευγάρι;

Ἡ γυνή σου ὡς ἄμπελος εὐθηνοῦσα ἐν τοῖς κλίτεσι τῆς οἰκίας σου. Ἡ γυναίκα σου (αν φοβάται τον Θεό) θα μοιάζει σαν καλό αμπέλι με άφθονο σταφύλι (τα παιδιά σου) στούς χώρους τοῦ σπιτιοῦ σου. Οι ψαλμοί αυτοί ξέρουμε ότι γράφτηκαν 3000 χρόνια πριν και παρομοιάζουν την γυναίκα σαν ένα αμπέλι με άφθονο σταφύλι. Τι εικόνες είχαν τότε οι άνθρωποι και τι άλλαξε στο σήμερα. Ακούμε από τους πατέρες συχνά να μας λένε ότι όλα αλλάζουν μέσα στην ιστορία αλλά η ψυχή του ανθρώπου παραμένει η ίδια.

Μιλήστε μας για την τότε αγνότητα 3000 χρόνια πριν, σε σχέση με το μόνιμο ψέμα που ζούμε σήμερα στην εικόνα του ανθρώπου που συναντούμε σήμερα.

Πως αυτό το ψέμα γίνεται επικίνδυνο στο ζευγάρι;

Είναι εφικτό σήμερα το ζευγάρι να μοιάσει σαν αμπέλι με άφθονο σταφύλι; Και με καλή διάθεση να το ευχηθείς στο ζευγάρι θα σε περάσει τουλάχιστον για γραφικό.