Πεμπτουσία

Ο Θεσσαλονίκης Άνθιμος και ο Φιλίππων Στέφανος στον Αγιασμό της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.

12 Οκτωβρίου 2017

Την Πέμπη 12 Οκτωβρίου 2017, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία τιμά την μνήμη του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, τελέστηκαν στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης η ακολουθία του Όρθρου, η Θεία Λειτουργία και η ακολουθία του Αγιασμού για την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους 2017-18. Στον Όρθρο και τη Θεία Λειτουργία χοροστάτησε ο Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος και του Αγιασμού προέστη ο νεοεκλεγείς Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Στέφανος.

Στη πρώτη αυτή λατρευτική σύναξη για τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά παρέστησαν ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής Καθηγητής κ. Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας Καθηγητής κ. Παναγιώτης Σκαλτσής και ο Πρόεδρος του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας Καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Χρήστου, Καθηγητές της Σχολής μεταξύ των οποίων ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Προύσης κ. Ελπιδοφόρος, το διοικητικό προσωπικό και πλήθος φοιτητών.

Ο Παναγιώτατος στην ομιλία του αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα της θεολογικής επιστήμης, στη σημασία της εκκλησιαστικής ζωής και στην αγάπη προς την πατρίδα, που πρέπει να έχουν οι νέοι φοιτητές. Ο Κοσμήτορας εν συνεχεία καλοσώρισε τους νέους φοιτητές με την προτροπή να γίνουν τα χέρια και τα πόδια του Αναστημένου Χριστού στην κοινωνία, δίνοντας μία σύγχρονη μαρτυρία χριστιανικής πίστεως και ζωής, σύμφωνα με τις επιταγές της Αγίας Γραφής.

Στις ακολουθίες έψαλε ο βυζαντινός χορός της Σχολής υπό την διεύθυνση του Επίκ. Καθηγητού της Βυζαντινής Μουσικολογίας π. Σπυρίδωνος Αντωνίου. Στο τέλος ο κ. Κοσμήτορας προσέφερε στους νέους φοιτητές και των δύο Τμημάτων την Καινή Διαθήκη, έκδοση της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας.

Ακολουθεί η ομιλία του Κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ Καθηγητή κ. Μιλτιάδη Κωνσταντίνου:

Αν θα ήθελε να περιγράψει κανείς με μία μόνο φράση τον ρόλο και την αποστολή των Θεολογικών Σχολών στη σύγχρονη κοινωνία, δεν θα εύρισκε ίσως καταλληλότερη από αυτήν με την οποία ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός απάντησε, σύμφωνα με το ευαγγελικό ανάγνωσμα που ακούσαμε σήμερα, στην πρόκληση του διαβόλου, όταν του πρότεινε να μετατρέψει τις πέτρες σε ψωμιά: «Ο άνθρωπος δε ζει μόνο με ψωμί, αλλά με κάθε λόγο που βγαίνει απ’ το στόμα του Θεού» (Λου δ΄ 4). Σ’ αυτήν τη, συχνά τόσο πιεστική, ανάγκη του ανθρώπου για πνευματική τροφή, επιχειρεί να ανταποκριθεί η επιστήμη της Θεολογίας. Έτσι, αν και το πρώτο συνθετικό της λέξης «Θεολογία» είναι «Θεός», αντικείμενο της επιστήμης που υπηρετούμε σ’ αυτήν τη  Σχολή είναι ο άνθρωπος.

Αφού, λοιπόν, ο ίδιος ο Θεός «τα απαρνήθηκε όλα, πήρε μορφή δούλου κι έγινε άνθρωπος» (Φιλ β΄ 7), καλούμεστε όλοι, διδάσκοντες και διδασκόμενοι, να απευθυνθούμε στον άνθρωπο της εποχής μας, και να γίνουμε μια φωνή ελπίδας που θα αντιπαραθέσει στα σημερινά αδιέξοδα το όραμα της Βασιλείας του Θεού. Καλούμαστε να κηρύξουμε στη σύγχρονη κοινωνία, όχι έναν ψεύτικο, όμορφο, παχουλό και ξανθό Χριστούλη αλλά, τον πραγματικό Ιησού Χριστό, εκείνον τον ξυπόλητο δάσκαλο που γεννήθηκε σαν περιθωριακός σε έναν βρόμικο στάβλο έξω από ένα μικρό χωριό της Παλαιστίνης και πέθανε ατιμωτικά σαν ληστής καρφωμένος πάνω σ’ έναν σταυρό έξω από την Ιερουσαλήμ. Καλούμαστε να δώσουμε στον σύγχρονο άνθρωπο κουράγιο, διαβεβαιώνοντάς τον ότι αυτόν τον πραγματικό Χριστό δεν μπόρεσε να τον νικήσει ο θάνατος· καλούμαστε να αποδείξουμε ότι ο απόστολος Παύλος είχε δίκαιο όταν διαβεβαίωνε τους Κορίνθιους ότι «Εσείς όλοι μαζί αποτελείτε το σώμα του Χριστού και ο καθένας σας χωριστά είστε μέλη του» (Α΄Κο ιβ΄ 27).

