Χαριτωμένες παραινέσεις

Γέρων Ιωσήφ Βατοπαιδινός: Το τρομερό κακό η ακηδία ή αμέλεια άπτεται και του ψυχικού και σωματικού κόσμου

8 Οκτωβρίου 2019

Γέρων Ιωσήφ Βατοπαιδινός: Το τρομερό κακό η ακηδία ή αμέλεια άπτεται και του ψυχικού και σωματικού κόσμου

Γέρων Ιωσήφ Βατοπαιδινός.

Η ακηδία είναι ο τρομερότερος εχθρός της πνευματικής ζωής. Όλα τα πάθη άπτονται εν μέρει της ανθρώπινης υποστάσεως, αλλά αυτό το τρομερό κακό η ακηδία ή αμέλεια άπτεται και του ψυχικού και σωματικού κόσμου του ανθρώπου. Σαλεύει το σύνολο της ανθρώπινης υποστάσεως.
Το γεγονός είναι ότι αυτή ξεκινά ενεργώντας μέσα από το ψυχοσωματικό σύστημα του ανθρώπου. Άπτεται των ιδίων των μελών και προκαλεί την παράλυση, την κατά φύσιν αδράνεια.
Υπάρχει και ένας δεύτερος λόγος που συντελεί ώστε να γίνεται δυσκαταγώνιστο το πάθος, χάριν του ότι η ίδια η φύση αφ’ εαυτής, μετά την πτώση δεν θέλει να κουραστή. Επικαλείται τους φυσικούς νόμους της αυτοσυντηρήσεως που επιτάσσουν να είναι ο άνθρωπος σε ευτυχία, σε άνεση και όχι σε κόπωση.
Δεν προϋπήρξε το θέμα του πόνου, του κόπου, της αγωνίας. Αυτά δεν είναι φυσικά φαινόμενα, αλλά μεταπτωτικά συμπτώματα. Τότε γίνεται δυσκαταγώνιστο το πάθος, επειδή κατά φύσιν αρπάζει όλο το νευροψυχικό σύστημα του ανθρώπου και το δένει.
Δεύτερον, η ίδια η φύση υποστηρίζει αυτό το πάθος, διότι θέλει την άνεση, δεν θέλει την κόπωση. Η κόπωση εισήχθη υπό το νόημα του σταυρού με την παρουσία του Θεού Λόγου και είναι ο τρόπος με τον οποίο κατεργάζεται ο άνθρωπος την σωτηρία του.
Όμως η ακηδία άπτεται των μελών του ανθρώπου. Τα ίδια τα μέλη υποστηρίζουν την ακηδία. Δεν θέλει η φύση να πονέση· δεν περιέχεται μέσα της, όπως η πείνα, η δίψα, ο ύπνος.
Το μόνο που δεν περιέχει μέσα της η ανθρώπινη φύση είναι ο κόπος και ο πόνος, που είναι μεταπτωτικά παράσιτα. Αυτή ακριβώς είναι η αιτία που γίνεται δυσκαταγώνιστη η ακηδία.

 

Απόσπασμα από τον κείμενο του Γέροντος Ιωσήφ Βατοπαιδινού, «Περί ακηδίας» που περιέχεται στο βιβλίο του «Αθωνικά μηνύματα», της σειράς Ψυχωφελή Βατοπαιδινά 9, έκδοση της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου.