Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

Όσο είμαστε δέσμιοι των φθαρτών τόσο απομακρυνόμαστε από τον Χριστό (Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας Παντελεήμων)

19 Αυγούστου 2018

Όσο είμαστε δέσμιοι των φθαρτών τόσο απομακρυνόμαστε από τον Χριστό (Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας Παντελεήμων)

«Διδάσκαλε αγαθέ, τι αγαθόν ποι­η­σω ίνα έχω ζωήν αιώνιον;»

Έναν άνθρωπο μας παρουσιάζει το σημερινό ευαγγελικό ανάγνω­σμα. Έναν άνθρωπο, που πλησιάζει τον Χριστό και του απευ­θύνει μια ευ­λαβή κατά τα φαινόμενα ερώτη­ση: «Δι­δα­σκαλε αγαθέ, τι αγαθόν ποιήσω ίνα έχω ζωήν αιώνιον;». Τι να κάνω, δηλαδή, προκειμένου να κερ­δίσω την ουρά­νια ζωή;

Ο Χριστός όμως δεν φαίνεται να εντυπω­σιάζεται από αυτήν την εξω­­τερική του ευσέβεια, γιατί στην ερώτησή του ήδη έχει διακρίνει, ότι δεν τον πλη­σιάζει ως Θεάνθρωπο αλλά ως έναν απλό διδάσκαλο του Μωσαικού νόμου.

Γι᾿ αυτό και αρ­χι­ζει την απάντησή του με μια ερώτη­ση: «γιατί με ονο­μάζεις αγα­θο; κα­νένας άνθρωπος δεν είναι αγα­θος παρά μόνον ο Θεός». Αν, δηλαδή, δεν με αναγνω­ρι­ζεις ως Θεό, μη μου αποδίδεις έναν χαρα­κτη­ρισμό που ανήκει στον Θεό, ο οποίος είναι ο μόνος και πραγμα­τι­κα αγαθός, αφού σ᾿ αυ­τον συγκεν­τρω­νονται σε απόλυτο βαθμό όλες οι αρετές.

Η απάντηση του Χριστού δεν έχει σχολαστικό χαρα­κτη­ρα, θέλει να δεί­ξει στον αν­θρωπο ότι πρέπει να είναι ταπεινός και να μην αρέ­σκε­ται στους επαίνους και τις κο­λακεί­ες των άλλων. Αυτή είναι η πρώτη συμβουλή που έμμεσα προσφέρει ο Χριστός στον συνομιλητή του, προ­κει­­μένου να επιτύχει τον σκοπό του, να κερδίσει την ουράνια ζωή.

Και συνεχίζει ο Χριστός την απάν­τησή του. Γνωρί­ζεις, του λέει, ως Ιουδαίος, τις εντολές που έδω­σε ο Θεός στον Μωυσή: να μην φο­νεύσεις, να μην μοι­χεύσεις, να μην ψευδομαρτυρήσεις, να τιμάς τον πα­­­τέρα σου και την μητέρα σου. Απλά και καθημερινά πράγματα ζη­τα ο Χριστός από τον άνθρωπο της ευαγγελικής περι­κοπής. Δεν του ζη­τα τίποτε δύσκολο και επίπονο. Με φιλάνθρωπο τρόπο επιμέ­νει πρώτα στα ευκολότερα, γιατί γνω­ρίζει ότι ο άνθρωπος είναι ασθε­­νης και δεν αντέχει μεγάλα βα­ρη. Εντολές είναι και αυτές του Θεού και θα εξασφάλιζαν στον αν­θρωπο του ευαγγελίου την αιώνια ζωή που ποθούσε.

Ο συνομιλητής του όμως τον βε­βαιώνει πως όλα αυτά τα έχει τη­ρήσει από τη νεανική του ηλικία και γι᾿ αυτό επιθυμεί τώρα κάποια δυσκολότερα καθήκοντα και κα­ποιες βαρύτερες εντολές να τηρή­σει.

Κι ο Ιησούς, αφού άκουσε ότι τη­ρησε τον μωσαικό νόμο και επι­διώ­κει κάτι τελειότερο, του υπο­δει­κνύει τη μία εντολή που του απο­με­νει να εκπληρώσει: «ύπαγε πώλη­σον σου τα υπάρχοντα και δος πτω­χοίς και δεύρο ακολούθει μοι».