Εσείς, οι νέοι θεολόγοι, είστε τώρα τα χέρια του αναστημένου Χριστού που θα κάνουν τα καλά έργα του για να πιστέψει ο κόσμος· εσείς είστε τα πόδια του που θα μεταφέρετε το ευαγγέλιό του στα πέρατα της οικουμένης· εσείς είστε το στόμα του που θα εξαγγείλει το μήνυμα του. Και όταν έρθει η ώρα να μιλήσετε μη διστάσετε στιγμή να πείτε όλη την αλήθεια, σύμφωνα με όσα ο ίδιος απόστολος μας έχει παραγγείλει: «Επιμένετε στην προσευχή. Μην παύετε να ευγνωμονείτε τον Θεό. Προσεύχεστε κοντά στα άλλα και για μας, να δώσει ο Θεός νέες ευκαιρίες για το κήρυγμα, ώστε να διακηρύξουμε το μυστήριο της σωτηρίας που προσφέρει ο Χριστός … Σ’ εκείνους που δεν είναι μέλη της εκκλησίας, να φέρεστε με σύνεση, κάνοντας καλή χρήση κάθε ευκαιρίας. Τα λόγια σας να είναι πάντα γεμάτα χάρη κι όχι ανούσια. Να ξέρετε πώς πρέπει να αποκρίνεστε στον καθένα» (Κολ. δ΄ 2-6).

Και είναι πάλι ο απόστολος Παύλος αυτός που δίνει το παράδειγμα για το πώς θα το πετύχετε αυτό. Σύμφωνα με την αφήγηση, του ευαγγελιστή Λουκά στο βιβλίο Πράξεις των Αποστόλων (ιθ΄ 8-10), ο Παύλος διακόπτει για δύο χρόνια τα ιεραποστολικά του ταξίδια και παραμένει στην Έφεσο, όπου, εκτός από τη συναγωγή, επισκέπτεται καθημερινά και τη στωική σχολή του Τυράννου, ακούγοντας και διδάσκοντας. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο το ότι στα κείμενά του που σχετίζονται με την Έφεσο (Α΄ προς Κορινθίους, Προς Κολασσαείς και Προς Εφεσίους), γίνεται η προσαρμογή του εβραϊκού όρου “χοχμά” (= σοφία) στην ελληνιστική αντίληψη περί λόγου και σοφίας που προλείανε το έδαφος για τον πρόλογο του τέταρτου Ευαγγελίου. Και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πέρα από τον φωτισμό του αγίου Πνεύματος και τον υπέρμετρο ζήλο του αποστόλου, η κατάλληλη μελέτη και προετοιμασία του ήταν αυτή που στεφάνωσε με επιτυχία το ιεραποστολικό του ταξίδι στον ελληνικό κόσμο. Αυτό το παράδειγμα σας καλώ κι εγώ, με την ευκαιρία της έναρξης της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς να ακολουθήσετε· να προσεύχεστε για να σας ενδυναμώνει ο Θεός και να μελετάτε για να διευρύνετε τους ορίζοντές σας. Και εύχομαι στο τέλος αυτής της διαδρομής να σας αξιώσει ο Θεός να μπορείτε να διαβεβαιώσετε τους πάντες, όπως ο απόστολος στο ανάγνωσμα που ακούσαμε κατά τη σημερινή λειτουργία «Έχω την έντονη προσμονή κι ελπίδα ότι σε τίποτα δε θα ντροπιάσω την αποστολή μου, αλλά όπως πάντα, έτσι και τώρα με πολύ θάρρος θ’ αγωνιστώ, ώστε να δοξαστεί ο Χριστός με όλο μου το είναι» (Φιλ α΄ 20).

Προτού σας ευχηθώ καλή ακαδημαϊκή χρονιά, επιτρέψτε μου μια σημείωση:

Τα κείμενα που σας διάβασα προέρχονται από τη μετάφραση της Καινής Διαθήκης που εκπόνησαν οι καθηγητές της προηγούμενης γενιάς των ερμηνευτών δασκάλων της Σχολής μας για λογαριασμό της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα αξιόλογη προσπάθεια που αξίζει να έχει κανείς στη βιβλιοθήκη του, καθώς αποτελεί τμήμα της ζωντανής ιστορίας της Σχολής στην οποία εισέρχεστε. Και το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι ίσως ότι η ιστορία αυτή συνεχίζεται με τους νέους βιβλικούς επιστήμονες της Σχολής μας, καθώς η Ελληνική Βιβλική Εταιρία συνεχίζει να εργάζεται με υψηλό αίσθημα ευθύνης, προκειμένου να προσφέρει στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό επιστημονικά και θεολογικά αξιόπιστες εκδόσεις και μεταφράσεις του βιβλικού κειμένου. Για τον λόγο αυτό, με την ευκαιρία της έναρξης της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, θα δωρίσω στην καθεμιά και στον καθένα από σας ένα αντίτυπο αυτής της έκδοσης, πιστεύοντας ότι θα αποτελέσει σημαντικό βοήθημα και ασφαλή οδοδείκτη όλων των προσωπικών σας επιλογών ως θεολόγων.