Πεμπτουσία· Ορθοδοξία-Πολιτισμός-Επιστήμες

ΛΟΓΟΣ Μϛ΄: Επαινετικός στην Θωμαίδα, την οποία σκότωσε με το σπαθί του ο πεθερός της (Άγιος Μάξιμος ο Γραικός)

18 Οκτωβρίου 2018

ΛΟΓΟΣ Μϛ΄: Επαινετικός στην Θωμαίδα, την οποία σκότωσε με το σπαθί του ο πεθερός της (Άγιος Μάξιμος ο Γραικός)

ΛΟΓΟΣ Μϛ΄
Επαινετικός στην Θωμαίδα,
την οποία σκότωσε με το σπαθί του ο πεθερός της [1].

Ας υμνήσουμε την Θωμαίδα, την τιμιοτάτη αμνάδα του Ιησού, τον μεγάλο έπαινο της αρετής για τις γυναίκες! Αυτή, επειδή κατεχόταν από τον φόβο του Θεού και φλεγόταν από την επιθυμία της αρετής, προτίμησε να θανατωθεί από το σπαθί παρά να υποταχθεί στην ασελγή μανία του πενθερού της, θεωρώντας μεγάλη αμαρτία να βεβηλώσει την συζυγική κλίνη και να καταδικάσει σε θάνατο και την δική της ψυχή και του πεθερού της.

Ο έπαινός της είναι μεγαλύτερος από εκείνον της Σουσάννας, καθώς εκείνη λουζόταν γυμνή στον κήπο, όταν την είδαν οι πλανεμένοι γέροντες [2], ενώ η πρώτη δεν έδωσε παρόμοια αφορμή στον πεθερό της, αλλά ήταν σε όλα αθώα. Στην εξωτερική και στην εσωτερική διάθεσή της έμεινε αγνή και πιστή στον Χριστό και στον άνδρα της. Όσο το φεγγάρι είναι λαμπρότερο από τα άστρα, και ο ήλιος λαμπρότερος από όλα, τόσο και η οσία Θωμαίδα έλαβε μεγαλύτερη δόξα σε σύγκριση με την Σουσάννα, αλλά και τον ενάρετο Ιωσήφ [3].

 

Παραπομπές:

1. Για την αγία Θωμαίδα βλ. Π. Β. ΠΑΣΧΟΥ, Γυναίκες της ερήμου. Φοβερές ιστορίες από τον πόλεμο των πειρασμών στην πόλη και στην έρημο. Μικρό Γεροντικό – Γ´ [Ορθόδοξη Μαρτυρία, αριθμ. 53], εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 2002, σσ. 151-154, αριθμ. να´-νβ´. Βλ και FR. HALKIN, Bibliotheca Hagiographica Graeca [Subsidia Hagiographica 8a], Bruxelles 19573, αριθμ. 2453, σ. 77, όπου μνημονεύονται προγενέστερες εκδόσεις των κειμένων.
2. Βλ. Δανιήλ, Διήγηση περί Σουσάννης.
3. Βλ. Γεν. 41,37-46.