Αν έχεις, του λέει, τηρήσει τον νο­­μο της Παλαιάς Διαθήκης, μένει τώρα να τηρήσεις και τις δικές μου εντολές, να βαδίσεις τον δικό μου δρόμο. Για να τον βαδίσεις όμως ευ­κολα και απρό­σκοπτα, πρέπει να τι­νάξεις από πάνω σου το βαρύ φορ­τίο του πλούτου, να μοιράσεις τα υπάρχοντά σου στους φτω­χούς και ανάλαφρος να ακολουθήσεις τον νέο δρόμο που σου υποδεικνύω. Διό­τι, πως είναι δυνατόν να ακο­λουθείς Aυτόν που κατέβηκε από τον ουρανό, για να ανεβάσει τον άνθρωπο στον ουρανό, αν σε κρατά δεμένο στη γη το βα­ρος του πλού­του;

Απέναντι στις πολλές εντολές του μωσαικού νόμου ο Χριστός βάζει μο­­νο μία, την απόρριψη της φιλαρ­γυρίας. Την εξήγηση μας την δίνει ο απόστολος Παύλος που ονο­μάζει τη φιλαργυρία ρίζα όλων των κα­κων. Κατά συνέ­πεια, αν κόψουμε τη ρίζα των κακών, μπορούμε να αποκτήσου­με όλες τις αρετές. Γι᾿ αυτό και ο Χριστός προτείνει «πώλησον τα υπάρχοντα σου και διάδος πτω­χοίς και έξεις θησαυρόν εν ουρα­νω».

Ας προσέξουμε, αδελφοί μου, ποια είναι η ανταπόδοση του Θεού στη θυσία του ανθρώ­που. Μοιρά­ζεις γήινα αγαθά και κερδίζεις ουράνια. Σκορ­πι­ζεις μι­κρα πράγματα, που σύντομα εξαφανίζονται και χάνο­νται, και παίρνεις έναν ακένωτο και αιώνιο θησαυρό. Αδια­φο­ρείς για φθαρτά αγαθά και απολαμ­βα­νεις τα άφθαρτα. Και όχι μόνον αυ­το, αλλά γίνεσαι και ακόλου­θος του Χριστού. Γιατί τι σημαίνει «δεύρο ακο­λούθει μοι»; Σημαί­νει ότι θα ει­σαι πάντοτε κοντά στον Χριστό, θα βρίσκεσαι εκεί που βρίσκεται, θα κα­­τοικείς εκεί που θα κατοικεί.

Ο άνθρωπος της ευαγγελικής πε­ρι­κο­πης δεν ήταν έτοιμος να εφαρ­μόσει αυτή την εντολή και να ακο­λουθήσει τον Χριστό και έχασε την αιώνια ζωή.

Όμως η πρόσκληση απευθύνεται και σε μας, αδελφοί μου. Ο Χριστός μας καλεί να τον ακολουθήσουμε αποδεσμευόμενοι από ο,τι μας συν­δέει με τη γη. Διότι ο,τι μας συνδέει με τη γη, μας απομακρύνει από Εκεί­νον, μας εμποδίζει να τον ακολουθήσουμε. Για άλλους μπορεί να είναι ο πλούτος, για άλλους αλ­λα υλικά πράγματα, για άλλους ο ίδι­ος ο εαυτός τους.

Ας εξετάσουμε, αδελφοί μου, τον εαυτό μας και ας βρούμε αυτό στο οποίο υστερούμε. Γιατί τίποτε δεν αξί­ζει όσο η αιώνια ζωή για να τη στε­ρη­θούμε για κάτι προσωρινό και εφή­­μερο, όπως τη στερήθηκε ο αν­θρωπος του σημερινού ευαγγε­λίου.

Ας θυσιάσουμε, λοιπόν, τον όποιο προ­σκαιρο θησαυρό μας, προκειμένου να απολαύ­σουμε τους θησαυρούς του ουρανού αιωνίως. Αμήν.

πηγή: http://imverias.blogspot.com/